Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Inlägg av Lua »

Hej alla lyckliga med skräp! :D

Vi är ju några som vinglat omkring i varandras trådar på Späda barn... och jag tycker att vi kan kackla lite standardmodell och sånt här i stället.

Vi har just tidigarelagt natten så att den börjar 20 istället för 22 och Isak sover ca 9 timmar, äter och sover 3 till. Alldeles, alldeles underbart! Vägen har varit lite gropig men i stort sett har allt gått skitbra.

:idea: Någon som har erfarenhet av skorv i hårbotten? Vad göra?

Kram Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra Lua :thumbsup:
Nu tänker jag också höra hit, trots att mitt skräp är född 23: november - så de så :wink:

Skorv, har flera av mina haft! Kleta in olja, ta en kam (luskam funkar bra) och kamma bort! Äldste sonen hade skorv tills han var sex-sju år :shock: , men håller man på och grejar såhär, försvinner det ganska fort :!:

Igår somnade Frida runt 20 hon med - nu hoppas jag på ett trendbrott :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Vad bra, för det var bl.a. för att få med Frida som jag skrev "typ" i rubriken :wink:

Här ska kletas olja då!

Hoppas att lilla hjärtat får kläm på natt kl 20, för nog är det skönt för oss ömma. I går hade vi riktigt mysigt, jag och darlingen. Får nog akta så det inte blir fler... 8-[

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Bra initiativ Lua :lol:

Malte fyllde en månad igår :heart: Vi kämpar på med SM, vissa dagar går det bra, andra är lite mer struliga. Nästa helg tänkte vi vagna bort första nattmålet. Redan idag sover han runt 5 timmar i sträck- men då mellan nattmål 1 och 2.

Lua- kan du inte berätta hur schemat ser ut :?:

Nu ska vi äta middag, snart vaknar nämligen Malte för sista vakenpasset, sedan är det ju melodifestival. :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
nilam

Inlägg av nilam »

Jag hakar på, kämpar precis som Linda med SM vi har också bättre och sämre dagar.

Jag tar till mig Miar70 och Ulrikaj's ord om att NJUTA jag lovar :roll:

Anna har i en annan tråd skrivit typ "sätt kl på 04,00 PRICK" när man ska gå över till ett nattmål, vet någon av er om det gäller när man som vi fortfarande har 2 nattmål eller är det när man går över till 6 timmars natt?? :-k

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Elle

Inlägg av Elle »

Jag smyger in här i "er tråd", har helt missat att lillebror har kommit Nilam. GRATTIS!!! Snusa på juvelen och en puss på näsan från mig :heart:

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

nilam skrev: Anna har i en annan tråd skrivit typ "sätt kl på 04,00 PRICK" när man ska gå över till ett nattmål, vet någon av er om det gäller när man som vi fortfarande har 2 nattmål eller är det när man går över till 6 timmars natt?? :-
Det där funderar jag också på. Vår natt infaller än så länge på lite olika tider, allt mellan 20-21.30. Ska man inte räkna 6 timmar från nattens start då?

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

LindaVega skrev: Vår natt infaller än så länge på lite olika tider, allt mellan 20-21.30. Ska man inte räkna 6 timmar från nattens start då?
Jo, du ska räkna från det att natten börjar, men jag tror AW menar de som ha spikat schema, och lägger samma tid varje kväll! Och eftersom era kvällar (liksom mina :wink: ) ha lite olika tider, blir nattmålet också på olika tider!

Jag har aldrig använt mig av väckarklocka på natten :oops: utan mina barn har så hjälpsamt sovit över det målet själva :)

Igår somnade Frida 20.30, men vaknade 6.00, så följden av tidigare kväll verkar bli lite mindre sömn :? Men gärna det, då jag tycker att det är ganska skönt med vuxentid på kvällen :!:
Det verkar Lua och hennes ömme också tycka :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Tack Mia

Än så länge verkar Malte sova riktigt bra efter första nattmålet. Han sover typ till morgon. Exempelvis kan han äta runt tolvslaget ( om natten är tidig) och nästa mål runt 04.30-05.00 och sedan sova vidare någon/några timmar

Ska jag satsa på att vagna bort det nattmålet istället :?: Egentligen vill jag ju att han ska sova runt 21.30-03.30 och sedan sova vidare till 06.30, men han äter ett REJÄLT mål vid tolv eller ett och sedan är nästa mer skruttigt. Kan jag styra om honom där. Risken är att det blir ordentligt kämpigt för honom att somna om vid fösta nattmålet- eller ska jag inte tänka på det viset....känns annars som att han visar vägen rätt bra...

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad bra Lua att någon gjorde slag i saken och startade en kackeltråd om våra små älsklingar. :D Jag har själv varit inne på LindaVegas tråd några gånger och kommit från ämnet om man säger... :oops:
Miar70, hur ser erat schema ut på eran Frida?Eller tar ni fortfarande dagen som den kommer helt eller har ni någon riktlinke att gå efter som tider på dagen,antal vaken timmar mm?Är lite nyfiken i en strut.Själv försöker jag styra upp det lite grann iallafall hon har en tendens att kunna sova måååånga timmar på dagen så jag väcker efter 2,5 till 3 timmar.Slutändan har blivit densamma på kvällen iallafall.Godnatt 20,30.Eller är det dumt att väcka?Hon verkar vara så pigg på eftermiddagen/förkvällen..Igår sov hon endast 2 timmar mellan 13-20.30.Ögonen var stora som klot och hon somnade intefast jag försökte vagna.Hon var hur glad och nöjd som helst så jag tror inte att hon var trött överhuvudtaget.Och jätte trött mitt på dagen.Är det dumt tror du att försöka styra upp det lite grann när dom är så pass små.(Liw blir sex veckor imorgon)Du är ju en erfaren kvinna numera med sex barn, så man ligger lite i lä om man säger :lol:
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
emb

Inlägg av emb »

Hej!

Jag vill också vara med och kackla om dom små godbitarna ;) David är väl än så länge yngst i detta sällskap, så jag får bara läsa och lära av er! Vi njuter ännu av smekmånad här, lite trassel har vi ju.. (nyfödd som är missnöjd - späda barn och små), men vi försöker njuta iallafall. På tisdag blir han 3 veckor så den egentliga födeseln infaller väl snart kan jag väl tänka mej! Hoppas på bättre aptit då!

Kram på er alla!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Lua

Inlägg av Lua »

Vad kul med så många skräp! :heart: Vi har satt schema på Isak och kört det några dagar nu. Det har gått väldigt lätt eftersom vi i princip bara skrev ner de tider han äter och sover!

8.00 Godmorgon. ca 200 ml ersättning. Inte särskilt hungrig så det tar i princip fram till sovningen innan flaskan är tom.
9.30-11 sova
11-13 vaken. ca 200 ml ersättning.
13-15 sova
15-17.15 vaken. ca 250 ml ersättning.
17.15-18 sova
18-20 vaken. 200 ml + ca 70 ml nattslurk.
20 sova natt.

Nattmålet infaller vid 5.30 och vi väcker inte. Han äter inte mycket då, kanske 70 ml, så jag finular på att plocka bort det också snart. Jag har inte vagnat mycket, några drag vid 02.30 ibland och efter 45 min på långluren. Han somnar om jättelätt. Detta med ersättning är bra för attityden - jag VET ju hur mycket han har proppat i sig. (Även om jag är väldans avundsjuk på dem av er som kan amma...) Med en superglad och aktiv ett-åring är också risken för överkoncentration minimal! :wink:

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Tack Lua. Längtar till vi också kan sätta schema- just nu känns det långt borta :? . Både igår och idag har Malte hackat upp kvällen, dvs det sista sovpasset strular supermycket. Vissa kvällar sover han så mycket att vi är tvungen att väcka.

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi hoppar också in här - Sofia och jag...

Sofia är nu officiellt sju veckor på onsdag - nio veckor korrigerad ålder ifall vi går på teorin om överburna barn... :roll:

Vi har inget schema än, men jag funderar...

morgon har vi 06.30. Förr orkade hon bara vara vaken en timme där, men nu har hon börjat förlänga - orkar vara vaken 1,5. Annars är det 2-2 som gäller rätt så bra på dagen. Funderar på följande schema:

:D 06.30 - 08.00

:sleep: 08.00 - 10.00

:D 10.00 - 12.00

:sleep: 12.00 - 14.30

:D 14.30 - 16.30 (eller 16.00, får kolla tendenserna här lite..)

:sleep: 16.30 - 18.00

:D 18.00 - 19.30

:sleep: 19.30 - 19.50

:D 19.50 - 21.00

Alternativt:

:D 14.30 - 16.00

:sleep: 16.00 - 17.30

:D 17.30 - 19.00

:sleep: 19.00 - 19.45

:D 19.45 - 21.00

Det är den här sista varianten som vi har kört nu på sistone, med en 45-minutare sent på kvällskvisten, men än så länge ser jag inte att hon skulle orka med tre timmarsvak med bara en tjugominutare emellan.. vi får väl se, om hon börjar orka med tvåtimmarsvak på eftermiddagen också!

Just nu har vi sex timmar natt. Igår överraskade hon mig; hon hade lagts att sova natt redan 20.45 och sov hela vägen till 03.10! Det ni..! :shock: :D

Tänker mig införa nattförlängning lite försiktigt, med en halvtimme här och där - i vilken ända det nu passar - just nu vill jag se detta med sex timmar natt stabilisera sig ordentligt innan jag förlänger!

Mycket intressant att läsa hur ni andra gör, och hur ni tänker!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ulrikaj skrev:Miar70, hur ser erat schema ut på eran Frida?Eller tar ni fortfarande dagen som den kommer helt eller har ni någon riktlinke att gå efter som tider på dagen,antal vaken timmar mm?

.Är det dumt tror du att försöka styra upp det lite grann när dom är så pass små.(Liw blir sex veckor imorgon)
Hej!

Nja, ulrikaj, jag har inget schema ännu - det får bli runt 4-månader, när 12-timmars natten är spikad :!: Jag sneglar lite på klockan, men en del dagar börjar morgonen 6, ibland är klockan 8.30 :shock: Men mig gör det ingenting, vi har inga tider att passa så hon får styra det nu! Och sovtimmarna fördelat på dygnet blit nästan undantagslöst 16, och det är det viktiga tycker jag!
Men visst förstår jag om du vill styra upp det hela, och tycler absolut att du ska göra det om det känns rätt för dig :!: Ta några (3 kanske) dagar och "för protokoll" nu, och utgå ifrån det :!:

Ikväll somnade Frida 21.30, så imorgon blir det nog senare morgon :wink:

/Mia
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"