Ho ho. Hold yout horses

Nu kommer jag att gräla på dig...
Dags att backa. Rejält. Så att gossen kan göra framsteg. Du kan inte köra igenom hela verktygslådan * flera vid varje läggning.
Det är ramsan som gäller.
-skratt inför luren
-tillrättaläggande
-kort solfjäder
-(ev. 4 drag i vagnen som markering, precis som med buffen, men inte nödvändigt. Det är en smaksak).
-GÅ med ramsa
-påminn med ramsa
-vagna vid kris
Är han inte ledsen eller ställer några frågor så ska du låta honom vara. Du kan inte sova ÅT honom, bara ge honom förutsättningarna. Backa, backa.
Nu kommer du svara mig att "jamen, då sover han ju inget alls på sina lurar". Den poletten trillar ner så småningiom, svarar jag då. Nu har ni fastnat i träsket med alldeles för mycket trafik. Mer förtroende för barnet. Han väntar på att du ska komma och kan inte somna innan. Och så länge du fortsätter trafikera så kommer ni ha det så här. Ramsan skulle ha tagit över dag två, som högst dag 3. Precis som med natten.
Jag har bara en stor klump i magen och känner mig JÄTTEOSÄKER på hur jag ska hantera det här. Känns bara som att jag vagnar, ramsar, lägger till rätta, vagnar, lägger till rätta, ramsar, ramsar lite till, avvaktar och allt detta i en salig röra där jag egentligen inte vet vad jag håller på med!??
Detta var EN lur detta hände. Igår somnade han på 6 minuter och någon gång på 12. Så ha lite mer tålamod, säger jag igen. Och PÅ med attityden, annars är ni snart tillbaka där ni var innan. Du leder och lär honom och MÅSTE veta vad du sysslar med. Och vet du inte det så får du läsa på ännu mer nu, så ditt barn slipper ta ansvar för din oro och dina frågor. Attityden du vet!

Påläst till tänderna ska man helst vara innan man startar, men ta tag i detta ikväll så att du vet i ryggmärgen hur du ska hantera morgondagen. För din sons skull....
Jag läser bara om solskenshistorier där alla lyckas till höger och vänster, hur Anna skriver i sin bok att "nu pratar vi om nattningar på 2min" (om dag 4)
Det Anna syftar på här är INTE att barnet ska somna inom 2 minuter, utan att själva proceduren då barnet läggs tar 2 minuter, till skillnad från många som tidigare fått läsa saga efter saga, tjafsa om ditten och datten och nattningen dragit ut i timmar. Två minuter är vad man HÖGST ska uppehålla sig på barnets rum vid sängdags. Skratta utanför och in i rummet, släcka lampa, säga god natt till nallen och så,plafs ner i sängen med ett distinkt tillrättaläggande och ut med ramsan. Till exempel. DEN proceduren tar högst 2 minuter.
Receptet alltså:

en rejäl skopa attityd

2 liter tålamod

backa, backa backa
/Åsa