Smått desperat men inspirerad och laddad - nu ska det kuras!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Vilken härlig rapport :!: Hoppas ni får en riktigt fin dag,

Kram Mia

PS: klockan verkar vara en timme efter. Det har jag inte tänkt på :? men det kanske går att ställa om?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Korren

Inlägg av Korren »

Det kanske är tjatigt om jag skriver precis allt vi gör men jag känner att jag lär mig allteftersom och det blir lite klarare när jag skriver rent mina anteckningar efter hand. Då kan jag själv gå tillbaka sedan och se hur vi gjorde vid något tillfälle.
Du behöver inte känna att du ska svara på allt Mia, även om jag är mycket tacksam för råd och tips när du har tid. :-)

LÖRDAG 25/7

7.00 Klockan ringer! Glad morgon. Mamma och pappa kommer in med stim och stoj. V ser lite förvirrad men glad ut.

7.15 Frulle. Bättre humör än på jättelänge! Även om han inte äter massor så äter han hyfsat, vi är nöjda.

9.20 Stoj och stim på rummet.

9.30 Tillrättaläggande (V blir ledsen direkt).
Buff några minuter, V lugnar sig efter inte så jättelång stund ändå. Inte tyst men nästan, ramsar ut. Börjar gråta direkt. Ramsar vid dörren (skulle nog väntat lite här och inte varit så snabb på ramsan...), lugnar sig efter ett tag. Bekräftelse.

(Jag går ut och kikar i fönstret, V står på knä i spjälis - tyst dock, ser lite undrande ut...)

Börjar gråta efter en stund, ramsar, ledsen
Buffar kanske en halv minut, lugnar sig lite, ramsar ut, V börjar gråta.
Jag väntar lite här och låter honom reagera, går lite upp och ner men han lugnar sig. Bekräftelse.
Nu hör jag att han gör sina sovljud (som en motor ni vet... :-))
Bekräftelse när han nästan tystnat.

9.40 Sover!

10.00 Mamma och pappa väcker med glada tillrop. V lite groggy och sömndrucken men ändå nöjd. Pust, det där gick ju bra! :-)
Valle – Född 080707 – Kurad 090724
Nate – Född 100329 – Kurstart 101013
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härlig läsning! :D
Korren

Inlägg av Korren »

DAGLUR EM
12.50 Skratt och skoj
12.55 Tillrättaläggande
Buff ca 3 minuter
V börjar ledsen och ålar sig men lugnar sig snart.
Ramsa ut
Ledsen en stund sedan tyst - bekräftelse - varpå han blir ledsen igen men lugnar sig - bekräftelse igen.
(Jag kikar i fönstret, han ligger vaken och tittar lite i taket)
Jag ger bekräftelsen igen.
13.00 Sover
Gnäller till ett par gånger under luren men sover vidare.
14.30 Väcker glatt, han är yrvaken men inte missnöjd.

KVÄLL DAG 2
19.00 Nattslurk, dusch, ny blöja, tandborst, skrattet till gonattet
19.30 Tillrättaläggandet, släcker och buffar (buffar lite för länge här, han lugnar sig ganska snart, gråter lite men mest sömngråt).
Ramsa ut, han blir ledsen, jag väntar
Ramsar, ledsen, väntar, men han eldar upp sig
Går in och buffar någon minut, ramsar ut och väntar
Han tystnar snabbt, bekräftelse
19.38 Han sover! (eller är iaf tyst)

Oj, den här dagen gick ju jättebra. Somnade på ca fem minuter båda daglurarna och även nattningen. Gud vad underbart det känns! Nu återstår att se vad som händer resten av natten. Han vaknar ALLTID 45 min efter läggning. Blir det samma visa som igår..? Oj, vilka muskler jag kommer få i så fall. :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nååå? 8)
Korren

Inlägg av Korren »

Sanslöst. Han har inte vaknat! Jag minns inte senast han inte vaknade ca en timme efter läggdags. :shock:
Korren

Inlägg av Korren »

... dessutom borrar och sågar sambon, för att riktigt utmana ödet. :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kallas husljud. Också ett bra verktyg och som absolut SKA tillämpas. Så blir de inte så fnattiga sömnneurotiker som behöver dödstyst för att sova. :wink:

Jag håller tummarna för en god natt.
Korren

Inlägg av Korren »

:D Låter bra, det ska vi hålla i minnet.
Godnatt!
Korren

Inlägg av Korren »

NATTRAPPORT

23.10 Vaknar och gnyr. Provar ramsa, väntar, ramsa, ingen effekt.
Buffar några sekunder, blir tyst så snart jag lägger honom tillrätta men startar direkt på ramsan.
Ramsar
Väntar
V går igång
Buffar några sekunder ramsar
Bekräftelse

23.10 Sover

02.10 Vaknar och jag har slumrat till där jag ligger på madrassen utanför dörren så jag är inte så snabb som jag borde. Men i övrigt samma tillvägagångssätt och resultat som vid 23.10.

02.20 Sover

04.40 Vaknar och jag börjar med ramsan. 3 omgångar. Ingen effekt.
Buff några sekunder (numera blir V lugn direkt jag lägger honom tillrätta, buffen är ett säkert kort). Ramsa samt bekräftelse men han går igång direkt.
Ramsar några gånger - V går upp och ner. Håller på med ramsan en kvart ca.
05.00 Buff några sek, ramsa, V tar i.
Jag ramsar då och då i ca en kvart. Han går upp och ner. Försöker låta bli att gå in, vet att han står upp.
Fel att ramsa bara när han tar i? Försöker med en taktik att ramsa när han går ner lite, verkar ge bättre effekt men är osäker.
05.25 Ny buff men ser i ögonvrån att han sprätter upp direkt (och går igång) när jag ramsar ut.
Väntar och ramsar, V går upp och ner. Detta pågår ca en kvart. Jag försöker få in bekräftelsen ett par gånger när han blir tyst men han drar genast igång.
V låter trött, men kämpar för att protestera.
Jag går in, han står i hörnet av spjälis och nästan sover.
Blir tyst direkt när jag lägger tillrätta, jag buffar snabbt, ramsar ut samt bekräftelse.
05.40 Sover

Puh, de två första uppvaken gick snabbt pga buff.
Den tredje var en pärs. Jag har svårt att skilja på skriken känner jag, han låter ju ledsen mest hela tiden tycker jag, himla hjärtskärande. :-(
Buffar jag för mycket? Skulle jag hållit ut mer och försökt få ramsan att ta bättre?
Skulle jag gjort något annorlunda?
Usch, under den här timmen smög det sig in en hel del osäkerhet till slut, kände jag.

Hoppas han sover en timme till nu... Fortsättning följer.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker nog att det är dags att backa lite till. Är det modulerat, dvs han går upp och ner, då är det oftast inte riktig kris. Då är det ramsan som gäller. Om han ökar på ramsan är han i 9 fall av 10 arg, och då skulle jag akta mig extra noga för att gå in, utan övertyga med rösten, hög och klar. :wink:

Hur såg den här natten ut då?
Korren

Inlägg av Korren »

SÖNDAG 26/7

Vaknar av väckarklockan 07.00 och att mamma och pappa gör glad morgon. Glad kille. :-)

Äter hyfsat till frukost - skönt.

Nu är det dags för pappa att ta över. Lite nervös men laddad till tänderna efter att ha läst och läst tills det sprutar Anna Wahlgren-klokheter ur öronen!

9.30 FM-lur. Pappa buffar och ramsar. V somnar på sina trogna fem minutrar. Vaknar om en gång och pappa får ramsa och snart ge bekräftelse. Sover! Stolt far!

11.30 Blodpudding och korv till lunch. V äter så vi tror han ska spricka och vi är helt tårögda och sänder många tacksamhetens tankar till Anna.

13.00 EM-lur. Den här läggningen går lika bra. Vaknar dock eftr 45 min. Får buffa ett par sek men somnar gott med ramsa och bekräftelse.

Middag äter hyfsat, vi är glada eftersom han förut inte ätit något alls ganska ofta.

19.30 Pappa lägger. Buff, ramsa ut
ramsar 3 omgångar, bekräftelse
19.38 Sover! Riktigt stolt pappa som inte kunnat söva sin älskade son på ett halvår och varit frustrerad och uppgiven. Lycka!

22.15 Vaknar
Ramsar 4-5 omgångar
Verkar somna om men börjar skrika så pappa buffar ca 20 sek, ramsa ut, bekräftelse
22.20 Sover

22.25 Samma som ovan, somnar efter fem min
22.35 Gnäll, ramsar två omgångar + bekräftelse. Somnar
22.50 Gnäll, ramsar två omgångar + bekräftelse. Somnar
22.55 Gnäll, ramsar två omgångar + bekräftelse. Somnar
22.57 Gnäll, ramsar två omgångar + bekräftelse. Somnar

06.50 Gnäll, vi skyndar oss in och gör glad morgon och sätter igång väckarklockan. Tyvärr står han redan upp i sängen och ser en smula ledsen ut. Vi borde ju ha försökt få honom glad i sängen istället för att lyft upp honom... Åh, det är så lätt att vara efterklok... :-)

9.30 Somnar på fem, men behöver en extra buff.

Nu såg jag ditt meddelande TorpSara. Tack för tipset, vi ska verkligen försöka mer med ramsan. Man blir lite frestad att gå in och ge en buff för man vet att han lägger sig ner, suckar nöjt och somnar. Och efter att aldrig förut kunnat lägga honom i sängen är det ju så gott att se! :-)
Men jag förstår poängen med att få ramsan att funka bra.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härlig läsning! Och ni är så snart vid målet, han tog ju verkligen ramsan fint där vid 22-23. Jobba vidare med den, det går ju toppen det här!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och toppenjobbat av pappsen! Jag förstår vilken glädje det måste vara! :D
Korren

Inlägg av Korren »

Ett litet frågetecken angående buffen. Vi inser att vi ska försöka gå ifrån den.
Men vad är faran med att fortsätta buffa? Kan processen gå tillbaka så att man får buffa mer och mer? Nu har vi kanske fått gå in och buffat någon gång under sovtiden men försöker att det ska bli att vi bara buffar när vi lägger.

Och nästa steg: Ska man alltså lägga honom helt utan buff? Ska man bara lägga honom ner och ramsa ut? Och vad är målet? Inte använda ramsan heller utan om han skulle vakna till?

Är poängen att han ska vara så trygg i sig själv att han ska kunna somna helt utan yttre hjälpmedel (från oss)?
Vad händer i så fall med ramsan? Glömmer han inte den så den blir verkningslös? Eller ska man hålla ramsan levande så att den tar vid behov..?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "