Börja kura 6 månaders ikväll. Lite frågor innan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jullan!

Du får så jättebra backup av Kantarella, jag vill bara hoppa in lite :wink: :!:

:idea: Det allra, allra viktigaste när man kurar är att man tar till sig shn i hjärtat :heart: ! Då spelar det inte så stor roll om man gör lite tokigt ibland, det kan vara bra att tänka bättre att göra fel med rätt attityd än att göra rätt med fel attityd...

:?: Har du läst den viktiga tråden om förhållningssättet? Jag tror du kan hitta mycket styrka i den:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Och försök att inte tänka "nu kommer det att gå åt pipan i natt" för negativa förväntningar är tyvärr lika självuppfyllande som positiva...

Försök att ha fokus framåt, på den Goda Sömnen som hägrar! Dit kommer ni snart, det lovar jag!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej Mia,

Tack för att du hoppade in med länken till den tråden, jag har läst den flera gånger! Läser även om flera kapitel i boken, försöker verkligen hitta den rätta känslan i mig själv för att genomföra kuren och hjälpa mitt barn till bättre sömn. Kanske har jag stirrat mig för blind på att "göra rätt eller fel", vet inte, men om det är så bottnar det ju i min egen osäkerhet i så fall. Och då är det klart att jag inte lyckas förmedla något lugn till sonen heller...

Måste hitta lugnet själv innan jag kan överföra det på någon annan givetvis.. :roll:

Tack för kloka ord :heart:
Jullan

Inlägg av Jullan »

God morgon,

Efter den lite jobbiga läggningen sov i alla fall den lilla grisen från 19:15 till 04:55 utan ett enda (hörbart) uppvaknande! Pangramsade som du sa och tro det eller ej, men 10min senare sov han igen! :sleep:
Sov ända till 06:10 då han vaknade till. Jag pangramsade igen men denna gången funkade det inte. :? Han låg och stökade och pratade och gnydde och pep till ca 06:45 då han bröt ihop och blev jätteagr! Jag lät honom skrika och klaga och det gick upp och ner, tyckte aldrig jag kunde höra att han var ledsen och jag hoppas han inte var det heller... När han tystnade några sekunder någon minut i 7 gick vi in och gjorde God morgon. Samma syn som igår, tårblött ansikte, upptryckt i ena hörnet, men han verkade lite gladare över att se oss i alla fall än vad han gjorde i går. :-) Jobbigt bara att han ska vara så ledsen när han är så nära målet, men det kan ju inte han veta :wink:

Får jag nu bara kläm på detta med tiderna och marginalkvartarna på dagen så ska nog detta ordna upp sig till slut! :D
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Se där!!!
Strålande. :D

HAr inte så mycket tid nu, men ska försöka svara om marginalkvartarna.

Nu under kuren tycker jag att du ska låta bli marginalkvartar över huvudtaget. Sonen ska lära sig tiderna så jag tycker du lägger på utsatt tid och väcker på utsatt tid. Använd marginalkvart, på sin höjd, på långluren om han sovit dåligt tidigare under dagen eller somnat mycket senare än han "ska" - alltså plussa på en kvart i slutet av luren. Kortlurarna håller du schematiderna. Använd ockkå marginalkvart på morgonen för att få till ett omsomnande om vargtimmen fortsätter spöka länge.

Så här gör jag med min säkra sovare.

Kortlurar - i vårt fall en halvtimme då sonen har halvtimmes-sömnrytmpass.
Sovtid 9-9.30.
Jag lägger 09. Somnar han 09.05 väcker jag 09.35.
Somnar han 9.10 väcker jag 9.40.
Somnar han dock 9.20 så ryms inte en halvtimme inom marginalkvarten - dvs. 9-9.30 +en kvart= 9.45. Då väcker jag efter en kvart. Alltså 9.35. Skulle jag låta honom sova en halvtimme då han somnat 9.20 så spräcker jag schemat och får krångel med nästa lurtid.

Långlurar
Sovtid 12-13.30
Jag lägger 12. Låter honom sedan sova till 13.45 om det tagit mer än en kvart för honom att somna. Vid behov lägger jag honom 11.45 och kan alltså låta honom sova till 13.45 om han haft en dålig natt eller dag. Då har jag lagt på en kvart innan och en kvart efter, låtit honom sova 2 timmar och ändå hållt mig till ett naturligt sömnrytmpass.

MEN, detta är en säker sovare som redan har sitt schema i ryggmärgen. I kurtider är det viktigaste att få schematiderna att sitta och då kan man inte experimentera lika mycket.

Blev det klarare?

/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

Nu tog det 10min att få honom att somna i vagnen ute, men det var efter 5-6 tillrättaläggningar, vagningar, skak i handtaget och ramsor. Till slut solfjädrade jag honom i någon minut för att han inte låg stilla. Är det fel att solfjädra om han inte är ledsen? Jag tänkte att han måste ju komma till ro för han stökade runt så hemskt. Är rädd för att hamna i vagningsträsket, annars vet jag att han somnar då. Jag vagnade honom till söms innan jag började på SHN-kuren. Då tog det allt från 2-10minuter. I värsta fall 20. Givetvis vill jag slippa stå där och dra vagn.
Ramsan verkar inte ha någon som helst effekt på dagtid, han lyssnar inte för fem öre :(
Hur ska man tänka här? Att det är viktigt att han somnar så snabbt som möjligt och lär sig att det är det här klockslaget du ska sova på, samt att det blir n å g o n tid kvar att sova på passet så det inte blir för kort? Eller...ska man tänka att det spelar inte någon roll om han somnar eller inte, bara man ramsar och lägger på plats? Om jag bara ska göra det sistnämnda kommer det inte att bli någon sovtid kvar på dom korta passen.... :?
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej,
Tror vi postade våra förra inlägg samtidigt :wink:
TACK för förklaringen kring marginalkvarten, nu förstår jag hur man ska tänka!

Väckte sonen 09:45 enligt schemat nu, då hade han sovit i 35min. Det gick bra och han blev inte kinkig eller ledsen.
Jullan

Inlägg av Jullan »

En liten fråga bara - står det om dagsömnen, mat, schema mm i Barnaboken? Internationella SHN-boken tar ju egentligen inte upp något om sömnen på dagen. Jag har försökt få tag på Barnaboken men den verkar vara slut på förlaget just nu. Vill gärna ha den så jag hoppas den snart finns i handeln igen. :)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Slinker in med ett svar :D

Jag skulle säga att i BB står det mesta man behöver veta. :wink: :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jullan

Inlägg av Jullan »

Nu vaknade han efter 35min på långa luren. Ramsa hjälper inte speciellt mycket då han försöker vända sig om i vagnen, titta ut från sufletten, pilla på små skruvar osv. Har lagt honom till rätta 5ggr, solfjädrat snabbt och ramsat. Avvaktade. Han fortsatte försöka vända sig osv. Gick ut och la till rätta igen, solfjädrade lite längre, då blev han såklart irriterad och började gråta argt. Vagnade tills han blev tyst men inte sov. Ramsade x4 och gick in. Då somnade han om igen.
Är det ok att göra som jag gjorde eller borde jag ha agerat annorlunda? Jag menar sängen i ett becksvart rum på kvällen/natten är en sak, men en vagn i fullt dagsljus utomhus är inte riktigt samma sak..inte för honom i alla fall...än. :wink:
Jullan

Inlägg av Jullan »

Snälla någon, förklara för mig HUR jag ska hantera daglurarna i vagnen!??
Jag har ingen aning om vad jag håller på med! Jag lägger en glad pojke i vagnen när han ska sova, jag ramsar och går, han försöker sätta sig upp och pillar på allt, tiden går, jag påminnelseramsar, han bryr sig inte, avvaktar, lägger till rätta, solfjädrar varpå han blir helt hysterisk för att jag "håller fast" honom, vagnar för att han ska lugna ner sig, skakar i handtaget och ramsar när han slutar skrika. Går 10 sekunder så ser jag hans händer ovanför kanten igen, sedan huvudet. Avvaktar. Tiden går. Påminnelseramsar. Han bryr sig inte. Avvaktar. Han börjar bli gnällig, låter honom vara arg, avvaktar. Till slut är han jättearg. Tiden går. Jag lägger på plats, solfjädrar, han vrålar, jag vagnar, han blir tyst. Jag går bort med ramsan, han börjar skrika igen....osv osv osv. Så här håller vi på! Jag har bara en stor klump i magen och känner mig JÄTTEOSÄKER på hur jag ska hantera det här. Känns bara som att jag vagnar, ramsar, lägger till rätta, vagnar, lägger till rätta, ramsar, ramsar lite till, avvaktar och allt detta i en salig röra där jag egentligen inte vet vad jag håller på med!?? :cry:
Han somnade 5min innan han ska väckas. Känns botten...

Jag läser bara om solskenshistorier där alla lyckas till höger och vänster, hur Anna skriver i sin bok att "nu pratar vi om nattningar på 2min" (om dag 4) och att barnet har lärt sig lyssna på ramsan och ska vara sprudlande glad och ha fattat galoppen helst 2:a natten. Jag är inte ens i närheten av detta och är på kurdag 4, på väg mot natt 5! Jag måste ju göra något väldigt fel..snart ger jag upp... :oops:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Ho ho. Hold yout horses :!: :wink: Nu kommer jag att gräla på dig...

Dags att backa. Rejält. Så att gossen kan göra framsteg. Du kan inte köra igenom hela verktygslådan * flera vid varje läggning.
Det är ramsan som gäller.

-skratt inför luren
-tillrättaläggande
-kort solfjäder
-(ev. 4 drag i vagnen som markering, precis som med buffen, men inte nödvändigt. Det är en smaksak).
-GÅ med ramsa
-påminn med ramsa
-vagna vid kris

Är han inte ledsen eller ställer några frågor så ska du låta honom vara. Du kan inte sova ÅT honom, bara ge honom förutsättningarna. Backa, backa.
Nu kommer du svara mig att "jamen, då sover han ju inget alls på sina lurar". Den poletten trillar ner så småningiom, svarar jag då. Nu har ni fastnat i träsket med alldeles för mycket trafik. Mer förtroende för barnet. Han väntar på att du ska komma och kan inte somna innan. Och så länge du fortsätter trafikera så kommer ni ha det så här. Ramsan skulle ha tagit över dag två, som högst dag 3. Precis som med natten.
Jag har bara en stor klump i magen och känner mig JÄTTEOSÄKER på hur jag ska hantera det här. Känns bara som att jag vagnar, ramsar, lägger till rätta, vagnar, lägger till rätta, ramsar, ramsar lite till, avvaktar och allt detta i en salig röra där jag egentligen inte vet vad jag håller på med!??
Detta var EN lur detta hände. Igår somnade han på 6 minuter och någon gång på 12. Så ha lite mer tålamod, säger jag igen. Och PÅ med attityden, annars är ni snart tillbaka där ni var innan. Du leder och lär honom och MÅSTE veta vad du sysslar med. Och vet du inte det så får du läsa på ännu mer nu, så ditt barn slipper ta ansvar för din oro och dina frågor. Attityden du vet! :wink: Påläst till tänderna ska man helst vara innan man startar, men ta tag i detta ikväll så att du vet i ryggmärgen hur du ska hantera morgondagen. För din sons skull....
Jag läser bara om solskenshistorier där alla lyckas till höger och vänster, hur Anna skriver i sin bok att "nu pratar vi om nattningar på 2min" (om dag 4)
Det Anna syftar på här är INTE att barnet ska somna inom 2 minuter, utan att själva proceduren då barnet läggs tar 2 minuter, till skillnad från många som tidigare fått läsa saga efter saga, tjafsa om ditten och datten och nattningen dragit ut i timmar. Två minuter är vad man HÖGST ska uppehålla sig på barnets rum vid sängdags. Skratta utanför och in i rummet, släcka lampa, säga god natt till nallen och så,plafs ner i sängen med ett distinkt tillrättaläggande och ut med ramsan. Till exempel. DEN proceduren tar högst 2 minuter.

Receptet alltså:
:arrow: en rejäl skopa attityd
:arrow: 2 liter tålamod
:arrow: backa, backa backa

/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej hej,

Jag förtjänar nog att bli grälad på...så det är bra att du gör det :|
Har funderat mycket under eftermiddagen och jag tror att jag inte ser framstegen som jag/vi gör här hemma ibland, även om dom är små :oops:

Lillen somnade ikväll på två minuter efter skratt, godnatt, ramsa och ut. Det är tre bra läggningar av fyra :) Fast då har han ju inte sovit speciellt mycket på dagen idag. Å andra sidan brukar det ju göra barnen övertrötta och svåra att ha att göra med men han har varit solsken hela dagen, trots förkylning (både han och jag tyvärr :shock: ) Jag känner mig lite bättre efter den läggningen, den fick mig att inse att vi faktiskt åstakommer något. Och jag känner ibland att han jobbar m e d mig. Faktiskt, fast saker och ting inte sitter än. Och jag upplever att han tittar på mig med en annan blick sedan vi började kuren, mera forskande liksom. Det kanske är som dom säger - att han bara väntat på att någon ska ta ledningen..jobbig insikt men tur att jag fattade det till slut i alla fall. :oops:

Men för att summera nu så fattar jag det som att jag ska hantera daglurarna precis som natten. Jag vet inte vad jag tänkte förrut, att det skulle vara annorlunda eller nå't.. Svårt att låta honom vara när jag ser dom små händerna komma över kanten på vagnen och frenetiskt pilla på allt som finns att pilla på, inte trött för fem öre! Men jag ska från och med nu låta honom fixa det själv. Somnar han inte så somnar han inte...och hjälper jag honom genom att inte aktivt hjälpa honom så är det givetvis det jag ska göra.

Jag läser på, läser på och läser på. Känns som att jag snart kan boken utantill. Ska läsa lite till :wink: och tackar så mycket för stödet jag får här inne. :heart:

Och jag ska backa, backa, backa....för sonens skull. Tillsammans ska vi fixa detta han och jag, det vet jag. :thumbsup:

Kram & go'natt
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Du är så tacksam att gräla på så :!: :D
Du har ju det i dig, behöver bara knuffas till lite i rätt riktning. Å då hittar du så fint tillbaka. :wink:
Har funderat mycket under eftermiddagen och jag tror att jag inte ser framstegen som jag/vi gör här hemma ibland, även om dom är små
Bekräftelseramsar dig här :!:
Det kanske är som dom säger - att han bara väntat på att någon ska ta ledningen..jobbig insikt men tur att jag fattade det till slut i alla fall.
Och här :!:
Och jag ska backa, backa, backa....för sonens skull. Tillsammans ska vi fixa detta han och jag, det vet jag.
Och här :!:

Sov gott inatt och ta nya tag imorgon.

/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

God morgon,

Gissa vad? 12 timmars natt!!!!!!!!!!!! Jippiiiiiiiie!!!! Han sov 12 timmar! Vaknade av sig själv någon minut i 7 och då skyndade vi oss in och gjorde GLAD morgon! :D Kan knappt tro att det är sant! Han hade ett uppvak vid 02 men det fixade han själv glant på någon minut.

Nu SKA jag fixa dagslurarna också, så det så! :sleep:

Ang grälningen, jag kanske är som sonen, behöver någon som puttar mig i rätt riktning då och då :shock: :wink:

Åååååh, underbara dag! :heart:

Kram!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Yes :!: \:D/

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"