Jag vet att det jag söker antagligen finns att läsa på forumet redan men jag hinner bara inte - jag har en massa fysiska problem med krånglande höft och knä så när jag inte ammar, byter och umgås med min son så försöker jag vila. Så finns det någon vänlig själ som ändå kan svara på mina frågor eller länka till bra trådar så blir jag jätteglad!
Jag vill egentligen berätta om vår status just nu och se om jag gör rätt. Min son är nu snart 10 veckor och har SM:ats från födseln. Nu har jag gjort ett schema sedan en vecka tillbaka (han är morgontrött och kvällspigg - precis som pappa!
08:00 - morgon och mål nr 1
09:30 - sova
11:00 - mål nr 2
13:00 - sova
15:00 - mål nr 3
16:30 - sova
17:30 - mål nr 4 samt badning.
19:00 - sova
20:00 - mål nr 5
21:30 - nattning
nattmål mellan 03:00 och 06:00.
Oftast så ger jag ur första bröstet ner i vardagsrummet och sen går jag upp på övervåningen, byter blöja och ger ur andra bröstet och när han släpper så lägger jag honom och ramsar. Jag passar på att stöka lite med tvätt och så tills att jag känner att han verkligen somnat. Men ganska ofta skriker han några gånger och här får jag problem med att jag velar över orsaken och därmed också över hur jag ska bemöta det. Nu gör jag så att jag först ger honom mer mat så att jag VERKLIGEN vet att han inte är hungrig. När han vaknar andra gången så lägger jag honom på mage (han sover på sida i vanliga fall) och då somnar han oftast om direkt (jag vänder på honom till sidläge efter ca 10 minuter vilket fungerar kanon OM han nu somnar på mage). Om han vaknar en tredje gång så har jag buffat honom, men blir osäker på om jag verkligen ska agera som om han kuras, dvs buffa även om han blir hysterisk? Men nu blir han inte hysterisk om jag kör den här trestegsraketen utan sover oftast sen.
Ibland gör jag så att jag ger ur båda brösten och byter på nedervåningen, dvs i mera stök och liv. Sen somnar han i min famn i samma veva som han släpper bröstet. Då går jag upp med honom och trots att han vaknar när jag lägger honom i sängen så somnar han om och sover då oftast för natten direkt. Detta känns för tillfället jättebra men jag funderar på om jag bedrar mig själv? Kommer detta sätt att ställa till det för mig när han blir äldre?
Jag har en dagramsa och en nattramsa. Dagramsan fungerade nästan direkt. Den lyder kort och gott - "sov en stund, dröm en blund" och den säger jag en gång när jag lägger honom i vagnen. Om han vaknar så fungerar det ibland att bara säga ramsa en sån där 4-5 gånger så somnar han om och annars så tystnar jag och vagnar. Ska jag upprepa ramsan när jag vagnat klart?
Nattramsan ("Go'natt Arvid, sov så gott, dröm så sött") säger jag en gång när jag lägger honom och om han sen vaknar till så avvaktar jag tills att han faktiskt skriker och inte bar låter litegrann. Då säger jag ramsan upp till 6 gånger och om det inte hjälper (vilket det mycket sällan gör) gör jag något av ovanstående. Borde jag säga ramsan fler gånger när han väl somnat?
Oj, det blev långt, men det är sånt som jag gått och funderat lite på.
Till sist måste jag bara säga att jag upplever min son som lättsam och mycket snäll, speciellt då han sover så bra på nätterna nu under den period där jag har det jobbigt fysiskt och inte är så full av ork och energi och behöver min nattsömn. Men ibland undrar jag om jag gör fel som fortfarande matar när han vaknar på nätterna oavsett hur mycket han vaknar och om detta kommer att bita mig i svansen framöver.
/Camilla