Vill skriva några uppmuntrande ord om livet efter kuren! Nu är min dotter ett år och det var läääänge sedan jag jag kämpade med standardmål, vagning, solfjädern etc. men jag kan fortfarande minnas desperationen då det inte fungerade och jag var inne på forumet 38 ggr per dag. 8-[
Då funderade jag på om allt det som Anna utlovade verkligen var sanning eftersom jag sällan såg några inlägg om hur livet tedde sig efter kuren. :^o
Orsaken till att ni inte läser så många inlägg från oss som fått allt att fungera är att vi inte loggar in på forumet så ofta längre eftersom allt funkar så bra. Helt plöstligt prioriteras andra saker då detta med sömn och mat bara flyter på. Men nu hade jag nyss en liten fråga om min dotters middagssömn och loggade in och passade då på att läsa lite andra inlägg. Åh vad jag känner igen mig!
Jag vill skicka en uppmuntran till er alla som är "mitt i kampen"! Ge inte upp - belöningen är underbar och ni har igen den under resten av era barns uppväxta om nu orkar kämpa er igenom inlärningstiden!
Det är som att banta - det är fasansfullt i början då man inte ser några resultat av sitt slit. Ger man upp för tidigt så går allt bara tillbaka till utgångsläget och slitet betalade aldrig av sig. Däremot om man är konsekvent så rasar vikten och i slutet är man nöjd, stolt och glad över vad man åstadkommit. Alla ni som försökt banta vet att det är en långsiktig process som inte görs på 2 dagar. Verktygen i kuren och hela SHN är samma sak! Ni måste kämpa för att lära er HUR och NÄR verktygen ska användas. Det är en process där man gör misstag men när ni väl lärt ert det så är det så lätt!
Min dotter var 2 månader då jag införde verktygen och jag höll på i drygt 1,5 månad innan saker och ting helt föll på plats. Många ggr under den tiden var jag avundsjuk på mina vänner som helt följde "barnets rytm" och inte styrde upp vare sig måltider eller sömn alls. Jag upplevde att jag inte kunde gå på café för tänk om min dotter vaknade när hon inte skulle och jag misslyckades med vagningen inför alla cafégäster och därmed tog upp henne fast jag inte skulle alt. blev stämd för barnmissahndel etc. Ett tag blev jag helt överfokuserad på metoden och verktygen och höll mig hemma i 2 hela veckor bara för att göra "allt rätt".
Samtidigt så sov min dotter mer än mina vänners barn och ganska snabbt märkte jag att metoden fungerade så jag gav ändå inte upp! Det lät så lockande att veta när dottern skulle sova och att slippa vara vaken på nätterna.
Nu är dottern ett år gammal. Från det hon var 4 månader så har hon sovit 12 timmars natt! Visst har det strulat vissa nätter- speciellt i samband med 8-månadersångensten och när hon lärde sig gå- men JAG VISSTE HUR JAG SKULLE GÖRA! Mina vänner har inte vetat hur de skulle tackla problemen när de dök upp och många har fått börja om från början igen när problemen kommit.
SHN säger inte att ditt barn aldrig kommer att vakna på nätterna - däremot säger SHN VAD du ska göra då det vaknar. Jag har använt verktygen 2-3 nätter och sedan har allt varit tillbaka till det normala igen- dvs. 12 timmars OAVBRUTEN natt. Vi har haft perioder på 2-3 månader då hon aldrig vaknat!
Likaså kvällsläggningen- enstaka kvällar strular det. Exempelvis då det varit för mycket som hänt under dagen men då tar vi fram solfjädern och ramsan och så somnar hon den kvällen också. I mars sade jag till maken att "Dottern har inte strulat en enda läggning, varken på dagen eller kvällen, sedan i julas". Helt otroligt! Och då är ett antal läggningar borta då vi varit på fest eller skidsemester på annan ort inräknad. Samt läggning av både mor- och-farföräldrar samt barnvakt!
Sedan började hon lära sig gå och vi behövde ändra från 2 till 1 dagslur. Det blev lite struligt en vecka men nu är vi tillbaka i vår sköna, gamla rytm igen.
Många av mina vänner med småbarn är trötta och hängiga. Deras barn vaknar 05 på morgonen eller har svårt att somna på kvällen. Det är mer vanligt än ovanligt att nätterna strular rejält för de flesta.
Det är samma vänner som "följde barnets egen rytm" när de var 2 månader. De steg upp och ammade på natten medan jag stod och drog vagnen eftersom jag visste att vid 2 månader ska barnet klara 8 timmars sammanhängande sömn. DÅ kämpade jag i 5-6 veckor. NU sover jag när mina vänner kämpar nästan varje natt och har så gjort i princip sedan barnet föddes!
Inlägget blev lite långt. Vill bara så gärna dela med mig av mina erfarenheter om livet på andra sidan kuren!
Så till er alla som står där i vargtimmen och buffar, vagnar och ramsar med gråten i halsen och undrar var attityden tog vägen – GE INTE UPP! Attityden finns där inom er och belöningen är underbar!
Kram till er!