Kura storebror samtidigt som lillasyster?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Malin Rosén

Nu var det länge sen..

Inlägg av Malin Rosén »

HEJ!! :D
Förlåt att jag inte skrivit på såååå länge! Men, det är ju helt enkelt för att ALLT GÅR SÅÅÅ BRA!!! Mina barn sover som små grisar :sleep: och äter som hästar och är lyckliga små gullungar och då är vi också lyckliga! :D :D
Jag har heller inte glömt att jag skulle skriva i den där tråden för att inspirera andra som ska börja heller har påbörjat kuren på sina barn! Jag vill göra det nu tänkte jag, men som vanligt så vill jag alltid göra allt ordentligt och inte bara slafsa ner några ord, därför har jag dragit ut på det! :lol:
Tack alla för all hjälp jag har fått här, ni är UNDERBARA människor!
Så här ser det ut hos oss nu:
:arrow: vi flyttade tillbaka Melker till eget sovrum den 27 januari efter att de sovit i samma sovrum sen 10/1; alltså i 17 dagar. Vi kände att det blev inte bättre. Melker vaknade konstant för tidigt och började prata och väcka Ester!
Så vi satte upp en gardinstång längs Melkers säng och hängde upp lite halv-transparenta vita gardiner och det blev SÅ mysigt, som en liten koja och han ÄLSKAR det!! Först ville han ju inte flytta ut från Esters sovrum, men vi gjorde som så att jag var borta en stund medans Henrik och Melker hjälptes åt att flytta sängen och "överraska" mig! :wink: Sen hade han fått en ny lampa vid sängen (i julklapp) som de hade satt upp oxå & som vi säger go natt till varje kväll. Det var inga som helst problem och han har inte sagt ett ord om att sova inne hos Ester sen dess! Jag tror gardinerna hjälpte väldigt mycket! Sen har vi samma rutin varje kväll: bad runt 18.00, (bad var eller varannan dag), kvällsmat (typ yoghurt o musli) vid 18.30-18.45 framför TV'n, (o Ester får välling i soffan & tandborstning), sen tandborstning och upp och välja saga som jag & Henrik turas om att läsa i VÅR säng. Vilket funkar så bra, det är skönt att halvligga där och mysa en stund med en saga! Sen går vi direkt till toan och sen i säng där vi kittlar honom och får honom att skratta. :lol: Sen har vi en ramsa som jag har kommit på & som vi sjunger: "Hej då lampan, vi ses om en stund, jag ska sova och säga hej till John Blund." :D Sen släcker vi lampan och gosar ryggen en stund. Jag brukar sjunga en kort vaggvisa samtidigt för det tycker han är mysigt och sen säger jag faktiskt så här några ggr: "Din säng är skön, trygg, varm och mjuk". Sen puss på kinden, "jag älskar dig, vi ses imorrn" och när jag går iväg ramsar jag och då brukar kl vara 19.30. En gång hann han säga "Du glömde säga ramsan!", HAHAHA! :lol: Fast jag var på väg och säga den, men kul att han är van vid den nu och verkligen VILL höra den! :D Sen somnar han på några minuter. Ibland är han tyst och ibland ligger han och mumlar eller sjunger lite tyst för sig själv innan han somnar - så sööööt!! :D Igår kväll sjöng han "Imse vimse spindel" lågt för sig själv! Så gulligt! :D
Sen väcker vi honom vid 7.00 och sen Ester därefter! Det känns bra och lagom med 12h natt för Ester och 11,5h för Melker. Han vaknar inte längre tidigt!! ÄNTLIGEN sitter det! Vi har ingen digital väckarklocka ännu som han kan få ha, för en analog är inte bra tyckte vi för den gick inte att ställa exakt, så det blev antingen 6.55 eller 7.05. Nej, det blev inte bra. Sen skulle vi köpa en bra som vi såg på nätet men, då var den slut i affären. Men, nu ligger han kvar eller sover helt enkelt till 7.00, men tanken är att vi ändå ska ha en väckarklocka åt honom när vi hittat en som blir bra.

Så vi har det så väldigt bra nu & vi kan VERKLIGEN NJUTA NJUTA NJUTA av våra små gulliga, söta & oerhört älskade barn. :D Och Ester sover så bra så!! Hon sträcker sig efter sängen och vill verkligen ner i den på kvällarna. Och ändå kan hon verka hur pigg som helst precis innan vi går upp till sängen!! Helt otroligt att se hur hon somnar sen iaf som på beställning och att se hur hon nu njuter av sin sömn och "hennes tid" i sin mysiga säng! :D Hon brukar oxå ligga och "lalla" lite för sig själv i nån minut innan hon somnar, det låter så gulligt och tillfreds! Vi har även hängt upp en jätte-fin säng-himmel vid hennes säng (som vi köpte billigt på IKEA) och det märks att hon ÄLSKAR den och sängen blev bara ännu mysigare! HÄRLIGT!! :D

Jag berättar fortfarande om allt detta för folk överallt och rekommenderar SHN m.m varmt till alla! Tänk att vi skulle få ha det såhär, det trodde jag ALDRIG för ett år sedan! Nu kan man LÄTT tänka sig ett barn till, hahaha! :lol:
Ha det bra alla och särskilt Mia som hjälpt mig mest! Kram på dig!
Varma kramar från Malin med familj. :heart:
*** Melker 050401 - Kurad 5/12-08
* Ester 071023 - Kurad 12/9-08
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Malin! :D

Vad härligt att det gått så bra för er. Det känns så underbart när man får läsa om sådana här solkenshistorier. :heart: Man blir verkligen glad.

Nästa gång du startar en tråd kanske det blir på barnväntan helt enkelt. :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin!

Kikar in en snabbis såhär på fredagkväll och får läsa den här underbart, härliga rapporten från dig och måste såklart TACKA för att du delar med dig!

Ni har jobbat på så otroligt bra och tålmodigt och nu får ni skörda, allihopa!

Jag säger som Susanne G - snart kanske vi ser dig inne på Barnaväntan :wink:

Ha det så gott alla, och ta hand om hela din härliga familj :heart:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trebarn

Härligt jobbat!

Inlägg av Trebarn »

Hej Malin!
Vad roligt att höra att det går så bra! Visst är det härligt att höra sina barn sjunga sig till sömns, nöjda, mätta, trötta och trygga i sina sängar!
Jag har varit själv med alla tre barnen nu några kvällar och en snäll granne/kompis har kommit och hjälpt mig den sista halvtimmen. Hon håller bäbisen (utan namn... :oops:) och jag lägger Ossian och Hermina (välling, tandborstning, pyamas osv.... det tar sin lilla tid och jag har ingen säker sovare än så länge i lillasyster...) I alla fall så tittar hon på mig som om jag är galen när jag bara sjunger en sång och går ut med ramsan. "Va, somnade han så fort???" "Nej, det tror jag inte, han är nog vaken ett tag till..." "Men ligger han kvar då????" "Jadå, inga problem". Och så skakar hon på huvudet när båda ligger och sjunger... och säger att jag har haft tur. TUR??? Näe, det handlar inte om det. Det handlar om AW, attityd och att sova är skööööönt.....zzzzzzzzzzz

Lycka till i fortsättningen! :)
Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej på er!
Kul att höra ifrån dig, "Trebarn", igen! :D Grattis till lillasyster!
Tack för era fina svar och jag är som sagt så tacksam för all hjälp vi har fått här. :D
Många förstår inte att man faktiskt lagt ner ganska mycket tid och arbete på att "lära" barnen sova gott i sina sängar i 12 resp 11½h! Lite irriterande är det faktiskt när de säger sånt som "skönt att hon började sova bättre".. precis som om hon gjorde det av sig själv utan hjälp!! :x
Visserligen tog det inte lång tid att kura Ester, men ändå! Men, jag fortsätter att berätta hur vi har det nu efter att vi genomfört Anna Wahlgrens Sova-hela-natten-kur och att det håller i sig "fortfarande" sen den 12 sept. Så många blir förvånade över att hon "fortfarande" sover så bra.. och flera har erkänt efteråt att de trodde inte det skulle funka att få henne att sova etc. Tur att de inte sa nåt sånt negativt innan kuren! Men, tji fick de, när man nu efteråt kan visa dem hur otroligt effektivt det faktiskt är! I och med att hon fortsätter att sova gott om nätterna månad efter månad, så borde de ju fatta att detta är något PERMANENT och inget tillfälligt! Och de borde förstå att det är en metod och filosofi som håller livet ut, om man bara använder verktygen och fortsätter att "svara" på samma sätt.
Men, som sagt så kan man inte tvinga någon till detta, utan bara informera och berätta så kanske de blir intresserade till slut. Man kan alltid hoppas, inte minst för barnens skull!
Men, jag önskar lite såhär i efterhand att min kompis (som jag träffade 1a gången när Ester var 4 månader) hade drämt SHN-boken i huvudet på mig!! Haha! :D Och sagt att hör nu här, detta funkar, jag lovar!! Och i och med att jag tänker så, undrar man ju om man inte är för mesig när man pratar om detta med andra föräldrar? Man kanske borde vara lite mer rättfram. Fast hittills har jag sagt till andra att jag kan verkligen rekommendera detta till andra och att det fungerar fantastiskt bra! Mer kan man väl inte säga/göra?
Kan tillägga att när vi la Ester ikväll så låg hon bra länge i sin säng och pratade och skrattade för sig själv innan hon somnade! HAHA! :D Man blir så full i skratt när man hör det! Och fortfarande förstummad över hur häftigt detta är, och definitivt TACKSAM!
Angående fler barn kan jag tillägga att min man inte vill att vi skaffar fler och vi är också lite oroliga över att den bebisen i så fall skulle kunna komma ännu mer för tidigt än vad Ester gjorde (nästan 6v) och det är ju både jobbigt för familjen och kan orsaka skador för barnet?? Men, vi har iaf sagt såhär att den dörren är stängd nu, men inte LÅST! En del av mig är nöjd med 2 barn samtidigt som en del av mig väldigt gärna skulle vilja ha 3. Dessutom känns det i hjärtat när min lille son kommer och säger: "Jag vill ha en lillebror, mamma. Jag vill ha två bebisar." Jag minns så väl min egen längtan efter ännu ett syskon då jag bara har en lillebror. Men, men.. vi får väl se. Stängd, men inte låst. :wink:

Ha det så bra mina vänner och sköt om er!
Kram!! :D
Malin.
PS. Jag försöker få tag på begagnade tygblöjor & gärna blöjbyxor i ull. Kan man ställa det som en fråga nånstans på forumet? Tack. DS.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Malin!

Det är svårt det där med att veta hur mycket krut man ska lägga på att hjälpa någon som inte ber om hjälp, och speciellt när man vet hur bra shn är och att det funkar! På alla barn!
Men det minsta man kan göra är att så frön, för är man som förälder inte riktigt redo att kura så spelar det ingen roll hur man försöker peppa och övertala!

Så jag tycker du gör helt rätt, du berättar hur ni gjorde, och dina barn är de bästa reklampelarna!

Och det här med syskon - hade någon sagt till mig efter min tvåa att jag skulle få SEX barn en dag, då hade jag förmodligen skrattat på mig! Så du ser hur det kan gå, man ska aldrig säga aldrig :wink: . En stängd dörr vill man ju gärna öppna och vädra ut lite ibland, eller hur?
Malin Rosén skrev:PS. Jag försöker få tag på begagnade tygblöjor & gärna blöjbyxor i ull. Kan man ställa det som en fråga nånstans på forumet? Tack. DS.
Det här hittade jag på Barnasaker:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

Sova borta

Inlägg av Malin Rosén »

Hej på er alla snälla och hjälpsamma människor!
Här kommer min fråga: :?:
Jag och barnen ska åka själva till min mormor i Stockholm nästa vecka och sova hos henne i 3 nätter.. jag ska ha med en resesäng och Esters täcke, kudde och lite annat som hon är van vid när hon sover. Är det något jag ska tänka på eller göra inför detta och när vi är där. Hon har ju tendenser att krångla lite när vi sover borta min lilla älskling.. :roll:
Åker direkt efter lunch så att Ester får sova i bilen i 1½ - 2 h tänkte jag, men det blir nog inte lätt att få henne att somna om hon inte känner för det. Det är betydligt lättare i vagnen! :wink:
Tack! :D
Kram / Malin.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag brukade vara lite mjukare på handen när vi sov borta (första natten). Dels tillbringa ordentligt med tid i sovrummet innan läggdags, och inte vara rädd för att gå in och lugna om det blev mycket ledsamt. Då lugnar man rejält på en gång. Det brukar bara vara första läggningen som kan vara stökig, men om man sköter den ungeför som man brukar, men lite mjuk på handen brukar det gå toppen.
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Tack så mycket för hjälpen!!
Jag ska tänka på det!
Kram,
Malin.
PS. Imorrn bär det av!! :) Yikes!! :shock: Själv med barnen 4 timmar (minst!) i bilen på väg till Stockholm! DS.
PS.2. Men... det ska nog gå bra! Positivt tänkande! :D DS.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "