Vi kurar i natt. Det är faktiskt lite jobbigt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mene

Vi kurar i natt. Det är faktiskt lite jobbigt...

Inlägg av mene »

Hej!
Vi är helt nya här och min man kurar vår 5 månaders son i natt.
Just nu är vi vid första uppvaket och han har gråtit oavbrutet i 20 minuter nu och verkar inte reagera på buffningar och ramsa. Känns faktiskt riktigt jobbigt. Sonen verkar ju inte heller tycka att det är så kul...

Första, vid läggningen, tog 40 min sen somnade han och sov till nu (2,5 timma)
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

är också ny här och skrev ett omständigt inlägg här precis :)
kan bara säga: lycka till! det kommer säkert gå jättebra!
mamma till 2 underbara pojkar födda
070117
081014
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!
Vill verkligen inte avskräcka, men vår första natt tog lite över 2 timmar innan vår dotter ens somnade först.. sen var det massor av uppvak hela natten.. Natt 2 tog 45 minuter innan sömn, och sen var det ytterligare massa uppvak.. MEN, nu efter 2 veckors tid är vi ganska nöjda.. visst det kan ta tid innan hon somnar och hon sover inte några 12 timmar på natten, men hon mår så mycket bättre och får ändå mer sömn nu än innan..
Ska tänka på er inatt!!
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
mene

Inlägg av mene »

Hallå igen!
Hoppas jag svarar rätt. Vet inte riktigt hur sidan fungerar än...
Natten gick väl ganska bra. Han vaknade titt som tätt men somnade ofta om vid ramsan. En gång tog det 30 min innan han somnade men oftast tog det några minuter. Han sov nog mer än vad han brukar i alla fall. Vanligtvis ligger han och tuttar på mig en gång i kvarten natten igenom.
Klockan 7 ville han verkligen inte sova mer och han blev lugn vid 7.15 så då blev det en marginalkvart. Vid den tidpunkten så skar det i mitt modershjärta.

Dagen har väl gått bra. De två första sovstunderna sov han i vagnen ute på promenad (som han brukar). Den sista tänkte vi att han skulle sova inne men det var lite svårare.
Varför finns det så få direktiv för hur man ska göra på dagarna?

Jag tycker att det känns rätt att göra denna kur. Vi har läst på och ser detta som en bra möjlighet att förbättra sonens sömn. Men som alltid när man gör nya saker så tvekar man lite (men visar det inte för sonen!!!) och saker och ting känns lite jobbigt. Men om några dagar så kommer det nog att kännas bättre.

Däremot när man får såna här mail (se nedan) i "meddelande" så känns det jobbigt. Vi kör kuren nu och vi behöver bli peppade för att klara detta. Vi har ju precis börjat.
Snälla skicka inte fler såna här meddelanden till mig:
"hej
Detta får jag inte skriva på forumet därför skriver jag i pm till dig. Om ditt barn gråter i 20 minuter är det din plikt som vuxen att ta upp ditt barn och trösta det.
ALLA barn passar inte för SHN - oavsett vad Anna säger - det finns andra mildare metoder för barn som inte är så "lättövertalade".
Så, säger hjärtat att det är fel så är det fel.
Kram!"

Jag, mannen och sonen fortsätter kämpa!
Kram, Mene
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mene!

Jag blir så vansinnigt upprörd över detta mail du fått, det är en person som går in för att förstöra för föräldrar som är nya här. Förmodligen har hon som skickat dig detta mail själv misslyckats med att kura, och därför vill hon att ingen annan heller ska lyckas!

Läs här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18517

Jag tycker du jobbat på jättebra, det är en vacker gåva ni ger er son - god nattsömn är något man bär med sig hela livet!

Att det sen finns människor som inget hellre vill än att förstöra är trist men inget nytt!

Här är du omgiven av människor som kan shn på sina fem fingrar och inget hellre vill än att hjälpa er så gott vi kan!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mene, jag är i ärlighetens namn jätteledsen att du fått detta PM, jag har gett vederbörande en varning och nästa gång det sker kommer denna personen att få sin PM funktion avstängd. :( :cry:

Jag ber tusen gånger om ursäkt för att du fått ta detta och vill att du skall veta att vi ser på detta mycket allvarligt. :x

Du får gärna kontakta mig via PM om du har frågor eller vill på annat sätt ha hjälp, men får du så mycket som ett PM till av denna person så ber jag dig kontakta mig så stänger jag av funktionen.

Tackar för ditt visade förståelse och hoppas du jobbar på med kuren.

En lite parentes, det kan ta så lång tid som upp till 45 min första gången då man buffar eller solfjädrar, men så lång tid skall det aldrig mer behöva ta. :wink:

Jag skall be att en av våra hjärtebarnskontrollandet och dipl. kurare kommer in och stöttat dig lite extra så ni kommer på banan snabbt. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mene

Inlägg av mene »

Tack för snabba svar och peppningen! Det var verkligen vad vi behövde just nu!!!
Nu förbereder vi kvällen och maken är laddad inför natten. Jag försöker att inte visa min osäkerhet för sonen och mannen för att ge bästa förutsättningarna.

Hoppas allt går bra. Hoppas, hoppas!!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mene skrev:
Hoppas allt går bra. Hoppas, hoppas!!!
Det är KLART det går bra!

Tänk på att skratta ordenligt innan du nattar, och gå med en GLAD ramsa, le medans du ramsar dig ut!

Och skriv här om du behöver hjälp!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Skönt att du fortsätter kura sonen trots tråkiga PM.. Och starkt av dig att skriva av dig om det här oxå och inte bara ledsna och tro på allt =D>
Kul att första natten hade gått så bra för dig, då ska du se att det här kommer att funka kanon!! Men (känner mig som en glädje-dödare) det kan ju komma "bakslag", fast dom är bara att negligera!!! Trots allt kommer han sova så mycket bättre än innan ändå!!
Hoppas att din andra natt oxå blir skön nu.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
mene

Inlägg av mene »

Hej!
Det tog 6 minuter att lägga honom vid andra natten. Vaknade till några gånger och svarade på ramsan. Sov ett långt pass på 3.5 timme (länge sen sist...). Vaknade några gånger under natten men somnade om bra. Däremot mellan 5 och 6.30 var det svårt. Han blev lugnad i omgångar men vaknade om och var ledsen.
Jag personligen tycker att det är jobbigt bara han knystar till och vill ta upp honom i ett nafs men lyckas så klart hejda mig. Maken skötte hela natten.

Nu i natt ska jag ta över. Tyvärr så känns det nervöst men maken ska guida mig. Håll tummarna för mig i natt. Är det något speciellt jag ska ha i bakhuvudet för natt 3?

Vid läggning på dagen är det okej om jag tar ut honom i vagnen, söver honom med vagnen stilla och sedan traskar iväg på promenad? Detta är 2 av sovpassen. Eftermiddagspasset ska han ha i sängen inne. Är det vettigt tänkt?

Han sover:
9.15 - 10.00
12.00 - 13.30
16.00 - 16.45
19.30 - 07.30 (men hittills 07.15)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D :D

Vilken bra natt mannen och sonen gjort =D>
Du ska bara ta över med samma saklighet som din man, i natt när du känner att du vill gå in, så ska du ramsa, på samma sätt som sonen ställer frågor, bekr ramsan bakas nu in så den behöver du inte säga separat.

Tänk på tankens makt, mantra dig själv varje gång du ramsar på hur bra du är och vad bra det låter :wink: Du förmedlar den tryggheten till sonen.
Vid läggning på dagen är det okej om jag tar ut honom i vagnen, söver honom med vagnen stilla och sedan traskar iväg på promenad? Detta är 2 av sovpassen. Eftermiddagspasset ska han ha i sängen inne. Är det vettigt tänkt?
Bra tänkt, låt vagnen stå 10 min innan du börjar prommenera, så påverkas sonen inte av att du ev stannar

Lycka till i natt, det här grejar du galant :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
mene

Inlägg av mene »

Gaah!

3e natten och vi buffade honom vid läggningen och sen efter några minuter igen. GJORDE VI FEL? Det kändes dock bra att kunna lugna honom så. (Det var dock maken som gjorde buffningen och var tyst och jag sa ramsan).

Han blev tyst och somnade efter 9 min. 6 min senare gnydde han lite men blev tyst själv. Jag gjorde bekräftelse.

Det känns bra. Jag som som blev en fegis och rädd för att göra fel såg till att peppa mig och försökte verkligen att verka säker (och kände mig nog också säker :D )[/u]
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ingen fara!

Det viktiga är att det man gör gör man med rätt attityd :wink: :!:

bättre att göra fel med rätt attityd, än att göra rätt med tvekan :wink:

Jag skulle vilja att du läser den här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18585

och så den här om just förhållningssättet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Pepp, pepp inför natten!

Kram!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Tänk Nästa steg, för att komma vidare i kuren är det viktigt att ta nästa steg, alltså arbeta med ramsan. :D
Skrek sonen när ni lade honom? Säger barnet inget vid läggning behöver man inte buffa, bara ramsa sig ut.

I natt ska verkligen dialogen komma mellan dig och barnet, barnet ska lugna sig på ramsan och du kanske måste ramsa länge och högt, du ska ha sista ordet (bekr ramsan kan bakas in nu from natt 3)

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam

Inlägg av nilam »

Miar70, det är jag som är så långsam :oops:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"