Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kvacke

Älsklingar födda i början av 08

Inlägg av kvacke »

Tänkte att vi kunde starta en kackeltråd om våra älsklingar som är födda nu i början av 08. Jag vet inte om mars är så mycket början egentligen :wink: men det vore kul om ni med barn födda tidigare också ville vara med. Det är nyttigt att höra om era erfarenheter också.

Våran Oscar föddes 14 mars och är en riktig goding. Vi njuter för fullt och håller på att lära känna varandra. Vi har ambitionen att köra standardmodellen fullt ut och dagarna funkar bra nu. Nätterna är lite vingligare men han är ju som sagt bara en liten plutt än så länge så jag tar det hela med ro. Det ger sig nog med tiden men vissa nätter är jag riktigt trött och har svårt att somna om. Det blir liksom svårt att slappna av när man vet att man måste somna tycker jag. :D

Så kackla med mig vänner! :lol:

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Hege

Inlägg av Hege »

Hej

Jag ilar till, ifall man orkar med lite hjärntjat här i tråden... Släng ut mig ifall inte!

Jag klippar in något jag skrev i en annan tråd, det känns aktuellt för bebisar födda nu i 08:

Muskler växer när dom används. Det går inte att frågasätta.

Hjärnan växer också vid använding. Konkret och bokstavligen. Hjärncellorna blir större om de används. Stora hjärnceller är smartare än små.

Hur använder då bebisar hjärnan?

Ju, genom intryck de får från de fem sinnerna.

Hur får man som bebis intryck till de fem sinnerna?

Jo man:
1) tittar med ögonen. Vad ser man om man ligger på rygg? Och ser man mer om man ligger på mage? (Det här är en viktig frågeställning!!)
2) får taktil stimulans genom huden. Får man mer av det om man ligger på mage (ansikt, kinder, bröstkorg, armar och händer, mage, lår och tår) än om man ligger på rygg (bakhuvud, rygg)?
3) hör med öronen både på rygg och på mage, men ljud går genom golvet också, det hör man på ett annat sätt om man ligger på mage. Med örat mot golvet.

Det här är viktig för den neurologiska utvecklingen!!! Jo mer bebisen ser, hör och känner, ju snabbare växer hjärnan. Ju snabbare utvecklas hjärnan. Ju BÄTTRE utvecklas hjärnan.

Och ja, musklerna i nacken utvecklas också. Men ännu viktigare, det som STYR musklerna i nacken utvecklas. HJÄRNAN. Det kan vi inte se, men vi kan se resultatet. Bebisen kan lyfta på nacken. Tidigare. Och kan åla och krypa tidigare.

Bebisar som startar med försprång i livet kommer BEHÅLLA det försprånget.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nog orkar vi med lite hjärna! :wink:
Våran Oscar föddes 14 mars och är en riktig goding. Vi njuter för fullt och håller på att lära känna varandra. Vi har ambitionen att köra standardmodellen fullt ut och dagarna funkar bra nu.
Shit vad underbart det låter! Njut av vad ni har! Och det var inte illa pinkat eller långsamt jobbat, era dagar funkar enligt SM och han är ju inte ens en månad än! :-({|= Jag är imponerad ska du veta.

Här är vägen ännu stenig och krokig. Allan hade en tuff start med stark överlevnadsångest som följd, sen blev vi alla sjuka och är det fortfarande. Allan har varit sjuk sen dag 10 :cry: och nu har han en dubbelsidig öroninflammation.
Man kan säga att vi var närmare SM de första 10 dagarna än vad vi är nu.
I flera dagar har han bara orkat sova, äta en snutt var 3e timme och sen somna om igen.
Jag tror att det håller på att vända nu, hoppas hoppas.

Detta gör tyvärr att vi inte hunnit njuta så mycket ännu och vi har gråtit hela familjen bra mycket mer än vad kunnat föreställa mig. Blä!
Önskar mig en rejäl smekmånad med början i dag!

Den lysande stjärnan just nu är storasyster. Karla! Klippan! Även hon rejält sjuk under senaste månaden, vinterkräksjukan, en saftig förkylning och nu hosta ej av denna värld. Men vilken tös!
Pussar på Allan varje gång dom möts, utan undantag! Som driven av ett inre "tvång". Hon pussar då inte mig varje gång vi ses :D Men Allans huvud tar hon ömt i sina händer också pussar hon ljudligt på pannan eller kinden, allvarligt. Det är viktigt! Och det syns.

Vi har fått en syskonvagn av makens föräldrar och vi är så glada att vi valde den där dom sitter/ligger brevid varandra, i samma höjd. Karla håller koll på lillebror förstår ni. Kollar över mjukliftens kanter, försäkrar sig om att han ligger där. Var femte minut ungefär.
:heart:
blomman

Inlägg av blomman »

kattklo skrev: Den lysande stjärnan just nu är storasyster. Karla! Klippan! Även hon rejält sjuk under senaste månaden, vinterkräksjukan, en saftig förkylning och nu hosta ej av denna värld. Men vilken tös!
Pussar på Allan varje gång dom möts, utan undantag! Som driven av ett inre "tvång". Hon pussar då inte mig varje gång vi ses :D Men Allans huvud tar hon ömt i sina händer också pussar hon ljudligt på pannan eller kinden, allvarligt. Det är viktigt! Och det syns.

Vi har fått en syskonvagn av makens föräldrar och vi är så glada att vi valde den där dom sitter/ligger brevid varandra, i samma höjd. Karla håller koll på lillebror förstår ni. Kollar över mjukliftens kanter, försäkrar sig om att han ligger där. Var femte minut ungefär.
:heart:
Jag har ingenting i den här tråden att göra alls.. men guuuud, jag blir ju tårögd av att läsa om storsyster Karla.. :heart:
Får man träffa henne på måndag?
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack Hege för värdefull information! Lille Oscar ligger på mage det mesta av sin vakna tid och om det är lite gnälligt när han ligger på rygg så vänds han över på mage och gnället glöms bort. Livet är roligare på mage :D

Kattklo - Vilken resa ni har gjort :cry: . Först den jobbiga förlossningen och sen sjukdom på det, blä!! Du skriver så underbart om lilla Karla och jag håller med Blomman om att man blir riktigt tårögd.

Det enda som jag kan tycka är lite besvärligt nu när man inte bara har ett barn att tänka på är när Oscar har svårt att komma till ro vid bröstet. Han spänner sig som en liten pilbåge och blir alldeles svettig. Wilma stressas också när det händer på nåt sätt och vill vara väldigt nära sin mamma. Då blir jag lite stressad och Oscar får absolut inte nåt tag...... 8) Ja, ja det ger väl med sig men ibland är det en lockande tanke att ta fram en flaska ersättning. Fast jag vet också hur mycket jag njöt av amningen efter några månader med Wilma så jag vill verkligen fortsätta försöka.

Kul att du hänger på tråden Kattklo!! Nu får vi försöka locka hit några fler... :D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hopp...

Rasmus kom 21/3 och har sen dess varit en ganska duktig kille tycker jag, snarare hans mamma som är vinglig så det räcker och blir över.
Väldigt många tårar fälls av mig men tack vare några fantastiskt fina personer här på forumet som ger mig specialpepp och sparkar i baken via pm så känns det vissa dagar väldigt bra ändå.

Jag hör till dom som absolut inte klarar att njuta, smekmånaden finns inte utan jag vill från början ha mitt "schema" fungerandes. Det stressar såklart och jag kämpar för att lugna mig och bara ta in att jag faktiskt har två till synes friska fina ungar som är helt ljuvliga. :heart:

Jag har skrivit anteckningar om varje vakentid och det är ganska roligt att se hur dagarna kan skilja men nu senaste två dagarna har han verkligen fått korn på att sova. Att hålla vaken 1,5 timme är stört omöjligt. Jag ammar/ger flaska till en oftast sovande bebis och som sen är vaken en liten stund, sugen på mer mat och somnar skönt.
Tidigare vecka har han haft vakenpass på upp till 3 :shock: timmar med flera påfyllningar och halvdålig sömn.
Nätterna är vingliga men några har varit riktigt bra.
Igår sov han som en stock genom hela kvällen, en timme vaken för lite påfyllning av mat men då blev natten som den blev också :-) Mer eller mindre varje timmesmatning.

Amningen fungerar sådär, i och med att jag är ganska svajig så ger jag mycket flaska men det fungerar bra. Gäller bara att inte haka upp sig på antal ml ännu, vissa mål går det ner mycket, andra inte. Ammar jag vet jag ju inte alls hur mycket han får i sig 8)

Men summan hittills är iaf att han oftast nu sover sina 2,5 efter en vakentid om 1-1,5 timme så vi är på god SM-väg.

Kattklo:
OJ :shock: Dubbelsidig öroninflammation, hur kan man ha sån otur att åka på något dylikt så här i början av livet. Usch. Förstår att det måste vara väldigt påfrestande för hela familjen. Är ni fortfarande hemma allihop?

Kvacke:Jag instämmer om nätterna, man är så trött men kan ändå inte sova. Inatt var det helt omöjligt. Uff va trist det är.

Emma är en helt perfekt storasyster som serverar både chokladbollar, äpplen, vatten och annat gott att äta samtidigt som pussar och klappar haglar!!
Ska bli spännande att vara hemma med båda, längtar tills dagarna blir mer stabila så vi kan vara ute mer och ge oss ut på lite äventyr, just nu blir det lite väl mycket Astrid Lindgren hemma för Emma..
På måndag börjar Thomas jobba, känns lite nervöst, hur ska till exempel Emma komma ur spjälsängen på morgnarna om jag sitter och ammar :wink:
Såna små detaljer sitter jag och funderar på!

Kram så länge,
/T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hellooooo i bebistråden! :D

Får vi vara med... :?:

/Fjällmor
kvacke

Inlägg av kvacke »

Jaaaa Fjällmor!! Du var en av dem jag hade i åtanke. :heart: Du skrev i nån tråd nånstans att er smekmånad varar i 2 månader och det har jag verkligen tänkt på. Här får det också gärna vara smekmånad 2 månader. Scheman osv kommer vi att hinna med det också. :wink:

Tessan - Jag tyckte också att det var döjobbigt när Mathias skulle börja jobba igen men det har gått över förväntan. Man kan alltid amma stående och det går att torka kissrumpor även när liten hänger vid bröstet. :wink: De första dagarna när vi var själva märkte jag att Wilma blev frustrerad ofta men nu har hon verkligen accepterat lillebror och fullständigt överröser honom med kärlek. Det är som att han alltid har varit en del av våran familj.

Jag upplever också att jag gråter väldigt lättare den här gången och det kan vara över allt möjligt. Känner mig precis som du Tessan minst sagt vinglig många gånger. Ibland är det så fjantigt så vi börjar skratta istället men hormonerna är verkligen överallt.

Det har hjälpt min väldigt mycket att läsa om Nancys resa med lilla Lucine. :heart: . Jag håller vaken så länge det går och proppar ungen full med mat. Skak i handtaget är också infört. Tack Nancy :heart:

Hur går ni andra med ersättning? Jag har mjölk så det räcker och blir över men ger gärna en flaska till kvällen för att veta att han är riktigt mätt. Kan man koka vatten i förväg och ställa i kylen? Vilken sort är den bästa?

Kramar
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Klart du ska va me Fjällmor :-)
Det har hjälpt min väldigt mycket att läsa om Nancys resa med lilla Lucine. . Jag håller vaken så länge det går och proppar ungen full med mat. Skak i handtaget är också infört. Tack Nancy

Ja Lucines tråd är SKIT-bra, alla råd och Torsmammas fenomenala "skaka-om-lite" svar!

Hur går ni andra med ersättning? Jag har mjölk så det räcker och blir över men ger gärna en flaska till kvällen för att veta att han är riktigt mätt. Kan man koka vatten i förväg och ställa i kylen? Vilken sort är den bästa?

Själv har jag nu lagt ner amningen och kör med Babysemp och NAN. Båda fungerar bra men kommer att gå över helt till NAN bara affären här i skogen får hem det igen. Jag gör i ordning 1 liter ersättning varje kväll. Kokar upp vatten, låter svalna och blandar i ordning. Häller upp så jag har klara flaskor i kylen att värma i vattenbad innan varje matning. Sen är det alltid bra att ha några färdiga tetror tycker jag om man nu glömmer någon gång att göra i ordning eller att det strular på annat vis! :twisted: 8)
Just nu kämpar jag med att vända på min hjärna lite och ibland kan jag också börja skratta mitt i allt bara för att det är så vingligt! Trodde ju också att jag nu har börjat få in en kille som är hyfsad SM-are på dagarna 8)
Men sen kommer några dagar fulla av BARA SOVA :shock: på dagarna och vägra vara vaken mer än 30 minuter så tji fick jag. Får nog avvakta ett par veckor till innan jag försöker mig på 2-2 :-)
Jag har verkligen jättesvårt att få liten att vara vaken. Nakenfis, vatten på fötterna (á la Edwin från Gastsjön), ligga på rygg, visa färgglada saker, byta, ja allt man kan försöka med. Omöjligt....
8 timmars vakentid är bara att glömma, men när jag lyckas tränga undan tankarna på att hela bygget är på väg att rasa för att han är trött så är det okej. Dock har jag inte kommit så långt på den vägen än så jag tycker att det är rätt jobbigt med en trötter eftersom det inte riktigt blir någon bra tidsrytm för oss!
Så... Har ni vakentips, ge dom till mig!

Hur ser era nätter ut? Fått till dessa magiska 2 mål á 20 minuter?

Kram T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack Tessan för tips om ersättningen.

Oscar är också väldigt svår att hålla vaken och jag gör precis som du. Försöker verkligen med allt! Jag har accepterat att det är så och är glad när han är vaken 1 och en halvtimme men jag tycker ändå att det brukar ordna till sig framåt kvällen då han håller sig vaken några timmar. Inga 8 timmar på en dag, kanske 6.

Oscars nätter är lite olika men inatt åt han två gånger a 7 min! Det var kl 01 och kl 03. Sen åt han kl 06 igen men det räknar jag till lmorgon även om han somnar direkt igen. Jag byter inte blöja på natten då det inte verkar som han kissar så särskilt mycket nattetid. Den är blöt på morgonen men inte genomblöt. Han knorrar och gnölar en hel del däremellan men jag tror inte att han är vaken. Ibland har jag tagit upp honom men då sover han så gott 8) . Jag har vagnen precis jämte sängen så jag kan bara skaka lite i handtaget om han behöver hjälp att komma till ro och det funkar oftast. skönt!

Han verkar ha ont i sin mage då och då. Spänner hela kroppen och blir alldeles röd i ansiktet. Tips tas gärna emot på hur man motverkar gaser och ond mage.
miniz

Inlägg av miniz »

Halla!

Vi vill ocksa vara med. Men precis nu vaknar Max, sa vi aterkommer!

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Vilken bra tråd, jag är gärna med och kacklar lite spädis!

Här hemma njuter vi av Herman, veckor i går. Allt går så bra!!! Jag väntar fortfarande på det Stora Svarta Hålet som man kan trilla i. Men det har inte synts till ännu.

Liksom Tessan har jag också ltie svårt för smekmånaden. Jag tycker inte att smekmånad och struktur/schema/rutiner är motsägelser. Speciellt inte när jag är hemma med 2 små. Nu är Herman gosig nog att hålla med mig. Tur är det, för det gör vår tillvaro väldigt förutsägbar och lättplanerad.

Så här det det ut:
7.00 Godmorgon Hugo. Välling och ensamlek i spjälisen. Frukost och tidningar för mamma.
8.00 Gormorgon Herman. Ammas och pysslas med.
8.30 Hugo upp ur spjälis. Gröt och påklädning.
9.30-10 Ut. Till park eller skog.
12 Hem. Vakna Herman! Lunch till alla tre.
13.30-16 Herman och Hugo sover. Jag hänger här, mejlar, pillar med lite jobb eller läser bok. Helig stund för oss alla.
16 Upp och hoppa! Mellis till Hugo, ammar Herman.
16.30 Pappa kommer hem. Mamma proppar in hörlurarna och sticker ut på promenad 1 timme. Också heligt. MYCKET VIKTIGT inslag i min tillvaro, otroligt betydelsefullt för humöret.
18 Herman sover. Vi andra äter middag. Kvällsdusch/bad för mamam och Hugo. pappa väcker Herman och ger flaska.
20 Godnatt Hugo.
21 Godnatt Herman
22 Godnatt mamma och pappa.

Det här ger mig styrfart och gossarna struktur. Ibland (som idag) kommer farmorfarfarmormormorfar och gör något busigt med Hugo en förmiddag. Då sitter jag på café med bok eller går promenad med Herman i vagnen.

Lillgullet var god nog att ganska tidigt begränsa nattätandet till 00, 03 och 06. Max 10 minuter långa mål. Förra helgen skulle vi ta bort 00-målet. Det gick kanon! Inte ett pip, bara lite knorr som lätt vagnades bort. Men direkt efter 3-dagarskuren var det dags för ökningsperiod! Typiskt. Herman tog bums tillbaka 00-målet och vi vagnade förgäves av och till i 2 timmar en natt, sen backade vi. En snabb påfyllning ger oss alla bättre nattsömn, resonerade vi.
Och då började han snart sova över alldeles själv! Först en halvtimme. Sen en halvtimme till. Och så lite till för varje natt.
Nu är det nattamat 02 och 05 istället.

En sak jag tänker mycket på nu är syskonens relation. Hugo älskar att ha småbarn i huset, han använder honom som en snutte; stoppar in tummen i munnen, breder ut handens övriga fingrar över Hermans hjässa och så snusar han. Flera gånger om dagen. När Herman ligger på golvet, när jag ammar, när han har Herman i knät... Alldeles bedårande.
Igår fick Herman bada i Hugos knä. Mycket omsorgsfullt höll han lillebror runt bröstkorgen med ena handen och öste lilla magen med den andra. Idag kom han med två bananer när jag satt och ammade. "HE-MAN!" insisterade han och gav den ena till lillebror, tog den andra själv.

Sådana underbara stunder har vi flera gånger om dagen! *lipar*

Därför var det något underligt att möta andra mammor på en sk. syskongrupp på BVC. Alla andra verkade bara vänta på att storbarnet skulle mörda lillbarnet. En bebi var blåslagen i ansiktet. Storebrors verk. En mamma hade så svårt att få med storbarnet från dagis. Nu funderade hon på att faktiskt bra lämna honom där. "Inte hela kvällen, men någon timme i alla fall". De tyckte de andra mammorna var en utmärkt idé. "Ibland måste man faktiskt dra sakerna till sin spets!" Det tyckte inte BVC-damerna. De såg helt förskräckta ut. Försiktigt försökte de uppmana till uppmuntran när storbarnen gör bra, fina, snälla saker, istället för att banna det icke-önskvärda. "Piska är ändå mer effektivt än morot" löd gruppens svar.

Så sorgligt. Och jag kände inte alls igen mig. Här har allt varit smooth sailing, sånär som på ett litet kärleksbett i ett litet Hermanfinger. Annars är det klapp, smek, snus och gullande bröderna emellan.

Hur har ni det? Karla :heart: Allan, helt klart, men annars? Hur gör ni, hur uppmuntrar ni barnen att gilla varandra? Hur hanterar ni ev. gnissel?

Kram
Ulrika
kattklo

Inlägg av kattklo »

The more the merrier! :D
Välkommen alla! :heart:
Jag hör till dom som absolut inte klarar att njuta, smekmånaden finns inte utan jag vill från början ha mitt "schema" fungerandes.
Det känner jag igen från min tid som nybliven morsa till Karla, kunde inte alls njuta. Det gick inte så bra den här gången heller- men av helt andra orsaker. :cry:
Den här gången har jag verkligen fått slänga allt vad tider och scheman heter över axeln och det enda enda som spelar nån roll är att han inte gråter av smärta.

Å talar vi om vakentid och tips så tycker jag att det allra viktigaste är att dom njuter, så fort tröttheten övergår i gråt "låt mig sova"- gråt så måste dom ju få det oavsett om det gått 45 minuter eller 1h och 45 minuter. Tycker jag. Redan om en vecka kan dom orka mera!

Hur går ni andra med ersättning? Jag har mjölk så det räcker och blir över men ger gärna en flaska till kvällen för att veta att han är riktigt mätt.
Det gör inte jag, men istället blir det mer amning under kvällen och lite kortare sömnpass däremellan. Har tänkt mycket på det och jag tror det är helt naturligt, vill man amma kanske inte 2+2 funkar under kvällarna jämt utan ibland krävs det tätare amning. Inte så mycket att hetsa upp sig över tycker jag.
Vill man apselut och jämt ha 2+2 så kanske ersättning måste till.
Det var likadant med Karla, jag körde inte ersättning utan ammade tätare på kvällen istället och det gick huuuuur bra som helst. Går ju inte att stå och vagna en unge vareviga kväll som egentligen bara vill äta.
Hur ser era nätter ut? Fått till dessa magiska 2 mål á 20 minuter?
Mja, vi har ju varit sjuka och vaknat stup i kvarten. Allan har haft svårt att andas och haft ont i sina öron. Under sina ökningsperioder som märkts väldigt mycket har han velat äta varannan timme på natten
Nu är vi glada för han fattar så tydligt att det är natt, somnar lätt om efter nattmålen och bajsar sällan nattetid.
Han visar tendenser till att vara aphungrig runt 01,02 men inte ett dugg hungrig på vargtimmarna. Får se om jag ändå kör det klassiska upplägget när vi ska börja styra upp målen eller om jag skräddarsyr på nått vänster.

Å! Nu hoppar nya mamman in as im speaking! Måste posta å kolla vad du säger kvinna!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kvacke skrev:Jaaaa Fjällmor!! Du var en av dem jag hade i åtanke. :heart: Du skrev i nån tråd nånstans att er smekmånad varar i 2 månader och det har jag verkligen tänkt på. Här får det också gärna vara smekmånad 2 månader. Scheman osv kommer vi att hinna med det också. :wink:
:lol: :heart:

jo..alltså..minst 2 månader :roll: verkar det bli denna gången :wink:
Nya mamman skrev: Jag tycker inte att smekmånad och struktur/schema/rutiner är motsägelser.
Håller med!

Tack för välkomnadnet återkommer när jag orkar skriva längre..

Kram!
/Fjällmor
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nya mamman! Det där låter ju helt underbart!
Jag är svårt svårt avis. 8)
Det finns vissa saker Karla har noll tålamod med och det är till exempel att vänta på grund av någonting man gör med Allan. Jag tvivlar aldrig på kärleken med det blir många många utbrott här hemma.
Nu när alla varit så sjuka har sociala delaktighet blivit lidande och det accepterar inte Karla, hon leker inte nöjt för sig själv, hon krisar ihop i timmar.
Jag kan lugnt säga att jag är långt långt ifrån ett schema som erat eller att ihuvudtaget klara våra dagar själv här hemma.

Men, Allan har ju varit sjuk. Inte glömma. Varje vaken stund har han ju skrikit. Påfrestande för alla, inte bara för honom själv.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"