Hej,
nu känner jag att jag är i behov av råd igen...
Vi kurade våra tvillingar för snart ett par månader sen och nätterna är underbara
De somnar nöjda och sover sina 11,5 timmar.
(Okej, oftast. Nils vaknar numera ca 45 min innan utsatt tid och ligger och pratar/skriker/somnar om tills klockan ringer och det är morgon i huset. Men det bryr vi oss inte om något särskilt. Vi låter honom vara. Om han är riktigt upprörd kan vi göra morgon 10-15 minuter tidigare.)
Och August sover sina daglurar utan problem. Han är tyst och nöjd när man lägger honom och vi får nästan alltid väcka honom och då är han glad och nöjd igen.
Nils däremot skriker minst 10 minuter vid läggning. Numera även ibland uppemot 20-25 minuter och han har också börjat vakna för tidigt. Och han somnar nästan aldrig om. Även när han vaknar en timme för tidigt på långa luren.
Vad ska vi göra? Jag gör oftast inget utan sätter kanske på klassisk musik (eller höjer volymen om den redan är på sedan läggningen. vi kör nästan alltid Mozart när de ska somna)
Eller gör husljud (tömmer diskmaskin, dammsuger, bara "stökar" i närheten). Ibland prövar jag att ramsa med jämna mellanrum, men jag märker faktiskt ingen skillnad. Han blir tyst/förvånad (?) när jag börjar ramsan, men sen börjar han skrika högt innan jag är klar och fortsätter sedan.
Hans skrik är inte ledsna direkt, mer arga och mest förtvivlade. Han är ju så trött och vill sova, men kan inte. Hur ska jag kunna hjälpa honom?

Behöver jag "kura om" för att vi ska sätta ramsan? Ska jag backa ända till buffning i så fall? Eller bara börja ramsa konsekvent vid minsta pip några dagar och även ge bekräftelseramsa till slut? Eller hur ska jag agera?
Några gånger har jag gått in och buffat/solfjädrat. Det funkade jättebra i början precis efter kuren, men nu har han börjat gilla buffningen så att han börjar "sjunga"

och sen blir han riktigt upprörd så fort jag går ut och så är vi igång igen.
Vi tar tacksamt emot råd kring hur vi kan hjälpa Nils att sova lika gott och länge som brorsan även på dagarna.
Kram H.