1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Miss Giggle

1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Inlägg av Miss Giggle »

Hej,

vi ska börja med SM på onsdag med vår lilla som då är 1mån.

Hade tänkt mig följande schema, vad tycker ni om det?

23-05 sova
05-06 äta, somna om
06-08 sova
08-10 vaken
10-12 sova
12-14 vaken
14-16 sova
16-18 vaken
18-20 sova
20-23 vaken

Hon somnar redan av sig själv vid kl 23 och sover till kl 05, äter somnar om och sover gärna till kl 9. Men frågan är hur bra det eg är för under dagarna kan jag inte få henne att sova längre än 45 min i sträck och sen vaknar hon.

Just nu har vi dessutom minst 1h/kväll med överlevnadsskrik. Efter det somnar hon ibland direkt och sover änna fram till 05, ibland vil hon äta sedan somna.

Grejen är ju att jag bara får in 4 mål/ dagtid. Men man kan kankse ge henne både kl 20 och sedan lite till kl 23? Eller blir det då som kvällslurken?

Sedan undrar jag lite om ni har ngt bra tips på andningslarm? Vi har tittat på ett babysense II, men funkar det med IKEAs tjockaste madrass?

Jag undrar även hur man gör om man inte kan hålla schemat till punkt och pricka, tänker om man ex har en BVC tid mitt i sovatiden? Ska man erbjuda sömn senare eller tidigare då, eller bara hoppa över den halvtimmen?

Måste de sova i vagn dagtid? När vi är hemma skulle jag föredra om hon sov i sin säng för det gör hon idag och är jätteduktig på det, inte ett knyst från henne... Ska nu bara få henne att somna själv i den :wink:

Tack på förhand!!

ps glömde juh, hon är född på BF så hon är exakt 1mån på onsdag....
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Miss Giggle :D Välkommen hit :heart:

Hon är för liten ännu för att ha ett fast schema, därmed inte sagt att man inte kan ha struktur :wink:

Precis som du har tänkt så strävar man efter 2h vaken och 2h sömn. På fm blir det oftast lite kortare vaken tid och längre sömn medan på em blir det lite kortare lur (oftast) och lite längre vaken pass.

Jätte bra att lillan somnar själv :D
Många föredrar vagnen just av den enkla anledningen att det är lättare att hjälpa till ro och "påminna" barnet är det fortfarande behöver sova.

Men har man en bra buffteknik så ser jag inget fel i att hon sover i säng redan nu.

45 minuters skarven som vi kallar det, är vanlig. Vad du kan göra är att du (i några få dagar) lägger henne i vagnen. Innan hon hunnit vakna så börjar du dra vagnen, mjuka säkra rörelser så att det aldrig blir något uppvak. Efter ett par, tre dagar trillar poletten ner och då kan du backa igen.

Lägg henne för en 5 alt 20 minuters lur INNAN hon hunnit bli övertrött. För vissa är 20 minuter alldeles för lång tid och kvällen kan bli väldigt lång istället, så börja med en 5- minutare och se om det räcker tycker jag.

Sista slurken som du ger kl. 20( helst lite innan) är nattslurk :)

Jag tycker det bästa är att försöka tajma in BVC tider och annat så att det passar er, dom brukar vara ganska flexibla.

Men som sagt, njut av varandra och schemat mm kommer tids nog :wink:

Klistrar in en SM sammanfattning, dock är detta endast en sammanfattning. Bäst läser du i BB ( Barnaboken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Och om Lucine och skak i handtaget som är kanon:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784
Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej Johanna!
Tusen tack för ditt stöd!

Känner mest at vi behöver lite struktur på dagen :-D
Som det är just nu går vi ibland upp 830, ibland kl 10, så ingen dag är den andra lik förutom att hon somnar mellan 22-23.

Är det inte väldigt många timmar att gå mellan 20-05 utan mat när hon är så liten? Jag fattar kanske inte?

Har även lite funderinar kring det här med magläge...Det borde väl vara säkert med andingslarm eller? Är lite ängslig av mig ang detta som märks...

När jag ska vagna till sömns, ska det väl vara rejäla tag,men om jag ska få henne förbi 45 min,ska jag bara rulla lugnt fram och tillbaka, är det så du menar?

kram M.G
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej igen!

20-05 är lite långt, men visst äter hon vid 22 eller 23? Då är det 6h och det är perfekt :)

Andningslarm är inte en garanti för att PSD inte kan inträffa, skulle gärna vilja säga det, men tyvärr så är det inte så. Liksom att inte ryggläget är det heller.
Men MED LARM så vet du om något skulle hända, ungefär som en brandvarnare. Magläget är tryggast för de små att sova i, de riskerar inte att kvävas av sina uppkastningar och de tillåts hamna i den välbehövliga djupsömnen.

Går ni upp samma tid varje dag får ni en fantastisk förutsättning att sätta rutiner, så småningom.

Helst ska du inte vagna till sömns längre. Hon har visat att hon mycket väl klarar att somna själv, ta vara på det :D

Lägg ner henne i vagnen efter max 2h vaken ( kvällen kanske något längre) Sedan kan du vagna i ro, tills kroppen blir sömntung. Efter det skakar du i handtaget och går. Ibland kan man behöva gå tillbaka och upprepa (påminna) men man går därifrån hela tiden och gör något annat tex husljud.

Här kan du läsa om vagning:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning

Däremot vid 45 minuters skarven vagnar du mjukt och lugnt innan hon hunnit vakna så att hon aldrig gör det. Du vagnar över den kritiska tiden så att säga.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Tack för hjälpen!

Om hon blir trött i förtid men det nästan är dags att sova kan jag väl bara lägga henne och gå?

Är tanken att jag fram till 2 mån ska följa hennes egen rytm och sedan köra SM fullt ut?

När hon äter vad 20 får det ta upp till en timme, med 23 målet är en kortis? har jag förstått det rätt då?

kram
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Blir hon trött före 2h vilket är väldigt vanligt med sådana här skruttisar så självklart, lägg henne.

Det ska ner så mycket mat det någonsin går vid varje mål. Hon kanske äter lite mindre en måltid för att ta igen det vid ett av de andra. Så vid 23 kanske hon inte äter ett helt SM mål, men desto mer vid nästa, är du med?

Nja, följa hennes rytm gör man även då man spikar schema, vissa är morgontrötta andra kvällströtta man utgår alltid från barnet i första hand även då man har fasta tider.

Tanken nu är: Mata och vaken sedan sova sammanhängande. Man blandar alltså inte ihop allt så att det duttas i lite mat här och en 15- minutare där. Sammanhängande sömn och rejäla måltider helst med 3-3.5h mellanrum.

Detta är SM för barn innan två månaders ålder :D
Det är här du lägger grunden till att bygga ett schema och stillar överlevnads ångesten barnet lär sig här med SM som är förebyggande att dess överlevnad är säkrad och dess alla behov tillgodoses. Då kan barnet njuta av livet till fullo :D

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Johanna w. skrev:Tanken nu är: Mata och vaken sedan sova sammanhängande. Man blandar alltså inte ihop allt så att det duttas i lite mat här och en 15- minutare där. Sammanhängande sömn och rejäla måltider helst med 3-3.5h mellanrum.

Detta är SM för barn innan två månaders ålder :D
Det är här du lägger grunden till att bygga ett schema och stillar överlevnads ångesten barnet lär sig här med SM som är förebyggande att dess överlevnad är säkrad och dess alla behov tillgodoses. Då kan barnet njuta av livet till fullo :D
Vilken suverän summering av SM :thumbsup:

Välkommen till forumet Miss Giggle :D

Nancy
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej igen!

Känns som att vi leker tusen frågor just nu :-D

Vi kör nog lite SM redan har jag nu insett! Skönt att min instinkt inte är helt ute på isen!

Just denna veckan har hon ätit med 2.5h mellanrum, men hon är nog inne i en ökningsperiod, för visst har de sånna vid 3-4 v?

I vanliga fall äter hon med 3,5h mellanrum och sover därmellan. LIte vaken i samband med maten är hon men sen är hon helt väck!
Vi brukar vara ute och gå i en timme varje dag och då sover hon som en stock och gör så även när vi kommit in.

Det här med överlevnadsångesten har vi fått erfara ett par dagar i rad nu... Hon skriker och är såååå arg på allt att det inte går att lugna henne. Ett par rejäla skjutsar i vagnen lugnar henne dock... Är tanken att man ska ge henne mat när hon får sina attacker eller är det bara att vagga, vyssja och krama henne? Jag är villrådig..

Dessävrre kunde jag inte amma lillan så hon får mat. Just nu så trugar jag ner minst 1dl/mål i henne under 1h tid, men på natten och morgonen äter hon självmant 135ml just nu. Ändå är hon hungrig, kan det bero på just ökningsperioden?

kram
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej igen!
Miss Giggle skrev: Just denna veckan har hon ätit med 2.5h mellanrum, men hon är nog inne i en ökningsperiod, för visst har de sånna vid 3-4 v?
Ja, ökningsperioderna är 1v 3v och det tuffaste infaller vanligen vid 7-8v.
Miss Giggle skrev: Det här med överlevnadsångesten har vi fått erfara ett par dagar i rad nu... Hon skriker och är såååå arg på allt att det inte går att lugna henne. Ett par rejäla skjutsar i vagnen lugnar henne dock... Är tanken att man ska ge henne mat när hon får sina attacker eller är det bara att vagga, vyssja och krama henne? Jag är villrådig..
Svårt att svara på, det beror på när det händer. Det kan lika gärna vara att hon blivit övertrött och då ger du henne en liten lur som jag beskrev tidigare.

Är det överlevnadsångest så rekommenderar jag dig att läsa i BB
Om något blivit fel: den nyfödda vägrar äta
Miss Giggle skrev: Dessävrre kunde jag inte amma lillan så hon får mat. Just nu så trugar jag ner minst 1dl/mål i henne under 1h tid, men på natten och morgonen äter hon självmant 135ml just nu. Ändå är hon hungrig, kan det bero på just ökningsperioden?
Absolut! Mata på i 1.5h tycker jag. Proppmätt ska man vara :D

Har ni Sempesr magdroppar? Dom är kanon för magen.

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej igen!

Tack för att du svarar på alla mina kokofrågor! :P
Vi ger henne magdroppar och minifom....

Idag har jag beställt mitt andningslarm iaf, har det imorgon lovade de!

Lät lillan sova middag nu på em på magen hos mig i soffan och sällan har jag sett ngn sova så gott så jag är övertygad om att fördelarna är fler än nackdelarna med magläge nu. Hon la sig direkt med armar och ben utsträckta och jag fick bara buffa i typ 5-7 min vid 45min skarven!!!

Hon sov i 3.5h för första gången på 5 dagar!

kramar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Inte ställer du koko frågor :)
Vi finns här för att vägleda och bolla tankar små barn ska njutas och njuta själva, eller hur :heart:

Det glädjer mig att du ska lägga på mage, det har som du själv sa klara fördelar- så är det ju, annars skulle ingen göra det :wink:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Miss Giggle skrev: Lät lillan sova middag nu på em på magen hos mig i soffan och sällan har jag sett ngn sova så gott så jag är övertygad om att fördelarna är fler än nackdelarna med magläge nu. Hon la sig direkt med armar och ben utsträckta och jag fick bara buffa i typ 5-7 min vid 45min skarven!!!

Hon sov i 3.5h för första gången på 5 dagar!

kramar
Se där! Grattis, detta är inga ovanliga nyheter för oss här inne kan jag lova. :heart: Mer sömn åt de små! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej igen..

sitter här nu mitt inatten och har nyss vagnat lillan trött. Tog juh bara 25 min..
har läst ihjäl mig i BB för att fatta men kan likväl inte greppa det...
Nu när hon har börjat krångla vid 23 målet och inte vill sova, är det väl ok att vagna henne trött så att hon själv somnar sen kan jag juh lyfta över henne i sängen? (Lite svårt att bära upp hela vagnen på ovanvåninge :wink: )

Varje gång hon har somnat till så vaknar hon upp igen efter en stund.. Ska jag vagna mjukt då eller är det skak i handtaget? Båda verkar funka men jag är ju inte ett dugg konsekvent just nu. Bara hon sover är jag nöjd, för jag är trött!!!!

Visst har polletten med magläge landat nu :-) Men du vet det tar längre tid för vissa av oss ! *hihi*

Läste förresten avsnittet om som du rekommenderade ang när nyfödda vägrar äta, och det är väl inte riktigt så illa som det beskrivs, men idag när hon satte igång hade jag sån tur att flaskan stod kvar, för det var mitt under mattiden så jag stoppade i henne mat direkt och det blev väl rätt så bra resultat. Men inte helt hundra.. Men det kan ju inte alltid funka på direkten eller?!
jag tycker dock det är lite svårt det här med att mata under 1.5h när man har flaska. den ska ju inte stå för länge för att då kan det bli bakterier. Vågar jag ge henne samma flaska unde hela tiden eller tycker ni/du att jag ska göra ny mat i pauserna så att säga? Typ göra 65 ml+65ml+ 35ml?

god natt!
kiki

Inlägg av kiki »

Hej, vad duktig du är :lol:

Visst kan du vagna henne, jag föreslår en innevagn som du kan ha på övervåningen, det är oslagbart sen när du ska vagna bort nattmålen.

Har du ett SM-mål kl 23, eller ett nattmål? har du nattmål så fixa det så fort och tyst och mörkt du kan, det kan bli lite trassligt att somna om men det löser sig. Även här, vagnen är det bästa verktyget för såna småttingar.

Jag har flaskmatat båda mina och jag gjorde nog 2 omgångar. Alltså när hon vaknar, mat tills hon släpper sen rap noga med rapen. Sen påfyllning av samma flaska, här är det ju lite lurigt för det kan ju ta slut :roll: då får man snabbt göra mer och lära sig att göra mer till nästa gång :lol: Efter rap nr 2 är det ju skötning, ny blöja osv. umgänge i stor stil med fokus på barnet, detta tar (kan ta) 30 minuter, sen blir det lite social delaktighet när man gör nya flaskan i köket. I med mera mat, rap och sen TRUGA (inte tvinga) truga i efterrätten. NU är hon proppmätt och det har gått 1,5 timme. tjolavipp :lol: och inte somna nu utan lite gos och pussar och skratt HOPP ner vagnen. Sov så gott.
Men inte helt hundra.. Men det kan ju inte alltid funka på direkten eller?!
Jag tror inte att det någonsin ska bli helt hundra :lol: Bra duger gott :lol:

sov så gott.

Kristina (nattugglar, men ska sova nu)
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Hej igen,

Jo vi gjorde så att vi skrev ner hennes tider under några veckor, mellan 1 och 2 månader, då fick vi koll på hennes rytm och kunde spika ett schema som passade henne när hon var 2 månader.

Vi skrev ner när hon vaknade, hur mycket hon åt, och när hon somnade och hur länge hon sov. Att skriva ner hur mycket hon åt :oops: var ingen bra idé... Pappan har fortfarande detta som projekt, över 2 år senare, han väger hennes mat :lol: :shock: Ja vad ska man göra åt dessa pappor :?: :roll: :roll: :roll:

Godnatt
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"