Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kantarella - härlig historia! Skönt för lille Ian att ni sörjer för hans goda nattsömn. Det låter som om kuren var lindrig med nödvändig!
Lite tidiga morgnar tampas vi också med, men man kan ju inte sova åt barnen, som en klok dam har sagt.

Tessan - värmen får vi leva med! Tänk vad bra den är för alla muskler som blir stela av att lyfta barn i och ur spjälsängar, upp och ned från skötbord osv. Vi har våra sovrum på vinden, i söderläge. Med svart plåttak. Det är drygt 50 grader där, men det är ju med all säkerhet övergående! :wink: Vintern kommer, kylan och rugget sviker sällan... :lol:
Hoppas att du har fått lite svalka (och kanske en och annan mygga?!) uppe hos fjällmor!

Miniz - vi har också en glupsk typ! Han var så försynt så länge det bara bjöds flytande föda, men nu, när den kommer på sked är det andra visor! Jag tror faktiskt att han saknar botten. Han smäller i sig som en skogshuggare, stora lass havregrynsgröt, vuxenportioner av puré, som vi nu har börjat servera i allt grövre konsistens. Jag slutar mata när jag tror att han ska spricka, (efter typ 1 stort glas burkmat, en banan, liten portion risgröt och ett glas fruktpuré. Som han ibland sköljer han ned med lite majsvälling). Han tackar aldrig nej, han... :lol:

Kvacke - vilken sorg! Kramar!

Krisse - hoppas att ni har det bra på resande fot och att Mozart ger effekt. Vi får nog också snart leta fram Hugos gamla Mozartplatta inom kort, tror jag (se kommentar till Kantarella).

Sommarkram till er alla!
Ulrika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Helloooooo! :D

Inne å dricker kaffe vid datorn å kollar till er alla - ljuvlig läsning!

:heart:

en xtra kram till lyckad kur Åsa!

:heart: :-({|=

Puss å Kram
/Tessan å Fjällmor ( som legat på playa del Lappland idag )
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hej allihopa!

Smiter in här med en liten uppdatering om läget för oss! SÅÅÅ roligt att läsa hur det går för er alla!

Här är dagarna klockrena! Jimmy är fortfarande en liten trötter som gärna vill marginalkvarta men vi börjar bli lite snåla med dem nu då nätterna strulade till sig under semestern. Från att bara ha ätit ca 20-30 ml vid nattmålet (och jag trodde förstås att han skulle sova över nattmålet av sig själv) så gjorde allt resande att han helt plötsligt slukar 200 ml på natten och det är ett evigt kämpande med maten på dagtid. Speciellt förmiddagen, frukost är inte alls kul.... Så nattmålet måste bort!

Vi hade två nätter hemma förra veckan då vi slopade maten men uppvaken bestod. Så åkte vi till stugan. Liten yta och mycket folk gjorde förstås att trötta jag var bekväm på natten, tryckte dit flaskan och visste att då somnar han lugnt om och väcker ingen annan. Jag har dessutom inget tålamod?? Så nu då vi är hemma igen ska pappa få ta några nätter i källaren med lilleman. Får se hur det går. Jag vet att han inte kommer att ge gossen mat men jag tror inte han vagnar bort nattmålet som jag vill, så att han oxå lär sig somna om själv, det blir nog mer smålullande med vagnen bara för att söva... Eller så kanske jag måste ha lite mer tilltro till maken?

Dags att ta bort nappen oxå..... Men jag är ju så fjantig och inbillar mig att han "behöver" den.... Så den är kvar ännu :-(

Annars är liten en riktig solstråle som charmar sin omgivning hur enkelt som helst! En riktig gobit :-)
Boris

Inlägg av Boris »

Hej snabb fråga.
Vet någon var verktygslådan länken ligger? Behöver nämligen lite mer info om ramsa, solfjäder o framförallt hur man buffar än vad jag lyckas fatta i BB. Ska snart slopa vagnen som sovplats är tanken...
Prinsessa född 06/04/2008
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej flickor!

Allan äter gröt så det sprutar ur öronen. Jag inser att det är dax att börja med något mer. Provade banan lite halvhjärtat men det gillade han INTE. Sötpotatis blir det nästa gång.

Eftersom han flera gånger har fått klara sig på gröt med pappa och Karla från 9-5 om dagarna trodde jag att gårdagens äventyr med en kär gammal vän skulle gå galant, men se, efter sex timmar får jag mjölkstockning i höger bröst.
Jag åkte hem dubbelvikt och höll på att svimma.
Och så blev det knappt bättre av att han sög ur bröstet heller! (Jag ryckte givetvis upp honom ur hans skönhetssömn. 8) )
Utan jag har fortfarande APONT. Ingen får röra bröstet. Vad är detta??

Allan sover fortf i insatsen, numera på golvet, säng är inhandlad för 75 kronor men jag vill måla om den först. Samt flytta hem.
Han ställer sig upp på alla fyra och gungar frenetiskt fram och åter och vänder sig hursomhelst. Det är närmast livsfarligt att låta honom sova i vagnen uppe i höjd så att säga.

Karla firar sitt storasysterliv med att vara utan blöja på dagarna! Hon kör med toaring nu. På tisdag blir hon 2 år och av oss ska hon få en ponyridning. Hon är hästgalen, hur hon nu blev det, med typ hästrädda föräldrar.
Boris

Inlägg av Boris »

Tack för länken :)
Oj oj oj vilken liten pussis vi har här hemma, vill tro det är pussar iaf och inte att hon försöker äta upp folk :P HOn skrattar o sedan gapar o sätter man henne mot kniden så gossar hon runt där eller suger tag 8-[ Tar jag sedan bort henne o pussar tillbaka gapar hon ännu vildar o försöker slänga sig mot min kind :P Dock är kära faderns kind ej lika mysig anser hon, antagligen pg sjäggväxten men morfars kind pussas det friskt på (mindre sjäggväxt 8) )
Åsså älskar hon att läsa/äta morgontidningen..trycksvärta är väl bra för magen 8)

De blir ju bara härligare ju äldre de blir!

På nedgativa sidan har vityvärr stört hennes rytm under semester men nu ska det tillbax på gammla spåret igen!
Boris

Inlägg av Boris »

Fjällmor Vet att du bara mygläser här mest, men hur verkar det funka med Laktobaktelus reuteri, klarar sig Meja från alergier? Kanske för tidigt änn att säga.

Har någon av er börjat med ordförståelse och enkla teckenspråk änn för att hjälpa utvecklingen?

Kram.
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej igen på er!

Nu är semestern över (fast för mig är det ju lördag hela veckan :wink: ) Det är så skönt att komma hem igen och få pyssla runt lite tycker jag.

Veckorna på gotland med släkten gick faktiskt över förväntan. Självklart krånglade någon lur här och där och en natt skrek hon i nästan 40 min puh men efter en lång solfjäder så somnade hon om. Och det var inte det lättaste i en resesäng....jag fuskade lite emellanåt och hade en hand på ryggen så jag kunde halvsitta över sängen.
Visst har vi som vanligt fått lite åsikter som - skall hon sova igen etc men jag har mest bara hmmm fast berömm har hon fått hela tiden att hon är så nöjd och glad. Fast min mamma sa faktiskt en kväll - Du är en fantastisk mor till din dotter :heart:

Emmy är en liten krabat i sängen. Hon ligger definitivt inte still utan det kryps omkring hejvilt. Men hon verkar trivas bättre i sängen för nu är det stört omöjligt att få henne att sova i vagnen. Sedan har vi även tränat vändning från rygg till mage då hon alltid slänger över sig på rygg i sängen. Efter tre dagar så har hon nu fått ordning på tekniken så hon kommer runt.

Kattklo - hu mjölkstockning lät ju hemskt :( har tack och lov aldrig upplevt det. Hoppas det är bättre nu.

Kram på er i regnet
Emmy 080212
Rasmus 091223
ela

Inlägg av ela »

Hej alla mammor som har bebisar i samma ålder!
jag hör ju oxå hit igentligen men missat denna tråd helt totalt :cry:
vår lilla e född den 11/2-08 o blir alltså snart 6månader.
men men, jag tänkte höra mej för om jag oxå får hänga på här :)

kanske inte alltid kommer skriva men läser gör jag gärna. får se om jag först tar igen d sidor jag missat men d e rätt många vill jag lova.
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

helloooooo bebisar och päron! :D

Vi är fortfarande utan router, därav frånvaron. Kommer tebax fortare än blixten (asgarv :roll: :lol: ) hoppas jag...

/Fjällmor
Krisse

Inlägg av Krisse »

Välkommen hit ela!

jag hittade också hit ganska nyligen - såklart du skall vara med och häng här :D
Min Emmy är född dagen efter din så dem är ju jämngamla nästan precis.

Vi har nu bytt från liggvagn till sittvagn. Halvt bakåtlutad på rygg vill hon ju inte ligga utan vill hellre sitta upp men jag undrar om man skall vara försiktig med att låta dem sitta upp.....blir det för jobbigt för ryggen i början :?:
Fast hon kanske säger till själv om hon blir trött :?:
Det är mycket roligare att gå ut när hon kan kolla på allt som händer utanför vagnen, alla träd som blåser.

Den första tanden har även kommit, eller snarare en liten liten tipp. Hon har inte varit särskillt intresserad av att äta men det kanske är därför annars har jag inte märkt av något. Kanske dax att införskaffa tandborste och tandkärm snart :lol:
Några tänder hos er andra??

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse

Inlägg av Krisse »

Välkommen hit ela!

jag hittade också hit ganska nyligen - såklart du skall vara med och häng här :D
Min Emmy är född dagen efter din så dem är ju jämngamla nästan precis.

Vi har nu bytt från liggvagn till sittvagn. Halvt bakåtlutad på rygg vill hon ju inte ligga utan vill hellre sitta upp men jag undrar om man skall vara försiktig med att låta dem sitta upp.....blir det för jobbigt för ryggen i början :?:
Fast hon kanske säger till själv om hon blir trött :?:
Det är mycket roligare att gå ut när hon kan kolla på allt som händer utanför vagnen, alla träd som blåser.

Den första tanden har även kommit, eller snarare en liten liten tipp. Hon har inte varit särskillt intresserad av att äta men det kanske är därför annars har jag inte märkt av något. Kanske dax att införskaffa tandborste och tandkärm snart :lol:
Några tänder hos er andra??

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
miniz

Inlägg av miniz »

Hejsan allihopa.

Välkommen hit ela. Klart du ska kackla med oss!

Max är i storform. Kryper och utforskar hela sitt hem, vi har varit borta 5 veckor sa allt är härligt spännande og nytt. Innan vi reste kröp han inte och alade inte heller. (Han har nog alat lite för lite, jag har försökt hjälpa och motivera honom, men när han kom pa hur man kryper var det gjort.) Vi plockar bort smasaker hela tiden, systrarna far glömma sina pärlor och andra smagrejs ett tag.

Han sover 11 timmar natt och tva lurar pa dagen, äter grönsaker, frukt och välling pluss bröst. Han älskar att äta.

Krisse- Om du inte gar ute sa alltför länge tacklar väl ryggen det nu, hon är ju 6 manader, visst? De sitter ju i bilstolar ocksa fran de är nyfödda, sa lite sittvagn skadar nog inte. Min lille har suttit i vagn hela sommaren ( inte heeela sommaren :lol: ) och ser ut till att trivas med det. Han sitter ocksa i matstolen vid bordet medan vi äter och han tuggar pa en torr brödskorpa.

Han har fyra tänder och den femte pa väg, tror jag. Han ser ut som en kar.

Kram
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej hej!

Har varit borta länge nu och haft trevlig läsning om era godingar tillbaka i Stockholm. :D

Inspirerande med kuren Kantarella. Har också just avslutat 4:e natten på en kur med strålande resultat. Litet uppvak vid 6 som ramsades bort av min man som skött hela kuren så bra. Jag skulle få sova men istället blev det tvåtimmarsuppvak från trotstjejen tredje natten men det är en annan historia. I alla fall sov Gustaf helt ok hela i början på sommaren men vi hade en del nappuppvak och åt gjorde han en gång också eftersom vi väntade in vattkoppor och inte tyckte det var någon idé att minikura innan. Och när man sen är kliig behövs ju lite extra dutt men det ordnade sig för att sen eskalera med vändningscirkus och massa uppvak efter vaccination med feber och då blev vi riktigt motiverade till liten kur där nappen togs bort. Fantastisk kur som sagt! Det enda lite jobbiga för blödiga mig är att han protesterar väldigt högljutt vid läggning. Tålamod jag vet, inte min starka sida.

Annars då är det bara fint med Gustaf - Så himla glad och go! Fyra tänder har han som kom vid fyra och fem månader ungefär. Vassa som sylar och han vill gärna gnaga på våra fingrar. Sitter hyfsat med lite stöd på sidorna, bla i liggvagnen, badbaljan och barnstol. Mycket pop att vara ute och kolla in allt som händer. Vänder sig lätt från mage till rygg och tvärtom nu också sedan några dagar. Kommer inte så bra framåt, mest bakåt och runt men det är nog på g. Har rest sig på alla fyra någon gång. Vet att han borde åla först... Skrattar högt åt storasyster och alla som ler mot honom.

Maten är det lite si och så med. Han är ingen storätare helt enkelt. Inte särskilt hungrig på morgonen heller fast nattmålet är borta. Men han går ju upp bra och väger nu 8 kg och är 68.5 cm lång. Mest välling blir det men broccolipure och frikadeller och annan pure går också bra några skedar om man samtidigt får gröta runt med händerna i skålen.. :D Gröt är inte heller särskilt spännande. Jaja, det vänder säkert snart. Har klassiskt schema med kort lur, lång lur och kort lur som passar oss alla jättebra.

Kram och godnatt!
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"