Livet efter kuren - en uppmuntran!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

NINA - vad härligt att dagsömnen funka för er nu, och vilken erfarenhet du fått med dit att dela med dig av :!: Tack för att vi får läsa om er resa :heart:

TinasDag, underbart att få hela er story i skrift, jag tror att många känner igen sig i din berättelse. Det är nog många som tror att det ni upplevt är det normala, att det "ska vara" så, och jag hoppas de hittar hit och kan läsa det du och andra skriver - för att se att det inte alls behöver vara så!
Det var ett sant nöje att få vara med på riktigt och se förändringen på både dig och goe Dag :heart: !
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kvacke

Inlägg av kvacke »

Åh Tina :cry: :heart: nu gråter jag....

Du skriver så fint och träffande. Precis så är det, man har ingen aning hur man gör när man kommer hem från BB. Tacka gud för manualen! :wink: :D
Det var så otroligt att få vara med att se Dags och din förändring i Gastsjön. Från Dags trötta, röda ögon under taxiresan dit till att på tredje dagen genomgå en magisk förändring med nyfikenhet som lyste ut ögonen. Och du då, kära vän, vilken underbar kvinna du är! Jag har aldrig sett någon genomgå en sån förändring som du. Tänk att våga öppna sina sinnen som du gjorde och verkligen ta in, inte bara alla goda råd utan hela tänket. Du är en sann BB mamma!! :heart: Jag har en bild i mitt huvud när du kryper omkring på gräsmattan tokskrattandes med en gladskit i hasorna. Helt ljuvligt!

All kärlek! :heart:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Lua

Inlägg av Lua »

Jag bölar också :cry: :!: Tänk vad vi får vara med om... :heart: Alldeles, alldeles underbart!

Kramar från Lua. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

....och jag med. Tårarna rinner ner för mina kinder efter att läst om er resa, TinasDag. :heart: Är så glad att vi fick låna Dag under de där dagarn i Gastsjön.

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

nej, nej det är JAG som tackar =D> :thumbsup:
Alla nyblivna föräldra borde få/skall uppleva den här glädjen och lyckan! Hoppas nu MÅNGA anmäler sig till Annas nya kurser :thumbsup:
Kram till er alla :heart: :heart: :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Håller med, underbart att få ta del av era berättelser. :heart: Så här kommer nu min! :D

Första tiden var såklart underbar, men jobbig. :( Hon var liten till växten och skulle därför äta var tredje timme sa BB. Hon visste inte hur man skulle suga (bara skrek) och jag visste knappt hur man skulle amma. Ca 2 mån tog det innan amningen satt bra. :roll: Nu ammade jag henne ca varannan timme, men på natten sov hon lite längre. Trots att hon fick mat så ofta så var hon grinig, kunde gråta fast hon var nymatad. Hon sov väldigt dåligt på dagarna, 30 min åt gången. Oftast somnade hon i min famn, jag hade väldigt ont i kroppen av allt bärande. La jag sedan ner henne så vaknade hon oftast direkt eller efter 10 min. Så ibland var det enklare att ha henne hängandes på axeln eller i sjal. :roll: Var jag ute med föräldragruppen och gick promenad så kunde jag oftast räkna med att Elsa skulle vakna och skrika hela vägen hem. En timme som mest klarade hon sovande i vagn, men oftast 45 min.

Jag började läsa om olika sömnmetoder. Någonstans hade jag hört talas om AW men det enda jag visste var att hon använde någon speciell vagningsteknik. Och något fick mig att tänka på obehagliga metoder när det gällde henne. Jag hade hört något sådant fick jag för mig. :roll: Jag hittade till den här sidan och läste lite. Ja vagningen kunde jag köpa, det andra verkade alltför krångligt. Vagningen funkade bra (vagnade till sömn) och hon kunde börja sova i vagnen sina 30 min varje gång istället för på mig. :)

Men något fick mig att vilja veta mer. Tack för det! [-o< Så en regning dag läste jag och läste och läste, beställde boken och läste. Det var ju inte alls så krångligt, mer logiskt! Så köpte jag BB och läste där också. Jag som aldrig gjort något annat än att bry mig om Elsa, möjligtvis hade hon lite egentid under gymet. Men inte kunde jag städa, tvätta osv. Jag hade ju henne att tänka på!

Så började jag Kura! :D Jag la undan gymmet och började lägga henne på mage bredvid mig när jag var upptagen med annat. Vi har faktiskt bara kort på henne liggandes på rygg innan hon kunde vända sig själv. :( Elsa blev en helt annan bebis! Hon var glad,nöjd, åt bra och sov ordentligt. Jag blev en helt annan mamma. Jag var glad, nöjd, sov bra och gjorde VAD JAG VILLE tillsammans med henne.

Det här har verkligen förändrat livet för oss med! Det är nu bara underbart att ha barn och jag vet vad hon behöver och när hon behöver det. Och hon vet att jag vet och kan koncentrera sig på att upptäcka världen. Underbart! :heart: :sleep: :heart: \:D/

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bluna!

Nu får jag gåshud på armarna. Det var så roligt att få följa med på er resa mot den njutningsfulla vardagen tillsammans med sitt barn. :heart:

Jag var inne och läste i din blogg (tror jag att det var). Där du skrivit så vackar ord om din och Elsas tillvaro. Då strömmade mina tårar ner för kinderna och jag tänkte att så borde alla barn få ha det. Tack för att du delar med dig.

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ida: Säger som Tina, det är jag som ska tacka... :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag är mållös. Tack kära alla :heart: :heart: :heart: :heart: för era ljuvliga vittnesbörd.

Och bakom era helt underbara berättelser finns lyckliga, välmående, FRIA små barn.

Jag är så lycklig. För deras skull, för min egen, och för er O:) :heart: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
chatina

Inlägg av chatina »

Hej,
Denna tråd är min styrka vid varje daglur, jag läser några inlägg precis innan jag ska lägga min son i vagnen. Tack för all inspiration som ni ger oss som är mitt i det. Nattkurningen gick som en dans för min son, men vi kämpar fortfarande med dagvilan. I denna tråd berättar de flesta av er om hur ni kämpade på natten och det är härligt att läsa hur ni har fått det att funka. Om det är några av er som kämpat lika mycket på dagarna så får ni gärna skriva och berätta hur er process har varit. NINA, du beskriver din historia så bra och ett stort tack för det!!
Jag har kurat i några dagar på dagarna nu och tycker väl att det går lite si sådär, men om jag är helt ärlig så tror jag faktiskt att jag vagnar lite för mycket/länge :oops: :oops: . Ska sluta med det!!!!

Tack för all
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

chatina 8) Vi kämpade i fyra veckor innan dagluren satt :? ledsna läggningar för vår del (känner dom som istället får jobba med skarvarna :roll: ) Det gäller att lyssna med njuren och inte hjärtat :| vilket inte är det lättaste! Men det kommer! Har du nån tråd där du får tips/coachning? Hur stor/lite är din kurbebis? Om du vill följa min & dags kurresa klistrar jag in länken här nedan!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... :heart:
chatina

Inlägg av chatina »

Tack för din länk!! Jag läste och läste i går kväll. Jag har en länk där jag har fått jättemycket hjälp. Anledningen till att jag skrev här är att jag egentligen vet vad man ska göra (rent konkret vill säga), men brister i min attityd och säkerhet vad gäller dagvilan. Därför är det härligt att gå in här och läsa om er som klarat det. Det ger mig inspiration och det ger mig hopp när jag tror att det aldrig kommer att funka. Mitt problem är nog helt enkelt att jag vagnat för länge och för mycket så min son (född april 08) har vant sig vid det skäna gunget :oops: :D .
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D AnnaS-78 har inkommit med följande starka berättelse. TACK :!:

* * *

"För mig var det sista utvägen. Det var i helgen 8 sep jag bestämde mig... Min lilla dotter har bokstavligen torterat sig själv, min man och jag med att aldrig

* sova mer än ca 30 min på dagen i ett svep
* åt över en halvliter välling på nätterna igenom
* skulle alltid ha nappen istoppad hela nätterna
* vaknade varannan, var tredje timme, ALLTID och ville ha bröstet
* gnällde hela dagarna

Jag mådde så jävla förbannat dåligt. Inte nog med det, Ebba har haft kolik också och Lars och jag har gått på knäna. Jag började känna mig jättekonstig, frågade om en massa, hängde inte med i diskussioner och hade gått ner mig rejält. Skulle livet vara så här frågade jag mig själv och tittade på min dotter.

Sista helgen innan vi började med kuren var gräsliga, Ebba vrålade, sov inget och jag mådde piss. Psyket nästa kändes det som OM jag inte gjorde en radikal förändring.

NATTEN TILL DEN 8 SEPTEMBER SATTE JAG IGÅNG.

Jag började läsa hela boken, läste igen tills jag förstod. Så satte jag igång.

Första natten lades hon 20.00, vaknade 23.00, 02.20, 03.00, 05.25, 05.35, 06.00, 06.40, och 07.30 väckte vi Ebba under stoj. Det tog 40 min att lägga henne, vaknade många gånger men hon åt inget. Jag låg i stridsberedskap i tältsäng bredvid och flög upp för att lugna henne.

Nu fyra nätter senare sover Ebba på mage, bättre än aldrig förr och har larm. Hon sover i eget rum där inget stör, ingen napp och hon äter inget på nätterna längre.

Nu fjärde natten kan vi lägga henne 20.00 under skratt och mys, läggningen tar absolut inte mer än 5 min!!!

Ungen sover sina 45 min, 90 min och 20 min på dagen spikat efter schema.

VARFÖR HAR INGEN SAGT NÅGOT OM DETTA FÖRUT. BVC VEM SOM HELST?????

Jag känner så här, vad har jag gjort mot mitt barn! Alla var irriterade, jag sambon och inte minst lilla Ebba herself.

Rapport 7 dagar senare:

Lilla Ebba sover åtta till halv åtta!!! Dagslurarna fungerar klockrent och det är såååååååååå skönt. Äntligen egentid och vilken lycklig unge Ebba har blivit.

Tänk detta:

INNAN SOV EBBA CIRKA 9-10 H PER DYGN. NU SOVER HON 14.5!!!!!

LYCKA TILL med kurandet, klarade Ebba och jag det, klarar du det också."

:heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Med Camilla Läckbergs välsignelse citerar jag henne från hennes blogg.

:sleep: Tack, Camilla :heart: för uppmuntran och inspiration :sleep:

* * *

"Åh vilken tillfredsställande känsla det är med en lugn läggning av barnen. Måste ge en eloge till mina små som är fantastiska. Klockan är två minuter i åtta och efter gemensam sagoläsning, puss på munnen, ett 'god natt' så är det tyst där uppe. Och det är inget enstaka tillfälle utan de lägger sig lika snällt varje kväll.

Jätteduktiga är dom och jag ser vilken trygghet det är för dem att somna i sin egen säng.

Och jag känner faktiskt en enorm tacksamhet mot Anna Wahlgren för att vi har en så trygg och harmonisk läggning. Med Wille försökte jag från början med samsovning och få att somna med amning, men det funkade inte för mig för fem öre... Tycker man det är mysigt, så skall man självklart köra det, men jag blev bara TOKIG! Så jag anammade Annas metoder - med Wille från tre månader och med Meja från första dagen. Och det funkade som tåget! Speciellt med Meja där jag körde det från början - hon har sedan dess alltid älskat sin säng och älskat att gå och lägga sig hela tiden, och när vi till och med några gånger försökte lägga henne i stora sängen t ex på grund av att hon var förkyld och vi tyckte synd om henne - så slutade det med att vi fick lägga tillbaka henne i hennes egen säng för hon spjärnade emot med hela kroppen och skrek 'MIN SÄNG! JAG VILL HA MIN SÄNG!'

Och hela nätter sov hon från fyra månader och har gjort sen dess :lol: Och nu när jag bäddat ner henne så säger hon 'god natt mamma. Gå nu!' Ha ha ha!

Så jag sitter just nu bara och myser, och vet att de sover tryggt och skönt i sina sängar.

Ja, herregud... om jag bara vetat det här när jag satt hålögd och uppgiven och knäckt och förtvivlad när Wille var liten… Ibland undrar man var facit är när man skulle behöva det."

:heart: O:) O:) :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jaha, där ser man :D Hon är smart på fler än ett sätt den kvinnan 8) Har ju alltid gillat hennes böcker men nu gillar jag även hennes person :wink: eftersom hon hjälper till att sprida mera Anna Wahlgren över världen :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"