spädis med magont - vad göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Inlägg av Elle »

eefwah skrev: 1 ska jag fortsätta på 2-2-schemat trots att jag ser att skrutten nog föredrar lite andra tider. är huvudsaken att få ihopa 16h sömn?
Om du vill så kan du "spika" ett schema med tider som passar sonen.
eefwah skrev: 2 hur ska jag få skrutten att komma till ro tidigare på kvällarna? ska jag vagna på from en viss tid eller ska jag ta upp och mata och lägga igen?
Hur ser era kvällar ut?
eefwah skrev:3 hur ska jag få honom att äta mer när han väl äter? eller är det dags att vagna bort de 2-3 morgonmålen?
Om du sätter ett schema så vagnar du mellan nattmålen och fram till morgonen och då erbjuds mera mat. Det tar runt 3 dagar att införa ett schema och sedan ca en vecka innan det är stabilt.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
eefwah

Inlägg av eefwah »

hej elle och alla andra! tack för svar.

våra kvällar ser oftast ut så att jag försöker få lillkillen i vagn runt 19, men han sover då inte länge, kanske 45 min, ev 1,5h. då har jag tagit upp och matat igen, med förhoppningen att han ska bli så mätt att han däckar för kvällen. sådär kan jag få hålla på ett par gånger. han vill inte somna för natten förrän runt 22-23.

öht sover han inte gärna mer än 45 min-1,5h i sträck dagtid så jag antar att jag får ha 4 sovpass under en dag om jag ska sätta ett eget schema, eller vad råder du mig till?

jag märkar ofta när han har tänkt sig att somna "på riktigt" för då tankar han verkligen fullt och ligger vid bröstet och suger och suger tills absolut ingen mjölk kan finnas kvar. så äter han aldrig under dagen.
Om du sätter ett schema så vagnar du mellan nattmålen och fram till morgonen och då erbjuds mera mat.
hur många nattmål ska jag räkna med för hans ålder (2,5 mån)? jag ammar endast och vill gärna fortsätta med det. jag har egentligen inga problem med att amma honom på nätterna men jag vill givetvis att han ska äta ordentligt när han väl äter. snacksa är ju lite tröttsamt, för mig alltså :D .
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Jag har försökt hitta svaret i din tråd men ej lyckats, så jag frågar dig istället :wink: Sover han på mage? Med larm? Tänker att det kan vara boven till de envisa skarvarna ( ytligare sömn).

Har jag förstått dig rätt så är hans natt i praktiken 8-9h? Jag skulle då räkna med 1 nattmål vanligen vid 4 så att man hinner hämta lite aptit inför frukost. Men många 2 månaders SM barn står sig 8h också.

Vad du kan göra är att du pumpar ut under dagen och serverar detta som kvällslurk. På det sättet "helammar " du (endast BM) men samtidigt så ser du hur mycket han får i sig och mättas på så sätt snabbare och därmed blir också natten tidigare, med ev lite vagning förstås :wink:

Och en sista sak, den där sista luren blir ofta bara 45 minuter. Då får man lägga en liten lur om 5 alt. 20 minuter istället.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
eefwah

Inlägg av eefwah »

hej johanna och tack för ditt svar!

jodå, han sover på mage och har så gjort sen start.

och japp, hans natt är 8-9 h men jag skulle vilja att den var 12 redan nu :roll:. är det lite för optimistiskt även om man lägger in nattmålet säg vid tvåtiden? bör jag kanske hålla mig till två nattmål isf? eller ska jag helt enkelt släppa 12-timmarstanken för tillfället?
Vad du kan göra är att du pumpar ut under dagen och serverar detta som kvällslurk. På det sättet "helammar " du (endast BM) men samtidigt så ser du hur mycket han får i sig och mättas på så sätt snabbare och därmed blir också natten tidigare, med ev lite vagning förstås
här hänger jag inte med alls. varför skulle han hellre vilja ha flaska? är det bara för min skull menar du? ursäkta en trög amningshjärna :oops: . jag är inte alls orolig att han inte får i sig tillräckligt; han äter nog vad han behöver den tjockisen, men jag får honom inte att tömma tutten på riktigt före kl 22-23. tror inte att han skulle äta bättre ur flaska. eller?
Och en sista sak, den där sista luren blir ofta bara 45 minuter. Då får man lägga en liten lur om 5 alt. 20 minuter istället.
menar du här sista luren innan kvällen? menar du att jag ska lägga in en 45-minutare i hans schema? eller menar du att jag ska nöja mig med ifall det bara blir 45 min fast jag ev räknat med mer?

ursäkta, jag är nog rätt så trög... kan du vara lite övertydlig?

kram
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)

Johanna menar att du kanske inte har tillräckligt med mjölk till kvällen och har du då pumpar ut under dagen så kan du ge som tillägg i flaska!

Gällande 12-timmarsnatt får du nog ge dig till tåls lite till. Själv har jag haft två nattmål beroende på från vems sida min tittar i den åldern :-)
Natt mellan 19-07, nattmål 22 och 04. Då är det alltså nattmål för bebis kl 22 och inte för dig om du förstår hur jag menar 8) :lol: :roll:
Vid tre månaders ålder har jag tagit bort "nattmålet" kl 22 och då haft natt mellan 19-07 med nattmål 04.
Kvällstrassel är VANLIGT och övergående!

När man spikar schema så brukar det oftast vara med en lång lur på kvällningen men i regel blir den aldrig mer än 45 minuter lång för många små har svårt att sova längre då.
Därför kan man använda en 20-minutare alt. 5-minutare som komplettering när det blir för övertrött innan natten! Den behöver inte vara samma tid varje kväll utan det får bebis bestämma.

Hänger du med :wink:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
eefwah

Inlägg av eefwah »

hej tessan och tack för ditt svar!

nu fattar jag det mesta. att jag inte skulle ha tillräckligt med mat har aldrig slagit mig. ska fundera över om det kan vara det. isf är ju johannas förslag bra.

bra klara svar om 12-timmarsnatten. jag får ge mig till tåls. ditt förslag till tider passar nog min kille utmärkt. schemaförslag blir då som följer:

7-9 mat vaken mat
9-1030 sova
1030-1230 mat vaken mat
1230-1430 sova
1430-1630 mat vaken mat
1630-1715 sova
1715-19 mat vaken mat
19-22 sova mat
22-4 sova mat
4-7 sova

jag antar att jag alltid ger båda brösten under vakentiden och bara ett i taget på natten. är det ok? och INGEN nattmacka till mig :D.

om du tycker detta låter bra så kör jag nog på det from nu. då spikar jag tiderna genom att vagna till sluttid på sovstunderna om han inte utnyttjar dem samt lägger ev in en kortissovning till kvällen om det behövs.

tack för hjälpen och gla missommar!

kramar
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Det låter ju alldeles förträffligt :-({|=

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
eefwah

vill bara berätta hur det gått för oss

Inlägg av eefwah »

hej alla!

tänkte bara återkomma kort och berätta hur fantastiskt bra allt går nu. skrutten började sova hela nätter av sig själv när han var ca 3 månader och 1 vecka. med ett par nätters undantag, när han helt enkelt vaknat för att han inte hunnit äta tillräckligt på dan, sover han 10,5-12 timmar varje natt. joy! och vi har börjat med lite smakisar också, för att säkra framtiden :D .

jag tackar alla som hjälpt mig i min tråd ännu en gång. STORT VARMT TACK :heart: från både skrutten och mig.

ewa
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Härligt att det går bra! :D :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"