Nybörjarhjälp - tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
hannaT

Nybörjarhjälp - tvillingar

Inlägg av hannaT »

Hej,
jag läser boken och känner mig snart redo att starta kur för våra tvillingkillar som blir 6 månader i dagarna. (Min man ska läsa boken först och komma med på tåget ordentligt)

Men jag har några frågor, eftersom vi har två som ska kuras + att vi har två äldre barn, 4 och 6 år.
Kan man klara att kura tvillingarna själv? Jag tänker att det är synd om vi båda är helt slut på dagarna, när de större barnen behöver oss och vi ska klara att sköta dagsschemat ordentligt.
Anna W skriver ju i boken att hon klarat att kura två på en gång, men samtidigt skriver hon att det är så viktigt att vara på plats direkt när barnet börjar "fråga". Tänk om båda frågar på en gång.
Och hur gör man med första läggningen/buffningen om det tar 20 el 45 minuter? Vad gör den andra tvillingen under tiden? Man vill ju lägga dem samtidigt och komma in i synkat schema direkt.
Och är det mest praktiskt att ha dem i samma rum, men avskärmade? Eller ska man dela dem i två rum under kuren (sen får de dela rum igen). Blir de inte störda om man kommer in och ramsar för den andra mitt i natten?

Ja, som ni ser behöver jag lite tips på hur vi ska lägga upp kurningen rent praktiskt. Tacksam för all hjälp!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen hit! :D

Jag själv för erkänna att jag är lite novis när det gäller tvillingkur, men jag tänker lite högt nu men vid första natten borde man vara två, dels kan man få buffa ganska länge innan den tar och sen ska man även in och buffa vid minsta pip.

Gällande rum har jag hört att vissa särar på dem under kuren just för att dom inte ska störas av varann i onödan och vissa tycker det går toppen bra att ha dem i samma rum.

Jag vet att jag inte har så mycket att komma med, men jag räknar kallt med att nån med lite större tvilling erfarenhet hoppar in här! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
hannaT

Inlägg av hannaT »

Tack för svaret!!
Vi får se om någon erfaren tvillingkurare kan hjälpa till ytterligare och gärna dela med sig av lite erfarenheter.
Dotter -02, dotter -04, tvillingsöner januari -08
tomtenärfartillallabarnen

Re: Nybörjarhjälp - tvillingar

Inlägg av tomtenärfartillallabarnen »

Hallå, kul att ytterligare tvillingföräldrar hittat hit!

Mina tre barn har aldrig behövt kuras, SM från start har räckt för dem, så min kurerfarenhet ligger ganska nära noll, bortsett från att jag läst boken och sett DVDn...
Tvillingerfarenhet har jag däremot och i.o.m att du verkar ha lite svårt att få respons på den här tråden så kan jag kanske bidra med något.
hannaT skrev:Hur gör man med första läggningen/buffningen om det tar 20 el 45 minuter? Vad gör den andra tvillingen under tiden? Man vill ju lägga dem samtidigt och komma in i synkat schema direkt.
Oavsett om ni är en eller två som vakar så är ni kanske båda tillgängliga när tvillingarna ska läggas? Även om en av er ska sova under natten så kan ju den andra hjälpa till att starta kuren.
hannaT skrev:Och är det mest praktiskt att ha dem i samma rum, men avskärmade? Eller ska man dela dem i två rum under kuren (sen får de dela rum igen). Blir de inte störda om man kommer in och ramsar för den andra mitt i natten?
Ni känner ju såklart era tvillingar bäst, hur lättpåverkade är de av varandra när de sover? Att den ena tjoar när den andre vill sova har ni säkert upplevt förut 8)
Men har ni möjlighet och utrymme så är väl separata rum en klok försiktighetsåtgärd.
hannaT skrev:Kan man klara att kura tvillingarna själv? Jag tänker att det är synd om vi båda är helt slut på dagarna, när de större barnen behöver oss och vi ska klara att sköta dagsschemat ordentligt.
Anna W skriver ju i boken att hon klarat att kura två på en gång, men samtidigt skriver hon att det är så viktigt att vara på plats direkt när barnet börjar "fråga". Tänk om båda frågar på en gång.
Första natten kan säker innehålla många "frågor", då behövs ni nog båda två.
Sen ser ni kanske efterhand hur mycket trafik det verkar vara och om det är jobb för en eller två personer.
Men om ni har nån farmor/farfar/mormor/morfar eller annan utomstående som kan hjälpa till under förmiddagarna så skulle ni ju kunna få en chans till återhämtning där.

Lycka till, hoppas mitt dravel varit till nån hjälp.
sluta hänga ut trådar med MINA barns namn!
som nu någon gjorde på Familjliv.
Det är barn!

De här länken kanske är nåt för dig?
Att läsa om andras tvillingkurande kanske kan vara till nån hjälp.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16191
Det är barn!

Skulle såklart vara smidigare om jag skrev och samlade länkar INNAN jag postade mitt inlägg, så behövde jag inte göra tre inlägg. :roll:

Den här tvillingmamman har nog inte börjet kura än, eller så har de precis startat (slutet av juli är ett brett begrepp), hursomhelst kanske det finns nåt du kan dra nytta av:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Det är barn!
hannaT

Inlägg av hannaT »

Tack!
Jag har läst alla gamla tvillingtrådar med stort intresse...

Vi ska nog försöka få tjejerna att sova hos mormor i början av kuren eller åtminstone få hjälp på dagarna, så att vi kan vara två i början.
Och så tror jag att vi ställer spjälsängarna i olika rum under kuren. Det verkar lugnast.

Men om det är någon som kurat sina tvillingar själv och vill dela med sig lite om exakt hur han/hon gick tillväga, så vore det jätteintressant.

Tack för svaren! Vi lär återkomma senare i den här processen... :)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

I väntan på att erfarna tvillingkurare hoppar in, så vill jag bara ge ytterligare stöd åt det val ni gjort - och som duggan och tomten... också tipsat om. Från dag 3 i kuren tror jag gott man klarar sig själv, så därifrån kan ni säkert turas om med nätterna, för då är det ju ramsan som ska göra största jobbet och den gör ju inget om den går in bakvägen även på det andra barnet. Men jag tror ni gör klokt i att vara 2 första nätterna. Även om det absolut går att ta hand om två själv, så blir det förstås snabbare svar om man kan buffa/ramsa direkt.

Bra också då att ni har en mormor som kan ta hand om stortjejen om dagarna.

Stort lycka till :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
hannaT

Inlägg av hannaT »

Tack Ewa!

Så det är alltså inget problem om ena killen hör ramsan upprepas för brorsan om och om igen, fastän han själv redan sover gott?
Och det är alltså meningen då att man ska ha samma nattramsa till dem båda?

Ju mer jag läser om shn känner jag att det här är viktigt, och bråttom. Vår ena kille sover verkligen för lite varje dygn (och är då gnällig mest hela dagarna förstås). På dagen sover han bara väldigt korta pass (max 45 minuter, oavsett om vi går med vagnen eller han ligger i sin säng) och han vaknar minst en gång varje natt och vi kan inte få honom att somna om annat än med mat...
Och båda killarna vaknar för tidigt på morgonen (eller somnar för sent på kvällen, hur man nu vill se det).

Så nu måste vi planera upp det här!!! (Men först måste de lära sig att äta puré lite bättre, och så måste vi möblera om i rummen, och skaffa bättre mörkläggningsgardiner, det behöver syrrorna också.)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej HannaT och välkommen hit. :heart: :D

Vad bra att du läser på och förbereder er inför kuren, det är A och O. Vi finns här för stöttning.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kanske hoppar någon in, som kurat tvillingar.

Jag har tvillingar, nu 4 månader. Och har kurat storebror en gång i tiden, och jag tror uppriktigt sagt inte att man behöver vara tvillingkurare för att ge råd...Kuren är väldigt speciell, på så vis att man bör vara påläst, och ha en attityd, som känns ända ut i fingertopparna.

Attityden som säger:
MAN SKA SOVA PÅ NATTEN. OAVSETT.
DET ÄR DIT VI TVEKLÖST STRÄVAR; OCH VI KOMMER DIT, om vi är konsekventa :?

Nu kommer ju kanske ett gäng från utbildning i Gastsjön i Augusti, och jag tror mig veta att de kommer att säga, att kura tvillingar är ungefär same, same, but diffrent.
Antingen är man två, som "kurar" vardera barn, i vardera rum i ett svep, eller så tar man ett barn i taget. Kurar tvilling ett, och kurar tvilling två, sen när första tvillingen är kurad, tar man nummer två, om man måste göra det ensam.

Jag vill bara ingjuta lite mod, och säga följande:
Barnens nattsömn, eller den uteblivna, härkommer från din attityd. Du kan nog säkerligen genomföra vilken sömnmetod du vill, bara du har bestämt att det till slut är det bästa, och har målet framför ögonen.

När man kommit till den punkten DÅ är man redo. När attityden bara skriker,
"NU ÄR DET SLUT PÅ DETTA; NU SKA VI SOVA"
Det ska kännas ända ut i fingertopparna.
Då kommer man att lyckas.
Du kommer att lyckas :!:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!
Missade att du frågat!
hannaT skrev:Tack Ewa!
Så det är alltså inget problem om ena killen hör ramsan upprepas för brorsan om och om igen, fastän han själv redan sover gott?
Och det är alltså meningen då att man ska ha samma nattramsa till dem båda?
Oooh, nej. Inga problem med att ramsan låter på annat håll. Han lär snarka på. Och skulle han mot förmodan inte göra det, så får även han sig ramsan till livs :thumbsup: Perfekt, helt enkelt :D
Och ja, ha SAMMA ramsa till dem. Det är klart fiffigast. Samma till alla syskon, så ramsar man dem över en kam, ifall så skulle behövas.
Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
hannaT

Inlägg av hannaT »

Tack för era svar!

/Hanna
twins

Nybörjarhjälp-tvillingar

Inlägg av twins »

Hej Hanna.

Tänkte bara kolla hur det går för er, har ni börjat kuren? Vi är inne på 4:e dagen och det går otroligt bra :D . Våra tjejer tog till sig kuren utan att knappt protestera, man tror inte att det är sant. Inatt har vi inte behövt ingripa någonting, och en av tjejern, Hanna :D , sov hela natten.

Om ni inte kommit igång så säger jag -kör på! Det fungerar verkligen och jag ångrar att vi inte började tidigare, men man måste ju känna sig redo såklart. Om du vill kan du läsa i vår tråd hur vi gjort med nätterna, har dock inte flyttat ihop dem till samma rum en, tänkte avvakta lite till.

:heart: -hälsningar Linda
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej Linda,
vi har inte börjat någon kur ännu. Vi ska resa bort en helg om två veckor och jag kände att den resan inte fick komma och störa vår kur, så vi väntar till slutet av augusti.
Jag längtar!! Just nu har vi inga rutiner. Nätterna är väl helt ok, men dagarna blir lätt kaos när de små blir hungriga eller trötta när vi minst anar det. Och läggningen av alla fyra barnen tar hela kvällen.

Kul att det går så bra för er. Jag har läst er tråd, det är jätteintressant att följa andra tvillingfamiljer.
Jag ångrar också att vi inte genomförde kuren redan i våras, när våra killar var 4 månader.

Fortsatt lycka till!
hälsar Hanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"