Börja kura 6 månaders ikväll. Lite frågor innan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jullan

Börja kura 6 månaders ikväll. Lite frågor innan!

Inlägg av Jullan »

Hej,
Jag har en son som är 6,5 månader gammal som jag ska börja kura ikväll. Har dock lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig svara på.

1. Han har hittills sovit i sin spjälsäng i vårt sovrum. Kan jag flytta över honom i eget rum samtidigt som jag börjar kuren eller blir det för stora omställningar? Om han ska sova i eget rum (vilket jag vill) ska man ha dörren stängd då eller kan den vara öppen?

2. Det har visat sig att om han går och lägger sig tidigt på kvällen vid ca 18, sover han längre och bättre (oftast..) än om han går och lägger sig senare runt 19. Bör jag ta fasta på det när jag börjar kura och tex sträva efter att han ska sova 18-06 istället för 19-07 som jag egentligen vill? Som det är nu slår han ofta upp ögonen vid 05:15-05:45 oavsett när han gick och la sig. Men när han somnar vid 19 eller efter vaknar han ofta vid 02 på natten och kan vara vaken i 2 timmar! Om han somnat vid 18 går det mycket bättre, han vaknar kanske till vid 02 men somnar om på egen hand inom 15-20 minuter.

3. Han har svårt att komma till ro på kvällarna, men det är sällan det övergår till gråt, däremot bökar han runt och stånkar och stönar och försöker krypa, blir frustrerad, komer inte runt tillbaka till rygg när han väl kommit över till mage osv. Så där håller det på upp till 40-45min ibland! På natten samma sak men då blir det snabbare gråt av det hela... Hur hanterar jag detta?

4. Måste man ha andningslarm på baby över 6 månader som kan vrida på huvudet och röra sig själv?

5. Behöver också ett förslag på schema för honom. Vill att natten ska vara mellan 19-06. Han äter puré en gång på fm och gröt som sista kvällsmål alla övriga mål är amning.

Jag vill bara att mitt barn ska få somna lugnt och fint, sova sina välbehövliga 12tim/natt (inte som nu 8-9), ha fasta rutiner på dagarna och bli en gladare och mera nöjd baby! Hoppas jag kan hjälpa honom till det...och hoppas någon kan hjälpa mig med svar på alla mina frågor! :)

/Jullan
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Jullan

Välkommen till forumet och grattis till beslutet att kura. :D

Jag ska försöka svara på dina frågor.

1. Genomför ALLA förändringar på en gång. Det glöms bort i kaoset som kommer att råda i alla fall... :wink: Det blir mycket struligare och tar längre tid om man ändrar lite här och lite där. Det har jag personlig erfarenhet av. Dörren ska inte vara stängd helt utan lämna en liten springa öppen så att han kan höra att livet fortsätter som vanligt där utanför. Det känns tryggt.

2. Det stämmer på de flesta att man sover bättre ju tidigare man läggs. Men nu när du ska kura och ta ledningen så tycker jag att du ska sätta natten till det som passar familjen bäst. Tänk också på att det kommer en omställning till vintertid snart och spikar du 19-07 idag så blir det 18-06 sen om du vill slippa justera detta senare. Det går ju förstås att genomföra det också.

3. Tänker du kura på rygg eller mage?
Kurar du på mage tycker jag att du lägger honom ner tillrätta första kvällen och buffar honom till han är lugn, avslappnad, tyst och sömntung i kroppen. Solfjädra kort sedan och gå med ramsan. Börjar han böka omkring då utan att vara ledsen tycker jag att du kan låta honom vara för att sedan bekräfta honom när han tystnar. Men skulle han bli ledsen och ställa en massa frågor går du självklart in och buffar igen. Buffningen är ju till för att lugna ett ledset barn där det ligger, i början av kuren. Buffningen blir sedan ett krisverktyg och man behöver inte slösa med det om det inte behövs.

4. Ja. Andningsorganen är inte fullt utvecklade förrän nån gång i ettårsåldern.

5. Här skriver du att du vill ha natten 19-06 och längre upp i inlägget 19-07? Blir lite förvirrad. :D Kan du återkomma om det så ska jag försöka hjälpa dig. Här finns annars en jättebra tråd med en massa schemaförslag som du kan kika på. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej Åsa,

Och TACK för dina bra och snabba svar!
Givetvis menar jag att jag önskar att han ska sova mellan 19-07, inget annat...jag är bara förbi av sömnbrist :oops:

Han har aldrig sovit på mage men ligger på sidan i "framstupa sidoläge" när han somnar även om jag lägger ner honom på rygg. Nu provade jag på skoj att söva honom på mage i vagnen nu på morgonen och det gick bra! Så just nu sover han sött ute på altanen i vagnen, men inget andningslarm då såklart...eller är det bara nätterna i sängen man bör använda det?! Är det lättare att kura på magen för dom flesta? I så fall väljer jag givetvis det, men måste införskaffa ett larm då. Finns det att köpa i butik i Stockholm någonstans? Jag vill gärna börja redan idag att kura! :D

/J
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Larm behövs under ALL sömn, och JA, de flesta föredrar magen. Det finns larm att både hyra och köpa. Sök på Google så hittar du!
Jullan

Inlägg av Jullan »

Ok, jag förstår. Ska genast införskaffa ett larm.

Jag klurar fortfarande på hur schemat ska se ut, tycker det är lite svårt. Några förslag?

Och detta med sommar och vintertid hade jag inte tänkt på. Om jag nu vill ha 19-07 tycker ni att det är bättre att kura in honom på 20-08 om jag börjar redan idag? Svårt att ändra sen kanske eller?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Precis som TorpSara skriver så sover de flesta barn helst och bäst på mage. Och larmet ska du ha i både säng och vagn. Köper/hyr du ett med två sensorplattor så behöver du inte flytta runt dem så mycket utan bara flytta själva larmdosan.
Kolla på andningslarm.se. De vanligaste brukar vara Babysense eller Nanny2. Själv har jag det senare och är jättenöjd. Med första barnet hyrde jag men nu har vi köpt ett till lillen.

Så här ser vårt schema ut för 6-månaderskillen. Kanske kan det vara något att utgå ifrån:
06.30 God morgon och frukost - välling 300ml
8.30-10 Sova 1½ h.
10 Gröt 1½-2 port. + lite fruktpuré/banan
12-13.30 Sova 1½ h.
14 Ersättning 300 ml följt av liten burk grönsakspuré
16 Sova ½ h
16.30/17 Middag stor burk mat + fruktpuré
18 nattslurk 200ml välling
18.30 God natt

Vill tillägga att vår kille har lite annorlunda sömnrytmpass än de flesta. Normalt är de 5, 20, 45 min, 1½, 2 och 3 h. Det är bra att välja de längderna på lurarna. Då väcks de lätt och blir inte tjuriga och griniga på samma sätt som om man skulle väcka dem mitt under djupsömnen.

3 lurar vid 6 månader är nog vanligast, men en del går ner till två lurar redan nu. Håll 3-4 timmar mellan måltiderna som ska vara 4 stycken exklusive nattslurken som kan komma så tätt inpå sista målet som en timme. Utgå från er vardag och de tendenser ert barn visat hittills.

Sist men inte minst:
:arrow: läs på, läs på igen och läs på ännu mer innan du startar. Du måste VETA i ryggmärgen hur du ska agera när du väl står där.

Lycka till :!:

/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej igen,

Jag har flyttat fram min kurning till att starta i morgon istället. Har inskaffat ett andningslarm och läst på mera i boken :) Nu sitter jag här sista kvällen innan start och ska sätta schemat och undrar om det här med lurarna på dagtid och hur dom ligger. Är det helt fel om man har den långa luren på fm istället för mitt på dagen som verkar vara det vanligaste? Finns det någon orsak till varför man väljer det vad gäller barnets sömnrytmer el dyl? Jag har Sova hela nattenboken men inte Barnaboken om det kanske står mera förklarat där. Ville köpa den men den är slut överallt, även på förlaget :evil:

En helt annan fråga - min son har alltid sovit ganska många timmar innan han vaknat framåt vargtimmarna för att amma, men dom sista nätterna har han börjat vakna till och vara ledsen redan innan 21 på kvällen!? :shock: Hög tid att börja kura kanske... :roll:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Jullan

Du kan lägga lurarna precis som du vill. Jag tror att anledningen till att många lägger långluren mitt på dagen beror på att de tänker framåt och inför kommande schemaändringar som görs när sömnbehovet minskar. En långlur mitt på dagen kan behållas vid ungefär samma tid ända upp i treårsåldern. På så sätt spikar man en färdig lur som kommer att bestå för lång tid framöver.

Men min skrutt sover helst och gärna läääänge på fm. Då får jag alltid väcka medans lunchluren haltar lite emellanåt. Svårast är em-luren för många.

Bra tänkt att flytta lite på kurstart tycker jag. Det är aldrig så viktigt att vara påläst som inför detta! :wink:

/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej Åsa,

Då förstår jag hur man tänker :wink: Verkar bara som om min plutt vill sova längst på fm (men det är kanske för att han nu för tiden vaknar vid 05:15 och inte vill somna om :shock: ) Lunchluren däremot är mycket svårare att få lång, speciellt om vi är ute på stan eller har något annat för oss utanför hemmet/altanen. Han är som en klocka och vaknar efter e x a k t 30 minuter! Slår aldrig fel! Spelar ingen som helst roll om vagnen är i rörelse, han vaknar i alla fall....tror att just det fenomenet kommer att bli svårt att ändra på :( På em är han ofta ganska trött och somnar, men det är svårt att få honom att inte somna för sent på em så det stör nattsömnen.

Men nu ska det snart bli ändring på dessa problem! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Jullan!

Visst ser det ut så nu att lillen vill har långt på förmiddagen men nu tar du ju ledningen :wink:

Självklart kan du har lurarna som du vill men precis som Kantarella skriver så är det klokt att se framåt. Så jag skulle lägga kort lur på förmiddagen. Och du ska se att när han är en säker sovare så kommer det att sovas vart ni än är. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Jullan

Inlägg av Jullan »

God morgon,
Jag tänkte på detta med att sova på mage, är det bäst att vara konsekvent och ha honom att sova på mage både i vagnen på dagarna och i spjälisen på natten? Problemet är väl att han snart vuxit ur sin liggdel på vagnen och det känns inte som att det kommer att funka att ha ett andningslarm i sittdelen. Jag vill så gärna att han ska sova utomhus på dagtid som han gjort hittills i ur och skur. :?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag har alltid haft mina ute i vagn på mage även i sittdelen. Har bäddat med en madrass i den. Har funkat för oss. Men jag vet att andra har sina barn på rygg i vagnen och på mage i sängen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Jullan

Inlägg av Jullan »

Ok, då var det fredagkväll. Nu kör vi kurstart! Spännande! :D

Slutar att amma nu också i vargtimmen då han brukar vakna och vilja ha bröstet. Jag hoppas innerigt att han inte är så hungrig som han faktiskt verkar, ibland har jag hört lilla magen knorra... :( Men nu har han precis ätit 2 portioner gröt och ska få en nattslurk innan 19. Han åt ganska duktigt med puré på lunchen också även om det nog inte blev så mycket ammat vid 14:30-målet. Tyvärr är han ganska ointresserad och okoncentrerad vid amning på em, spelar ingen roll om vi är hemma eller på stan.
Jullan

Inlägg av Jullan »

Han SOVER som en liten gris efter ca 10min buffning utan att han sa ett pip! :D Solfjädrade och ramsade mig ut. Kollade till honom efter 10min och allt var lugnt och fint. Jag hoppas/tror inte att jag buffade honom till söms för han hade ändrat ställning lite från när jag lämnade rummet första gången.

Vilken bra start för mitt självförtroende! :wink:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

:thumbsup:

Hur har det gått?

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"