Träning 2009!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej och välkommen Majamamma!! :D :D :D
Ovanligt med nya deltagare så här års, men SÅÅÅÅ välkommet, särskilt med tanke på att många fler än vanligt ballat ur i år...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:? En lite mager träningsvecka även denna... :?
Det kom snickare och bytte ett fönster till oss, de var här både på tis-ons(träningsdagar), och så har det varit mycket jobb även denna vecka.

Idag skäms jag, för jag skulle tränat...men vi var på kräftskiva till 04.00, och vi har väl inte direkt varit pigga idag... :oops:

Torsdag: jogging 5 km
fredag: Poweryoga 1 tim

Poweryoga-skiva fick jag låna av en kompis som fått så snygga armar av att träna det. Och jag förstår det! Det var tufft och kul, det ska jag fortsätta med då och då!

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Denna vecka :)

må: vagnpromenad 30 min
ti: jogging 6 km
ons: stavgång 4,5 km
lö: jogging 10 km

tre dagar sit ups, armhävningar och annan styrketräning. försöker att jag varje dag skulle göra i alla fall sit ups och armhävningar men än har det inte blivit av... :wink:
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Jag lever :-) !!

Men den här veckan blev det bara ett pass på 8km i fredags. Var förkyld hela veckan och i helgen finns ingen tid för annan träning än babysim och andra aktiviteter med barnen.

Anders
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

anna: poweryoga låter spännande. Är ute efter ngn ny hemmaträning ( har inte kommit igång med aerolates :oops: ) Vad heter skivan? Tycker att din vecka var helt OK :thumbsup: Klart man hoppar träning efter kräftskiva 8)

Min vecka
torsdag: löpning 7 km
söndag: löpning 10 km

Känner att jag har fått upp flåset igen, men saknar lite styrketräning.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda! :D Du var mig en frisk fläkt i tråden, vilken kämpe :thumbsup:

Father A: kul att du finns här igen :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Linda Vega: Långa fina löppass, bra,bra :thumbsup: :thumbsup:
Det är en box med 4 skivor som heter "Wellness box" från MTV.
Den innehåller Yoga (tror ju det är mer smidighet än ren träning, om det är den form av yoga jag höll på med i många år) PowerYoga, som jag tyckte var bra! PilatesMix (ska prova imorgon!) och Pilates (som jag tror är lite lugnare träning med fokus på inre balans, och en del muskelträning, inte så mycket flås-träning)
Jag ska se vilken jag tycker bäst om!

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: Varför blev det flera :thumbsup: -gubbar, jag tryckte bara på en per person nu kanske ni tycker att jag tycker någon av er jobbat bättre :shock: :shock: :? :? :roll: :oops: Så var det INTE! Jag är så glad att jag öht har sällskap här!

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej alla! :D
Denna veckan är jag stolt över mig själv! :D

4 pass! :D

Mån: joggade c:a 7 km
tors: Pilatesmix
fre:Pilates
sön: stavgång i slalombacken 50 min

Pilatesmix var riktigt bra träning :!: Man blev inte andfådd, det är inte den typen av träning, men varenda muskel i kroppen gicks igenom, dagen efter hade jag svår träningsvärk i magen.

Pilates var väl den jag tyckte mindre om. Bra muskelträning även där, men, nej, lite mer vill jag ha ut!

Provade även Yoga-skivan en stund igår, men stängde av efter en stund. Ska jag träna, vill jag känna det efteråt!

Nu har jag beställt en poweryogaskiva, och en som hette pilates bootcamp (låter tufft :wink: )

Håll i er nu...Jag utmanade Per idag, (båda barnen var på kalas) på att gå stavgång i skidbacken med mig. Han antog utmaningen! Verkligen kul att träna IHOP! :D
Faktum är att han hasat sig upp ur soffan, och så smått, så smått börjat lägga in 2 träningspass i veckan :o Han kör powerwalks för att bränna fett till att börja med.

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra jobbat anna
Fördelen med Yoga och annan liknande "långsam" träning är att man jobbar med de innersta, stabiliserande musklerna. Runt ryggrad, leder, bäcken etc. De behöver ju inte lika mycket syre eftersom de är mindre, men det betyder ju inte att man inte tränar rejält.

Jag körde ett hårdpass i lördags. NIA på förmiddagen, gräsklippning och häckklippning på eftermiddagen.

Jag har börjat äta kortison igen. Så nu känner sig kroppen friskare. Det gör att jag orkar mer.
Denna veckan blir det tyvärr inte så mycket, skulle jag gissa. Två kvällar på tåg och en på GALAMIDDAG (!) på Stadshuset i Stockholm.

Men ett par promenader ska jag försöka åstadkomma.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Förra veckan :)

må: vagnpromenad 30 min
ti: jogging 6km
ons: stavgång 5,5 km
to: vagnpromenad 30 min

en dag styrketräning :? försöker att minst tre dagar muskelträna men nu blev det bara en. Så kan det gå ibland :wink: På veckoslutet var vi på sommarstugan och gjorde en del trädgårdsarbete där. Kanske det också kan räknas som träning. Svettig blev jag i alla fall :)

Anna, jag har inte alltid tränat så här som nu. Före jag träffade min man, ca 10 år sen, var jag en riktig soffpotatis. Tränade inte alls. Men maken har idrottat hela sitt liv, så tack vare honom har jag också mycket bättre kondition nu. Skulle inte kunna vara utan att träna nu.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

P.g.a problem med internet så kommer rapport först nu.

Förra veckan var en bra vecka.

Måndag 9 km löpning.
Tisdag 6 km Orientering. Har hittat ett gäng här i närheten som jag kan träna/tävla med, ska bli riktigt kul. Nu var det första gången på länge och jag var inte vän med kartan. Men med lite träning ska det bli kul att komma i gång igen.
Torsdag Intervallträning ca 30 min och därefter blev det styrketräning med 8 olika övningar. Roligt för att det gjorde vi tillsammans, Susan :heart: och jag.( Hon knatar 45 minuter på mornarna innan barnen vaknar! )
Lördag 12 km löpning.

Anders
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Smekmånaden är över! Förkylningar är bortjagade, mitt sneda bäcken har en osteopat fixat och Hedda har på eget bevåg börjat sova över första nattmålet (HURRA!, det betyder sömn för oss 22-04 och massor av ny energi!).
Så nu har jag mjukstartat med lite motion!

Förra veckan:

Tisd: vagnspromenad 2x30min
Onsd: promenad 45 min styrka15 min
Torsd: promenad 30 min styrka 15 min
Fred: promenad 45 min styrka 15 min
Sönd: promenad 30 min styrka 15 min

Och veckan har börjat bra! Längtar efter att springa med ska väl vänta med det någon månad till, antar jag. Otåligt. Kärleken har nämligen lagt sig i hårdträning inför Tjurruset http://www.tjurruset.se/start/

Avundsjuk är bara förnamnet, men jag får i alla fall coacha honom...

Go' träningslust allesamman!

Anna, rapportera om dina yogaerfarenheter! LO har ju helt rätt, yoga ger en annan upplevelse och en annan effekt. Superbra som komplement, både mentalt och fysiskt. Viktigt att inte tänka "prestation" i samband med yoga...

Father A, kul med gemensam träning! Här hemma har vi som ambition att köra växelvis: När den ena är ute och springer (eller går, som i mitt fall nu då...), svettas den andra på köksgolvet. Dumt nog börjar det ju bli mörkt på kvällarna nu, så det blir mycket asfalt.

Och apropå träna tillsammans: Är det någon av er som tränar tillsammans med barnen? Hugo, 3 år, älskar att springa på bana. Han blev inspirerad av friidrotts-VM och hoppar numera båda längd och springer varv på varv med sina lilla kropp. Han är generellt sett väldigt fysisk just nu, mycket kullerbyttor och allehanda avancerad akrobatik, dansa (han går på dans en gång i veckan, i tyllkjol och allt...), springa, hoppa, härma oss när vi styrketränar osv. Vi bara hejar på och drömmer om en framtida löparkompis. Hur går man till väga, jag är livrädd att vi ska överföra någon slags träningshets (vi har en sjuåring gosse i släkten som redan säger saker som "I do a lot of sports and eat healthy, so I really keep fit...) Inte så önskvärt med sånt snack hos barn, tycker jag. Samtidigt vill man ju uppmuntra fysisk aktivitet. Erfarenheter och tips någon?

Ulrika
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Smekmånaden är över! Förkylningar är bortjagade, mitt sneda bäcken har en osteopat fixat och Hedda har på eget bevåg börjat sova över första nattmålet (HURRA!, det betyder sömn för oss 22-04 och massor av ny energi!).
Så nu har jag mjukstartat med lite motion!

Förra veckan:

Tisd: vagnspromenad 2x30min
Onsd: promenad 45 min styrka15 min
Torsd: promenad 30 min styrka 15 min
Fred: promenad 45 min styrka 15 min
Sönd: promenad 30 min styrka 15 min

Och veckan har börjat bra! Längtar efter att springa med ska väl vänta med det någon månad till, antar jag. Otåligt. Kärleken har nämligen lagt sig i hårdträning inför Tjurruset http://www.tjurruset.se/start/

Avundsjuk är bara förnamnet, men jag får i alla fall coacha honom...

Go' träningslust allesamman!

Anna, rapportera om dina yogaerfarenheter! LO har ju helt rätt, yoga ger en annan upplevelse och en annan effekt. Superbra som komplement, både mentalt och fysiskt. Viktigt att inte tänka "prestation" i samband med yoga...

Father A, kul med gemensam träning! Här hemma har vi som ambition att köra växelvis: När den ena är ute och springer (eller går, som i mitt fall nu då...), svettas den andra på köksgolvet. Dumt nog börjar det ju bli mörkt på kvällarna nu, så det blir mycket asfalt.

Och apropå träna tillsammans: Är det någon av er som tränar tillsammans med barnen? Hugo, 3 år, älskar att springa på bana. Han blev inspirerad av friidrotts-VM och hoppar numera båda längd och springer varv på varv med sina lilla kropp. Han är generellt sett väldigt fysisk just nu, mycket kullerbyttor och allehanda avancerad akrobatik, dansa (han går på dans en gång i veckan, i tyllkjol och allt...), springa, hoppa, härma oss när vi styrketränar osv. Vi bara hejar på och drömmer om en framtida löparkompis. Hur går man till väga, jag är livrädd att vi ska överföra någon slags träningshets (vi har en sjuåring gosse i släkten som redan säger saker som "I do a lot of sports and eat healthy, so I really keep fit...) Inte så önskvärt med sånt snack hos barn, tycker jag. Samtidigt vill man ju uppmuntra fysisk aktivitet. Erfarenheter och tips någon?

Ulrika
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

LO/ Vad skönt att du känner dig bättre! Går det bra att äta kortison, eller känner du biverkningar?
Galamiddag! :o Det låter det! Berätta!

Tilda: Bra vecka!! :thumbsup:
Jag skulle faktiskt inte heller kunna vara utan att träna nu. För man blir piggare och orkar mer, helt klart! Att man sedan får en fastare och mer trimmad kropp gör ju inte det hela sämre heller :D

Father A: Ojoj, vilken bra vecka! :thumbsup:

Nya mamman: :shock: Du tar väl det lugnt! :shock: Dig hade jag inte räknat med att lämna en sådan mastig rapport redan! (ja...vänta med löppassen...)
Underbart med bäckenet, vad skönt att slippa smärtan! Och vd skönt med nattsömnen!
Jodå, jag vet vad yoga innebär! Jag tränade "Hatha-yoga", en väldigt lugn och skön yoga en halvtimme varje morgon i 7 år! Under den tiden tränade jag inget annat än det vad jag minns. Jag upplevde att jag blev vigare, men ingen större skillnad på figuren. Nu gjorde jag det inte för tränings skull, utan mer för inre balans på den tiden.
Av träning vill jag ha ut en fastare kropp, och bli piggare. Jag tror därför att poweryoga kan vara ett bra komplement till mina löppass. Det är ju mycket stabilitetsövningar, och muskelträning, samtidigt som andning och hållning kommer med på köpet!

Mina tjejer är ibland med mig på min inne-gympa, och tycker de är roligt. De går ifrån om/när de tröttnar.
Clara dansar showdance en gång i veckan, och Ida går på barngympa.
Det skadar väl inte att uppmuntra träning, men det får ju inte bli ett tvång och konstiga tankar...som det låter som er släkting har... :? Eller så upprepar han bara ord han har hört...

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Största biverkningen av cortisonet är att jag blir pigg. Sover sämre, men blir ändå inte tröttare. Märklig känsla, eftersom jag jämt är trött annars.

Jag har kört NIa en gång per vecka ungefär. Är borta så mycket så jag vill inte vara hemifrån mer. Sedan har jag inte riktigt ork och lust att göra mer.

Galamiddagen var en trist besvikelse. Det var ingen galamiddag, det var mingelbuffé. Hade man skrivit det så hade allt varit helt ok, men förväntningarna var aningen högre.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"