Tacksam för hjälp, vill SM:a 5 veckor bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
paola@hellmalm.com

Inlägg av paola@hellmalm.com »

Hej HannaMaria :D

Visst har vi kommit långt sedan vi samsov med våra små :D Det brukar jag tänka på när saker & ting inte funkar som man skulle vilja.

Vi har förlängt kvällen med god resultat och alla läggningar funkar bra och vi kör med ramsan, har inte vagnat på ett par veckor. Och nätterna blir bara bättre och bättre för varje natt som går. T ex igår så sov Em från 20 till 08 och vaknade bara en gång, 20.45. Då ramsade jag bara. Därefter så var det inte ett pip från henne och jag måste väcka henne varje morgon.

Jag måste säga att jag med förvåning märkte en stor skillnad när det gäller uppvak efter att jag tog bort sista nattmålet. Genast så försvann alla längre uppvak framför allt de som brukade förekomma runt måltiderna. Det hade jag problem varje natt fram till 12 timmars natten. Sedan jag tog bort sista nattmålet så har jag inte behövt göra något överhuvudtaget mellan 22-08. Helt otroligt tycker jag.

Ger du smakisar? Jag ger ingen välling för min dotter gillar inte nappflaska, så jag ger smakisar vid lunch, mellis och gröt på sista målet. Sedan kompletterar jag alltid måltiden med amning. Har du provat att ge gröt istället för välling? Jag vågade mig på vår första 12 timmars natt på en matsked smakis till lunch, ett par teskedar mellis och en halv deciliter gröt. Det verkade räcka.

Kommer du ihåg att du kände dig osäker på hur Samuel skulle reagera när han skulle börja sova själv? Och du berättade att det fungerade genast bättre än du trodde. Det kan ju vara samma sak med 12 timmars natten!

Återkom om du vill bolla lite idéer!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
paola@hellmalm.com

Hejhej,

Här går det kanonbra :D Vi sover allihopa som smågrisar 8) Vi vill tacka AW, TorsMamma, Katten, Elle m fl för allt hjälp och stöd!

Emily fyller 5 månader om några dagar. Sen vi tog bort nattmålet vid 4 månader fyllda så har alla nätter varit kanonbra. Sedan 3 veckor tillbaka har vi flyttat vagnen till eget rum, och hon sover om möjligt ännu bättre, hon slipper ju överkoncentrationen. Så här funkar det på ett ungefär: av 7 dagar är det kanske 2-3 nätter då hon inte säger pip på hela natten, någon natt har jag gått upp och ramsat i vargtimmen (med omedelbar tystnad som svar) och övriga nätter har hon skrikit till i vargtimmen men somnar om själv ganska snabbt. Och alla mornar får jag väcka henne. För några dagar sen hade hon dock börjat vakna någon timme innan uppstigning, och det var för att morgnarna har börjat bli ljusare. Fixade med mörkläggning och vips var allt löst 8)

Alla läggningar är gråtfria, ibland gnälls det lite och jag får påminna med ramsan och det funkar fint. Ska säga att ramsan är helt oslagbar!!! Jag kan fortfarande bli chockad över hur bra det funkar.

Jag kommer inte ihåg när vi vagnade sist, det måste ha varit för 4 veckor sedan. Vi använder inga andra verktyg, vi försökte använda buffning och solfjädring när hon var 3 månader och det funkade så dåligt (dvs vi gjorde nog fel) att vi har inte velat använda de nåt mer :roll: det gjorde att vi satsade allt på ramsan, och på sätt och vis var det nog bra eftersom vi inte hade andra val liksom, så vi var tvugna att satsa lite extra på ramsan.

Vi lever otroligt avslappnade kring sömn och rutiner numera eftersom allt funkar väldigt bra. Det är bara att göra liksom. Följa klockan och lägga i säng utan att behöva vara orolig för gråt. Gå själv och lägga sig och veta att man kommer att få sova sina 8 timmar. Heeelt otroligt tycker jag!

Nu när Emily fyller 5 månader undrar jag om någon har lust att tipsa mig om:
:?: hur jag ska anpassa det nya schemat (visst är det 30 min mindre sömn?) Tips på vilket vakenpass man förlänger och vilket sömnpass man förkortar?

:?: jag vill sluta amma vid 6 månader. Idag är det bara frukosten och nattslurken de moment som endast innehåller BM. Vad kan man lämpligen byta ut det till så att Emily får näringsrik mat hela dagen? Övriga måltider kompletterar jag idag med BM efteråt med föga intresse från Emily så där tror jag att BM kommer att falla bort rätt så naturligt.

:?: Vid övergång till spjällis, är det bra att man t ex avgränsar med t ex handdukar eller något för att göra det lite trängre som i vagnen eller vad har ni för erfarenhet?

Så här ser vårt schema ut idag:

0800-1000 Vaken 2 t
1000-1045 Sova 45 min
1045-1245 Vaken 2 t
1245-1445 Sova 2 t (här ser jag en tydlig tendens till 1.5 t)
1445-1645 Vaken 2 t
1645-1730 Sova 45 m
1730-2000 Vaken 2.5 t

Mattider (äts på 45 min)
08.15 Frukost (BM)
11.15 Lunch (t ex kyckling +grönsak & katrinplommon, avslutar med BM)
14.45 Mellis (frukt, avslutar med BM)
17.45 Middag (havregrynsgröt + katrinplommon) har slutat amma den här måltiden utan "sparar" det till kvällslurken.
19.30 Kvällsslurk (BM)

Stort tack på förhand! Är det något mer jag ska tänka på inför 5 månaders perioden?

TACK TACK OCH ÄNNU EN GÅNG TACK!!!!!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning! Det du skriver om vertygen bekräftar ju ännu än gång att attityden är A och O. Bra jobbat!!
paola@hellmalm.com skrev: Nu när Emily fyller 5 månader undrar jag om någon har lust att tipsa mig om:
:?: hur jag ska anpassa det nya schemat (visst är det 30 min mindre sömn?) Tips på vilket vakenpass man förlänger och vilket sömnpass man förkortar?
Jag skulle minska em-luren till en 20-minutare så ni får ett 3 tim-vakenpass innan natten.
paola@hellmalm.com skrev:
:?: jag vill sluta amma vid 6 månader. Idag är det bara frukosten och nattslurken de moment som endast innehåller BM. Vad kan man lämpligen byta ut det till så att Emily får näringsrik mat hela dagen? Övriga måltider kompletterar jag idag med BM efteråt med föga intresse från Emily så där tror jag att BM kommer att falla bort rätt så naturligt.
Kanske servera vanlig mat som middag och gröt till frukost/nattslurk. Du kan ju också introducera välling om du vill, det kan du ju servera både som frukost och nattslurk. Många som serverar välling till frukost ger den direkt när juvelen vaknar och sedan blir det en "andra frukost" tillsammans med familjen då man kan få en smörgås el dyl i plockvänliga bitar :D
:?: Vid övergång till spjällis, är det bra att man t ex avgränsar med t ex handdukar eller något för att göra det lite trängre som i vagnen eller vad har ni för erfarenhet?
Vår juvel gillar när det är lite trångt och ombonat och därför har vi rullat ett täcke och sedan satt fast ändarna under madrassen. Då blir spjälisen mer avgränsad.
Stort tack på förhand! Är det något mer jag ska tänka på inför 5 månaders perioden?
Läs om halvårsbarnet i BB :D Öva mycket ålning! Erbjud plockmat. Ja, det var några saker jag kom på på direkten.

Fortsätt NJUTA av varandra, ni verkar ha det toppenbra hemma hos er!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vill bara hoppa in och säga TACK för alla vackra ord! :heart:

Du jobbar på strålande, njut av resultatet och tänk på regeln, en gång ingen gång, två gånger dålig vana. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
paola@hellmalm.com

Hej! Stort tack kära Elle och TorsMamma för era svar :D

:?: Angående vällingen, så verkar det vara en djungel av olika sorter...majsvälling, mild välling etc...är det någon sort ni rekommenderar?

:?: Idag ger jag dottern gröt av vanlig havregryn. Bör man byta till barnanpassad gröt?

Som vanligt, stort tack!!!
Elle

Inlägg av Elle »

Jag skulle börja med den milda havrevällingen. Här hemma uppskattas INTE majsvälling. Förut fanns också risvälling men den har Semper slutat med.

Fortsätt du att servera vanlig havregrynsgröt. Det brukar uppskattas med en klick smör i =P~

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
paola@hellmalm.com

Tack så mycket kära Elle och TorsMamma, jag ska komma ihåg era råd. KRAM! :heart:
paola@hellmalm.com

Hej! Hoppas alla ni mår bra, små som stora :D

Här har vi pip-fria nätter sedan lääänge 8) morgon och efter-lunchluren funkar kanon men jag har ett par frågor:

- Sista luren (20 min) funkar sisådär sedan några dagar. Lilltjejen har blivit en piggis och somnar inte överhuvudtaget. Jag har senarelagt luren lite varje dag, och det fungerade först idag, men det innebar att hon somnade 18.30, dvs 4 timmar efter sista luren och när hon vaknade efter 20 min så är det 1 tim och 10 minuter till läggdags...vårt schema är som följer:

0800 - 0945 vaken 1.45 tim (amning + gröt 0815)
0945 - 1030 sova 45 min
1030 - 1230 vaken 2 tim (lunch kött + grönsaker & frukt 1115)
1230 - 1430 sova 2 tim
1430 - 1700 vaken 2.5 tim (amning + mellis frukt 1445)
1700 - 1720 sova 20 min
1720 - 2000 vaken 2,40 tim (gröt 1745 + kvällslurk 1930)

:?: Nåt förslag på hur jag kunde göra med sista luren?
:?: När kan jag lägga henne idag eftersom hon sov 20 minuter först 1830 och hon har natt 2000?

En annan fråga, jag håller på och fasar ut amningen mot mat och gröt, tar en måltid i taget och vill vara i mål vid ca 6 månader dvs om några veckor. Jag hade gärna givit välling som frukost och kvällslurk men dels så gillar hon inte nappflaskan och jag testade att ge henne mild välling och hon tyckte det var jätte äckligt! Så frukosten ska jag väl fortsätta att ge gröt men...
:?: vad ska jag ge som kvällslurk om hon inte vill ha välling?

Stort tack på förhand, så skönt att kunna komma till er :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det är ju egentligen inte dags att dra ner på sömnen förrän vid 7 mån, men om du nu vill dra ner skulle jag rekommendera att du tar bort 30 min på långluren. Tar du då bort 30 min på slutet av den så får du ju 30 min till innan sista luren börjar.

Ett litet antal går även över till 2 lurar vid 7 mån så det funkar också.

Först ett par kontroll frågor...

1. Är ni ute 2 ggr/dag, vakna?
2. sociala delaktigheten?
3. skrattet till gonattet?

:arrow: Även om hon inte sover så erbjud en vila i vagnen under lurtiden som är, somnar hon så somnar hon. När Tor var 7-8 mån så gav jag sista luren i vagnen under promenad, den blev allt från 20 min till 5 eller 2x5 min, lite olika, men vila och förutsättningar skall man ha.

Försök INTE Kompensera lurarna utan håll tiderna så gott du kan ändå. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
paola@hellmalm.com

Hej på er! Hoppas alla mår bra!

Givetvis sover vi som grisar dag som natt med ramsan som enda och bästa verktyg =D>

Jag har en fråga bara...i natt vaknade lilltjejen av att hon för första gången vänt sig från mage till rygg i spjällsängen...jag blev jätte skraj först när hon skrek men jag hittade henne lite komiskt som en skölpadda högst upp i vänstra hörnet...efter några timmar hände det igen, tydligen mer kontrollerat men hon låg där ett tag utan täcke och halvsovandes och började bli ledsen...så jag vände på henne igen.

Hur ska man tänka här egentligen? Ska man ramsa så att hon lär sig att sova på rygg, eller ska jag bara vända henne? Hon somnade om direkt efter att jag vänt på henne.

Tack på förhand! Tänk att hon blir redan 6 månader den här veckan!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här kommer tråd om vändningscirkus. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Och ja, det finns de som kan ramsa och lär sina barn att somna om på rygg, det går det med, då kan man gå in och vända när de sovit i 10 min. :wink:
Tor 2006

paola@hellmalm.com

Hej!
Stort tack för allt hjälp. Emily sover klockrent. Men vi har lite problem med sista luren och jag undrar hur jag ska tänka här. Hon vill helt enkelt inte sova, gråter och gråter och jag ramsar de där 20 minuterna och sen plockar jag upp henne. Jag spekulerar om hon är hungrig men hur gör man så att man inte pajar aptiten till middagen. Annars matar vi så mycket som hon vill ha vid de bestämda måltiderna. Vårt schema som följer:

0800 - 0945 vaken 1.45 tim Välling 200 ml
0945 - 1030 sova 45 min
1030 - 1230 vaken 2 tim Div mat och fruktpureer
1230 - 1400 sova 1.5 tim
1400 - 1700 vaken 3 tim Välling 200 ml (hon dricker dock aldrig upp allt)
1700 - 1720 sova 20 min
1720 - 2000 vaken 2,40 tim (gröt 1745 + kvällslurk välling 100 ml 1930)

Känns inte bra att hon ska vara vaken i 6 timmar från 14 till 20!

Tack för svar!
paola@hellmalm.com

ska bara säga att vi givetvis går ut 2 ggr om dagen och har massor av aktiv social gemenskap!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, precis som du är på spåret här, MER MAT. Det är nästan alltid så att det hänger på maten vid 6 mån. Du kan gott och väl ha 2 mat mål just nu och 1 gröt mål utan problem.

Så det du kan göra om du vill tycker jag är att ersätt mellisvällingen med gröt och ersätt gröten med riktig mat. Och MYCKET MAT. Gör mycket mer än du tror går i.

När min son var 6 mån så skarvade han i långluren, då lade jag in mosad banan direkt innan och han sov efter några dagar över. TÄnk på att mutor kan ett barn under 1 år inte få för mycket av heller. :D 8)
Tor 2006

paola@hellmalm.com

Hej TorsMamma, tack för dina råd. Det låter supervettigt tycker jag och min man. Från i morgon ökar vi till 2 måltider mat och byter ut mellisvällingen mot gröt. Det kommer att gå toppen! Stort tack!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"