spädis med magont - vad göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

spädis med magont - vad göra?

Inlägg av eefwah »

hej!

fick på långfredagens morgon en liten påg i familjen. han har varit alltigenom förnöjd tills nu och hans beteende börjar likna storasyrrans (ej SM).

han äter bra och jag försöker ge påfyllning, men lyckas inte alltid. vi kör en lightvariant på SM såhär i början. han sover 1,5-2,5h i stöten så det känns som om han får i sig tillräckligt.

under dagarna erbjuds alltid rap och då rapar han oftast, men under nätterna (då han liggammas) har jag slutat ta upp och rapa dels för att jag stör sömnen så mycket men mest för att det aldrig kommer nån rap. däremot kan han rapa lite emellanåt i sömnen.

magontet har eskalerat med en topp inatt, därav det här nödropet. efter varje mattillfälle får han krampliknande ont i magen vilket oftast följs av högljudda pruttar. när han får ont vill han ha mer mjölk - vad ska jag göra då? om jag ger honom mer fördröjer jag ju det onda men om jag inte ger mer kanske jag skapar mer överlevnadsångest.

varför har han ont i magen? jag har sen igår em inte ätit ngt m mjölk i och nu är det klart bättre i hans mage, men om det beror på det vet jag inte. hur länge dröjer det innan man märker resultat?

har någon varit i min situation och/ eller kan hjälpa?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: spädis med magont - vad göra?

Inlägg av Ewa »

eefwah skrev: magontet har eskalerat med en topp inatt, därav det här nödropet. efter varje mattillfälle får han krampliknande ont i magen vilket oftast följs av högljudda pruttar. när han får ont vill han ha mer mjölk - vad ska jag göra då? om jag ger honom mer fördröjer jag ju det onda men om jag inte ger mer kanske jag skapar mer överlevnadsångest.

varför har han ont i magen? jag har sen igår em inte ätit ngt m mjölk i och nu är det klart bättre i hans mage, men om det beror på det vet jag inte. hur länge dröjer det innan man märker resultat?

har någon varit i min situation och/ eller kan hjälpa?
Jag har varit i din situation. Mitt svar var mjölkfri kost när jag ammade. Det tar 2-3 dagar innan det HELT gått ur bröstmjölken, så vissa symptom kan finnas kvar. Därefter kan du enkelt utvärdera - blir han avsevärt bättre, så har du ditt svar. Pm:a om du vill ha mjölkfri lista, så du vet vad du ska se upp med när du handlar.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

GRATTIS till lilla älsklingen :heart:

:arrow: Jag vill bara tilläggsvis be dig att INTE slarva med rapen - någonsin. Lägg honom högt uppe mot axeln, alltså inte som en slapp hösäck mot skuldran bara, håll honom mycket stadigt med vänsterhanden utbredd över lilla ryggen och nacken/huvudet och "buffa" med den högra, löst knuten och med rörlig handled, i lilla blöjbaken nerifrån och upp med mjuka, "fösande" men ändå rejält bastanta, rytmiska tag.

Det är så viktigt att han får upp luften, som inte har i magen att göra. När man är nyfödd är saker och ting inte färdigutvecklade och diverse fysiska funktioner inte ett dugg automatiska. Bara att svälja är nytt och besvärligt - även om man övade sig på att råka svälja lite fostervatten då och då i magen så var det ju inte detsamma som att regelrätt äta i stor stil. Vi vuxna sorterar automatiskt mellan struparna och vi sväljer inte luft, vi andas luft - det ska han också göra, men vad som är vad har han ju ingen aning om än och styr inte över. Andats luft har han heller aldrig gjort, förrän han kom ut i den och blev tvungen.

Jag vet att det sägs på sina håll nu att barn inte behöver rapas men det behöver de visst det. Det är inte snällt mot dem att undanhålla dem den hjälpen :!:

:arrow: Och jag vill be dig att per omgående införskaffa ett andningslarm (se startsidan, finns också att köpa i stora babyaffärer).

Lika lite som sväljandet - ätandet - går automatiskt och gnisselfritt gör andningen det. Det har du säkert också noterat. Nyfödda gör andningsuppehåll flera gånger om dygnet på ända upp till 40 sekunder vilket få vuxna skulle klara av. Även om det är ytterst sällsynt KAN ett sådant andningsuppehåll bli ett för långt och för mycket. Då kan det vara för sent på bara tre minuter.

I sängen kan du inte använda något larm eftersom du ligger där och andas själv, vilket larmet i så fall registrerar - medan det värsta kan hända intill dig utan att du märker det. Så samsov INTE :!: Följer du SM får du två korta nattmål om 20 min vardera, och då tycker jag att man kan stå ut med att sitta upp i en skön stol eller soffa (med röd lampa till belysning gärna). Och rapa sedan, och lägga. På mage på plant underlag :!: I egen säng.

Små barn är gjorda för att "sova groda". Det märks bland annat på lilla magens välbefinnande. En stor poäng med magläget - förutom att det i sig är sömnbefrämjande - är just att lilla matsmältningsapparaten, som är under utveckling (länge än), lever ett betydligt lugnare liv på mage. Magsovare får sällan eller aldrig jobbiga gaser eller "ont i magen".

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

nu har vi bägge tagit igen lite av nattens förlorade sömn. här pruttas hej vilt :D , men utan den förfärliga smärtan och skriken före. skönt.

tack eva för ditt svar. jag ska fortsätta prova mjölkfritt och se vart det leder. jag tror att det handlar om precis det, se, trots att ingen i släkterna är allergisk som vuxen. den där listan tar jag gärna och tacksamt emot.

och tack också anna för ditt välkomnande och svar. jag får ju raparna att funka dagtid, så jag tänker att tekniken är ok. de kommer oftast vid lägesändringar för hans (och systerns) del. kanske påverkar liggammandet. jag ska prova din teknik . du har ju haft rätt förr :lol:.

ang. samsovandet så har jag såklart funderat mycket men finner ännu så länge fler fördelar än nackdelar med det. även om det omöjliggör larm för vår del. däremot märker jag på lillkillen ingen skillnad alls beroende på hur han ligger. ibland ligger han på sidan och sover, ibland på mage och ibland på rygg. för hans onda gör det ingen skillnad. däremot verkar skifte av lägen gynnsamt för gasen som ska ut. vi kör på lite till med samsovandet men tackar ändå, för omtanken.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Varmt välkommen hit och grattis till underverket! :heart:

Jag rekommenderar Sempers Magdroppar, med mjölksyrebakterier, som är toppen för små gasiga bebismagar! Finns på apoteket!

http://www.semper.se/upload/semperab/pr ... ppar_3.pdf
www.newsdesk.se/view/pressrelease/124259

Min lilltjej hjälptes också mycket av att sova på mage. Och så mycket mat förstås! :wink:

Hoppas det blir bättre.
KRAM :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej och tack för svar och gratulationer!

om det skulle vara så att lillkillen är känslig för komjölk - ska jag verkligen använda mjölksyrebakterier då? det låter lite som att kasta bensin på elden. det är ju inte gasigheten jag har problem med - utan att han har så ont. nu vet jag iofs inte om han är mjölkallergiker. han är bättre i magen, men inte bra. syrran var överkänslig mot lök, kål och rotfrukter också. det var iaf vad jag kom fram till då, för drygt 1,5 år sen. igår åt jag lite lök och sedan tidig morgon idag har han varit lite gnällig, om än inte alls haft samma smärta som natten före.

man blir jäkligt nojig av sånthär; det minns jag sen sist. hur mycket ska bebisar skrika egentligen? jag vill ju helst att han inte ska skrika alls :? . med syrran provade jag nåt som hette minifom men det hjälpte inte så värst mycket tyckte jag. vill helst inte ta till "onaturligheter". lägga av med mjölkprodukter och vissa grönsaker tycker jag är helt ok om det bara får honom att bli nöjd och tillfreds igen.

jag vill ha en glad och nöjd bebis.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej!

Det finns mjölksyrebakterieprodukter utan mjölkproteiner.
Fraga pa apoteket hur det är med Sempers magdroppar.

Och grattis till lillen! :D

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

aha, toppentips. då ska jag skicka maken.

och tack för grattis; det är ljuvligt att få vara med en gång till.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, mjölksyrebakterier har inget med "mjölkallergi" att göra så dessa kan du absolut ge med mycket gott samvete! :D

Jag hade en son som var mest av allt känslig för ÄGG och "chilifamiljen" chili, paprika osv...

Sen kände han av lite, lök, bönor, choklad, vitlök.

så vad barn får ont i magen av är alltid olika. Det är svårt att säga EXAKT detta är det typ. Det är bara uteslutningsmetoden som avgör. Dock kan jag säga ATT, min son svalde MYCKET luft och detta GET ont i magen, och skriker sen ett barn för att det gör ont sväljer de MER luft och då är man inne i en ond spiral, så NEJ de skall inte skrika en väldans massa, då sväljer de luft som de också får ont i magen av.

Sen är det som AW säger, rapa, rapa och åter rapa är superviktigt, detta missade jag en del och ångarar skarpt. Magläge med larm hade vi från början och jag är övertygad om att detta gjorde att min son faktiskt sov så pass bra som han gjorde trots magbekymmer.

Dock kan jag säga att vid 2 mån vart det bättre och vid 3 mån var det nästan bra. Men jag åt fortfarande inte ÄGG och Chili. Dessa 2 tog över 1 år innan det gick bra.

Lycka till i sökningen och undertiden ge magdropparna och inför magläge med LARM tycker jag. Du skall de att det blir bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

tack så jättemycket för bra svar och bra tips!

jag ska prova lite olika saker och se hur han reagerar. dum fråga kanske - men räcker det om de rapar en gång efter varje mål? så mycket luft som kommer ut bakvägen trots raparna gör att jag tror att gasen måste bildas i magen. det låter inte som om han sväljer så mycket luft, men jag kan inte med säkerhet säga att det är så.

hur lång tid ska man vänta innan man konstaterar att det inte kommer nån rap? kanske väntar jag för kort. på natten så byter jag på honom 2-3 gånger och då har han ganska gott om tid på sig att rapa. vi har lååångt till badrummet :D . på dagarna får han till det ganska snabbt.

testade annas rapmetod inatt utan framgång. fick nog inte till rätta knycken helt enkelt, men lillen vaknade till och verkade riktigt förvånad. ska prova mer idag.

jag är verkligen jättetacksam för alla tips.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Under "våra favoriter" högst upp på forumet hittar du MASSA info, jag rekommenderar att du flanerar runt lite där.

Bl.a. finns denna tråden där.

"Svårt att få juvelen att rapa - lite tips"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lillsprudlis
Inlägg: 262
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 00:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej!

har haft problem med min lilla gosse också och magknip. Nu reagerade han även med fruktansvärda utslag i ansiktet och dessutom kom magknipen efter att han blev en månad. Jag och min mamma (som jag har tur att ha hos mig i 4 månader) turades om att bära lilla Simon och skumpade omkring med honom tills bajset kom med en kanonkula, sen somnade han på axeln, helt utmattad, lades på mage med larm i sin säng och sov 15 minuter och så höll det på..............tills jag slutade med mjölk och gav magdroppar. Efter en vecka såg man hur utslagen försvann och han sov lugnare, efter två veckor var han fin i huden igen. Nu ger jag honom Minifom istället för magdroppar och jag har uteslutit allt som innehåller mjölk och mjölkpulver (inte att förglömma). Sover nu bättre men har fortfarande ibland problem med gaser eller rapar som inte kommit upp, när detta uppstår måste jag ta upp honom och skumpa omkring med gossen på axeln tills prutten, bajset eller rapen kommit upp sen han man lägga honom igen och han fortsätter att sova färdigt sin lur.
Att vagna här hjälper inte alls..........så, jag vet inte om jag längre kan hålla med om att "alla skrik beror på att barnet vill ha mer mat".
Om två veckor ska lilleman utredas om han är allergisk mot mjölk eller inte. Fast jag vet ju redan...........

Ska även kolla mitt äldre barn, när han var ca 1 månad började han kaskad kräkas (stod som en fontän ur munnen) och han fick lägga sig vid bröstet för att suga i sig ännu ett mål och somnade försås av utmattning. BVC, ingen gav mig rådet att sluta med mjölk. Han har alltid varit liten, är så nu med och jag tror att han har eller har haft mjölkallergi, han med. Fått tid i juni för att kolla upp det.

Jag önskar dig lycka till och hoppas ni kommer till klarhet och att du får en glad och nöjd bäbis.

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

tack gud och elinn för sempers magdroppar!

Inlägg av eefwah »

lilla skrutten mår bättre. han får sen igår sempers magdroppar och nu kniper inte den lilla magen längre. han pruttar jättemycket och kan skrynkla ihop ansiktet ibland, som om han hade ont, men han skriker inte sådär okontrollerat. jag vågar nog säga att vi kan tacka semperdropparna för det.

jag håller fortfarande upp med mjölken men om det här håller i sig kommer jag att successivt återinföra komjölken i mitt liv. ett par dar till bara, sen vet vi.

syrran hade ju samma problem och jag önskar precis som du Yvonne att jag fått tips om det här tidigare. mjölksyrebakterier känns ju ganska snällt i en barnakropp. tack för ditt svar förresten. skönt att din bebis också mår bättre.

raparna går jag dessvärre bet på. jag har provat mig igenom varenda beskriven metod nu utan framgångar. jag har nog en extra svårrapad bebis, för det verkar som om det inte går att framkalla en rap hos honom; de kommer när de kommer helt enkelt.

tack igen till alla som engagerat sig!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
allakantralla
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 25 mar 2009, 14:54

Inlägg av allakantralla »

jag brukar dricka prutt-thé: 1,5 liter vatten + 3 tsk anis, 3 tsk malen kummin och 3 tsk fänkål. Koka upp och låt dra fem minuter.

Det går ju över i bröstmjölken, så lillkillen får i sig det utan att man behöver hålla på och trixa. Sen kan han prutta som en galning. Skulle rekommendera att sluta med liggamning också, det vände för oss när jag la ner det.

Hoppas det går bra även fortsättningsvis för er!
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

jaha, what do you know, här sitter man och dricker prutthé.

jag måste säga att jag älskar verkligen internet. den här möjligheten att hjälpa och att själv få hjälp är fantastisk. den gör oss till bättre människor tror jag. tack, tack, tack för alla tips och fortsätt gärna tipsa. bebisar är ju olika; det som inte hjälper på min kanske hjälper på nån annans.

tanken att liggamningen kunde påverka snuddade jag själv vid eftersom han är så speciellt svårrapad under nätterna. vi ska testa det nu när jag vet att det funkat för nån annan. jag vet inte varför jag inte provade det innan :roll: :oops: .

igår kväll hade han ont igen. jag tror det berodde på glaset öl (kolsyran alltså) jag drack till maten, för det slog på bara nån timme efter det att vi ätit och höll i sig i ungefär tre timmar. beror det på mat så brukar det ta längre tid och jag åt inget konstigt alls igår lunch samt håller fortfarande mjölkfritt. man famlar efter svaren och griper varje halmstrå. igår var han väldigt hård och svullen på magen och pruttade inte alls.

jag tycker det verkar som om det finns två "sjukor" här. den ena handlar om luft som inte kommer ur magen (brist på rapar, liggamning?) och den andra om lite taskig tolerans och bakteriellt försvar mot vissa födoämnen (mjölk, lök, kål, bönor etc).

nu inväntar jag effekterna av prutthéet; både för mig själv och för skrutten. :wink: .
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"