Hej! Tack snälla för svaret!
Jag har försökt följa följande rytm utifrån att lilltjejen är både morgontrött och kvällstrött:
0700-0830 Vaken 1,5 t
0830-1030 Sova 2 t
1030-1200 Vaken 1,5 t
1200-1400 Sova 2 t
1400-1600 Vaken 2 t
1600-1730 Sova 1,5 t
1730 - 20 Vaken 2,5 med 20 min lur 1840 samt nattslurk 1930
2000-0700 Sova natt med nattmål 2300 och 0400
- När jag inte har styrt hennes dag enligt ovanstående rytm sover hon 45 min och vaknar, är sedan vaken 1 timme varav den sista halvtimmen är hon grinig pga att hon vill sova igen.
- På daglurarna vaknar hon alltid efter klassiska 45 minuter. Jag vagnar för att hon ska somna om, men hon sover i intervaller av 5-15 minuter tiden ut. Någon enstaka gång har hon fortsatt att sova längre. Här tror jag en del av problemet ligger, som blir en ond cirkel: hon sover inte sina lurar ordentligt, vilket gör sedan att hon under vakentiden blir lätt trött och till kvällen så har detta ackumulerats ordentligt.
- Om det "spårar ur" med lurarna försöker jag ändå vänta med amning till de tider som jag satt ut, för att hennes mage ska vila och hinna bli hungrig.
- Jag har alltid "mer mat och ännu mer mat" i huvudet som en mantra. Men eftersom vi hamnar i en ond cirkel av trötthet så orkar hon inte äta så mycket när det är dags för påfyllningen. Jag har försökt ändra taktik och ammar henne tidigare, men då är hon inte så hungrig så då blir det inte mycket ändå.
- När det gäller det hysteriska beteende vid nattläggningen, så var det samma visa igår. Så fort jag la henne så började hon gråta och lett fruktansvärd ledsen. Sen körde hon hårt i 10 minuter och under tiden så har vagningen ingen effekt. Lyckligtvis slutade hon efter 10 minuter och somnade sedan och vi fick en bra natt. Det är så tråkigt att hon ogillar nattläggningen så mycket

! Jag kör hårt med attityden och med min man kör vi skrattet till gonattet. Jag är glad att det gick fortare för henne att somna igår men det är synd att hon ska vara så ledsen. Det händer aldrig på dagen.
- Som person är jag ihärdig, ambitiös och konsekvent. Jag vill verkligen spika lurarna för att hon ska kunna vara pigg och hungrig på vakentiden och vagnar därför när hon håller på att vakna efter 45 min men ryggen håller på att ta stryk för det kräver så mycket vagnande, min man är nyopererad och jag får ingen avlastning med något hemma sedan 3 veckor tillbaka...å andra sidan så är väl maten nyckeln till lurarna men hur får jag henne att äta mer!
- Jag undrar om jag i tröttheten gör fel vid vagningen vid uppvak. Hur brukar ni göra?
- På söndag fyller lilltjejen 2 månader och jag vill då spika ett schema för henne. Jag vill ta bort 2300 amningen men vill göra det när hon sover daglurarna bättre för då tror jag att hon kommer att äta bättre och vara bättre påfylld för natten. I övrigt tror jag att ovanstående rytm kan bli till ett schema förutom att jag måste lägga till 30 min till vaken. Har du några synpukter?
Vad säger du? Jag uppskattar dina ärliga svar! Jag är lyhörd för nya förslag och ifrågasättande! Stort tack för allt!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!