Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Amning över 2mån och nätter

Inlägg av Agnetha84 »

Jag har ett par frågor gällande amning.
AW skriver i sin bok att inte nattamning hjälper till att öka mjölkproduktionen och att babyn över 2 mån kan och bör sova hela natten igenom, och att mjölkproduktionen efter 2 mån inte ökar mer. Jag kanske har en lite annan åsikt om saken och skulle vilja veta andra ammande mammors erfarenhet. Alltså sådanan mödrar som ammat sina barn längre än till 2måns ålder.
Min dotter är nu 5,5 mån gammal. Hon sover i regel bra nätterna, har alltid gjort det, men vaknar kanske 1 gång och får en slurk. Vi har börjat ditåt kura 3 veckor sedan. Hon har under sitt lilla liv i mitt tycke haft tydliga "mjölköknings perioder" (?) där hon under nätter vaknat med 2hs mellanrum. Nu har vi en sådan period på gång. Mjölken verkade börja sina och barnet började suga mer. Första natten ammade jag inte, trots detta vaknade hon konstant (sög tomt, på tummen osv). Nästa natt ammade jag då hon vaknade, tredje natten vaknade hon mer sälla. Nästa natt blir fjärde natten.

Har ni snabbt gått över till fast föda då de börjat sova nätterna..eller snarare har de börjat sova nätterna då ni gått mer över till puréerna? Har ni upplevt sådana perioder? Era upplevelser och tillvägagångssätt!?
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Jag inser att behovet inte i regel ökar efter 2 mån, men kan det vara så att produktionen plötsligt minskat (t.ex. via stress) och barnet därför ökar genom att dricka oftare??

Jag skulle också vilja ha lite feedback om vårt schema. Såhär har det sett ut i en månad nu, men barnet får alltså ännu 1 nattslurk:

kl 7:30 väckning + amning
kl 10-11 sova
kl 12 lunch, grönsaks/kött puré, BM både på flaska och via amning
kl 13-14:30 sova
kl 15 mellanmål: fruktpuré och BM både flaska och amning
kl 16-17:30 sova
kl 18 middag/kvällsmål gröt och BM (flaska och amning)
kl 19:30 amning före hon somnar. Somnar alltid själv. Inte vid bröstet

Dett schema har jag skissat efter hennes egen rytm. Det fungerar relativt bra, men jag undrar nu om någon har förbättringsförslag. Dottern vill nämligen gärna vakna redan 6:30-7 och äta.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen hit! :D

Gällande din dotter schema ligger hon i överkant i sömnmängd och jag anar att det är därför hon vaknar tidigt. Behövet ligger på 15 h/dygn fram till 7 månader då det minskar till 14,5 h. Fördela 5 måltider med 3-4 h mellanrum. Naturlig sömnpass ligger på 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 h, 2 h osv

Ett förslag baserad på ditt nuvarande schema skulle kunna se ut så här:

kl 7:30 väckning + amning
kl 10-10.45 sova 45 min
kl 11.30 lunch
kl 13-14.30 sova 1,5 h
kl 15.00 mellanmål
kl 16-16.45 45 min
kl 18 middag
kl 19 Kvällsslurk
kl 19:30 Natti natti

För att hon ska sova ordentligt under natten krävs det att hon äter ordentligt under dagarna. Sikta på minst 1000 ml per dag.

Jag kurade min son vid 4 månader och ammade tills han var 10 mån och jag ammade aldrig på natten och jag hade inga problem med mjölkmängd. Jag fokuserade aldrig utan räknade med att det skötte sig själv. Och det gick strålande :lol:

Men mitt tips till dig är mat, mat och mer mat - under dagen. begränsa dig inte till en burk eller så, utan mata tills hon verkligen är proppmätt!

Lycka till! //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hej och tack för svaret.

Gällande mat. Jag försöker verkligen truga, men jag tycker hon ytterst sällan äter mycket/tillräckligt. Jag ger så mycket hon tar emot av burkmaten (max 1/2 burk) och så ammar jag på. Jag ammar, byter om, kelar och ammar lite extra om det bara lyckas. Mjölken sprutar ut bokstavligen efter en stunds sugande. Så anar att det kommer med sådan fart att hon verkligen då (?) blir mätt på max 15min diande (???) (båda brösten). För efter ca 5-10 min på det ena svänger hon huvudet bort och då prövar jag med andra bröstet vilket hon då brukar acceptera.

Anar de blir bättre när nu nattamningen faller bort (nästa natt) och hon blir piggare under dagarna.

Gällande sömn sover hon såpass hackigt om natten tydligen att hon "behövt" såpass många/långa dagslurar.

En fråga. Vågar vi nästa natt flytta henne till eget rum OCH sluta ge nattslurken??? Eller blir det för mycket på en gång?

Jag tackar för hjälpen då jag verkligen ibland känner jag inte vet vad jag gör ;)
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja och så en fråga gällande middagen och kvällsslurken

Borde middagen flyttas till lite tidigare? kl 17 eller 17:30? Annars blir det bara 1h mellan middag och kvällsslurk
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan hon bli mätt på en kvart. Hon är stor nu, och har god teknik.

Man kan ha så tätt som 45 min mellan middag och kvällslurk om man vill, det är liskom bara för en extra topp up.

Man gör alla förändringar på ett bräde. Så får de lugn och ro fortast.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Fick sova hela natten boken igår och fick svar på många frågor. Jag läste noga igenom kuren och tyckte jag var säker på vad som gällde.
Så flickan flyttade igår kväll till eget sovrum och skulle inte få sin midnattslurk.

Kvällen började bra, kl 19.30 lade jag henne som planderat. Hon somnade in på bara tillrättaläggande och ramsa. Tog kanske 10min.
-Kl 22.40 vaknade hon och behövde igen endast ramsa. Inget buffande (det har vi gjort ibland tidigare vid behov före kuren).
-Kl 2 (vid de tider hon är van att få sin nattslurk) vaknade hon och somnade inte om före kl 3.10. Behövde ramsor och buffningar och solfjädern med jämna mellanrum. Skrek upp sig lite och det mot slutet. Var mer gnäll och gnylande. Därför buffade jag inte heller så mycket.
-Så vaknade hon igen kl 3.30, 4.30 och 5.30. Alla gånger räckte ramsan och hon somnade snabbt om.
-Kl 6 vaknade hon igen och det verkade lovande att räcka med ramsa, men plötsligt var hon inte nöjd mer utan gallskrek så jag buffade, solfjädrade tills hon (nästan?) sov och ramsade utanför. Somnade kl 6.45.
-Väckte kl 7.30

Det är väldigt svårt att veta hur mycket och länge man skall göra av vad, trots att man försöker lyssna. Då hon behövde buffning och solfjädern mellan 2-3 och mellan 6-6.45 slutade det med att hon (tror jag) somnade till solfjädern. Så jag jag ut och ramsade medan jag hörde att hon lite mumlade nåt. Detta skedde båda gångerna. Är det fel att "söva" henne såhär? Eller skall hon somna in själv till när jag ramsar?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Tanken är han hon ska somna själv med ramsan i bagaget, men på morgonkvisten tycker inte jag att det är fel med en lång solfjäder, dock hellst bara tills hon är på gränsen till sömn och ut med en mjuk ramsa. För dom tycker lätt att det är dags att vakna då och då får hon klara besked om att natten ej är över.

Om jag tolkar det rätt så räknar du från natt 2 nu? Och kom då ihåg att du ska få sista ordet med ramsan, frågar hon 100 ggr ska hon få 101 svar, bekräftelsen ska vara det sista som följer med in i sömnen.

För i regel med en kur, så går man in vid minsta pip första natten.

Gällande mat så brukar aptiten växa efter ett par tre nätter med god sömn.

När du ammar så är det väldigt bra att försöka få till två slurkar på samma sida så att det fetaste kommer med, då står hon sig längre. När hon släpper kan du ju ta en lite pause och rapa etc och sedan ge dig på en gång till från samma sida och sedan byta.

//Malin
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

hmm,
Nej detta var nog faktiskt första kurnatten ifråga. Så jag borde gått in och buffa varje gång hon hörde av sig? Äsch då. Jag som tyckte det gick så fint när hon kunde somna om själv vid bara ramsa. Tydligen hade inte allt fastnat som jag läst trots att jag läste ett par gånger igenom kuren. Hur lönar det sig att gå tillväga nästa natt?? Går jag tillbaka ett steg och gör om natt nr1??? Går in varje gång hon piper till?
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Sedan justerade jag nu rytmen som jag spikade fast. Vad tyckes? Jag ville ha en lite längre paus mellan middagen och kvällsslurken och få den att passa bättre våra vuxnas mattider.

7.30 väckning + amning
kl 10-10.45 sova 45min
kl 11 lunch
kl 12.45-14.15 sova 1.5h
kl 14.30 mellanmål
kl 16-16.45 sova 45min
kl 17.30 middag
kl 19 kvällsslurk
kl 19.30 natta
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Usch nej nu känner jag mig urusel. Jag hade bara läst kuren..inte lathunden. Varför skall jag ha så brottom?? :(
Det är väl bäst att ta natt 1 pånytt.Det får inte bli till mer "prövande" är min egen åsikt.
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker schemat ser strålande ut! :lol:

Om du upplever att hon lyssnade till ramsan skulle jag nog kunna tänka mig att du kan gå vidare till natt 2 inatt, kom ihåg bekräftelse ramsan, du ska ha sista ordet även om det kräver många ramsomgångar.

Det skadar inte att börja om från natt 1 heller, jag tycker att du tar en funderare över hur natten kändes med lilla gumman och tar ett beslut därefter.

Urusel är det INTE, du vill ju bara göra det bästa för din lilla, lång skön nattsömn sedan att det vart en liten miss är inget att göra åt, jag är helt övertygad om att din lilla inte kunde fått en bättre mamma!

Kram Malin
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

ja nu upplevde jag att hon lyssnade, men måste bestämma mig före natten kommer vilket jag nu gör:)

Tack så super duper massor för din hjälp. Det är såååå lugnande:)
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Funderade under dagen och jag tror jag går till natt två då hon verkar lyssna till ramsan. Dessutom kom jag på efter att jag funderat hur förra natten gick, så är hon tämligen van vidd buffandet/solfjädern och tystnar genast vid tillrättaläggandet och svänger ofta huvudet själv då jag sätter upp armarna. Så jag tror inte det lönar sig för migg att backa nu!

Vid dagslurarna nöjer hon sig med ramsan!!! Kan det inte betyda att hon lyssnar till den???? Ibland kanske jag tom ramsar i onödan men tycker själv jag skall ge svar då hon ropar "bää" från vagnen före hon somnar. I detta skede av kuren åtminstone. :)

Nette
duggan

Inlägg av duggan »

Vad bra att du kommit fram till ett beslut som känns bra för dig, då var det bara att koppla på attityden och köra på nu då under natt 2! Kommer att gå som en dans!

Rapport imorgon? :lol: :wink:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"