Jag har en son som är 6,5 månader gammal som jag ska börja kura ikväll. Har dock lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig svara på.
1. Han har hittills sovit i sin spjälsäng i vårt sovrum. Kan jag flytta över honom i eget rum samtidigt som jag börjar kuren eller blir det för stora omställningar? Om han ska sova i eget rum (vilket jag vill) ska man ha dörren stängd då eller kan den vara öppen?
2. Det har visat sig att om han går och lägger sig tidigt på kvällen vid ca 18, sover han längre och bättre (oftast..) än om han går och lägger sig senare runt 19. Bör jag ta fasta på det när jag börjar kura och tex sträva efter att han ska sova 18-06 istället för 19-07 som jag egentligen vill? Som det är nu slår han ofta upp ögonen vid 05:15-05:45 oavsett när han gick och la sig. Men när han somnar vid 19 eller efter vaknar han ofta vid 02 på natten och kan vara vaken i 2 timmar! Om han somnat vid 18 går det mycket bättre, han vaknar kanske till vid 02 men somnar om på egen hand inom 15-20 minuter.
3. Han har svårt att komma till ro på kvällarna, men det är sällan det övergår till gråt, däremot bökar han runt och stånkar och stönar och försöker krypa, blir frustrerad, komer inte runt tillbaka till rygg när han väl kommit över till mage osv. Så där håller det på upp till 40-45min ibland! På natten samma sak men då blir det snabbare gråt av det hela... Hur hanterar jag detta?
4. Måste man ha andningslarm på baby över 6 månader som kan vrida på huvudet och röra sig själv?
5. Behöver också ett förslag på schema för honom. Vill att natten ska vara mellan 19-06. Han äter puré en gång på fm och gröt som sista kvällsmål alla övriga mål är amning.
Jag vill bara att mitt barn ska få somna lugnt och fint, sova sina välbehövliga 12tim/natt (inte som nu 8-9), ha fasta rutiner på dagarna och bli en gladare och mera nöjd baby! Hoppas jag kan hjälpa honom till det...och hoppas någon kan hjälpa mig med svar på alla mina frågor!
/Jullan