2 månader - schema, mat och sömn?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Camilla_H
Kontakt:

SUPERRAPPORT!!!

Inlägg av Camilla_H »

Detta är en superrapport! :D Jag vet inte var jag ska börja så bra är det!

TACK ANNA, TACK TORSMAMMA!!!!

Det hela går att sammanfatta i det som min sambo sa till mig vid middagen idag:

"Om man jämför med de bäbisar jag träffar så är verkligen vår son lugn, go och glad. Och det beror på att han har en så underbar mamma!"

Men jag skulle inte vara så underbar utan er!!! *rörd snyftning* :) :heart:

Arvid sover hela natten. Jämt! Han kan vakna en halvtimme för tidigt på morgonen men somnar om eller ligger och roar sig själv lite medan han väntar.

Han börjar att sova riktigt bra på dagarna nu när han får sova i sin spjälsäng och inte i vagnen som han inte riktigt gillar (för trångt).

Han är enormt lätt att lägga för natten! Min sambos kusin (inga egna barn) har till och med lagt honom och det gick precis som vanligt. Han nästan ber om att få gå och lägga sig ibland!

Sen åkte vi bort över påsken och jag var lite gruvsam över att vara borta i fyra dagar och tre nätter med helt åsidosatta rutiner (skoteråkning med korvgrillning, dvs mat vid tillfälle och sömn när det passar), men han sov hela nätterna även där och när vi kom hem igen gick han utan problem in i sina vanliga rutiner.

Vi har egentligen inga problem nu men jag har ett par frågor som kanske finns besvarade någon annanstans men inte som jag hittar lätt (observera att jag inte läst hela BB - jag läser den bit för bit men mycket noggrant).

1. När brukar ni sluta med andningslarmet? Vid en viss ålder eller efter att barnet kommit till ett visst utvecklingsstadie?

2. Jag har sett lite antydningar men inte haft energi att sätta mig in i det, men gör ni något speciellt när det blir sommarljust ute när det gäller nattning och morgon? MÅSTE man göra det? Nu blir det ljust tidigt i Arvids rum men han verkar inte påverkas av det då det inte lyser direkt på honom.

Tusen tack!

/Camilla
Arvid född 070905, SM:ad sedan födseln. Schema: 12-5-2 med dagsstart 08:00.
Blogg: http://nosebay.blogspot.com
Människor är som paraplyer - de fungerar bäst när de är öppna.
Elle

Re: SUPERRAPPORT!!!

Inlägg av Elle »

Vilken UNDERBAR rapport! \:D/ =D>
Camilla_H skrev:
1. När brukar ni sluta med andningslarmet? Vid en viss ålder eller efter att barnet kommit till ett visst utvecklingsstadie?
Vi hade larm till Olle fram till han var 10 månader.
Camilla_H skrev:
2. Jag har sett lite antydningar men inte haft energi att sätta mig in i det, men gör ni något speciellt när det blir sommarljust ute när det gäller nattning och morgon? MÅSTE man göra det? Nu blir det ljust tidigt i Arvids rum men han verkar inte påverkas av det då det inte lyser direkt på honom.
Om han inte påverkas av det så gör inget. Om han däremot börjar ha svårt att somna eller vaknar tidigt på morgonen så se då till att det blir beckmörkt i rummet.

NJUT av varandra :heart:
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ÅH Camilla vilken sann njutning. Du kommer och se att massa flera sådana kommer ni säga, känna och göra och förundras över vad tiden går. Det blir nämnligen bara tydligare och tydligare märker jag själv med åren. HELT UNDERBART!! :heart:

Tack själv!! :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Sömnschemafundering

Inlägg av Camilla_H »

Hej!

Jag behöver ett råd ang ändring av Arvids sömnschema. Dels blir han ju nu 7 månader, dels visar han att en ändring till mindre sömn redan är på gång av sig själv.

Nu sover han dagtid 45-2-20 (10:00, 13:00 och 17:00). Förmiddag och middagslur fungerar super men eftermiddagsluren är skitsvår nu sedan ca en vecka. Vi är ett rejält skolboksexempel när det gäller hur vi försöker få honom att sova men det slutar varje gång på ett av två sätt:
1) Han skriker och skriker och vi kör alla verktygen och till slut somnar han av utmattning och sover då max 20 minuter, men kan likaväl vakna efter 10 minuter.
2) Han skriker inte men sover inte heller, utan ligger och surrar för sig själv och efter 45 minuter brukar jag ta upp honom. Då är han som vanligt och inte särskilt trött.

Tidigare, innan han började med eftermiddagsstrulet, så var tanken att minska förmiddagsluren till 20 minuter och alltså behålla 3 lurar så länge.

Men nu börjar jag fundera på om vi hellre ska plocka bort eftermiddagsluren helt och behålla 45 minuter på förmiddagen? Alltså gå ner till två lurar redan nu?

Samtidigt så skulle det underlätta för oss om det bara var 20 min på förmiddagen och kanske att han då också sover bättre på eftermiddagen? På förmiddagen kan han nu sova hur länge som helst verkar det som (har glömt bort tiden ibland och då har han sovit en timme) och han somnar också omgående när han läggs.

Lurigt (hi, hi!) och vi vet inte riktigt vad som blir bäst. Har några råd till oss?

Sen har jag en fråga till TorsMamma - i sammanställningen över SM som du länkade till på första sidan i denna tråd så står det något kryptiskt om 20 minuterslurarna, något om allt mellan 5-20 minuter? Vad menas med det?

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Camilla,

Jag ändrade från 12-45-2-20 till 12-45-1,5-20.

När jag skrev detta var det så att jag gav just 20 min på em i vagnen under promenad ute (dvs alltdi 20 min förutsättningar) och då blev den allt från 5 min till 5+5 min till oftast 20 min. Och just under 8 mån ångesten var det väldigt skönt att få ha kvar dessa 3 pauser/dag som det innebar. Och genom att du gör långluren 30 min kortare har du ju desto längre tid att göra honom trött inför em. Så jag skulle inte dra ner morgonluren från 45 till 20. Men det är jag det. :wink:

Vad tror du om dessa tankar?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Tack för svar!

Jag vet inte om jag blev klokare men det satte igång tankeverksamheten iaf. Jag ska förklara problemet:

Jag har sedan i december varit halvtidssjukskriven och då har min sambo varit hemma på eftermiddagarna så att jag har fått sova då. Sjukskrivningen har delvis berott på mina leder, delvis på den trötthet som har som följd av ledproblemen ELLER så är jag trött ändå, därom tvistar de lärde. Summa summarum är att jag iaf hamnar mellan läkarstolarna och är därför inte längre sjukskriven fr.o.m. denna vecka. Det betyder inte att jag är frisk; lederna är bättre men jag har fortfarande hög sänka och lågt blodvärde och är därför väldigt trött.

Jag tänkte iaf prova att vara "frisk" ett tag men det förutsätter att jag får sova en längre period på dagen. Nu när Arvid sover 2 timmar så får jag min tid då, men det blir sällan två timmar för mig då jag måste stöka lite och varva ner. Min oro är att om jag byter till 1,5 på honom så kommer min sovtid att minska drastiskt också... :( Åas, så sover han visserligen bättre nu på middagssömnen men kan vissa dagar vakna till och jag måste ramsa och då får jag iaf inte sova hela tiden. Kanske att han sover bättre hela passet om det är kortare?

Så till förmiddagen - av någon anledning är det inte bra att han har sovpass kl. 10:00. För allting händer just DÅ. Mina provtagningar, babyöppet på familjecentralen, skoning av häst, mm, mm. Därför skulle det vara smidigare att han sov just 20 minuter för då blir det lättare att få ihop allt detta. Det är viss skillnad att han sover till 10:20 än att han sover till 10:45...

Så jag tror att vi testar 20-2-20 ett tag och fungerar inte det så får vi tänka om, helt enkelt.

Sen måste jag ju säga att jag inte ens tänkt på att gå eftermiddagsluren i vagnen! Det ska jag göra redan idag! Då slipper jag också känna ångesten inför den luren, en ångest som har börjat krypa sig på, då jag inte har så mycket ork över nu.

Varför behöll du 45 minuter på förmiddagen?

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, oj. Ja skall du vara frisk behöver du verkligen din vila på långluren.

Enl. BB så står det att sista luren på 3 lurars schemat "faller bort" och jag tog fäste på det så då har det slumpat sig så att schemat varit 45-1,5-20, sen 45-1,5-5 och till sist blev det 45-1,5 (bland 1,45 faktiskt) när man då har 2 lurar. Men visst det finns faktiskt inget som säger att du inte kan ha 20-2-20 och kör på det! Inför i 3 dagar och utvärdera efter 1 vecka. Annars ändrar du då.

Jag kan avslöja att vid just 9 mån när vi gick över till 2 lurar blev just långluren längre av någon anledning och nu när Tor är 1,5 år sover han 2 timmar och ändå sina 12 timmars natt. Men då skall du veta att det är jobbigt att vara förtrotsare och då behövs mycket vila även för honom. Så tänker jag.

Så jag ser egentligen inget konstigt med att du vill behålla din långa 2 timmarslur och sen ge sista luren som förutsättning i vagn ett par mån. För även en sliten och trött behöver ju en stund i solen också. :wink: 8)

Luddigt? Äh, jag vet inte riktigt. Jag följer dig gärna på din resa och berätta hur det går. Det KAN faktiskt gå alldeles strålande! :lol:
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Okej, jag tycker du var solklar och inte det minsta luddig! :D

Jag kör på och hör av mig om hur det går!

Ha en bra helg!

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack för rapporterna, ha en bra helg du också! :wink:
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Sommarrapport!

Inlägg av Camilla_H »

Hej!

Nu är det ett tag sedan jag rapporterade något och det är förstås för att allt går jättebra! :)

Men jag lovade ju att rapportera hur det gick med dagslurarna och det blev så att Arvid själv valde hur han ville ha det.

Vi valde 20-2-20 och redan efter en vecka så sov han inte alls på eftermiddagen trots alla förutsättningar (promenad i vagnen). Han låg och surrade för sig själv och så men sov inte. Efter flera dagar i rad med samma resultat så skippade vi eftermiddagsluren helt. Första dagarna var han ruskigt trött redan vid 19-tiden men sen har det gått till sig. Den enda gång han sover är när vi är ute med båten... ;)

Och han sover fortfarande fantastiskt bra på långluren - 13-15, stadigt! :)

På förmiddagen är vi inte alls konsekventa, men det verkar inte störa något i övrigt så det verkar inte vara något problem. Han somnar ca 10 och sover allt mellan 20 - 40 minuter, lite efter känn beroende både på hur han sovit på natten (ifall han är förkyld tex så vaknar han ibland ofta eller för tidigt på morgonen) eller hur han kommer att ha möjlighet att sova mitt på dagen.

Vi har dock haft det ännu jobbigare än vad vi redan har haft den här vintern.

Först låg jag inlagd på sjukhus i tre dagar i början av maj. Åh, gud vad jag upptäckte att jag saknade Arvid när jag såg honom igen! Tårarna rullade i mängder! :cry:

Sen blev Arvid förkyld, bara en vanlig förkylning, men den förvärrades och en natt vaknade han en gång i halvtimmen och sen kunde han inte sova alls för han hade så jobbigt med andningen. Vi åkte till akuten och fick åka ambulans med syrgasmask på till länssjukhuset där vi låg i tre dagar och han fick adrenalininhalationer för att underlätta andningen.

Veckan efter det blev jag inlagd igen men den här gången för operation.

Sen har vi alla tre varit väldigt förkylda, jag fick luftvägsviruset av Arvid och Arvid och Simon fick ett magsjukevirus.

Så min stadiga lilla son som redan vid 8 månaders ålder vägde 10 kg, väger nu fortfarande detsamma trots att han är 9,5 månad... :(

Men just nu är Arvid iaf frisk och han kryper för fullt sen drygt en månad, reser sig upp mot det mesta och går små stunder med stöd av gåvagnen!

Vi har haft lite nappåterfall under de perioder jag varit sjuk och när jag varit inlagd - pappa blir för osäker på ramsning, mm och för blödig så då halkar lätt nappen dit, men det är hittills inga problem med att låta bli nappen efteråt.

/Camilla
Elle

Inlägg av Elle »

Vad roligt att höra från dig Camilla :D Oj, vad mycket sjukdomar och ont som drabbat er under våren :( . Hoppas att ni känner er piggare nu. Ja, ibland kan man halka av banan lite men ni har ju verktygen för att komma upp igen. Vi finns här om det dyker upp några funderingar.

:heart: Elle
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Det är skönt att veta att ni finns! :) :heart:

/Camilla
Elle

Inlägg av Elle »

:heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :heart: :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"