Smått desperat men inspirerad och laddad - nu ska det kuras!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Korren

Inlägg av Korren »

Hejsan Mia.
Nu har vi precis avslutat uppföljningsveckan! Tänkte att jag väntar med att skriva och sammanfattar hur det gått.

Det har gått väldigt bra måste jag säga. Valle somnar oftast på fem tio minuter. Sedan sover han oftast hela natten tills klockan ringer 07.00.
Fantastiskt! Och vilken skillnad mot förut när han var trött och gnällig en stor del av dagen och åt som en fågelunge. Nu har vi en liten glad kille som äter som en häst, vilken lättnad.

Några nätter har vi fått ramsa en gång mitt i natten, men då har han somnat om på ett par minuter.

Vi hade en dag när han hade problem att somna på eftermiddagsluren (somnade i bilen och vaknade när jag skulle lägga honom i spjälis... kanske därför), vi ramsade, han somnade men vaknade efter fem minuter. Vi ramsade igen, han somnade och vaknade efter fem minuter. Så höll det på i en och en halv timme. Jobbigt och frustrerande. Och så blev det samma sak på natten mellan 23.00 och 01.00 (sviter från dagen..?). Då var vi även inne och buffade flera gånger när han blev ledsen. Då ville man bara plocka upp lillkillen och ta in honom till oss och krama honom... Men jag vet ju att det hade varit att göra honom en björntjänst och det var bara den enda dagen och natten sedan har det gått bra.

Enda kruxet nu är läggningen. Vi har såklart alltid "Skrattet" men han blir fortfarande ledsen bara man kommer in i hans rum och närmar sig spjälis och han fattar vad som är på g. Däremot har jag hört att han kan vakna innan klockan ringer på morgonen och ligga och babbla lite så den biten går framåt, förut var han ledsen så fort han vaknade och upptäckte att han var i sin säng. Så jag hoppas att läggningen också ger sig...

Stort stort tack för alla råd och hjälp och stöd! Det har varit en otrolig trygghet att kunna logga in här och fråga fråga fråga när man känner sig osäker.

Jag tackar min lyckliga stjärna för Anna Wahlgren, forumet och boken och sänder en riktigt stor varm kram till er alla :-) (Haha, det är lätt att bli väldigt smörig och sentimental när man har varit så desperat och nu känner att ens lilla älskling mår så otroligt bra.)

PS1. Jag kommer såklart hänga kvar här och läsa, lära mig mer, kanske berätta om hur vi har det och fråga när saker dyker upp.

PS2. Nu ska jag beställa "Barnaboken"! :D
Valle – Född 080707 – Kurad 090724
Nate – Född 100329 – Kurstart 101013
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D
Enda kruxet nu är läggningen. Vi har såklart alltid "Skrattet" men han blir fortfarande ledsen bara man kommer in i hans rum och närmar sig spjälis och han fattar vad som är på g. Däremot har jag hört att han kan vakna innan klockan ringer på morgonen och ligga och babbla lite så den biten går framåt, förut var han ledsen så fort han vaknade och upptäckte att han var i sin säng. Så jag hoppas att läggningen också ger sig...
Det kommer att ge sig. Gör läggningen så glad och enkel som möjligt. Snart kommer han förstå hur underbart det är och kanske gör han som vår plutta när vi busar för fullt, går mot rummet och säger "Sava!" (Sova). :lol:
Nu ska jag beställa "Barnaboken"!
Trevlig läsning, det är en guldgruva! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Korren

Inlägg av Korren »

:D Åh vad gulligt!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Tack snälla Korren för helt underbara nyheter! Ni har jobbat på så fint, vårda nu resultatet ömt och ifrågasätt inte Valles sömn - då behöver han själv inte göra det heller :wink:

Varma kramar och berätta gärna hur det går för er!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Korren

Inlägg av Korren »

Tack så mycket Mia! Det ska vi. :-)
Kram
Korren

Inlägg av Korren »

Hur bär ni er åt för att få barnet att somna i vagnen?
Vi ska bort ikväll och fram tills nu så har Valle sovit alla nätter och alla lurar i sin egen säng. Så nu är vi lite fundersamma över hur vi ska bära oss åt.

Ska vi lägga honom på rygg i vagnen och ramsa och gå? För vi måste ju sätta fast honom annars försöker han ju ta sig upp och kommer trilla ur... Men det blir ju helknasigt, han kommer ju ligga där och inte känna igen sig.

Knivigt, hur gör ni?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag skulle ta en promenad tills han somnar under devisen "en gång är ingen gång". Sen hängt ett skynke över för insynen när han somnat (eller innan också, om ni vill)-

(Själv har jag resesäng som åker med när vi är borta, den har återbetalat sig flera gånger om :wink: .)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Korren

Inlägg av Korren »

Vi har också resesäng som vi tänker använda när vi reser bort över natten. Det är ju toppen och den är han någorlunda van vid så det är ju bra.

Ikväll ska vi dock hem framåt natten och då ska han ju över i sin egen säng.
Problemet förut har ju varit att han har vaknat sjuttioelva gånger när han somnat i vagnen. Nu för tiden sover han ju hela nätter så kanske kanske att han sover vidare i vagnen... Det ska ju bli spännande att se om det är skillnad.

Tack för tipset Mia, vi provar att köra på den varianten.
Trevlig helg! :-)
Korren

Inlägg av Korren »

Förresten, det här med vagnen är ju egentligen en större fråga inser jag.
När han sedan börjar på förskolan så kommer han sova ute i vagnen.

Kanske man skulle börja med att vänja honom vid långa dagluren i vagnen ändå.
Några tips där? Hur gör ni?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag packar alltid med resesängen även för kortare kvällar borta, jag tycker det lönar sig alltid. Mindre stök och bättre sömn. Daglurarna brukar sätta sig galant på dagis, där finns det attityd. 8)
Korren

Inlägg av Korren »

Ja, det kanske inte är så dumt. :-)
Korren

Inlägg av Korren »

Nu är det snart fyra veckor sedan vi började kura.
Det funkar bra och han sover hela nätterna.
Men fortfarande blir han jätteledsen när han ska gå och lägga sig. Och det är så jobbigt. Vad ska vi göra? Det gör ont i hjärtat.
Det tar alltifrån fem till trettio minuter innan han somnar.
Vi försöker alltid att busa och leka och skratta en fem tio minuter före sängdags. Han kan vara hur go och glad som helst men så fort man närmar sig hans rum så blir han genast jätteledsen.
Hur är det för er andra? Är alla andra ungar superglada när de går och lägger sig?!? :?
Till råga på allt är han oftast ledsen när han vaknar också.
Vi är ju såklart jättetacksamma över nätterna men man vill bara inte se honom så ledsen!! Usch, har ni några tips?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er? Jag kan trösta dig med att läggningarna BLIR bättre, men en del barn gnölar innan de somnar; min yngsta gjorde det länge, länge. Jag accepterade att det var hennes sätt att summera dagen, ungefär som att jag prompt måste läsa innan jag somnar :wink:

:idea: Fortsätt bara lägga krut på skrattet innan ni lägger gossen, agera som om han är jättenöjd och visa i både ord och handling att ni är det (attityden, du vet :wink: ...)

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hittade det här inlägget som låg lite fel :wink: så jag klistrar in det här:
Korren skrev:Nu ikväll så testade vi att leka och busa ett tag och sedan ställde vi honom i spjälis och försökte få honom att skratta där också. Det gick inget vidare, han blev i stort sett bara mer och mer ledsen.
Däremot så tyckte jag han lugnade sig fort när jag väl lade tillrätta och låg och gnölade lite men gjorde mest sovljud och somnade på fem minuter.
Så det kanske ändå är melodin..?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "