Nybörjarhjälp - tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
twins

Inlägg av twins »

Hej HannaT!

Grattis till den skööna nattsömnen :sleep: , bra jobbat!

Vi har oxå haft (har) lite problem med dagslurarna. Men som de säger på forumet så strular de oftast lite längre. Vår kur gick så snabbt och smidigt att jag aldrig fick någon chans att sätta ramsan och har sedan dess mer eller mindre väntat på det stora bakslaget, som inte har kommit än. Eftersom de inte lyssnade på min ramsa dagtid så körde jag hög musik, Italienska klassiker då Mozart inte fanns inom räckhåll. Och det fungerade inte för mig heller, i början. Tog då fram min nyckelknippa :oops: , inte enligt boken men ändå :oops: , och skramlade utanför dörren. Och de tystnade av detta okända lite spännande ljud, det handlar nog bara att få dem att stanna upp och lyssna, komma ur deras klagan. Har oxå stått och skramlat med bestick :oops: . Jag körde med separat bekräftelse lite längre än vanligt för att ramsan skulle sitta som berg. Så här gjorde jag, men du får säker bra svar från någon lite mer erfaren.

Nu när de vaknar dagtid, pangramsa och hög musik, sedan går jag och fortsätter med mitt, har inte tid att lyssna om de somnar om med alla kor och andra bebisar som behöver mig :roll:. Sedan har jag också infört väckarklockan, ett annat tips från detta fantastiska forum. Nu sitter oftast dagsurarna som de ska. Hörde att en av småttingarna vaknade till för ett tag sedan, men höjde bara musiken lite, utan att ramsa, och nu sover hon nog vidare :D .

Håll ut och kämpa på, det kommer att fungera! Jag vet att ni kommer att fixa detta. Se vilka otroliga framsteg ni har gjort på denna korta tid :D . Nu ska jag sluta innan det blir ännu längre :wink: .

Kramar :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och det fungerade inte för mig heller, i början. Tog då fram min nyckelknippa , inte enligt boken men ändå , och skramlade utanför dörren. Och de tystnade av detta okända lite spännande ljud, det handlar nog bara att få dem att stanna upp och lyssna, komma ur deras klagan. Har oxå stått och skramlat med bestick .
HELT enligt boken, twins! Husljud heter det på vårt fikonspråk, ju! :D 8) :thumbsup:
hannaT

Inlägg av hannaT »

Tack för era svar!
Twins, jättebra tips med nycklar och bestick :wink: Ska jag testa om det behövs.

I dag känns det faktiskt mycket bättre efter ännu en natt där ramsan bet på båda killarna, som vaknade varsin gång i vargtimmarna... (de är hemskt förkylda och hostade och snörvlade hela natten) Nils behövde påminnelse och bekräftelse två gånger, eftersom han protesterade väldigt högljutt på första bekräftelsen, men August behövde bara en pangramsa så somnade han om. Och ingen blev helt galen...

Så nu vet jag att de kan somna om själva på ett lugnt sätt. Jag tänker inte behöva dutta mer!
Jag har varit lite rädd att "göra fel" i kuren, men som jag läste någonstans här att det är bättre att göra fel utan att darra på manschetten än att göra "rätt" på ett osäkert sätt... (typ) så jag kör på en linje nu. En ramsa på stört och sedan musik, nycklar, dammsugning, kastrullorkester - vad f-n som helst bara de kommer ur sin klagan och somnar om...!! Jag tänker inte oroa mig mer. Känns bra.

Kram
Dotter -02, dotter -04, tvillingsöner januari -08
twins

Inlägg av twins »

Ah, husljud ja. Då var jag inte helt ute och cyklade när jag skramlade med mina nycklar :D .

Det låter ju verkligen som du satt ramsan :D , somna om i vargtimmarna är bra gjort tycker jag =D> . Visst känns det skönt när man kan lugna dem med hjälp av enbart ramsan :thumbsup: .

Låter som du är bestämd nu och vet att de kan somna om gott, för det kan de ju. På med musiken bara, spela för hela kvarteret :wink: . Be grannarna renovera, det gör mina, inga husljud behövs här kan jag lova, river de väggar därnere eller :roll: ?

Hoppas småttingarna snart är friska :heart:

Kram
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hmm... jag är fortfarande osäker... backa eller inte backa...?
Kan någon hjälpa mig?

Vi är inne på uppföljningsveckan nu för båda killarna.
I flera trådar har jag ju läst om vikten av att backa, för att få framsteg, men jag har också läst att det är viktigt att verktygen verkligen sitter innan man backar.
Och jag är osäker på om mina verktyg är helt dugliga. Hur ska jag i så fall jobba upp dem?

På natten får jag dem att somna om ganska snabbt vid uppvak med ramsa och de blir aldrig riktigt ledsna eller upprörda. Mer högt gnäll "men, jag vill sova... hjälp mig!"
Men om de vaknar upp mitt i en daglur och ibland vid läggning på dagen då kan de bli riktigt upprörda och även ledsna. Och då vet inte jag om jag ska låta dem vara eller om/när jag ska försöka lugna. Hur ska jag tänka? När gäller husljud/Mozart/bort från dörren och när gäller ramsa respektive solfjäder?
Jag är inte den blödiga typen, så jag är rädd att jag backat för fort... :? i och med att jag vet att de kan somna om på natten. Men samtidigt är det väl viktigt att de är lugna, så att de kan somna om? Hmm... förvirrande.
I dag hade August somnat 5 minuter i vagnen på em, kanske därför hade han svårt att sova vid em-luren. Han är också väldigt förkyld. Men han skrek hela sovpasset i olika tonlägen. Lät väldigt trött men också ganska ledsen. Jag försökte med ramsa och efter att ha protesterat direkt under/efter ramsan lugnade han ner sig något för att sen jobba upp sig igen. Jag försökte med skrammelljud emellan för att han inte skulle fastna, men det blev väldigt korta pauser, sen igång igen.
Vad borde jag nu göra i ett sånt här läge? Gå därifrån och lämna honom mer i fred? Eller gå in och solfjädra? Men följer inte vargarna med in då? :?:
Åh, vad svårt...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om dom lyssnar till ramsan om antten och läggning och du ha slopat separat bekräftekse så tycker jag iaf att det låter som att den sitter.

MEN på natten kan du dock börja backa och lämna uppvaken åt dem själv, låt dem ta hand om dem så långt det går, ingrip bara om dom verkligen BER om hjälp.

På dagslurar är det nog lite olika, en del ger en ramsa direkt, andra backar och lämnar det åt dem och fastnar dom så på med höghusljud eller klassisk musik. Det viktigaste är nog att man väljer en linje och håller sig till den

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej,
nu är det tre veckor sedan vi startade kuren för våra tvillingkillar. Det går bra! :D De somnar lugna på kvällen och sover oftast sina 11,5 timmar utan problem. Ibland vaknar någon av dem i vargtimmen, men somnar om själv. Ibland vaknar någon tidigare på morgonen, men är ganska nöjd och halvsover lite tills klockan ringer och vi stormar in.

Men på dagarna är det ganska stort missnöje vid läggningarna (ibland båda, alltid Nils). Vi sätter oftast på Mozart eller annan musik och efter ca 10 minuter (max 15) är det tyst.
:?: :arrow: Ska vi göra på något annat sätt eller kommer det att bli bättre om vi bara fortsätter? Läggningen på kvällarna har ju blivit bra.
Vi försöker skratta men det är svårare att få till bra när jag är själv med båda på dagarna. När jag lägger den ena i sängen hinner den andra "tappa skrattet"...

2-timmarsluren efter lunch sov de oftast hela tiden ut i början, men nu på sistone har Nils börjat vakna efter 1,5 timme (och väcker oftast August också efter ett tag). Jag får honom/dem inte att somna om, utan får "väcka" i någon lite lugnare paus eller "skrämma" dem med plötsligt husljud och sedan störta in när de är tysta en mikrosekund och sjunga en glad sång... :shock:
:?: :arrow: Vad göra? Ska jag vakta utanför och ge pangramsa vid första pip? Nu har vi inte behövt ramsa så mycket på sistone så ramsan tar inte så bra märkte jag idag när jag prövade... vi har mest kört med Mozart på högre volym vid uppvak. De blev jättearga när jag ramsade!
Ska vi "backa" lite för att sätta ramsan? Hur? Eller ska vi fortsätta låta dem vara och hoppas på Mozarts kraft?

Och sen undrar jag över schemat. Nu har ju killarna hunnit bli 8 månader.
:?: :arrow: Dags att minska dagssömnen? Behöver något justeras då?
Så här kör vi nu:

7.00 vakna
7.30 frukost gröt
9.15-10.00 sova 45 min
11.00 lunch "riktig mat"
12.00-14.00 sova 2 timmar
14.15 mellanmål gröt, frukt eller välling
16.15-16.35 sova 20 min
17.00 middag "riktig mat"
19.00 välling
19.30-07.00 sova 11,5 timmar

Många frågor...
Kram
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

När jag räknar ihop sömn timmarna får jag ihop till 14 h och 35 min och det stämmer överens mellan 7 mån - 9 mån. Är dom 8 mån ute i verkligheten eller är dom för tidigt föda så åldern är korrigerad?

Det som slår mig är att det kan vara 8 mån ångesten som spökar, alltså att det är en del frågor bara för att liksom, eller rättare sagt, han vill vet om det fortfarnade är det här som gäller.

//Malin
hannaT

Inlägg av hannaT »

duggan skrev:Det som slår mig är att det kan vara 8 mån ångesten som spökar, alltså att det är en del frågor bara för att liksom, eller rättare sagt, han vill vet om det fortfarnade är det här som gäller.
Ok... menar du då att vi bara ska köra på som vi gjort hittills då?

De är förkylda nu också (ont i halsen tror jag). Det gör antagligen saken värre. I dag på eftermiddagen vaknade de efter 1 timme på 2-timmarsluren (Nils vaknade och snart var August också vaken). De blev helt tokiga båda två. Efter att jag höjt volymen på Mozart, dammsugit och även ramsat utan att skriken avtagit och det hade gått 45 minuter gick jag faktiskt in och buffade/körde solfjäder tills Nils somnade om. Det var första gången jag gick in till dem under skrik efter natt 2 i kuren... men vad skulle jag göra? :?: :(
duggan skrev:Är dom 8 mån ute i verkligheten eller är dom för tidigt föda så åldern är korrigerad?
De är födda i vecka 39, så de är 8 månader "på riktigt". Då ändrar vi inte i schemat alltså.

/Hanna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag har alltid varit hemskt generös med alvedon med min son för jag märkte att han var hemskt känslig, mycket frågor och svårt att sova under sjukdom, dottern däremot kan jag nog räkna på 1 hand dom få gånger hon fått alvedon. Kanske Nils också är den lite känsligare typen och skulle må bra av en alvedonsupp innan sänggående, och då kan mamma oxå skuta dom vargarna om att dom skulle lugga och ha ont.

Under sjukdom tycker jag att man kan vara lite generös med en solfjäder/buff vid behov, en gång ingen gång eller hur :wink:

//Malin
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej,
nu känner jag att jag är i behov av råd igen...

Vi kurade våra tvillingar för snart ett par månader sen och nätterna är underbara :D :sleep:
De somnar nöjda och sover sina 11,5 timmar.
(Okej, oftast. Nils vaknar numera ca 45 min innan utsatt tid och ligger och pratar/skriker/somnar om tills klockan ringer och det är morgon i huset. Men det bryr vi oss inte om något särskilt. Vi låter honom vara. Om han är riktigt upprörd kan vi göra morgon 10-15 minuter tidigare.)

Och August sover sina daglurar utan problem. Han är tyst och nöjd när man lägger honom och vi får nästan alltid väcka honom och då är han glad och nöjd igen. :)

Nils däremot skriker minst 10 minuter vid läggning. Numera även ibland uppemot 20-25 minuter och han har också börjat vakna för tidigt. Och han somnar nästan aldrig om. Även när han vaknar en timme för tidigt på långa luren.

Vad ska vi göra? Jag gör oftast inget utan sätter kanske på klassisk musik (eller höjer volymen om den redan är på sedan läggningen. vi kör nästan alltid Mozart när de ska somna)
Eller gör husljud (tömmer diskmaskin, dammsuger, bara "stökar" i närheten). Ibland prövar jag att ramsa med jämna mellanrum, men jag märker faktiskt ingen skillnad. Han blir tyst/förvånad (?) när jag börjar ramsan, men sen börjar han skrika högt innan jag är klar och fortsätter sedan.
Hans skrik är inte ledsna direkt, mer arga och mest förtvivlade. Han är ju så trött och vill sova, men kan inte. Hur ska jag kunna hjälpa honom?

:?: Behöver jag "kura om" för att vi ska sätta ramsan? Ska jag backa ända till buffning i så fall? Eller bara börja ramsa konsekvent vid minsta pip några dagar och även ge bekräftelseramsa till slut? Eller hur ska jag agera?

Några gånger har jag gått in och buffat/solfjädrat. Det funkade jättebra i början precis efter kuren, men nu har han börjat gilla buffningen så att han börjar "sjunga" :roll: och sen blir han riktigt upprörd så fort jag går ut och så är vi igång igen.

Vi tar tacksamt emot råd kring hur vi kan hjälpa Nils att sova lika gott och länge som brorsan även på dagarna. :heart:

Kram H.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Kan det vara dags att dra ner på sömnen för Nils? De närmar sig nio månader, eller? Har ni två eller tre lurar?

Annars skulle jag sätta en tia :wink: på 8-månadersfrågor. Och då gör man så lite som möjligt. När det stormar inombords är det extra viktigt att omgivningen står stabil och välkänd.

Kram Lua.
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej och tack Lua för svar! :D
Lua skrev: Kan det vara dags att dra ner på sömnen för Nils? De närmar sig nio månader, eller? Har ni två eller tre lurar?
De är nio månader nu. Vi har tre lurar fortfarande. Dags att ta bort den sista eftermiddagsluren, tror du?

Så här ser det ut nu:
7.00 vakna
7.30 frukost gröt
9.15-10.00 sova 45 min
11.00 lunch "riktig mat"
12.00-14.00 sova 2 timmar
14.15 mellanmål
16.15-16.35 sova 20 min
17.00 middag "riktig mat"
19.00 välling
19.30-07.00 sova 11,5 timmar

Lua skrev: Annars skulle jag sätta en tia :wink: på 8-månadersfrågor. Och då gör man så lite som möjligt. När det stormar inombords är det extra viktigt att omgivningen står stabil och välkänd.
Men hur ska jag svara på hans 8-månadersfrågor? Jag försöker ju vara "stabil och välkänd" med bara husljud och Mozart, men han kan ju skrika i 45 minuter (längre har jag inte testat, då har jag "väckt honom"). Det känns inte bra. Jag behöver andra svar, känner jag.
Som sagt, det vore toppen om ramsan kunde lugna honom, men det gör den inte nu. Kan vi "nöta in den" tro? Eller stör det bara honom? Det känns så nu, när han blir arg när jag ramsar.

(Eftersom våra killar inte vaknade så många gånger under kuren blev det liksom inte så mycket nötande av ramsan. Kanske är det en förklaring till att den inte har riktig effekt?)

Kram Hanna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag håller med Lua, ta bort sista luren!

Sen till Nils då! När man ramsar och barnet börjar skrika innan man ramsat klart så tycker jag man ska fortsätta ramsa tills barnet tar emot ramsan! Det är jätteviktigt att nå fram här, att få Nils att lyssna och ta till sig ramsan, så när han höjer pipan och skriker på, då tar du i från tårna och ramsar ännu högre!

Och bekräfta, bekräfta! Känner du att han inte tar emot ramsan så nöt in bekräftelsen, var NOGA med den! Även om det känns frestande att inte göra det när det väl blir tyst, och han kanske går igång igen när du bekräftar, så är det jätteviktigt!

Bekräftelseramsa kan man få göra ibland, när barnen gör så här och frågar extra. När min minsta var i förtrotsen fick jag ha några småtuffa kvällar med mycket bekräftelseramsningar, och då har hon ändå sovit själv sen hon föddes...

OM gråten ändå stegras och han inte kommer till ro, så erbjud en solfjäder, och då håller du den så länge att han blir verkligt sömntung och nästan sover, och då går du ut med ramsan!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Jag vill bara bekräftelseramsa Miars inlägg. Bort med sista luren så löser nog sig mycket :wink:

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"