1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Om jag nu inte sagt det förut :oops: :oops: )

Jag kan hålla ett öga på dig i kväll, om du vill 8)

Annars får du jaga Diplomat via kontaktlistan, och det är kanske lite sent nu?

:arrow: Du tänker väldigt mycket IN. Öva dig i att tänka UT i stället. Under tiden kan du tänka UTANFÖR :lol:

Det är alltså ramsan som gäller. Det är den som ska lugna, ge besked, ge påminnelse vid behov - och det kan vara hundra "behov"; då får man ramsa lika många gånger - ge lika många svar som det ställs frågor - och EN GÅNG TILL. Ramsan ska få sista ordet. Det är den som ska ta över. Inte trafik :!: Och den ska vara så övertygande och lugnande, hög, stark och i ordets sanna mening betryggande, att den verkligen ger FÖR BARNET tillfredsställande besked: "JA, du kan sova lugnt. NEJ, vargen kommer inte och tar dig. Jag garanterar din överlevnad och din säkerhet."

Här är det inte fråga om vad lilla älsklingen gillar och inte gillar. Det vill säga - du är inte ute efter att söva henne. Hon behöver inte sövas, lika lite som hon behöver napp. Din gåva till henne är en sömn hon kan inte bara ta sig alldeles själv utan också njuta. Det är en gåva för livet som vem som helst skulle bli lycklig över :lol:

Så då kan du inte springa där och störa, inte rädda (undan vadå :?: :!: ) och inte koppla hennes förhållande med John Blund till dig själv. Sömnen är - ska vara :!: - hennes egen.

Och otålighet har ingenting i barnavård att göra. Varken vad gäller sömnen eller maten. Med ett mål för ögonen behåller man både tålamod och perspektiv.

:arrow: Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen.

Ur Internationella Sova hela natten, kapitlet Njutningen:

:!: "Små barn - - kan också ha dagar då ingenting vill sig. Inte minst övertröttheten, som alla små barn med sömnbrist och sömnproblem ackumulerar under månader (och kanske år), ser till den saken. Det behöver du bara gå till dig själv för att förstå. För den som ständigt är för trött förlorar livet sin lyster.

Därför ska små barn ha riktigt roligt innan de somnar – vare sig de vill eller ej, höll jag på att säga. De ska skratta, och de ska skratta högt. Allt vad sagoläsning och myspys och kel och smek och ömhet och närhet heter ska förläggas tidigare - inte till kvällsproceduren, som ska betecknas av skoj. Efter skrattet-till-go’nattet går sedan själva läggningen på mindre än två minuter.

:!: Undertonen viskar här ingenting om att det skulle vara en påfrestning för små barn att sova. Budskapet är det motsatta. Det är lika lite synd om små barn som får sova som det är om deras ömma föräldrar, som får sova. Att sova på nätterna är det självklart naturliga, liksom det självklart nödvändiga, för både stora och små. Dessutom är det härligt, skönt och åtråvärt!

Skrattet-till-go’nattet understryker att det inte bara är en förmån att få sova på nätterna, det är också underbart roligt att gå och lägga sig / bli lagd. Rena festen! Skrattet-till-go’nattet slår upp dörren till njutningen på vid gavel.

Om inte förr kommer du att se det mot slutet av uppföljningsveckan eller första veckan efter den, då du har gått i mål med Sova hela natten-kuren enligt konstens alla regler. Då kan du få uppleva hur ditt lilla barn, som inte kan gå (säger vi), kryper bort till spjälsängen, sträcker armarna mot den och ser på er ömma föräldrar, som håller stor, skrattretande show för att riktigt kungligt roa barnet (och er själva), med en blick som bönar och ber: 'Ni är hemskt roliga bägge två, och det är jättekul på alla sätt och vis, men snälla, kan inte någon lyfta upp mig i sängen nu, så jag får sova?'

Och du kommer att få uppleva, varenda kväll efter rätteligen genomförd kur, hur lilla barnet formligen suckar av välbehag över att få sova i sin säng, i det (numera) trygga mörkret, med sin lilla kanin eller vad det är, under sitt sköna täcke, ostört, säkert och i fred.

Dröjer du dig kvar därinne, i barnets fredade sovutrymme, riskerar du att mycket eftertryckligt bli utkörd. Och ja, det är inte en tanke som lockar: att man faktiskt kan uppfattas som – vara! – störande för sitt lilla barn. Det är inte roligt för en god mor, exempelvis, att inse att hon inte alltid är Guds enda välsignelse för sitt lilla barn: 'Nu kommer mamma, nu blir allting bra!'

Kommer mamma och stör den heliga sömnen, då är verkligen inte allting bra. Då kommer det lilla barnet att på ett eller annat sätt visa henne ifrån sig. Större modeller säger som det är: 'Gå!' Och mamma får svälja stoltheten och minnas att även hon själv vill ha sitt sovutrymme fredat om nätterna.

Och du kommer att få uppleva det kanske allra mest förtjusande: hur det lilla utsövda barnet hälsar den nya dagen med en sång - och dig, när du kommer, med ett leende som kunde smälta solen själv. Då talar vi inte längre bara välbefinnande. Då talar vi njutning.

:!: Och det är dit du ska komma, om och när du beslutar dig för att genomföra Sova hela natten-kuren. Det är dit du ska ge ditt lilla barn förutsättningarna att nå. Du får inte nöja dig med mindre.

Lilla barnet ska inte behöva nöja sig med mindre!"

O:) :heart: :sleep:
Senast redigerad av annawahlgren den fre 17 apr 2009, 14:15, redigerad totalt 3 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Tack Anna, du får mer än gärna ha lite koll på mig ikväll.

Är så räd att det ska bli fel ännu en gång :-(

Visst tänker jag rätt om jag säger att jag eg inte borde gå in alls till henne i natt om det inte är krisläge och hon verkligen inte har kommit ngnvart alls på länge med sitt klagande?
När hon gnäller, avvaktar jag, och ramsar utanför, godnatt godnatt sov så gott, när hon fortsätter stegrar jag så jag överröstar henne.
Skall jag fortsätta så tills hon har tystnat helt?
Hur länge ska hon få hålla på att skrika innan jag går in? Hon har inte så många variationer på gråt och skrik ännu... Svårt att avgöra..

Har försökt så att lyssna på henne, är hon lesen elle ej, och oftast låter det som "snälla mamma hjälp mig somna".... Inte jag är arg som ett bi på detta nu. Jag önskar snarare att det vore så....

När solfjädrar jag? När det är kris, och hon gillar ju inte det, ska jag buffa då?
När hon är lugn så går jag ut då med en ramsa som är lugn och betryggande och så väntar jag utanför dörren.
Om hon hetsar upp sig igen, vad gör jag då? Ramsar?

Åh att det ska vara så svårt att få henne att inse, eller mamma att inse snarare?
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Läs igen det jag skrivit, läs noga :idea:

Det vi vill att du ska uppnå i natt är en DIALOG. Det handlar inte om knapptryckningar. Därför kan ingen säga till dig exakt VAD du ska göra OM osv. Lika lite som någon kan tala om för dig vad du ska säga till en människa OM den människan säger si eller så rätt ut i luften.

:arrow: Det handlar om kommunikation. Du måste lära dig att lyssna. Både till dig själv och barnet.

Jag lovar, hon har lika många "variationer" i sitt sätt att ställa frågor respektive reagera som du har ansiktsuttryck, röstlägen, kroppsspråk och ord. Några hundra, va :?: Eller några tusen :?: Hundratusen, rentav :?: :lol:

Att lyssna är nyckelordet. LÄRA sig lyssna. För att man ska kunna ge ett relevant och övertygande svar, krävs att man först lyssnar på - och förstår - frågan :wink:

Se det som ett äventyr. För det är det :lol:

Vi hörs i kväll.
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Jag kände mig stärkt efter att fått lillan att somna rätt fort i vangen idag, bara ett par drag så sov hon.
Men i em provade jag att lägga henne i sängen och snacka om att hon storskrek! Hon absolut skulle inte somna i sängen utan nappen!
Så det fick bli ner i vagnen igen..

SÅ nu har mitt mod sjunkit! Förösker intala mig själv att det är bara ngn dag detta gäller sen är det löst men det är inte lätt...
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Tack till ewa som peppat mig per telefon :-D
Vi bestämde då att eftersom jag eg inte gör kur i vanliga ordets mening, då hon ska ha kvar nattmålet ett tag till (tills hon tjockat till sig ;-) ) så ska jag bara ta nappen från henne nu och få henne att sova utan den.
Så det ska buffas tills hon är sömntung och sen ut! Och så mer och mer avvaktande för varje dag som går här nu...

Nu har lillan iaf somnat. Tog 25 min...
Insåg snabbt att vår vagn inte var lämpad för lillan att vagnas i på mage, på dagarna sover hon på sidan så då märkte jag inte det, men ikväll när jag la henne på mage så visade det sig att hon kröp längst ner i vagnen kastade ut en arm över sidan och huvudet..

Så jag la henne i sängen och buffade henne ist. Så hoppas vi att hon sover iaf en stund :-D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :wink: :lol: Med skickliga ewa i ryggen kommer du långt :lol:

Var inte rädd för att ta ledningen. Det är vad lilla barnet förväntar sig av dig.

:thumbsup:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Alltså jag vet att klockan inte är mer än 4.14 just nu MEN jag är såååå
pigg!!!

Varför? Jo, för sedan vi la Hannah kl 1930 har hon sovit SOM EN STOCK!
Inte ett ljud från lillfisen, och tro mig jag har skruvat upp babymonitorn på högsta och låtit vår dörr stå vidöppen för att jag ska kunna rusa in direkt!

Kontentan: Jag har sovit sedan kl var 20, för jag tänkte mig ju att jag skulle vara uppe hundra gånger om vid detta laget. Men ist är jag klarvaken.
Imorgon kankse jag tom kan umgås med mina föräldrar ist för att sova bort halva dagen som jag planerat ;-)

Så nu när hon fått mat och somnat om utan napp och utan protester så sitter jag här istället, och bara älskar er alla som peppade mig till detta beslutet. :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Visst även jag fattar att detta kanske inte betyder att alla nätter kommer bli så här men vi kan ju hoppas på att flertalet kommer bli så, och ja, måste jag gå upp någon natt eller så så är det ju inget jmf med att behöva gå upp 8ggr/natt av att lillfisen gråter eller hur!?

Så, jag hoppas ni alla också fått sova underbart inatt!!!
Tusen kramar och pussar på er alla!!!!!!!!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kärleken är besvarad :lol: :heart: :lol:

Pris och beröm för vackert arbete :-({|= som du påbörjat så fint och fortsätter lika målmedvetet elegant :thumbsup:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ UNDERBART =D>

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

HÄRLIGT! \:D/ =D> :heart: Jättebra jobbat! =D>
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tjusigt :thumbsup: Det gick ju som en dans - inte för att jag trodde något annat =D> Och snart nog behöver du inte ens fundera över 4-målet, ska du se. Tänk vad mycket tid du kommer få över för att ligga och njuta då :wink:

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, behåll nu denna natten och känslan LÄÄÄÄNGE, när attityden sviktar så är det denna känlan vi vill att du skall komma ihåg.
KRAM :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Tusen tack för alla era varma ord!!!!

Snart dags för läggming igen, så vi hoppas att det går bättre och bättre.
Oavsett så har lillan på dessa två dagar hon inte haft napp vid lurarna och nattsömen ökat sitt matintag med säkert 200 ml!!!
Innan åt hon ju knappt 120 ml/mål nu tar hon nästan alltid 170 ml istället och i bland ännu mer.
Plus havregrynsgröt och risgröt på em!

Så nu ser jag det ist som en nödvändighet, att det inte finns ngt val att gå tillbaka till för det handlar om hennes hälsa. Hon måste få mer mat i sig och utan nappen äter hon bättre. That's it! No more napp!!!

Tilläggas skall dock att vi idag har varit hos min mor som tycker vi är lite elaka för att hon inte får ha napp mera, men jag satte ner foten och tillslut sa hon "du är hennes mamma och det du gör är det du anser vara bäst för henne, och då stöttar jag dig" Så jag tror att även hon har gett med sig...

Hur länge tror ni tills hon slutar protestera hejvilt för att hon inte får napp?

kram
Ewa

Inlägg av Ewa »

Du jobbar på så bra - och du VET svaret på alla dina frågor. Inte sant :wink: . Du är bara osäker, för att omgivningen gör dig osäker. Lyssna istället till vad du vet är rätt. Precis som vi pratade om så äter hon bättre om hon inte suger sig "mätt" på nappen. Och precis som du själv ser så somnar och sover hon gott utan den. BETYDLIGT godare än innan. Så ha nu inte för bråttom och bli för otålig. Hon har snart släppt nappen - och nätterna blir snart ljuvligt fridfulla för er alla, men räkna inte timmarna och minuterna. Jobba med målet i sikte och vetskapen om att du gör din lilla, rara tös en stor tjänst som hon har med sig livet igenom. Tillgången till den egna, goda sömnen :D
Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Jo Ewa, du har nog så rätt så! Men det är inte lätt när alla andra så gärna ger sina synpunkter och man för förstagångsförälder.
Man är ju livrädd att göra lillfisen illa på ngt sätt! Jag känner att jag är rätt osäker fortfarande och då lyssnar jag gärna till vad andra säger, det är väl ngt jag måste arbeta med för att få bort!

Lillan har sovit fint i nat med,eller ja som så när på två uppvak. Det ena kunde hon ha fixat själv, för jag var nog för snabbt där inne, men det andra väntade jag ut och till slut när hon ville ha hjälp gick jag in, då hade hon kasat hela vägen längst ner i sänge och ville ha hjälp att bli flyttad. SÅ nu har jag lagt en kudde längst ner i sängen så hon inte ska kasa ner så igen.

Det fina igår var ju att jag var helt ensam vid läggningen och var väl måttligt road av det. Men när jag la ner lillfisen i sängen sa hon inte ett ljud. Det var uppenbart att det var svårare att komma till ro än med nappen men hon skrek och grät inte. SÅ jag satt mest där och kollada läget en stund sedan gick jag. 10 min tog det totalt att lägga/natta och sen kollade jag på Australia på kvällen och dreglade lite över Hugh Jackman ist för att rusa upp till lillfisen stup i ett. Hörde att hon hade ngt uppvak men eftersom hon inte sa ngt så brydde jag mig inte heller och hon klarade det galant utan sin mamma. :-)

Kram
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"