Vi kurar i natt. Det är faktiskt lite jobbigt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Jag måste bara få säga till dig beckabus, detta är ett föräldra forum och här hjälper vi och stöttar varande precis som du gör, någon dipl. kurare behöver inte svara, du har ju ett exilent svar och jag hoppas du är kvar på forumet och delar med dig av dina kloka ord. :lol:

Sedan kan jag tillägga att den direkt njutningen kommer inte alla gånger direkt, ibland tar det ett ögonblick eller två :wink: innan poletten trillar ned om hur skönt det faktiskt är att sova, tänk på att inte störa förmycket med ramsan utan våga backa och lämna över..

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mene

Inlägg av mene »

HJÄLP!!!
Nu har han gråtit i 30 min vid läggningen och verkar inte lyssna överhuvudtaget på ramsan. Maken har varit inne och buffat 2 gånger. Solfjäder verkar bara göra det värre. Vad ska vi göra??????
Lillpojken född 2/9 2008
Kurstart 30/1 2009
mene

Inlägg av mene »

Hej!
Han somnade efter 30 min (lite plus). Det var svårt. Han verkade inte alls lyssna.
-Är det här ett bakslag?

Han har dock sovit väldigt bra på nätterna och vi har hört att han har vaknat och somnat igen av sig själv.
-Eftersom han har vaknat och somnat av sig själv och tidigare lyssnat till ramsan betyder det väl att han inte är helt osäker i sängen?

Men varje gång vi lägger honom så blir han superledsen.
-Har ni någon erfarenhet av att det vänder och barnet istället blir nöjd i liknande fall?

Hoppas någon vill svara... :)
Lillpojken född 2/9 2008
Kurstart 30/1 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen mene!

Jag tror det är så att lilleman helt enkelt kollar så att det du står för vad du sagt! Baklsag kommer och det kan man endera se som jäkligt jobbigt eller som ett utmärkt tillfälle att vässa ramsan - du kan ju ana vad jag tipsar du ska välja :wink:

Ledsna läggningar försvinner! En del barn tar lite längre tid på sig, det du kan göra är att lägga extra krut på skrattet till go´nattet.

Fortsätt bara jobba på så fint som du gjort, han söker din trygga ledning och det är det du ger honom!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ejenny

glädje!

Inlägg av ejenny »

Å vad glad jag blir att se dig här Mene. Jag gissar att det var din tråd jag ramlade på på en annan hemsida, där debatten gick överstyr när allt du ville var hjälp och pepp. Du har kommit till helt rätt ställe ... om än du hittade hit för länge sedan. Och starkt av dig att ruska av dig alla energitjuvar här som där!! :)

Vi kurade för 1,5 månad sedan och nu är ledsna läggningar förbi. Vi har en glad tjej som busar även fast hon ser att vi är i hennes sovrum. Det tog inte länge förrän hon själv kom på att det inte var så farligt att sova. Och när hon ger ifrån sig glädjetjut efter varje vila så känns det verkligen som att man vill skicka pussogram till AW :mrgreen:
Lycka till och du kommer att ro iland det här galant!!
Saga 080814
mene

Inlägg av mene »

Hej ejenny!
Jo, det var jag som skrev på det andra forumet men det var jobbigt att behöva försvara sig.
-När ni lägger Saga hur länge busar ni ungefär?
-Hur ser just den läggritualen ut för er?
-Grät hon först men vände det sen? När?

Vi har kört en vecka nu i dag och nätterna känns väldigt positiva. Skulle bara önska att läggningen på kvällen blev lite mer human.... :(

En annan fråga (till den som kan svara)
När han ska sova på dagen så har han 2 pass på 45 min och ett på 1,5 timme. Jag har väckt honom efter 45 min som sig bör men problemet är nu att han vaknar efter 45 min på 1,5 timmes passet också och är väldigt svårsövd. Han ser galet pigg och glad ut när han vaknar. Hur ska vi göra?
Han sover ute i vagnen.

Kram, Mene
Lillpojken född 2/9 2008
Kurstart 30/1 2009
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej mene, jag kan avslöja att min son också vaknade efter 45 min på sin långa lur när han närmade sig 6 mån. Och vet du, i ca 2 veckor gav jag honom ett extra mål precis innan långa lure med mosad banan. Och DÅ tog det ca 2 dagar så sov han över. Han var helt enkelt hungrig.

Så ja, trot eller ej, men vid 6 mån, MER MAT. :shock: Hur nu det kan kännas möjligt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ejenny

Inlägg av ejenny »

Såhär ser vårt schema ut:

19.30-07.30 nattsömn
amma
09.30-10.15 sova i säng 45 min
matpure + fruktpure
12.30-14.00 sova i säng 1,5 h
amma
16.00-16.45 sova i säng 45 min
gröt + fruktdessert
18.45 - nattgröt (kör hipps nattgröt på burk ca 1/3 av en stor burk)
18.55 - 19.20 ungefär efter att pappa bytt om och gett AD-droppar hoppar vi in i vår säng och kvällsslurkar till hon slutar och ligger och pratar med taket?! Alltid samma snack och glo upp i taket. :lol:
sen gör vi skrattet till godnattet i ca 5 minuter i vår säng, och när hon skrattar så tar jag upp henne och fånar mig hela vägen till pappa som får säga godnatt och sen skrattar vi hela vägen in i sovrummet. Hon smockar till lampan som godnattritual (den får sig rejäla kängor) och vi säger natti natti till lampan och sen är det mörkt. Då lägger jag henne och hon brukar vara busig och småtjuta. Sen ramsar jag mig ut.
Det tog ca 3 veckor innan hon accepterade sängen, men visst var det vissa kvällar då hon inte alls gillade att jag gick.
Men tipset jag har som bröt isen - blir han ledsen om han ser sin säng när ni kommer in i tänt sovrum, avbryt och lattja lite. Avled genom att sjunga, köra hopp övningar, visa sängen igen och skratta, hissa upp i taket. Sätt en stol i rummet och sitt ner därinne en stund och skratta. Det gick på ett par dagar faktiskt och efter det så försvann ledsamheten faktiskt helt (med sällsynta undantag).
Att sova 1,5 timme på dagen i säng. Varannan dag sover hon tyst 1,5 timme och varannan dag pangramsar 1-2 ggr max jag när hon börjar prata med nallen i sängen. Hon somnar faktiskt om. Vet inte om det är vedertaget SHN-kuren men det fungerar för oss. Fick tipset att sätta på musik som varar minst hela luren. Vaknar de och hör musiken betingar de att det inte är dags att vakna. Sen exakt efter 1,5 timme så stänger man av musiken.

Ja, det är trist med de som vill förstöra. Jag skrev värsta jerry springer inlägget om att gilla läget och respektera varandras sömnsätt men det var pärlor för svinen ](*,) . Energitjuvar som sagt.

Ha lite is i magen med kvällsledsamheten - det kommer att komma när läggningen faktiskt går till som Anna skriver i sin bok. Jag trodde aldrig att det skulle gå men si vad fel jag hade :thumbsup:
Saga 080814
mene

Inlägg av mene »

Tack ejenny för det bra svaret!

Först vill jag bara berätta att det verkar gå bättre att lägga honom på kvällarna. Även om han gråter en stund, tyvärr, så går det i alla fall lite snabbare. Igår tog det 7 min och idag tog den 8 min. Och han sover bra på nätterna. Gråter då och då, ibland somnar han själv men oftast får vi ramsa lite. På kvällarna vaknar han till ibland och då ramsar vi honom.

Vårt problem är mornarna. Vi har enligt vårt schema att han ska sova till 07.30 men han är klarvaken (och mycket ledsen) redan vid 06. Nu ikväll la vi honom 19.00 för att göra om nattschemat.
-Men tänk om han vaknar ännu tidigare då?

Det är supersvårt att ramsa honom tyst vid den tiden. Och när han väl får komma upp (vi går in när han är tyst) så blir han verkligen superledsen och otröstlig. Vi försöker låta glada. När han kommer till bröstet så är han jättehungrig.
-Vaknar han och är ledsen pga hunger? Det känns ju inte så roligt att ramsa honom vidare då.
På kvällarna ger vi honom gröt och amning innan läggning. Vårt schema ser ut så här:

07.30 vakna, amning
9.15-10.00 sova
11.00 purée + amning (brukar dock ge lite amning redan efter kl 10.00 också)
12.00-13.30 sova
14.00 amning
16.00-16.45 sova
17.00 purée + amning
18.15 bad
18.30 gröt + amning
19.30 sova

-Kan någon ge förslag hur vi kan ändra om utifrån "problemen" superhungrig på mornarna och svårsövd? Lägger vi honom tidigare än 19.00 så får far och son inte träffas så mycket. Ska det in mer mat i bilden?

kram. mene
Lillpojken född 2/9 2008
Kurstart 30/1 2009
mene

Inlägg av mene »

TorsMamma, jag provade att ge lite mer mat innan långsömnen och det verkar nog fungera! :) Som sagt innan: Inte kul att sova om man är hungrig.
Lillpojken född 2/9 2008
Kurstart 30/1 2009
mene

Inlägg av mene »

Vi gör nu morgon tidigare och kör några pangramsor som han faktiskt somnar om på i omgångar. Så några mornar har faktiskt varit humana.

Jag vet inte om vi gör fel men kvällsläggningen blir bara sämre och sämre för oss. Vi kör på samma rutiner och skrattar och busar innan. Men när lampan i hans sovrum släcks och han hamnar i sängen så blir han superledsen :(
Vi ramsar (och tycker själva att det låter bra) men han är svårövertygad. Ibland tar vi till buffning för att lugna. Rätta till honom och solfjäder tar vi i samband med buffning och ibland för sig (men han reagerar inte så positivt).
Ikväll tog det 24 min från det att han lades i sängen till det att han somnade och då var det en hel det skrik. Det känns som om vi gör fel.

På dagarna somnar han ganska snabbt ute i vagnen. Vaknar tyvärr oftast för tidigt och är svår att söva om.

Det är inte meningen att låta deppig men det är jobbigt när han är ledsen. Annars så går nätterna bra och det är helt fantastiskt att han sover!!!!
Han sover, vi sover och alla tre mår bättre av det! Underbart!
Lillpojken född 2/9 2008
Kurstart 30/1 2009
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle göra så här:

lägg kononglad unge i sängen, snabbt tillrättaläggande, ramsa ut glatt och hurtigt. Sedan går du och pysslar med något superviktigt. Du vet de 17 korna och 15 bebisarna som behöver dig just nu. Du bara förutsätter att barnet sover så gott. Om du vill kan du sätta på klassisk musik utanför.

Låt barnet vara och släpp koncentrationen på sömnen så kommer han somna fortare. Just nu tror jag att ni stör mer än vad ni gör nytta. Om det behövs hjälp så skulle jag ge en hög påminnelseramsa. In ska du bara vid riktigt stor kris.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mene

Inlägg av mene »

Hej igen!

Vi behöver råd om hur vi kan gå vidare i kurningen av vår son då det har uppstått lite svårigheter.

Först lyckades vi ganska bra. Han han aldrig somnat utan att gråta men det brukar ta ca 7 min för honom att tystna och somna. Någon gång tog det bara 4 minuter. Han har sovit mestadels hela nätterna. Har vaknat nång gång då och då men somnar oftast själv eller direkt på ramsa.

Han har fått två tänder sen kurningen började och då var han mer svår sövd och grinigare men efter att varje tand har kommit fram har det blivit lugnare.

Nu till vårt problem:
Vi har hela tiden tyckt att det är synd att vi inte lyckas lägga honom utan att han gråter men nu är det värre.
Sedan en vecka tillbaka har vi stora problem med att lägga honom. Han gråter regält i ca 20 -30 minuter. Han är också lite svårare att söva om på natten. Vid läggningen de tre senaste kvällarna har han blivit ledsen redan vid den obligatoriska släckningen av lampor. Han skrattar sedan vid skrattet-till-gonattet men sen så fort vi går mot lampknappen för att saga godnatt till sista lampan så blir han tvärledsen igen. Han svarar inte ett dugg på varken solfjäder eller buffning. Vi upplever det som om han bara blir med ledsen av det och vi undviker det helst.

Ikväll grät han så hysteriskt att både jag och maken funderade på att ta upp honom. I sista sekund lugnade sig sonen lite. Mannen i fråga har tidigare varit cool-lugn men tycker också att det är jobbigt.
Hur ska vi göra?

Med vänlig hälsning
Mene med familj
Lillpojken född 2/9 2008
Kurstart 30/1 2009
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Ida gav svaret ni söker! När jag läser vad du skriver så ser jag en massa orosfrågor från er. "Fungerar det verkligen? Vad gör vi för fel? Varför blir det bara sämre?" All denna oro känner ert barn av och då kan han ju ännu mindre tro på det eller hur? :wink: Jag tycker ni ska läsa på om attityden av självklarhet, bestämma er för att det ska funka (det är ni som kör)! Och så bestämmer ni något otroligt viktigt ni ska syssla med efter den kanonglada läggningen. Tjoho här ska städas, eller något i den stilen. :roll: Påminnelse i förbifarten (ni har så mycket annat för er också :wink: ) och bara in vid kris. Överkoncentration är en orosvarg och den ska skjutas. :thumbsup:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ETisell

Ge inte upp!

Inlägg av ETisell »

Hej,
Jag har aldrig tidigare "lagt mig i" någons frågor ï detta forum, men efter att ha läst ditt så vill jag bara säga en sak;
Att kura är det bästa vi gjort FÖR vår dotter :D :heart: , i förlägningen även för oss föräldrar. Hon ville snutta på mig jämt, helst hela natten, ohållbart för alla. Nu sover hon 11-12 h VARJE natt utan att vakna (haft en natt el två med ett uppvaknande) ända sedan vi kurade klart i mitten på januari. Det var oerhört tufft att kura, men verkligen värt det. Hon sover gott, äter bra och är lycklig allt som oftast då hon är vaken. Av någon anledning vill ingen(bara min svägerska som även hon/de lyckats)av alla jag träffar lyssna på hur vi lyckats, de tror helt enkelt att deras barn e så "speciella". Vår dotter är mycket speciell för oss och kuren har fungerat fint på henne :D
Kämpa på!
/Emma
Mamma till Princess W, född 14 juli, kurad med stor framgång vid 5½ mån:-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"