Såhär ser vårt schema ut:
19.30-07.30 nattsömn
amma
09.30-10.15 sova i säng 45 min
matpure + fruktpure
12.30-14.00 sova i säng 1,5 h
amma
16.00-16.45 sova i säng 45 min
gröt + fruktdessert
18.45 - nattgröt (kör hipps nattgröt på burk ca 1/3 av en stor burk)
18.55 - 19.20 ungefär efter att pappa bytt om och gett AD-droppar hoppar vi in i vår säng och kvällsslurkar till hon slutar och ligger och pratar med taket?! Alltid samma snack och glo upp i taket.
sen gör vi skrattet till godnattet i ca 5 minuter i vår säng, och när hon skrattar så tar jag upp henne och fånar mig hela vägen till pappa som får säga godnatt och sen skrattar vi hela vägen in i sovrummet. Hon smockar till lampan som godnattritual (den får sig rejäla kängor) och vi säger natti natti till lampan och sen är det mörkt. Då lägger jag henne och hon brukar vara busig och småtjuta. Sen ramsar jag mig ut.
Det tog ca 3 veckor innan hon accepterade sängen, men visst var det vissa kvällar då hon inte alls gillade att jag gick.
Men tipset jag har som bröt isen - blir han ledsen om han ser sin säng när ni kommer in i tänt sovrum, avbryt och lattja lite. Avled genom att sjunga, köra hopp övningar, visa sängen igen och skratta, hissa upp i taket. Sätt en stol i rummet och sitt ner därinne en stund och skratta. Det gick på ett par dagar faktiskt och efter det så försvann ledsamheten faktiskt helt (med sällsynta undantag).
Att sova 1,5 timme på dagen i säng. Varannan dag sover hon tyst 1,5 timme och varannan dag pangramsar 1-2 ggr max jag när hon börjar prata med nallen i sängen. Hon somnar faktiskt om. Vet inte om det är vedertaget SHN-kuren men det fungerar för oss. Fick tipset att sätta på musik som varar minst hela luren. Vaknar de och hör musiken betingar de att det inte är dags att vakna. Sen exakt efter 1,5 timme så stänger man av musiken.
Ja, det är trist med de som vill förstöra. Jag skrev värsta jerry springer inlägget om att gilla läget och respektera varandras sömnsätt men det var pärlor för svinen ](*,) . Energitjuvar som sagt.
Ha lite is i magen med kvällsledsamheten - det kommer att komma när läggningen faktiskt går till som Anna skriver i sin bok. Jag trodde aldrig att det skulle gå men si vad fel jag hade :thumbsup: