Tacksam för hjälp, vill SM:a 5 veckor bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Paola :!:
Så här har vi gjort på daglurar överlag.

Vi har lagt barnen i vagnen och gått därifrån. Och därmed antagit och gett barnet chansen att somna själv för egen maskin. Har det gnölats stökats, och knorrat, så har jag låtit det bero, och stökat på med disk och annat och andra barn. I rummet brevid.
Men om det blir ledset, då har jag vagnat kort, och tyst sen har jag gått vidare till mitt. Och upprepat samma. Och vagnat kort, och gått vidare, tills barnet vet att jag finns där och är tillgänglig, och har koll, men jag har för den skull inte tid att stå där i timmar. Och detta är då vid insomningen. Inte omsövningen :shock:

Och så upprepat samma, tills barnet kommit till ro. Jag har inte haft tid att hänga kvar om du förstår. Men barnet ska för den skull inte ligga gallskrikande :shock:

Sen vid uppvak undet luren, så DÅ har jag varit där på stubinen, vagnat om. och vagnat över uppvaket.

Att det tar tre timmar innan hon somnar låter ju lite väl :?
Men när det är dags för läggning, och natt, och om barnet inte somnar, så ge mer mat, gör det gärna där i mörkret där hon ska sova och under tystnad. Och lägg ner, sen då det verkar vara nog.
Och sen efter det, så kan man vagna.
Och gör då gärna som jag beskrev på daglurarna.

och vid uppvak på natten, i tid och otid, så gäller omvänt som på dagen, upp och hoppa omgående och vagna, istället för att vänta och se om det löser sig :)

Ni fixar det här, jag lovar :heart:
paola@hellmalm.com

Inlägg av paola@hellmalm.com »

En fråga till de erfarna mammorna här...jag är lite konfunderad, tidigt från ca 0600 till 0730 ligger min dotter och låter en massa, jag går upp och vagnar hela tiden men hon blir tyst 5 minuter och sedan börjar hon låta igen, i mörkret har jag försökt titta och det verkar dock som om hon blundar för det mesta. Idag var jag så trött så jag tänkte att jag låter henne låta, jag somnade då och då och vaknade och hon körde samma grej fortfarande fast utan att vakna "på riktigt"...någon som känner igen detta???
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, gnöl, bök, stök m.m. får man ha för sig själv, men ledsen och skrika DET får man INTE göra själv, DÅ vagnar du. Sätt gärna i öronproppar så störs du inte så mycket utan vaknar när du behöver. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
paola@hellmalm.com

Vill först och främst tacka för alla råd som har förändrat tillvaron för lilltjejen och mig till det bättre!

Lilltjejen fyller 2 månader nästa vecka och jag håller på och laddar inför införandet av schemat. Jag återkommer gärna med det senare och ber er kommentera. Stort tack på förhand.

Jag har dock en fråga eftersom jag vill vara beredd så att jag lär mig att hålla schemat:

Hur fungerar marginalkvarten? Har inte lyckats förstå riktigt. Är det så att om lilltjejen somnar en kvart tidigare så tar jag upp henne en kvart tidigare också eller får hon sova hela passet? Hur är det om hon somnar senare på ett sovpass? Kan jag också väcka henne 15 min senare på ett pass även om hon somnat i tid?

En annan fråga, lilltjejen sover natt 20-07 med nattmål 23, 01 och 0430. Vilka kan jag satsa på att ta bort inför 2 månaders schemat? Ska jag börja prova redan nu att ta bort någon av dem? Är det okej längd på natten tycker ni?

Stort tack på förhand och kramar till er alla?
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Marginalkvart innebär att om barnet tar upp till 15 min på sig att somna kan du bjuda på 15 min över tiden för att få ett "naturligt sömnpass". Dessa är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim osv...
Sen kan man ibland ha ett sjukt barn, då har man marginalkvartar åt båda hållen och därmed blir varje lur 30 min längre om så skulle behövas och sen kan man lägga upp till 30 min tidigare iför natten. På detta sättet får en liten som din upp till 2 timmar extra sömn vid behov. MEN, man går aldrig över marginalkvarten. Det är poängen.

Sen kan små sova så här.
1 mån 6 tim sammanhänande sömn
2 mån 8 tim
3 mån 10 tim
4 mån 12 tim

Så din lilla skall absolut klara 6 timmar natt utan mat och då tar man förslagsvis bort 01 målet och har natt mellan 22.30 och 04.30. Så småningom skall 22.30 målet falla bort och sisst vid 4 mån faller 04.30 målet bort och man inför 12 timmars natt, mat, eget rum och ramsan.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
paola@hellmalm.com

Hej, stort tack för svaret! I natt hoppade jag över 01 nattmålet, och natten som annars brukar funka stabilt blev jobbig med mycket vagnande och gråt. Jag gissar att det är övergående eller vad säger du?

En annan tanke jag har, nätterna och mornarna funkar fint, men eftermiddagarna är min lilla tjej jätte grinig och sover bara 45 min åt gången, jag vagnar tiden ut varje gång men det blir inte bättre...några råd?

Stort tack för allt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det tar minst sina tarvliga 3nätter att vagna bort ett nattmål, så ha målet i sikte, sen gärna upp till 1 vecka innan de lugnaste av nätter återkommer.

Ang. sömnen på kvällen är detta inte ovanligt. Jag skulle köra på MER MAT, det är oftast nyckeln i det hela. Om man hel ammar så är oftast brösten för trötta vid denna tiden. Då är det fetare mat och mer vila samt Luzern te som gäller. De små blir för trötta för att äta och för hungriga för att sova. Man kan börja efterjaga med pumpad BM i flaska.

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska.
Tor 2006

paola@hellmalm.com

Hej igen, stort tack för råden! Bara jag började pumpa hjälpte direkt.

Jag har ett bekymmer som jag undrar om någon har erfarenhet av. Sedan några kvällar tillbaka, när jag lägger dottern i vagnen för natten, så skriker hon och gråter helt hysteriskt. Det har utvecklat sig värre för varje kväll, t ex förrigår börjande hon när jag släckte lampan, och igår kväll började hon redan när jag la henne i vagnen. Hon skriker och gråter hysteriskt i ca 25 minuter, hon låter otroligt arg och jätte ledsen. Sedan slutar hon tvärr som av ren utmattning, och vaknar då och då med ca 15 min intervall och kör samma visa ett kort tag.

När hon låter som värst så har vagningen ingen som helst effekt på henne. Resten av natten lett hon ofta ledsen i sömnen, hon rev nästan hela tiden på lakanet och flämtade. När jag ammar henne kl 23 så somnar hon om direkt utan att jag ens behöver vagna, men i natt så blev hon hysterisk i ca 15 min innan hon somnade. Och jag vagnar och vagnar och inget händer...

På dagen har hon inga problem att somna till sina lurar, hon låter lite och skulle hon bli ledsen så slutar hon efter att jag dragit vagnen en kort stund.

Jag är orolig för att någonting har hänt, alltså att hon förknippar nattläggningen med något jobbigt och otrevligt. Vi försöker alltid att hon skrattar och har trevligt innan hon ska sova för natten...

Ha det bra allesammans, och tack på förhand!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Paola och varmt välkommen till Forumet :D

Grattis till juvelen :heart: Vad bra du har styrt upp tillvaron för er där hemma, strålande jobbat! Angående kvällsläggningen så tänker jag:

:arrow: Går det ner mer mat? Kanske erbjuda urpumpad BM?
:arrow: Hur är det med rapandet?
:arrow: Hur ser kvällen ut? Kanske en övertrött tjej?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
paola@hellmalm.com

Hej! Stort tack för det snabba svaret!

Att vi har kunna styra upp tillvaron är mycket tack vare er och AW :D Stort tack!

Hon är kvällstrött och blir jätte grinig och antagligen blir lätt övertrött. Vi har kväll 17.30 - 20. När hon vaknar vid 1730 och jag ammar henne blir hon snart frustrerad antagligen för att det är för blaskig/lite BM. Vi gör små pauser för att få henne på bättre humör och trugar däremellan. De senaste dagarna har vi lagt henne för en 20 minuters lur för att hon ska orka med. Det har givit bra effekt, hon har ätit lite mer än vanligt och är inte lika grinig, då har vi också kunna få henne att umgås och le lite mer. Jag har pumpat BM varje dag men hon vägrar flaskan, vi har provat flera stycken. Vi har försökt vid olika tidpunkter, när hon vaknar 1730 innan hon blivit alltför grinig, men det har inte hjälp...

Jag rapar henne alltid och det funkar bra.

Stort tack för omtänksamheten!
Elle

Inlägg av Elle »

Fortsätt med 20 min luren på sista passet så länge hon behöver det. Övertrötta juveler vill vi inte ha. Hur ser resten av hennes dagar ut? Det behöver gå minst 3 tim mellan varje mål för att magen ska få vila och aptiten ska komma. Nattslurken kan dock komma tätare inpå mål 4, så tätt som 1 timme efter. Den är ju till för att "fylla på" inför natten så man lägger en proppmätt juvel :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
paola@hellmalm.com

Hej! Tack snälla för svaret!

Jag har försökt följa följande rytm utifrån att lilltjejen är både morgontrött och kvällstrött:

0700-0830 Vaken 1,5 t
0830-1030 Sova 2 t
1030-1200 Vaken 1,5 t
1200-1400 Sova 2 t
1400-1600 Vaken 2 t
1600-1730 Sova 1,5 t
1730 - 20 Vaken 2,5 med 20 min lur 1840 samt nattslurk 1930
2000-0700 Sova natt med nattmål 2300 och 0400

- När jag inte har styrt hennes dag enligt ovanstående rytm sover hon 45 min och vaknar, är sedan vaken 1 timme varav den sista halvtimmen är hon grinig pga att hon vill sova igen.

- På daglurarna vaknar hon alltid efter klassiska 45 minuter. Jag vagnar för att hon ska somna om, men hon sover i intervaller av 5-15 minuter tiden ut. Någon enstaka gång har hon fortsatt att sova längre. Här tror jag en del av problemet ligger, som blir en ond cirkel: hon sover inte sina lurar ordentligt, vilket gör sedan att hon under vakentiden blir lätt trött och till kvällen så har detta ackumulerats ordentligt.

- Om det "spårar ur" med lurarna försöker jag ändå vänta med amning till de tider som jag satt ut, för att hennes mage ska vila och hinna bli hungrig.

- Jag har alltid "mer mat och ännu mer mat" i huvudet som en mantra. Men eftersom vi hamnar i en ond cirkel av trötthet så orkar hon inte äta så mycket när det är dags för påfyllningen. Jag har försökt ändra taktik och ammar henne tidigare, men då är hon inte så hungrig så då blir det inte mycket ändå. :roll:

- När det gäller det hysteriska beteende vid nattläggningen, så var det samma visa igår. Så fort jag la henne så började hon gråta och lett fruktansvärd ledsen. Sen körde hon hårt i 10 minuter och under tiden så har vagningen ingen effekt. Lyckligtvis slutade hon efter 10 minuter och somnade sedan och vi fick en bra natt. Det är så tråkigt att hon ogillar nattläggningen så mycket :cry: ! Jag kör hårt med attityden och med min man kör vi skrattet till gonattet. Jag är glad att det gick fortare för henne att somna igår men det är synd att hon ska vara så ledsen. Det händer aldrig på dagen.

- Som person är jag ihärdig, ambitiös och konsekvent. Jag vill verkligen spika lurarna för att hon ska kunna vara pigg och hungrig på vakentiden och vagnar därför när hon håller på att vakna efter 45 min men ryggen håller på att ta stryk för det kräver så mycket vagnande, min man är nyopererad och jag får ingen avlastning med något hemma sedan 3 veckor tillbaka...å andra sidan så är väl maten nyckeln till lurarna men hur får jag henne att äta mer!

- Jag undrar om jag i tröttheten gör fel vid vagningen vid uppvak. Hur brukar ni göra?

- På söndag fyller lilltjejen 2 månader och jag vill då spika ett schema för henne. Jag vill ta bort 2300 amningen men vill göra det när hon sover daglurarna bättre för då tror jag att hon kommer att äta bättre och vara bättre påfylld för natten. I övrigt tror jag att ovanstående rytm kan bli till ett schema förutom att jag måste lägga till 30 min till vaken. Har du några synpukter?

Vad säger du? Jag uppskattar dina ärliga svar! Jag är lyhörd för nya förslag och ifrågasättande! Stort tack för allt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Vet du om ni har passerat 7-8v ökningsperioden än? Jag skulle inte sätta något första schema förrän det är på plats.

Sen ang. det första nya schemat så är några rytmen som dessa vanliga.

11-1,5-2-45-20
11-1,5-2-1,5

Nattmålen ligger oftast på 23 och typ 04. Eller 22 och 04 för att vid dryga 2 mån bli natt mellan 20-04, 04-07.

Sen skall ett barn i denna åldern faktiskt bli tyst på bara ett par drag med vagnen. Inom 2 min. En helt annan sak är om de sen skriker upp sig igen direkt man slutar. Men skriker hon konstant i 10 min har du antingen 1 inte rätt teknik eller 2 inte matat tillräckligt.

Vagnen skall skickas iväg och haffas med ett rejält grepp och knyck. NÄr de är tysta skakar man i sidled och går men en dunk på handtaget och GÅ.

Man kan på så här små (nu förutsätter jag att hon sover på mage med larm i vagnen också!!) skicka i väg vagnen och när man haffar den och drar den mot sig ge ett litet mjukt tryck över nacken, skuldror och något pet vid huvudet så de inte lyfter detta under tiden. VI kallar det för "vagnpress". Så när du dragit vagnen mot dig så tryck till mjukt och skicka iväg den igen. Detta skall de tystna på inom några få drag.

När hon sen vaknar i en 45 min skarv skulle jag dra vagnen i förebyggande syfte (några dagar bara) lite mjukt precis innan 45 min skarven.

HÄng ett skynke över suffletten så du stänger ute synintrycken.

HÄr är mina mjölkökningstips.
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden
Tor 2006

paola@hellmalm.com

Kära TorsMamma,

Stort tack för svaren och för att du tog dig tid för mig! Amningstipsen hade jag redan fått av dig tidigare och de har givit resultat. Stort tack! Det som är trist bara är att lilltjejen vägrar flaskan...det vore ju kanon om hon kunde ta flaskan med BM på kvällen. Tips någon :?:

Jag vet faktiskt inte om vi passerat ökningsperioden, jag har inte märkt av något i alla fall. Jag avvaktar en tid innan jag sätter schemat. Stort tack för upplyssningen och rytm förslagen!

Yes, lilltjejen ligger på mage med larm. Stort tack för vagningstipsen, de behövde jag verkligen.

Igår kväll blev det inget hysterisk skrikande vid läggningen utan vanliga frågor. Jag tror att jag hade fel teknik de kvällarna som strulade antagligen för att jag var för trött och jag överförde min brist på entusiasm på vagningen och förvirrade lilltjejen. Eller så var det för lite mat precis som du säger!

Stort tack ännu en gång för allt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TAck själv, tänk på att vägen till rom inte är spikrak utan lite kringelkrokig och snirklig, men till ROM kommer man. Du förstår att rom byggdes inte på en dag, men se så ståtligt det belv och står där än idag....

(precis som du ser i min signatur) :heart:

Ang. flaskan så är det faktiskt attityden här. I vårt fall var det pappa som fick till det med den. Han lyckades genom att hålla Tor i famnen och stå och gunga lite rytmiskt till musik (läs ACDC :roll: :oops: ) Annars har du SusanDs sätt att göra det på...
SusanD skrev:Ser att man ropar på mig och min ooooootroliga kunskap att omvända flaskovilliga ersättningsbarn. :wink:

Här hemma försökte jag först överlåta det hela åt Pappan vilket visade sig vara fel väg att gå för han var så blödig att han roade ungen tills tuttarna behagade komma hem. Sån är han (och jag älskar honom gränslöst :heart: ).

Jag kopplade på attityden och sen erbjöd jag flaskan med ersättning, varsågod och ät lilla barn. Trugade och fick kanske i 10 ml, sen var det stopp. Då fick Sigge-bus lägga sig i vagnen och ta fm-luren med tom magen. Hårt kan livet vara ibland. Somnade gjorde han, sur och lite hungrig. Väckte och erbjöd flaskan med ersättning och han åt. Smart kille, först testa om man får något ännu godare och när det inte går så äter man det som serveras.

Hm, visst kändes det hårt att skjutsa ut honom att sova utan mat i magen men han överlevde ju utan problem. Gott hull gjorde att han stod sig ändå men visst var han hungrig.

Dessutom är det faktiskt så att lille Gos-Ian inte har något val för ont i magen ska han ju inte behöva ha. Så förklara spelreglerna tydligt för lilla prinsen och kör sen på.

Kram Susan
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"