Hejhej,
Här går det kanonbra

Vi sover allihopa som smågrisar 8) Vi vill tacka AW, TorsMamma, Katten, Elle m fl för allt hjälp och stöd!
Emily fyller 5 månader om några dagar. Sen vi tog bort nattmålet vid 4 månader fyllda så har alla nätter varit kanonbra. Sedan 3 veckor tillbaka har vi flyttat vagnen till eget rum, och hon sover om möjligt ännu bättre, hon slipper ju överkoncentrationen. Så här funkar det på ett ungefär: av 7 dagar är det kanske 2-3 nätter då hon inte säger pip på hela natten, någon natt har jag gått upp och ramsat i vargtimmen (med omedelbar tystnad som svar) och övriga nätter har hon skrikit till i vargtimmen men somnar om själv ganska snabbt. Och alla mornar får jag väcka henne. För några dagar sen hade hon dock börjat vakna någon timme innan uppstigning, och det var för att morgnarna har börjat bli ljusare. Fixade med mörkläggning och vips var allt löst 8)
Alla läggningar är gråtfria, ibland gnälls det lite och jag får påminna med ramsan och det funkar fint. Ska säga att ramsan är helt oslagbar!!! Jag kan fortfarande bli chockad över hur bra det funkar.
Jag kommer inte ihåg när vi vagnade sist, det måste ha varit för 4 veckor sedan. Vi använder inga andra verktyg, vi försökte använda buffning och solfjädring när hon var 3 månader och det funkade så dåligt (dvs vi gjorde nog fel) att vi har inte velat använda de nåt mer

det gjorde att vi satsade
allt på ramsan, och på sätt och vis var det nog bra eftersom vi inte hade andra val liksom, så vi var tvugna att satsa lite extra på ramsan.
Vi lever otroligt avslappnade kring sömn och rutiner numera eftersom allt funkar väldigt bra. Det är bara att göra liksom. Följa klockan och lägga i säng utan att behöva vara orolig för gråt. Gå själv och lägga sig och veta att man kommer att få sova sina 8 timmar. Heeelt otroligt tycker jag!
Nu när Emily fyller 5 månader undrar jag om någon har lust att tipsa mig om:

hur jag ska anpassa det nya schemat (visst är det 30 min mindre sömn?) Tips på vilket vakenpass man förlänger och vilket sömnpass man förkortar?

jag vill sluta amma vid 6 månader. Idag är det bara frukosten och nattslurken de moment som endast innehåller BM. Vad kan man lämpligen byta ut det till så att Emily får näringsrik mat hela dagen? Övriga måltider kompletterar jag idag med BM efteråt med föga intresse från Emily så där tror jag att BM kommer att falla bort rätt så naturligt.

Vid övergång till spjällis, är det bra att man t ex avgränsar med t ex handdukar eller något för att göra det lite trängre som i vagnen eller vad har ni för erfarenhet?
Så här ser vårt schema ut idag:
0800-1000 Vaken 2 t
1000-1045 Sova 45 min
1045-1245 Vaken 2 t
1245-1445 Sova 2 t (här ser jag en tydlig tendens till 1.5 t)
1445-1645 Vaken 2 t
1645-1730 Sova 45 m
1730-2000 Vaken 2.5 t
Mattider (äts på 45 min)
08.15 Frukost (BM)
11.15 Lunch (t ex kyckling +grönsak & katrinplommon, avslutar med BM)
14.45 Mellis (frukt, avslutar med BM)
17.45 Middag (havregrynsgröt + katrinplommon) har slutat amma den här måltiden utan "sparar" det till kvällslurken.
19.30 Kvällsslurk (BM)
Stort tack på förhand! Är det något mer jag ska tänka på inför 5 månaders perioden?
TACK TACK OCH ÄNNU EN GÅNG TACK!!!!!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!