Förberedelser inför kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Och det blev det nästan. Hon vaknade till snabbt och gnällde till vid 21.30 men somnade om direkt. Likadant vid 04.12. Sen vaknade hon 06.08 och jag försökte med en ramsa och fick även gå in och solfjädra en gång, men det tog inte alls. Jag lät henne va en stund, men tog sen upp henne när hon var tyst en liten stund, 20 min tidigare.
Jag måste bestämma mig för hur jag ska göra på morgonen. I morse var jag som en zombie så upp och göra husljud var inte att tänka på :sleep:
Får fixa lite Mozart!

//Helen
Elle

Inlägg av Elle »

Helen, du sätter fingret på precis det som gäller: bestäm EN stategi som passar er för att få bort tidiga uppvak och följ den benhårt!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Här går det strålande på nätterna och läggningarna tar allt från 2-25 min, helt ok tycker jag. Men mornarna är inte roliga.
I morse vaknade hon 5.15. I en halvtimme var det rätt lugnt, hon småpratade emellanåt och protesterade ibland. Gav ett par ramsor och gick ut i köket och satte på kaffe. Men sen började hon skrika. Satte på musik, blev inte bättre. VAr inne och buffade och solfjädrade en gång. Inte bättre. Har nu höjt musiken. Hon skriker jätteargt! Försökte ramsa men då skrek hon ännu mer! Vad ska jag göra i detta läget, när inget verkar hjälpa? Ska jag fortsätta låta henne skrika? Känns inte bra. :cry: Nu är kl 06.08 och jag vill bara ta upp henne, ska försöka vänta lite till..

Tacksam för råd!

Mvh
Helen
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Tog upp henne halv 7. Hon skrek verkligen upp sig och lät nästintill hysterisk. Jag funderar på om hon kan vara hungrig. Så här åt hon igår:

6.15 Ammade
Ammade en gång till under morgonen (innan 8.45)
10.30 en port. gröt + en halv stor burk päron
13.30 Ammade från båda brösten + 100 ml ersättning
16.30 en liten burk puré + nästan resten av päronpurén
18.30 200 ml gonattvälling

Är detta för lite?

Under dagen igår var hon mycket mindre gnällig än hon varit det senaste. Hon har kommit underfund med krypningen och tar sig fort frammåt. Hon var runt och undersökte en massa och man riktigt såg hur hon funderade och kände på allt :-)
Hon får utomhusvistelse varje dag, är med och lämnar och hämta storasyster på dagis, är med på lekplatsen och i trädgården. Hon är med när jag dammsuger, plockar i diskmaskinen, tvättar, handlar osv. utan problem.
Fm-luren och middagsluren funkade perfekt igår, em-luren ville hon inte riktigt somna med en gång, så hon fick sova ca 20 min.

Tillbaka till de tidiga mornarna. Har bara provat musik i två dagar, men jag undrar om det funkar. Jag vågar nämligen inte har för högt, med tanke på grannarna, och då kanske det inte har någon effekt. Likadant med husljud, jag vågar inta sätta på dammsugaren eller nåt som låter för mycket. Har testat att bara ramsa och sen vara tyst, funkar inte heller. Vad ska jag göra?
Har inte lust att börja min dag mellan 5 och 6 :shock:

Mvh
Helen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hon kan nog klämma lite mer mat där till middag tycker jag. Sikta på motsvarande en stor burk.

Om morgonen: Kan du inte använda de andra verktygen, som du nämnt, så gå in en gång och solfjädra (ingen buff) läääänge, nästan ända in i sömnen. Och se sen till att du får väcka, det är en jätteviktig signal. När ramsan väl sitter som berget så kommer en HÖG pangramsa att göra jobbet där på morgonkulan. Lita på det! :wink: :thumbsup:
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Tack för ditt svar! Ska prova solfjädra längre nästa gång, om det behövs. Jag har varit inne väldigt kort stund, gått ut så fort hon blivit tyst. :?

I natt har det dock gått lite bättre. I morse vid 5 vaknade hon men somnade om med en ramsa. :D

Mvh
Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

I natt har det dock gått lite bättre. I morse vid 5 vaknade hon men somnade om med en ramsa.
:thumbsup: :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Vill bara dela med mig av min glädje :-) och om det är någon som känner sig tveksam till kuren och läser detta så vill jag bara säga att det är lite jobb men helt klart värt det!!
I går sov båda våra barn när kl var 20.00 (Elin somnade 19.35). Sambon och jag (som haft det lite jobbigt ett tag) kunde sitta i lugn och ro på verandan och njuta av revbensspjäll och vin! För första gången på läänge! Äntligen känner jag att jag kan slappna av på kväll iaf. Hon vaknar fortfarande på natten ibland men hela kvällen sover hon :sleep:
I natt vaknade hon inte förrän 04.15 första gången, men hon somnade själv direkt. Sen vaknade hon 06.10 och låg ett tag och småpratade och var tyst omvartannat. "väckte" henne när jag märkte att hon började bli missnöjd men när hon var tyst en liten stund. Det är fel, jag vet, och jag måste tag tag i de tidiga mornarna nu! Samlar lite kraft inför imorgon, då är det tidigast 06.45 som gäller! :evil:
Men hellre jobb med tidiga mornar ett par veckor än att ha det som vi hade det förrut!
Men jag har en liten fundering kvar :? I går kväll var hon riktigt ledsen ett tag så jag gick in och skulle solfjädra och tänkte göra som Torpsara skrev, hålla läänge. Men hon blev tokarg! Är det vanligt? Ska man fortsätta då?

Mvh
Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir över ditt inlägg. Ni har jobbat så bra :thumbsup:

Angående solfjädern är det väldigt vanligt att de protesterar rätt högljud första gången, det kan ta upp till 20 minuter. Men när det väl fattat den så tycker de att den är väldigt skön. Så det är väl investerad tid. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"