Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Åsa och alla ni andra!

Så kul med lite aktivitet i den här tråden igen! :) När det gäller er morgonfnurra så har jag inte så mycket att säga, förutom att jag känner precis igen det där med att äta mer efter sjukdom. Det var likadant för Rufus i januari. Nu äter ju han som en häst i vanliga fall, men under influensan vi hade då så svalnade intresset av mat helt klart av. Bara för att öka till mer än vanligt efteråt - ett tag. Om det innebär att ni bör väcka tidigare och mata eller om ni ska behandla det som en vanligt tidig-morgon-fnurra vet jag inte dock.

Men jag känner också igen det andra du skriver. Rufus är underbar just nu (även om ljudnivån kan vara lite hög framåt kvällen när han är hungrig och lite trött :lol: ). Men han är pussig och busig och glad nästan jämt. Han fick fina gympaskor för ett par veckor sen och fullkomligt älskar att gå omkring ute och framförallt att "gugga" (gunga). Vi har jättemysiga dagar (jag jobbar 60 %).

Idag åker vi ut till stugan och är där tills på söndag. Vattnet slogs på i söndags och vi spenderar alltså vår första helg där för i år. Dessutom ser vädret ut att bli bra. Underbart!

Jag hoppas att ni får en härlig helg ni andra också! :heart:
Kramar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Fler än vi som går och tror att förtrotset är på gång??? Walle är för det mesta en fröjd, go' och glad, men har börjat sömnstöka. Det tar evigheter innan han somnar, han vaknar tidigt, kan vakna både en och två gånger under långluren. Så hittade jag en tråd som hanterade liknande saker:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11416

Kände att det kunde ju nästan vara vi!

Som sagt, inte mycket andra problem, men humöret är lite ojämnare och sonen kan få små dramatiska anfall och slänga sig ner på golvet/marken etc och vara oerhört olycklig. Lika snabbt som han slänger sig ner, lika snabbt är han glad igen, men vi är lite ovana vid dessa dramatiska vändningar. Tänkte bara höra lite snabbt om hur ni andra har det. Mest nyfiken. Vi får väl bara stå ut ett tag, vara extra noga med rutinerna och tydliga i Attityden. Sedan blir det ju inte lättare av att den saknade sömnen också ger spår. :shock:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så har Frida varit på besiktning på bvc, 1½-årskontroll med tillhörande vaccination.

Vikt: 13 960 g :D
Längd: 84,5 cm
Huvudomfång: 50 cm

Hon pladdrade och pratade på så både sköterksan och läkaren tystnade :shock: :lol: och var världens charmigaste ända tills hon fick sprutan i armen - då blev hon SVÅRT förorättad och vägrade ens titta på dem sen :wink: .
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej och tack för tipset på länk Åsa.

Jag tror att vi också har hamnat mitt i förtrotsen. Theo har väl ifrågasatt mycket på dagtid ett bra tag nu. Han och jag vet ungefär var vi har varandra men han och hans far har ännu inte kommit överrens om var gränserna skall gå :? Men, men det är deras problem resonerar jag.

Natten till idag var dock inte rolig (och inte lunchsömnen igår heller). Efter att ha sovit som en gud sedan vi kurade i påskas så ifrågasatte han om han skulle sova i över en timme i natt. Till slut tog jag över från mannen min. Det var ju jag som framförallt kurade och min attityd till uppvak på nätterna är en aning starkare än min mans. Antagligen eftersom jag är helt beroende av att vi har det lugnt på nätterna. Ramsan funkade men han behövde fråga om och om och om igen om han verkligen skulle sova :? . Jag hoppas att det blir bättre i natt även om jag varit beredd på att det skulle komma. De sensaste kvällarna har han nämligen varit upprörd vid läggningen. Han som snällt somnade på 3 röda för någon månad sedan kan hålla på i en halvtimme innan han somnar nu.

Hur har ni andra det? Är vi ovanligt tidiga? Theo är inte 17 månader än.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej King Mary!

Visst är vi också där. Walle testar rätt mycket just nu. Skall gärna ställa sig upp i barnstolen/barnvagnen/badkaret osv, om och om igen. Jag försöker bara att lugnt sätta ner honom igen, men känner att jag blir lite irriterad. Samma sak är det när han skall pilla på kontakter - han söker min blick, pillar, jag markerar lugnt, men bestämt, att Nej, så gör man inte, spänner ögonen i honom och han skrattar nästan ihjäl sig! Det blir en grej av hela saken, som han kan hålla på med i evigheter. Att jag blir "arg" har ingen som helst betydelse (mer än att det bidrar till spänningen), så nu funderar jag på om jag skall "ignorera" honom istället. Fast det är svårt när det gäller kontakter eller när han ställer sig på Laminopallen. :?

I flera dagar har han sovit sämre och igår märkte vi verkligen av det på dagen. Fast så somnade han på några minuter (men han hann protestera, vilket hör till just nu) och har sovit som en död. Vet inte hur länge ännu, har inte fått uppvaknande-rapporten från pappa H.

Walle har ju stökat med insomning och tidiga uppvak, plus lättare att vakna på nätterna, rätt länge nu. Det känns lite bättre nu, men vad som helst kan hända. Borde ta och småkura när han stökar på nätterna, men under veckorna orkar jag inte. Det får bli en helg.

Annars kan man än så länge leva med det, men jag känner också att det är rätt jobbigt när det kommer, för jag är så avgrundstrött hela tiden. Det är svårt att hålla huvudet kallt. Men vi jobbar på det! Skall läsa på lite mer också, så att man vet hur man bäst skall göra. Att vara så konsekvent det bara går, det är ju a och o och att hålla rutinerna så mycket det bara går. Så vill jag undvika att göra för stor affär av saker och ting om man inte måste. Än så länge har jag inte behövt placera honom i spjälsängen eller så, men den dagen kommer kanske också.

Lycka till hur som helst! Det går ju över! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Fridas två-årsdag närmar sig med stormsteg och det känns jättekonstigt att ha en tvååring och ingen bebis :? ... Lite i taget tar jag till mig att Frida är mitt sista barn, jag förlikar mig mer och mer med tanken att det är slut på bebisliv i den här familjen för min del. Lite sorgset men samtidigt är det lite skönt också. Varför kan inte allt bara vara enkelt :roll: :?:

:heart: Och så fyller hon då två, snart, min lilla Frida-bulle.
Omgiven av sina storasyskon som skämmer bort henne med massor av kärlek och tid, som lär henne allt som är värt att lära sig, och mamma och pappa kan hålla sig i bakgrunden och bara se, lyssna och njuta!
Det är sannerligen en stor rikedom med barn, och jag är så innerligt lycklig att jag fått den rikedomen förverkligad sex gånger om :heart:

Fridas dagar börjar med att hon vaknar som en sol till väckarklockan, och genast vill hon ha sin "lälling" i soffan, medans storasyrrorna tittar på Bolibompa.

Sen följer härliga dagar för en snart tvåårig semla! Pratar och sjunger gör hon mest hela tiden, treordsmeningarna har kommit och hon räknar glatt till nitton!
Blinka lilla stjärna och Imse vimse spindel sjunger hon ofta och gärna, nynnar gör hon när hon arbetar.
På förmiddagarna är det mycket jobb, oj så hon får slita. Det ska mockas hos hästen, hönsen ska matas, stallgången sopas, posten hämtas och till råga på allt ska det tvättas också.

Inte konstigt att middagsvilan är välkommen, somnar gör hon på två röda, och måste alltid väckas och ofta säger hon lite småsurt "GÅÅÅ!" när mamma kommer...

Mat är härligt, och som den lilla semla hon är äts allt! Och ofta och mycket och gärna! Direkt efter vällingen kan man gott äta en portion gröt, och varför inte en macka :wink: :?:

Lite förvånade blev vi när vi åt surströmming för ett tag sen och Frida ville smaka. Ännu mer förvånade blev vi när hon faktiskt gillade strömmingen och krävde en egen portion... :shock: Så sen den dagen äter hon även surströmming, och säger "mmmm" mellan varje tugga... DET har ingen av de andra barnen gjort.

Sur blir hon bara om hon inte får sova som hon ska, eller om hon blir hungrig Gud förbjude! Då faller tårarna och hon bara faller ihop, stackarn :wink: :heart:

Men rar är hon, allt ska pussas och kramas, alla ska hälsas på och det finns bara goda människor i världen. Och såklart älskar alla Frida, hon tycker ju själv också att hon är en fantastisk person! Igår när vi var i stora staden och åt på MAX och hon ätit klart väntade rutchkanan ute. Då var hon tvungen att glatt deklarera detta för alla som satt nära oss genom att gå fram till dem och säga "åka KANA, åka KANA" :D :!:
Hon vill verkligen dela med sig av allt underbart kul som finns i världen!

Blöjan har hon kvar, men det är nog snart på g att sluta för hon stannar upp och berättar alltid när hon kissar och bajset vill hon inte ha i blöjan längre än nödvändigt.

Dagarna avslutas alltid med ett bad, och Frida är den som ligger kvar längst oftast avslutar hon badet med att lägga sig på rygg när vattnet rinner ur karet, och se till att öronen hamnar under ytan. Då ligger hon och njuter och nästan somnar.
När natten kommer somnar hon gott och snabbt tillsammans med sina två storasyrror, och förutom en period när hon var 1½ så sover hon som en liten gris på nätterna!

Jag är så lycklig över att få ha henne hemma med mig, över att vi kunnat ge henne den tiden! Nästa höst blir det förmodligen dagis, men tills dess har vi våra förmiddagar ensamma, jag och Frida. Och vi trivs och njuter, bägge två! Och när hennes storasyskon och pappa trillar in vad dagen lider, så trivs hon ännu mer. Det är ett härligt liv :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Åh :heart:

Att det var roligt att den här tråden var aktuell igen! Och alldeles fantastiskt trevligt att läsa om Fridas dagar :D

Isak har ju redan börjat sin dagiskarriär, tre korta dagar i veckan. Snacka om att han är omtyckt där! Personalen har aldrig sett maken till trevlig, glad och lättsövd pojke. Och de förundras över hur gulligt Allis och Isak behandlar varandra. Jag och pappa P är förstås kräkstolta! Jag är jättenöjd med dagiset och tror verkligen att både Allis och Isak klarar av den här utflykten från flocken. De har ju varandra!

Isaks språk har haft en explosionsartad utveckling de senaste veckorna och han har passerat treordsmeningarna. "Men hej söta mamma. Kommel du, min lilla vän :heart: " sa han i torsdags när jag hämtade på dagis. Han sjunger också mycket och dansar med liv och lust.

Mat är mums. Jag tror att vi har en muskelbyggare här. Han jobbar och sliter och äter som en häst. Lite mystiska saker slinker ner här också, som oliver och soltorkade tomater... :wink: Surströmming är dock oprovat!

Maken till glad unge man sällan sett. Hans leende smälter de mest isiga personer när man är ute och handlar t.ex. Dessutom klämmer han ofta i med ett HEEEEJ som om han träffar en sedan länge försvunnen kär vän. Titta på leendet i min ganska färska blogg! Den bild när han sågar med pappa är särskilt tydlig!

Isak är en tröttmössa :sleep: Den fysiska livsstilen kräver sin återhämtning, ofta 12,5 timmes natt och två timmars lunchlur! Sover han mindre blir han gnällig.

Syskonskapet är en ren fröjd att skåda! De leker ofta att de är katter och kryper omkring och mjauar och klappar och kramar varandra. För det mesta kan de praktisera "Hur man gör med sin syster/bror". Man säger Tut-Tut istället för att knuffa. Man byter saker med varandra. Man klappar fint och kramas. Man hjälper varandra med krångligheter som dragkedjor. Man håller varandra i handen när man går över ICA-parkeringen.

Det är förvisso ett härligt liv :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag blir såååå nostalisk bara jag ser rubriken.....
Vad roligt att höra om Frida och Isak hur de har det nu för tiden :wink:
Kan berätta om Liw då:
Liw är så otroligt lik Jacob!Både till utseende och till sättet.När hon nu går i hans gamla overall och mössa som han hadde på sig så är det som jag ser Jacob.Hon är så lika honom.Förutom lite mer "flickigt" utseende.Annars är det lika former.
Hon älskar att spexa och har kommit på att hon kan vara jätterolig när man gör vissa saker.Tycker om att hjälpa till allt från att hjälpa mamma att tvåla in sig till att tvätta bilen.Är pigg å det mesta och är oftast glad.Hejar på alla man möter och charmar dom mest sura personer.
Är så underbart att se när hon plockar ur tvättmaskinen och ger den våta tvätten till Jacob som hänger den.Samarbete på högsta nivå.
Liw älskar sin bror.Ingen kan få henne att skratta som Jacob.Och Jacob älskar sin syster.Är det någon som frågar vem hon är så säger ´han stolt att det här är min syster och hon heter Liw.Fast det är 5år mellan så ser man verkligen dom starka banden även om Jacob blir sur när mamma inte hinner med och hon river sönder Jacobs älskade KalleAnka tidning.
Hon pratat inte så mcyet som era godbitar utan det är mest ett ord.
Liw har varit torr sedan i våras då vi tog av henne blöjan.Iblnd kan det gå veckor utan att det händer någon olycka då oftast är det mammas eller pappas fel som har stängt toadörren så hon inte kommer in till pottan.Jag gör ingen affär av det hela alls och hon tycker det är roligt att bajsa.När det kommit en korv så säger hon "MER".(Hon vill bajsa mer)
Liw älskar djur och bär klappar katterna och hunder så fint och varsamt.När hon ser en häst blir hon aldeles till sig.Blir nog en riktig hästtjej.I somras fick hon rida en sväng.(bild på mina bilder)och det levde hon länge på.Jag älskar ju oxå hästar och varit en riktig hästtjej när jag var mindre så inte mig emot om hon oxå blir det.Vi skulle kunna ha häst här nu där vi bor 8) Gärna en till mig oxå :wink: 8)
Liw tycker om att leka med bilar,sina dockor som är kvar sedan jag var liten,och duplo har börjat blivit kul.
Mat är gott ibland och mindre gott ibland.Efter att varit ett riktig matvrak så har det avtagit och hon äter itne alls dom otroliga mängderna längre.Gröna oliver,kantarellvarm macka och ansjovis är gott tycker Liw.
Liw stämmer mycket in på muskelbyggaren.

Kram från Ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Vad roligt att läsa om hur Isak och Liw har det och hur de är! Verkar ju vara godmodiga ungar vi har allihop, undrar vad det beror på :wink: :!:
Tycker det är helt otroligt att det gått TVÅ år sen vi satt och skrev och skrev i den här tråden (alltså - den är på över hundra sidor :shock: ) för det känns som igår :roll: ... Speciellt när man läser i de andra trådarna med små skräp (Höstbarn-08, älskingar födda i början av -08...) för det är precis samma funderingar och sm-snack som vi hade!
Och nu pratar och sjunger de och tom är blöfria!

Idag har Frida ramlat igen! Nästan varje dag ramlar hon, ingen av de andra barnen har klättrat så mycket som hon! Lilla apan :heart: .

Härligt att läsa om syskonkärleken ni beskriver, Lua och ulrikaj, för det är precis så här också. Det är ett fasligt pussande och gosande efter sovlurar och när storasyrrorna kommer hem från föris, och roligt är det att tjuvkika på dem när de leker. Alice och Frida leker ofta mamma och barn, eller matte och katt (Frida är såklart alltid barn eller katt :wink: ).

:heart: Hur är det med de andra "små" barnen i tråden :?:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

miar70 skrev::D Tycker det är helt otroligt att det gått TVÅ år sen vi satt och skrev och skrev i den här tråden (alltså - den är på över hundra sidor :shock: ) för det känns som igår :roll: ... Speciellt när man läser i de andra trådarna med små skräp (Höstbarn-08, älskingar födda i början av -08...) för det är precis samma funderingar och sm-snack som vi hade!
Och nu pratar och sjunger de och tom är blöfria!

Idag har Frida ramlat igen! Nästan varje dag ramlar hon, ingen av de andra barnen har klättrat så mycket som hon! Lilla apan :heart: .

:
Japp,två år sedaan och det känns som igår!Roligt och vemodigt då jag tror inte att det blir fler barn här.Vill,men ändå inte då jag ändå känner att herregud jag är snart 39 år(om 3månader)Och jag som aldrig skulle ha ett enda barn då jag var 30 år :shock: Hadde jag träffat Tomas tidigare och jag var 10 år yngre så hadde jag velat ha åtminste haft 2barn till.Sen så vågar jag inte heller riktigt då jag mått ordentligt dåligt under graviditeterna.Jag var praktiskt taget liggande 7månader av 9 nu med Liw så jag fasar över hur jag skulle må om jag blev gravid igen.Är ändå så glad över dom fina barn jag fått.
Och det har varit värt varenda kräka :) :heart:
Över hundra sidor har vi skrivit till varandra och gett råd och stöttning i olika frågor.Ska ta och skriva ut alla dessa någon dag och spara för jag tror det blir jätteroligt att läsa i efterhand.

Liw är oxå en klätterapa utan dess like.Ska klättra på allt.Någonting jag inte alls känner igen mig från Jacob.Vi funderar att köpa en klättervägg till julklapp så vi kan sätta upp inne.
Någonting otäckt som hände i somras var att vi har en klätterställing på tomten och vi var där.Jag var tvungen att bara springa in och kissa och jag lämnade Jacob och Liw.Jacob var högst upp och Liw på marken.När jag sedan kom ut igen efter bara en kort sekund så låg Liw i famnen på Jacob och han pussade på henne och hadde henne i knät.Det visade sig att hon klättrat upp efter Jacob när jag var på toa och ramlat ner.Måste ha tuppat av och Jacob kastat sig ner och lade henne i knät.Som tur var så gjorde hon sig inte illa alls.Sen den gången så lämnar jag aldrig henne där man kan klättra. :?

Är oxå jättenyfiken på hur det går för våra andra godbitar....

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Åh vad kul att se den här tråden igen :D :heart: och att få läsa om Frida, Liw och Isak. :heart: :?: Var har tiden tagit vägen :shock: Tänk att det snart är TVÅ år sedan vi skrev för fullt om våra funderingar...

Malte har också blivit stora killen. :heart: Kissar på pottan, pratar i både tre och fyraordsmeningar. Kan ta på sig både byxor och tröja fäälv (med viss assistans i smyg) Igår sjöng han hela Imse Vimse Spindel när han satt i badet. :shock:

Godmodig är verkligen ett ord som passar på Malte. Gladare unge får man leta efter (helt opartisk mamma ha ha :wink:) Han älskar alla (nästan) utan förbehåll. Fast ibland kan man bli sådär jätte-jättearg när saker och ting inte riktigt går som man vill. Men för det mesta är det glada miner och skoj och bus. Han showar för alla som vill se, och skrattar åt minsta lilla grimas och älskar med STORA bokstäver. :heart: Han är familjens "klister" brukar jag säga ibland. Man blir glad av Malte, och han lyckas få andra omkring sig glada med sitt soliga sätt. Tycker att Vega och Malte kompletterar varandra så bra, så olika, men ändå så nära varandra. De leker jättemycket tillsammans, just nu är det affär och restaurang + att alla mjukdjuren ska sova. natti natti gotti gott, som Malte säger. Eller så fyller Vega år, och så ska Malte uppvakta med tårta (byggd av Duplo)

I september började båda på dagis, halvtid, på samma avdelning. Känner mig inte heller så orolig för det. Allt har gått långt över förväntan med inskolning och nya rutiner kring det. Inte ens sjuka har de varit än. Bara en dag under andra inskolningsveckan ( ha ha alla som sa att Vega skulle bli såååå sjuk eftersom hon varit hemma så länge..)

Malte sover 19-07 och sedan 1.5 timme där vi alltid får väcka. På dagis sover han 2h, och han är riktigt kvällstrött. Tidiga morgnar har vi haft lite till och från, men just nu är det stabila 12 h nätter som gäller.

Kan fääälv, är Maltes ledord annars. Han kan ALLT, och är envis som en åsna. Har man gott om tid, är det bara att vänta så får han försöka, och försöka, och försöka, men är det bråttom kan det bli lite gråt och tandagnisslan. Hjälp till självhjälp är inte alltid pop. Han kan själv UTAN mammas hjälp. Avledning funkar oftast bra, om man bara måste hjälpa med kläder eller öppna dörren eller annat. Han glömmer fort efter ett sammanbrott och så kan han få bättre tid nästa gång. Resultatet är ju att han kan väldigt mycket för att vara så liten. Han är nog en kombination mellan semla och muskelbyggare. Arbetar metodiskt och målmedvetet, men njuter ofta och mycket mellan varven. Äter som en häst, och smakar på allt. Fisk är fortfarande ingen höjdare, men i övrigt går det mesta ned.

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linda och tack för att du berättar om lille godmodige Malte :D :!:

Det här med kan fälv kännar jag också igen, och ärligt talat så är nog Frida den av barnen som verkligen får sköta sig själv så långt det är möjligt (ni vet - det där med sjutton korna och arton bebisarna stämmer ju nästan lite här :lol: :wink: )
Svårt att hålla mig för skratt har jag då Frida blir förnärmad då jag inte förstår henne alla gånger. Då lägger hon armarna i kors över (runda :heart: ) magen och plutar med underläppen och tittar under lugg och säger BUMMA mamma.... och muttrande går iväg. Då vill jag helst bara ta upp henne och pussa henne blå, men det går ju inte :roll: .
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

miar70 skrev:Svårt att hålla mig för skratt har jag då Frida blir förnärmad då jag inte förstår henne alla gånger. Då lägger hon armarna i kors över (runda :heart: ) magen och plutar med underläppen och tittar under lugg och säger BUMMA mamma.... och muttrande går iväg. Då vill jag helst bara ta upp henne och pussa henne blå, men det går ju inte :roll: .
:lol: :lol:
Pussgurka där!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol: :lol: :heart: Gulle-Frida då. Inte lätt alla gånger :heart:

Just det där att titta under lugg är Malte sååå bra på. Jag smälter direkt.
Häromdan lade han huvudet på sned, tittade lite försynt på mig och sa
glass mamma.... nuuu....

Till saken hör att de nästan aldrig äter glass, så jag vet inte ens hur han kom på det. Att de fanns i frysen visste han dock eftersom han sa ...kom mamma nu och drog med mig till frysfacket...

Ikväll efter vällingen ville han titta på grävskopan som står mittöver (de gräver för fjärrvärme) Ut i hallen, på med skor, öppna lådan och på med mössa. Sedan är han klar.

Malte titta maskin nu....

Det är svååårt att inte börja skratta. Han är så företagsam och vet preciis hur allt ska vara. Inget fel på initiativförmågan här inte....

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Livet lever vidare här också. Waldemar går på dagis, mer än halvtid och aldrig hade jag väl trott att det skulle gå så bra! Många tårar blev det innan, det kan jag lugnt säga. Och precis i början, för att lämna - fy! Efter min första lämning satt jag på jobbet hos min chef (tvåbarns-mamma i min ålder) och tårarna bara sprutade.

Nu har han inte tid att ens säga hej då. Inga tårar, jösses. Han rusar fram till dörren, ställer skorna på hyllan och så fram till grinden. Han är helt oblyg mot vikarier och föräldrar (kooperativ), äter som en häst (fast inte så mycket kött) och sover bra. Fast han måste ju bara prata. Babbla som en liten kvarn ganska länge innan han somnar. De har fått skjuta fram mellanmålet eftersom Walle somnar så sent! :wink:

Språket är en historia för sig. Han pratar konstant, men sitt eget lilla språk. Orden kommer och jag kan tolka rätt mycket, men hur det låter... Ojoj. Det mesta låter ungefär likadant, men man lär sig efterhand. Han jobbar hårt på att knyta samman världen, pekar på allt och så skall man säga vad det är. Böckerna är inte bara intressanta på bilsidorna längre, utan nu kan vi sitta och peka på gafflar och skedar och overaller i evigheter. Han tittar och begrundrar. Härmar och tar efter. Han är verbalt sen, men har ju alltid varit fysiskt duktig, vilket han är fortfarande. Hoppa i sängen är det roligaste just nu och igår sprang han fram och tillbaka i lägenheten och slängde sig ner på golvet och gled på knäna långa sträckor. Om och om igen. Men lade av när jag plockade fram videokameran! :wink:

Jag tror att han är musikalisk. Han vill ha på musik och ofta låter han som om han sjunger med. Hoppas att han sjunger bättre än sin far en dag... :? Dansar gör han också och hoppar jämfota, så fort han får en chans.

Han skall ju bli storebror om ett par veckor (eller dagar??!!). Det är oerhört spännande och jag tror faktiskt att det kommer att gå hur bra som helst. Nu är han mammas kille och vill absolut sitta i mammas knä och äta sin välling, så några konflikter kommer vi väl att få, naturligtvis, men annars tror jag att det mesta kommer att gå bra. På dagis pratar de gärna om hur trygg han är och det tror jag verkligen på. När jag är där och har föräldrarmedverkan är han inte klängig eller svartsjuk, utan delar gärna med sig av sin mamma till de andra barnen. Det bådar gått! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"