Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad bra det går för er!! :lol:

Ja det där med bajs kan vara trixigt, men oftast brukar det försvinna när dom slutar vakna på nätterna/morgnarna. Min gosse bajsade alltid på morgonen och gör det än i dag som 3 åring, men jag personligen byter när morgonen kommer. Men han är helt obekymrad av det och har aldrig blivit röd eller signalerat att det stör. Men är det ett barn som verkar bekymrat av det skulle jag gå in och byta blöja i sängen med så lite ljus som möjligt och är det nära morgonen skulle jag avslutningsvis ge en lång solfjäder som markering.

Här måste man läsa av barnet, känna efter vad som känns bäst för en själv och den lilla och välja efter det.

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Dagen har kännts konstig. Fröst var Cecilias faster på besök (och stannade länge). Cecilia vägrade äta mellanmålet, fruktpuré som jag vet hon gillar, men diade ok. Sedan var vi på besök hos mormor och morfar som bor nära oss, vilket gjorde vi missade badet.

Det tog 15 min att somna in på em luren och nu till natten behövde hon mycket hjälp, tog 50min att somna. Hon har alltid somnat in bra både på dagarna och nätterna så detta kändes tråkigt. Jag gick in och lade tillrätta 2 gånger. Först hade hon kräkts ordentligt och tystnade efter att jag snabbt tagit bort nerkräkta lakanet som fungerade som dyna, lagt tillrätta och ramsat ut. Sedan lät det som hon var ledsen och frustrerad av att inte komma till ro, ramsan hjälpte inte så jag gick in och solfjädrade till söms. Somnade med ett suck inom 10 min. Var det hon behövde???
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack för tipset Malin :)

Jag hoppas verkligen jag klarar/orkar slutföra detta. Jag är så nedstämd ibland och motgångarna känns mer än tunga att handskas med. Har varit kanske lite osäker/frustrerad (haft konstig känsla helt enkelt) idag men tycker inte jag visat Cecilia det??? Det blir svårare och svårare att hålla perspektivet när man är ensam och trött. Jag har nu bestämt mig för att gå och lägga mig tidigt varje dag (om bara C somnar vid läggdags) för att orka gå vidare. :(

Kanske onödigt mycket program när man bara borde stanna hemma/inte ha så mycket besök under denhär tiden. :?
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Eftersom jag kände att ramsan inte riktigt fungerat som jag tänkt ville jag denna natt använda den mer och svara mer då hon gråter.
Klockan 3.15 vaknade hon och jag började ramsa direkt. Vid varje ääh svarade jag lugnt med en vers. Gav kanske versen x 8. Verkade vara på plats? Somnade inom 5 minuter.
Klockan 4.25 pep hon, jag gav ramsan x4 och det var tyst (var kanske inte vaken, men tycktes inte göra nån skada att ge ramsan :) )
Däremot klockan 6.26 var cecilia vaken. Pangramsade vid första pip. Det blev inte bättre efter det. Hon lät som om hon var hungrig (hade ju spytt igår vid läggdags)? JAg ramsade ganska aktivt. Det kom ett skede som vi höll på ganska länge. Hon skrek, jag ramsa hon tystnade vid ramsan, hon grät, jag ramsade (tyst vid ramsan) osv osv osv. Men till sist ville hon inte lyssna mer. Helt som om hon skulle sagt FATTAR DU INTE??!!!!??? Jag gick in och solfjädrade. Hon lugnade sig betydligt men när jag gick ut var det igång igen. Jag ramsade och väntade på kort tystnad för nu var det dags att stiga upp. Direkt när jag tänt lampan och börjat min GOD MORGON med stohej fortsatte hon gråta. Hon var yr och trött. Ögonen var svullna. Sedan skrattade hon nog lite, men känndes det var mer i lättnad, "äntligen kom du efter mig"? Hon åt glupskt, var hungrig.

Jag undrar nu när det känns som om vi inte gjort framsteg sedan 2dra natten, eller gick det bättre tom då i början än nu??? Går sämre och sämre känns det som. Borde man ändra på schemat efter uppföljningsveckan?? Endast 11h natt och en till längre lur på dagen? Det känns verkligen nämligen som inga poletter skulle ha fallit för oss. Eller är det bara jag som inte ser nåt positivt i det hela? :(
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker att du jobbar på väldigt bra och gör vissa väldigt bra och viktiga insikter här.
Kanske onödigt mycket program när man bara borde stanna hemma/inte ha så mycket besök under denhär tiden.
Det är välidgt viktigt att du får din sömn, att ni tar det lugnt och låter schemat få göra jobbet om man säger. Att ha tidiga mornar är något som vissa dras med i "veckor". Jag brukar tolka SHN boken så här:

3 nätter för att införa en ny vana, buffa osv... Vid ca 3 natten skall ramsan göra jobbet. DÅ har man minst 1 vecka på sig att sätta ramsan ordentligt och veta att nya vanor skall etableras. Så 10 dagar för denna KUR alltså. EFter det är det säkerheten och tryggheten man jobbar med. Detta tar VECKOR för de allra flesta kan jag säga. Men det är då det gäller att man står på sig.

Läs gärna detta igen för pepping och vet att ni kommer att nå målet, om du bara jobbar mot det. :D

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Har du en plan för natten och försök att sova tidigt några nätter så även du kan få din goda sömn. Kom ihåg att det har tagit några månader att nå dit ni var. Nu skall hon lära sig något nytt, kan inte det också få ta lite tid? Snart har även du en säker sovare och kan fara och flänga på ett helt annat sätt om du vill. Bara du inte glömmer att packa "attityden" :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

TAck än en gång. :) Att till mig okända människor orkar ge mig pepp och råd är något som värmer hjärtat. :) Nu kom också pappan hem idag. Hoppas det hjälper. Väntar inte att han skall rädda situationen..men han kan ge stöd
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :-({|=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hej,

Nu har C varit vaken sedan klockan 5 i 1h 40 min. Det var lovande i början tills ett skede...ramsan tog (?) och hon tystnade alltid emellanåt och fick bekräftelsen Men så började hon alltid pånytt efter 20sec till 5min. Skriker upp sig ordentligt. Satt på musik och dammsög. Gubben som kom hem igår från jaktresan och inte är så intresserad av detta uppskattade inte precis mina oljud. Men han försökte att sova vidare och inte vara ivägen/störa. Har varit inne ett par gånger då hon hållit på att storkna. Bara lugnat henne och gått ut igen. Jag KNA inte tydligen förmedla tryggheten? Men FÖRSÖKER! Det känns så underligt att det ännu på natt nr 10 skall vara såhär. Idag skall vi till BVC.

Till sist
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Skulle någon snälla kunna ge råd.
Det sägs här att man skall avvakta men det sägs även att man inte skall låta barnet skrika superledset/hysteriskt. Hur fungerar detta riktigt i praktiken? Är det inte bäst då när c skriker upp sig hysteriskt att gå in och lugna? även innom vargtimmen?? Använda solfjädern som krisredskap? Inatt vaknade hon alltså som jag skrev flera gånger. I början nöjde hon sig med ramsan och tystnade flera gånger. Men till sist krek hon så jag fick gå in och lugna, tystnade och hölls tyst en stund men började pånytt då jag gick ut. Somnade om och fick ramsan både till när hon lugnade sig och som bekräftelse när hon tystnade.

jag funderar nu även på en annan sak
gällande dagslurarna och marginalkvarten. Jag har hållit mig ganska noggrant till tiderna. Jag läste nu att om hon tex vid långa luren är väldigt trött vid väckning kan man ge 5,10,15 min till. Hon är ALLTID väldigt trött vid väckningen eftersom hon inte ännu heller sovit en hel 12hs natt. Kan jag redan tillämpa marginalkvarten där??
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gå du in och lugna ordentligt. Ända in i sömnen om det så behövs. Men spara på trafiken, ffa i vargtimmen. Hellre en gång för länge än en gång för mycket, om man säger så. Och se till att få väcka!

Har hon bäckmörkt där hon sover?

Under kuren ska du hålla benhårt på tiderna tycker jag. Det gagnar i längden.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

JA jag känner för att jag inte vill avvakta så väldigt mycket då det börjar vad jag anser låta desperat.Mår verkligen inte alls bra själv av att höra henne skrika så mycket. Tor lite vargarna börjar smyga sig in då. Alla har så olika åsikter om saken. HAr tre bekanta med babyn i samma ålder ungefär. Alla har gjort så olika :) Ingen har läst om annas sova hela natten kur.Den ena tyckte jag skall slänga alla böcker och bara göra som det känns bäst. Den andra håller mer med eftersom hon gjort "sömnskola" för sin son och metoden påminner mycket om annas sova hela natten kur. Båda har däremot matat på morgonkvisten eller tagit upp barnet om det blivit för ledset, eller haft morgon klockan 5 om barnet vaknat redan då. Endast en av dem sover 12h/natt. De andra sover itne dåligt men kanske 10h/natt

Jag är nämligen inte alls säker på om c verkligen är tillräckligt mätt för att klara av 12hs nätter.Hon har under 3-4 dagar fått sämre aptit igen och har kräkts mer. Har funderat på att amma då hon vaknar före det är dags att stiga upp, men skulle inte vilja "ge efter" nu.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja nu har vi klarat av natt nr 12 :D :D
Måste säga att jag tror min deppiga period kan bero på hormoner????? Och kanske att inte gubben är hemma så mycket. Men till själva rapporten! :)

Allt har gått bra. C sov inatt 11h, vaknade 6.30 (väckning 7.30) och ville inte somna om. Jag ramsade vid 2 tillfällen och måste till sist gå in och lägga tillrätta, buffa och ut. Väntade inte mer än några sec med att gå in och göra god morgon då hon hölls tyst. Klockan var alltså 7.15, tog säkra vägen denna morgon.

Det verkar vara så att C gärna sover 11h/natt?? Vaknar hon en gång på kvällen efter läggning, sover hon till 7.15-7.30. Vaknar hon inte under hela natten sover hon till ca 6.30..hmmm. Tänker dock vänta ännu ett tag med att ändra schemat
Dagarna går bra. Behöver inte mycket hjälp eller ingen alls att somna. Måste alltid väcka. :)
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Grattis till de fina dagarna, vi har ju en bit kvar. Skönt att se att du verkar gladare igen!

om du tror att hon inte får i sig tillräckligt, så blir hon ju snart 6månader och du kan ju med gott samvete trappa ner på amning och ge mer "vanlig" mat, som hon står sig lite bättre på. (Bröstmjölk är ju otroligt lättsmält, precis som det skall vara för små magar)

Kram, grattis och kämpa på!!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja mår lite bättre..

Jo, de sade på BVC att jag bra kan börja ge fast föda vid varje mål. Tror dock jag endast ammar på morgonen som vi gjort hittills. Ger grönsaks/köttpuré till luch och middag, frukt till mellanmål och gröt blandat med modersmjölk/ välling till kvällsmål (kvällslurken). Ammar nog dock också vid varje mål. Hamnar kanske lite ändra på schemat då jag inte vet hur bra det går ner gröt en timme efter middagen?? :roll:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ajo hade en fråga gällande dagssömnen!

När hon nu varje gång mumlar i ca 15 min före hon somnar, kan jag inte låta henne sova 15 min längre? Hon behöver sällan hjälp utan somnar själv.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"