Skall försöka mig på ngt kort och klokt.
Fanny, det går inte att verktyga någon som är arg. Med vare sig ramsa, buff eller kram. Är man arg så lyssnar man inte, inte ens jag..ehm.
Så, lyssna är mitt tips.
Någon (tror banne mig att det är AW) jämförde det med att du sitter på restaurang och kyparen hela tiden kommer och frågar "Mer salt? Smakar maten bra? Lite mer salt? Nu då, salt kanske? Nehää, men nu då?"
Tjata alltså inte hål i huvudet på Charlie. Ge honom ramsan, ge honom svar men tjaaata inte, ge honom chansen att greja det själv.
Ramsa alltså sparsamt och/eller efter behov. Jag kan inte säga exakt för jag vet inte hur mycket svar Charlie kräver.
Ramsan skall dock alltid ha sista ordet.
När Klimp vaknade arg som f*n så svarade jag. När jag sen (ett tag senare) tyckte att nä nu orkar jag inte diskutera mer, killen vet vad som gäller gav jag en punktramsa. Den som säger "Killen, nu ÄR det N O G!" och drog på dammsugaren, vattenkran, tv:n; dvs. husljud.
Så, ramsan skall lugna, ge besked och ha sista ordet, men däremellan skall du ge chans till kan-själv.
Om bebis hade varit utom sig av upprördhet, hade jag gått in och verktygat. En skön lång solfjäder, eller punktbuffat.

Ledsen, panikslagen - jag hade helt klart agerat handgripligen, lugnat.

Ilska - avvaktat och snackat med killen.