2 månader - schema, mat och sömn?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Camilla_H
Kontakt:

2 månader - schema, mat och sömn?

Inlägg av Camilla_H »

Hej!

Jag vet att det jag söker antagligen finns att läsa på forumet redan men jag hinner bara inte - jag har en massa fysiska problem med krånglande höft och knä så när jag inte ammar, byter och umgås med min son så försöker jag vila. Så finns det någon vänlig själ som ändå kan svara på mina frågor eller länka till bra trådar så blir jag jätteglad! :D

Jag vill egentligen berätta om vår status just nu och se om jag gör rätt. Min son är nu snart 10 veckor och har SM:ats från födseln. Nu har jag gjort ett schema sedan en vecka tillbaka (han är morgontrött och kvällspigg - precis som pappa! :wink: ). Så här ser schemat ut:

08:00 - morgon och mål nr 1
09:30 - sova
11:00 - mål nr 2
13:00 - sova
15:00 - mål nr 3
16:30 - sova
17:30 - mål nr 4 samt badning.
19:00 - sova
20:00 - mål nr 5
21:30 - nattning
nattmål mellan 03:00 och 06:00.

:arrow: Han äter under 1,5 timme direkt då han vaknar, förutom mål nr 4 och 5 då han äter inom timmen. Bör han äta inom en timme under alla mål nu?

:arrow: Han har svårt att sova på dagen så jag har honom i vagnen och han är lätt att få att somna men vaknar gärna ofta eller för tidigt. Går bra att vagna om honom i 99 % av fallen och det sista 1% så är det nog för att han verkligen är hungrig. Han får lätt för lite sömn på dagarna så jag försöker att vara envis med att han verkligen ska sova hela tiden, men han kan också vakna och vänta på maten mer och mer nu.

:arrow: Nattningen kan vara lite krånglig ibland. Jag ska berätta hur jag gör:
Oftast så ger jag ur första bröstet ner i vardagsrummet och sen går jag upp på övervåningen, byter blöja och ger ur andra bröstet och när han släpper så lägger jag honom och ramsar. Jag passar på att stöka lite med tvätt och så tills att jag känner att han verkligen somnat. Men ganska ofta skriker han några gånger och här får jag problem med att jag velar över orsaken och därmed också över hur jag ska bemöta det. Nu gör jag så att jag först ger honom mer mat så att jag VERKLIGEN vet att han inte är hungrig. När han vaknar andra gången så lägger jag honom på mage (han sover på sida i vanliga fall) och då somnar han oftast om direkt (jag vänder på honom till sidläge efter ca 10 minuter vilket fungerar kanon OM han nu somnar på mage). Om han vaknar en tredje gång så har jag buffat honom, men blir osäker på om jag verkligen ska agera som om han kuras, dvs buffa även om han blir hysterisk? Men nu blir han inte hysterisk om jag kör den här trestegsraketen utan sover oftast sen.

Ibland gör jag så att jag ger ur båda brösten och byter på nedervåningen, dvs i mera stök och liv. Sen somnar han i min famn i samma veva som han släpper bröstet. Då går jag upp med honom och trots att han vaknar när jag lägger honom i sängen så somnar han om och sover då oftast för natten direkt. Detta känns för tillfället jättebra men jag funderar på om jag bedrar mig själv? Kommer detta sätt att ställa till det för mig när han blir äldre?

:arrow: Han sover nu ibland 8 timmar i sträck men oftast någonstans mellan 5 och 7 timmar. När han vaknar tar nattmålet aldrig mer än 30 minuter och det har det inte gjort sedan han föddes - han gillar helt enkelt att sova och slår ibland inte upp ögonen alls under ätning och byte. Kan jag låta det vara så här ett tag eller bör jag se till att han alltid sover 8 timmar i sträck redan nu och alltså ramsa/buffa när han vaknar?

:arrow: Ramsa, ja... Jag ramsar nog på fel sätt, lite här och var och hit och dit, är jag rädd... :)

Jag har en dagramsa och en nattramsa. Dagramsan fungerade nästan direkt. Den lyder kort och gott - "sov en stund, dröm en blund" och den säger jag en gång när jag lägger honom i vagnen. Om han vaknar så fungerar det ibland att bara säga ramsa en sån där 4-5 gånger så somnar han om och annars så tystnar jag och vagnar. Ska jag upprepa ramsan när jag vagnat klart?

Nattramsan ("Go'natt Arvid, sov så gott, dröm så sött") säger jag en gång när jag lägger honom och om han sen vaknar till så avvaktar jag tills att han faktiskt skriker och inte bar låter litegrann. Då säger jag ramsan upp till 6 gånger och om det inte hjälper (vilket det mycket sällan gör) gör jag något av ovanstående. Borde jag säga ramsan fler gånger när han väl somnat?

:arrow: En del nätter (och även på dagarna) har vi problem med gas i magen. Jag vet vad Anna säger om kolik och håller helt med men i det här fallet kan det nog bero på att jag varit tvungen att ta antiinflammatorisk både oralt och intramuskulärt då och då de senaste veckorna. Han verkar reagera på detta med gas och vissa dagar också diarré. Detta ger att ibland fungerar inget annat när han vaknar än att ge honom kolikmassage och om han då pruttar så somnar han oftast om direkt. Ger också minifom-droppar och ser till att han rapar ordentligt (han är svårrapad) men har någon något mer tips?

Oj, det blev långt, men det är sånt som jag gått och funderat lite på.

Till sist måste jag bara säga att jag upplever min son som lättsam och mycket snäll, speciellt då han sover så bra på nätterna nu under den period där jag har det jobbigt fysiskt och inte är så full av ork och energi och behöver min nattsömn. Men ibland undrar jag om jag gör fel som fortfarande matar när han vaknar på nätterna oavsett hur mycket han vaknar och om detta kommer att bita mig i svansen framöver.

/Camilla
Arvid född 070905, SM:ad sedan födseln. Schema: 12-5-2 med dagsstart 08:00.
Blogg: http://nosebay.blogspot.com
Människor är som paraplyer - de fungerar bäst när de är öppna.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 2 månader - schema, mat och sömn?

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Camilla och välkommen om jag inte har sagt det tidigare. :lol:

Skriver mina svar I din text under i rött. Jag vill bara be om 2 tjänster.

1. Skriv gärna sonens födelsedatum i din signatur så vi kan hjälpa dig lättare.

2. Vi håller oss till denna tråden framöver ang. alla dina frågor som rör SM och samma barn.

:lol:

Camilla_H skrev:Hej!

Jag vet att det jag söker antagligen finns att läsa på forumet redan men jag hinner bara inte - jag har en massa fysiska problem med krånglande höft och knä så när jag inte ammar, byter och umgås med min son så försöker jag vila. Så finns det någon vänlig själ som ändå kan svara på mina frågor eller länka till bra trådar så blir jag jätteglad! :D

Först vill jag rekommendera SM länken om du inte läst den, om du har så gör det gärna igen. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Denna länken kanske kan passa dig lite, MEN, den är gjord för de som i regel KAN SM och behöver en snabb översikt så man har allt samlat på samma ställe.
(längst ner har jag sammanfattat det mesta. :wink: )
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45

Jag vill egentligen berätta om vår status just nu och se om jag gör rätt. Min son är nu snart 10 veckor och har SM:ats från födseln. Nu har jag gjort ett schema sedan en vecka tillbaka (han är morgontrött och kvällspigg - precis som pappa! :wink: ). Så här ser schemat ut:

08:00 - morgon och mål nr 1
09:30 - sova
11:00 - mål nr 2
13:00 - sova
15:00 - mål nr 3
16:30 - sova
17:30 - mål nr 4 samt badning.
19:00 - sova
20:00 - mål nr 5
21:30 - nattning
nattmål mellan 03:00 och 06:00.

Detta ser helt ok ut, men 60 min är INTE naturliga sömnpass utan du kommer förmodligen märka att han vaknar mera efter 45 min. Se gärna mera under en av länkarna du fick. :wink:

Vanligt är ju om man läser BB att nattmålen är 22-23, 01 och 04. Jag har också funnit att just hålla dessa tider underlättar på många sätt. Så jag tycker nog att om du matar sista gången runt 20-21 skall han LÄTT stå sig till 04 som är en klassisk tid du gärna vill sätta väckarklocka på en tid. och mata på lite extra och sen sätta klockan på 04. På det sättet har du garantera minst 7 timmars natt. Och tar ledningen så sonen slipper bevaka sina egna intressen.

:arrow: Han äter under 1,5 timme direkt då han vaknar, förutom mål nr 4 och 5 då han äter inom timmen. Bör han äta inom en timme under alla mål nu?

Ja ALLA mål bör vara under 1 timme, förutom sista nattslurken som kan komma tätare och därmed blir det ett läääängre mål om man säger. Typ 4 mål där sista är låååångt eller 5 mål där sista blir en "slurk"

:arrow: Han har svårt att sova på dagen så jag har honom i vagnen och han är lätt att få att somna men vaknar gärna ofta eller för tidigt. Går bra att vagna om honom i 99 % av fallen och det sista 1% så är det nog för att han verkligen är hungrig. Han får lätt för lite sömn på dagarna så jag försöker att vara envis med att han verkligen ska sova hela tiden, men han kan också vakna och vänta på maten mer och mer nu.

bra, bra

:arrow: Nattningen kan vara lite krånglig ibland. Jag ska berätta hur jag gör:
Oftast så ger jag ur första bröstet ner i vardagsrummet och sen går jag upp på övervåningen, byter blöja och ger ur andra bröstet och när han släpper så lägger jag honom och ramsar. Jag passar på att stöka lite med tvätt och så tills att jag känner att han verkligen somnat. Men ganska ofta skriker han några gånger och här får jag problem med att jag velar över orsaken och därmed också över hur jag ska bemöta det. Nu gör jag så att jag först ger honom mer mat så att jag VERKLIGEN vet att han inte är hungrig. När han vaknar andra gången så lägger jag honom på mage (han sover på sida i vanliga fall) och då somnar han oftast om direkt (jag vänder på honom till sidläge efter ca 10 minuter vilket fungerar kanon OM han nu somnar på mage). Om han vaknar en tredje gång så har jag buffat honom, men blir osäker på om jag verkligen ska agera som om han kuras, dvs buffa även om han blir hysterisk? Men nu blir han inte hysterisk om jag kör den här trestegsraketen utan sover oftast sen.

Här kan jag bara säga MAGLÄGE, MED LARM!!! Tror faktiskt det skulle lösa mycket för er just nu.

Man brukar inte införa ramsa som "verktyg" på barn under 3,5 mån utan man smyger oftast in den "bakvägen" läs gärna på om ramsan under verktygslådan. :wink:

Ibland gör jag så att jag ger ur båda brösten och byter på nedervåningen, dvs i mera stök och liv. Sen somnar han i min famn i samma veva som han släpper bröstet. Då går jag upp med honom och trots att han vaknar när jag lägger honom i sängen så somnar han om och sover då oftast för natten direkt. Detta känns för tillfället jättebra men jag funderar på om jag bedrar mig själv? Kommer detta sätt att ställa till det för mig när han blir äldre?

Nej, jag tycker det är ok att amma till sömns tills de är lite över 3 mån då det är läge att införa skratt till gonatt på allvar inför natten. NU kan ni ju med fördel göra det inför dagslurarna.

:arrow: Han sover nu ibland 8 timmar i sträck men oftast någonstans mellan 5 och 7 timmar. När han vaknar tar nattmålet aldrig mer än 30 minuter och det har det inte gjort sedan han föddes - han gillar helt enkelt att sova och slår ibland inte upp ögonen alls under ätning och byte. Kan jag låta det vara så här ett tag eller bör jag se till att han alltid sover 8 timmar i sträck redan nu och alltså ramsa/buffa när han vaknar?

Nattmålet låter helt perfekt tycker jag, varför skulle han äta över 30 min, eller vara vaken för den delen. Så ha mörkt, tyst och mata på som inget hänt.

:arrow: Ramsa, ja... Jag ramsar nog på fel sätt, lite här och var och hit och dit, är jag rädd... :)

Jag har en dagramsa och en nattramsa. Dagramsan fungerade nästan direkt. Den lyder kort och gott - "sov en stund, dröm en blund" och den säger jag en gång när jag lägger honom i vagnen. Om han vaknar så fungerar det ibland att bara säga ramsa en sån där 4-5 gånger så somnar han om och annars så tystnar jag och vagnar. Ska jag upprepa ramsan när jag vagnat klart?

Nattramsan ("Go'natt Arvid, sov så gott, dröm så sött") säger jag en gång när jag lägger honom och om han sen vaknar till så avvaktar jag tills att han faktiskt skriker och inte bar låter litegrann. Då säger jag ramsan upp till 6 gånger och om det inte hjälper (vilket det mycket sällan gör) gör jag något av ovanstående. Borde jag säga ramsan fler gånger när han väl somnat?

Läs gärna på om ramsan! För oss fungerade faktistiskt ramsan redan vid ca 2,5 mån men då har jag också bekräftelse ramsat Tor extra vid behov då och då.
Man rekommenderas dock INTE att ha en ramsa med barnets namn i.

:arrow: En del nätter (och även på dagarna) har vi problem med gas i magen. Jag vet vad Anna säger om kolik och håller helt med men i det här fallet kan det nog bero på att jag varit tvungen att ta antiinflammatorisk både oralt och intramuskulärt då och då de senaste veckorna. Han verkar reagera på detta med gas och vissa dagar också diarré. Detta ger att ibland fungerar inget annat när han vaknar än att ge honom kolikmassage och om han då pruttar så somnar han oftast om direkt. Ger också minifom-droppar och ser till att han rapar ordentligt (han är svårrapad) men har någon något mer tips?

Läs gärna extra under "mat mage och barna kropp för detta". Kolik betyder! barn som skriker MER än 3 timmar/dag minst 3 dagar/vecka. Alltså, INTE ONT i magen. Tor hade ONT i magen och skrek INTE några 3 timmar isträck osv.. Och ja, tips mot detta finns. :wink: Men just här tror jag faktisk att lite mera mat skulle kunna vara på sin plats.
:idea: Snart kanske du vill introducera "nattmackan" (runt 3 mån) som kvällsslurk i alla fall?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

Oj, det blev långt, men det är sånt som jag gått och funderat lite på.

Till sist måste jag bara säga att jag upplever min son som lättsam och mycket snäll, speciellt då han sover så bra på nätterna nu under den period där jag har det jobbigt fysiskt och inte är så full av ork och energi och behöver min nattsömn. Men ibland undrar jag om jag gör fel som fortfarande matar när han vaknar på nätterna oavsett hur mycket han vaknar och om detta kommer att bita mig i svansen framöver.

Ja, jag tror att mata så som du gör om nätterna biter dig lite i svansen i längden. Försök att styra upp dagarna en aning extra med mera mat inom timmen och mindre mat på natten så kan det nog bli bättre. :wink:

/Camilla
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Re: 2 månader - schema, mat och sömn?

Inlägg av Camilla_H »

Tack TorsMamma för ditt utförliga svar på mitt enormt långa inlägg.. ;) Jag svarar i blått här inunder dina svar:
1. Skriv gärna sonens födelsedatum i din signatur så vi kan hjälpa dig lättare.
Klart! :D
2. Vi håller oss till denna tråden framöver ang. alla dina frågor som rör SM och samma barn.
OK!
Denna länken kanske kan passa dig lite, MEN, den är gjord för de som i regel KAN SM och behöver en snabb översikt så man har allt samlat på samma ställe.
Tack! Den var verkligen bra! Jag tror att jag kan grunderna i SM - jag har ju som sagt följt den på min son sedan födseln, men det kanske är något mera man måste göra för att kunna?
Detta ser helt ok ut, men 60 min är INTE naturliga sömnpass utan du kommer förmodligen märka att han vaknar mera efter 45 min.

Har upptäckt detta, ja. Han sover 45 minuter nu istället för 1 timme vid kvällslurarna, och det fungerar bra.
Vanligt är ju om man läser BB att nattmålen är 22-23, 01 och 04. Jag har också funnit att just hålla dessa tider underlättar på många sätt. Så jag tycker nog att om du matar sista gången runt 20-21 skall han LÄTT stå sig till 04 som är en klassisk tid du gärna vill sätta väckarklocka på en tid.
Eftersom han oftast somnar vid 21-22 nu, så kanske jag ska sätt klockan på 05:00. I natt vaknade han 05:30 (somnade 22:00).
Man brukar inte införa ramsa som "verktyg" på barn under 3,5 mån utan man smyger oftast in den "bakvägen" läs gärna på om ramsan under verktygslådan.

Okej, jag ska läsa på och återkommer eventuellt om detta.

Nattmålet låter helt perfekt tycker jag, varför skulle han äta över 30 min, eller vara vaken för den delen. Så ha mörkt, tyst och mata på som inget hänt.
Ja, varför skulle han det? :wink: Jag hör om en hel del barn som är vaken flera timmar på natten, men åas så SM:as inte de...
Men just här tror jag faktisk att lite mera mat skulle kunna vara på sin plats.
:idea: Snart kanske du vill introducera "nattmackan" (runt 3 mån) som kvällsslurk i alla fall?

Arvid får MYCKET mat. Och jag har ändå börjat att ge ersättning det sista på kvällen eftersom jag inte kommer att kunna helamma så himla länge (pga kommande medicinering för mina problem). Så han får på sätt och vis "nattmacka" redan. :D Han ökar ca 300 gram per vecka och får alltid äta tills att han storknar.
Camilla_H
Kontakt:

Ingen ramsa...

Inlägg av Camilla_H »

Mycket små barn, under tre månader, söker bara ansiktet till rösten, blir förvirrade och ska inte ramsas! De ska i stället vänjas vid omväxlande ”icke-personliga” ljud och tystnad
Okej, jag bör inte ramsa alls, alltså? Vad menade du med att du smög in ramsan bakvägen, TorsMamma?

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

HÄRLIG rapport!!

Du citerade en del under ramasan och då citerar jag det som stod innan också. :wink:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Sov gott, lugn och trygg! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Man bekräftelseramsar dem!!
Okej, DÅ fattar jag! ;)
Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?
Japp. Jag har en fil.kand i psykologi, ingående ett antal poäng inlärningspsykologi samt att jag tränar hästar enligt inlärningspsykologiska principer... :D
Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)
Ursäkta en frågvis men kan du beskriva EXAKT hur du gör detta? Nyfiken!
Och sen Tor blev diplomerad SS
Här är ett begrepp som jag inte blivit införstådd med - vad innebär att han blivit diplomerad? SS antar jag betyder Säker Sovare?

Jag har en fråga till dock som gäller detta att ställa klockan för nattmålet:

Jag antar att det bygger på filosofin att jag tar ledningen och då kan barnet slappna av och inte behöva väcka mig för att få mat - utan "mamma ser till att jag överlever" liksom. MEN - finns inte risken att barnet då börjar att vakna av sig själv vid den tiden sen och att det blir svårt att få bort? Eller fungerar det så att om jag inte väcker så fortsätter barnet att sova? Kan man ställa olika tider? Att jag alltså sätter en tid 8 timmar från när min son somnat beroende på när han somnade?

Vi upplever märkliga dagar just nu. Jag mår skitdåligt i min kropp samt att jag drabbats av en virusinfektion igen men då passar mina bröst på att producera MÄNGDER med mat så nu äter Arvid klart på typ 5 minuter men har fortfarande sugbehov så nappen som vi glömde förra veckan har åkt fram igen för jag orkar inte anstränga mig med något annat. Nåja, det finns väl tid att vänja av den igen...

Schemat fungerar hyfsat men jag tycker att det blir ett himla matande på kvällarna (alltså många mål på kort tid) och funderar lite på det du skrev som svar till mig:
Ja ALLA mål bör vara under 1 timme, förutom sista nattslurken som kan komma tätare och därmed blir det ett läääängre mål om man säger. Typ 4 mål där sista är låååångt eller 5 mål där sista blir en "slurk"
Och funderar på att lägga 4:e målet vid kl. 18 och förlänga ut det till nattning vid 20-21. Alltså mata enligt SM kl. 18 och sen ge en slurk vid 20 och lägga då. Vad tror du om det?

Vägde idag - har ökat 500 gram på 12 dagar... :shock:

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ursäkta en frågvis men kan du beskriva EXAKT hur du gör detta? Nyfiken!
Alltså nu har vi inte haft särskilt många sådana, men om jag lägger honom och han typ har någon fråga så kan ju ramsan bli både x6 och x8 tills han fattar! (typ sista ordet, efter det är han tyst, eller grymtar lite för sig självt) Men detta har krävts kanske ett par gånger och då mest just runt 8-mån ångesten som hade en del frågor kring rutiner osv...

Typ. får mumin sova med, svar: ramsa x6 osv... I sängen finns bara täcke, katt och snutte. :wink:

Här är ett begrepp som jag inte blivit införstådd med - vad innebär att han blivit diplomerad? SS antar jag betyder Säker Sovare?
Jepp SS betyder "säker sovare". Tor hade ju sin egen diskussion med AW kring just detta uttrycket en tid. Kan läsas om här...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Jag skulle ställa kl. på 04 för det är DÅ vargtimmen börjar och det är vad som brukar fungera bäst att göra för att sova över just dessa krångliga timmar samt få en bra struktur och start på dagen. :wink:

Jag gissar att du har passerat 7-8 veckors ökningsperioden nu och därför har du mer mjölk och kroppen hänger med. Men jag vill ändå uppmuntra dig till att mata på ordentligt enl. SM med allt vad det innebär.

Hur ser schemat ut för er nu för tiden?

Krya på dig och fokusera inte på HUR mycket han går upp i vikt utan ATT han är mätt med förrätt, varmrätt, efterrätt och en kaffe med kaka på det. Allt inom sin timme. Då kommer sömnen av sig självt oftast!
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Hej!

Nu har jag funderat en hel del de senaste dagarna och sen har vi också haft en down-period (eller mest jag) då jag varit så trött att jag inte orkat göra annat än amma och byta blöjor. Vi har sovit en hel del tillsammans på dagarna, vilket säkert inte är att rekommendera men det har varit otroligt skönt att själv kunna sova rejält utan att behöva stiga ur sängen och sätta i napp eller vagna. Idag är det dock bättre och det beror förstås mycket på att Arvids pappa är hemma då det är helg.

Nedan följer lite av mina funderingar från senaste dagarna:
Jag skulle ställa kl. på 04 för det är DÅ vargtimmen börjar och det är vad som brukar fungera bäst att göra för att sova över just dessa krångliga timmar samt få en bra struktur och start på dagen. :wink:
Hm, jag fick inget riktigt svar på om detta då inte gör att barnet lär sig att vakna denna tid och att det sen blir problem att få bort den vanan? Jag har läst lite i BB men ser inte att det står något särskilt om tvåmånadersbarnets nattmål... Nu har jag börjat ställa klockan på 04:00 iaf (för att ta ledningen) och sen vägrar jag att ge mat från läggning till 04:00 och det fungerar bra. I natt fick jag upp ett par gånger och sätta i nappen men han somnade direkt. Men vi har ju egentligen aldrig haft problem med sömnen under dessa timmar, tvärtom så sover han som bäst på morgontimmarna men kan vakna flertalet gånger mellan 23:00 och 03:00. I natt sov han avbrottslöst från 04:20 till 08:15 (jag glömde att ställa klockan på 08:00... :oops: )

Men är idén att när han sen blir närmare 4 månader så ska man bara strunta i att ställa klockan och se om han sover över av sig själv och vagna / buffa om han inte gör det? Jag har svårt att motivera för mig själv att väcka honom när han sover som bäst... :?
Men jag vill ändå uppmuntra dig till att mata på ordentligt enl. SM med allt vad det innebär.
Så här ser en matning ut för oss nu:
Först mat ur ena bröstet till att han släpper och det är den här stunden han äter mest. När han släpper är det rap och sen mer mat men det brukar sällan gå ner speciellt mycket utan han "slabbar" mest men jag trugar ändå en stund. Sen rap, byte/skötning och umgänge och sen mat ur andra bröstet med trugning men det har blivit mindre intressant nu utan han äter bara en kort stund och sen trugar jag i kanske 15 minuter och sen avslutar vi. Rap. Detta ryms inom en timme.

Det jag funderar på när jag nu fick svar från dig och när jag läst mer i BB är att jag nog gett ordentligt med mat då jag missuppfattade detta med antal mål i hans ålder. Jag har gett 5 stora mål och inte 4 stora och nattslurk. Inte undra på att jag tycker att det är ett evigt ätande på kvällen... :lol: Så jag är ganska säker på att han får ordentligt med mat. Andra tecken på det är att han går upp mycket, att han bajsar i typ varje blöja och att han ju faktiskt sover rätt så bra.
Hur ser schemat ut för er nu för tiden?
Ja, nu har vi kört schemat i två veckor och endast gjort smärre justeringar men idag har vi justerat lite mer. Nu ser det ut så här:

08:00 1:a målet och skötning samt nakenstund med maglägeträning och kel.
09:00 social passiv delaktighet medan mamma klär sig och äter frukost.
09:30 sova förmiddag 1,5 timme.
11.00 2:a målet och skötning samt umgänge.
12:00 passiv delaktighet då pappa kommer hem på lunch och mamma och pappa äter och surrar.
13:00 sova middag 2 timmar oftast ute i vagnen.
15:00 3:e målet och skötning och umgänge.
16:00 oftast babygymet medan mamma förbereder middag och stökar i köket. Eller så är vi ute och gör något, promenerar i bärsele eller hälsar på i stallet, eller något sånt.
16:30 sova eftermiddag 1,5 timme.
18:00 4:e målet samt bad, umgänge, passiv delaktighet när mamma och pappa lagar mat och äter.
20:30 Nattslurk
21:00 - 21:30 läggning
04:00 nattmål

Jag har då förlängt eftermiddagssömnen och tagit bort sömnen mellan 4:e målet och nattslurken förutom om han vill ha en 20-minuterslur vid behov. Jag tycker mig nämligen märka att om han får sova 45 minuter mellan 19:15 och 20:00 så är han jättetrött när han vaknar (som att han tänkt sova mera) och när han sen vaknar till så är han svår att få i säng i tid utan det blir hellre 22-23 än 21-22.

Jag har de senaste dagarna haft svårt att få honom att somna, oavsett om det är dag eller kväll. Det GÅR men tar lång tid. Jag har vagnat och vagnat, buffat och buffat och stoppat napp i munnen gång på gång. Men idag verkar det ha blivit bättre. Kanske beror detta på att jag varit lite i däck och att han fått sova en del med mig? Nåja, det är bara att ta och inte lägga så mycket vikt vid, antar jag.

Nu har jag lagt om strategi när det gäller ramsorna. De sägs bara när han sover och då X4. Annars så vagnar jag (är tyst själv och gör så lite väsen av mig som möjligt) eller buffar eller ger natt. Buffningen verkar jag ha fått häng på för den fungerar! :D

Åh, jag har egentligen fler funderingar men de verkar ha ramlat bort alldeles nu...

Jo, vad gör man egentligen om han vaknar för tidigt? Han har svårt att sova hela 2 timmar middag och 1,5 timme på eftermiddagen. Nu vagnar jag men kan få gå och göra det OFTA och sen kan han bli jätteupprörd och då blir jag tveksam på om det är rätt. Tänk om han är hungrig? Hans pappa tänkte samma sak då han ville vakna redan 14:00 idag istället för 15:00 men jag var benhård och pappa fick forsätta vagna och det tog bara ett par gånger så sov han igen och jag fick väcka honom 15:00. Men är det så man ska tänka/göra? Jag tänker att det antagligen blir bättre bara han får in vanan av schemat.

/Camilla
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
bara ett kort svar angående eftermiddagsluren. Du skulle kunna dra ner den till 45 minuter nu tycker jag och kanske lägga lite tidigare för natten istället. Det ÄR ofta väldigt svårt att få till en längre lur mot kvällen. Ev. kan du då ge en 20 minuters vid behov istället.
Angående mat i vargtimmen hoppas jag du får svar av någon annan men jag skulle nog gå på min egen magkänsla där. Du känner ju ditt barn nu och vet vad han har för rytm!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Camilla_H
Kontakt:

Kort rapport

Inlägg av Camilla_H »

Bara en kort rapport från gårdagens schema med ändring:

Det gick jättebra! Han sov mellan 16:30 och 17:50 och sen sov han inget förrän 20:50 då han somnade för natten. Han badades (vilket han tycker är jättekul!) och hölls vaken av oss och våra kompisar som hälsade på. Blev inte kvällstrasslig utan åt som han skulle och var lite rödögd men annars okej. Slocknade helt klubbad efter nattslurk!

Vaknade kl 01:00 och 02:00 men jag gav bara napp och sen somnade vi båda om. Väcktes 04:00 och åt då och sen rinde klockan 07:50 (skulle iväg på dressyrtävling idag) och då låg han redan vaken och roade sig själv lite men blev jätteglad att se mig. Har varit väldigt lugn och tyst idag förutom att han inte ville ha flaskan av sin pappa utan de fick komma till ridhuset och han ammades där. Lite haltande rutiner idag men såna dagar verkar han klara bra nu.

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen

ang. det där nattmålet...

Jo, jag fick rådet av just AW att sätta kl. på 04 (förlängde sen till 05 för att få längre natt..) för då behöver inte barnet bevaka sina egna intressen utan litar på att du har koll på läget. Mao... Man behöver alltså inte VAKNA 04 för att få mat, man blir matad i sömnen som om inget hänt och bara sover vidare.

När jag sen märkte att Tor faktiskt inte var särskilt hungrig (fick nattmackan run 3+ mån) vid nattmålet kunde jag "ramsa mjukt" förbi uppvaket och bara fortsätta andas högt som om alla sover som grisar. Och tro mig, när jag sen tog upp honom på morgonen insåg jag att just nattmackan gjorde honom så mätt att han faktiskt inte är särskilt hungrig på morgonen. :wink:

Så är det faktiskt än idag. Han dricker max 100 ml välling när han vaknar men äter gärna gröt ca. 45 min senare.

Så ta ledningen, om man slipper bevaka sina intressen så "sover man ju också" oftast bara förbi. Du kommer att märka när det är dags. :wink:

Sen är det som krumel säger... De brukar sova kortare och kortare på sista passet som oftast blir 45 och natten kommer tidigare för att vid ca. 3 mån införa 12-45-2-45 schemat som är en bra grund i många månader när man gillar att ha mycket förutsägbarhet och små förändringar.
Och därmed mer flexibiltet. (tycker jag i alla fall. :wink: )
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Återrapport

Inlägg av Camilla_H »

Hej Krümel och TorsMamma och tack för era svar!

Jag har kört på det schema jag skrev om sist, sedan i lördags och det fungerar faktiskt mycket bra så jag fortsätter med 11-1,5-2-1,5 ett tag till och drar sedan ner på eftermiddagen till 45 minuter och tidigare kväll så att vi får 12-1,5-2-45. 11 och 12 med modifikation - jag ger nu nattmål kl. 04:00 (väcker honom alltså) och fortsätter med det tills att han ger signal om att han inte är så hungrig då. Nu äter han nattmålet inklusive byte på 20 minuter och slår knappt upp ögonen. Men jag märker ju en klar skillnad i hela killen sen jag började väcka honom - nu sover han också säkrare på dagarna!

Det fungerar bra på nätterna, oftast sover han ända till 04:00 men vid läggningen kan det ta tid. Ungefär så här:

Börjar med nattslurken kl. 20:00 och delar den i två kan man nog säga (ungefär som ett nattmål). Alltså först äta ur ena bröstet och sen byta blöja, sen äta ur andra och sen går jag upp och lägger honom. Då är klockan strax före 21 och han visar verkligen att han är trött (han har då varit vaken, utan kvällstrassel, sedan 18). Oftast så somnar han då direkt, men vaknar ofta vid 45 minutersskarven efter det, alltså vid 21:40.

Här gör jag då fortfarande så att jag först kollar om det är mera mat som behövs, och han äter gärna men kort, och om han fortfarande inte vill sova så buffar jag honom till sömns (ibland behövs bara napp, men oftast så vill han inte ha den och då buffas han). Buffningen fungerar då utmärkt!

Sen sover han oftast till 04 men ibland vaknar han vid 2-3 och då brukar jag bara envist ge napp utan att prata eller ta i honom speciellt och då somnar han ALLTID om.

Hur skulle ni göra när han vaknar efter insomningen på kvällen? Om jag försöker buffa direkt så blir han hysterisk så jag fortsätter med att mata först tills att jag är säker på vad jag egentligen bör göra.

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Camilla!

Jag tycker du beskriver SM så KLOCKRENT man bara kan, och att du buffar om honom efter 45 min är INGA problem än tycker jag.

Precis som du märker också, konstigt men. När man är den som väcker så lär de sig att sova tills man väcker och inte måste vakna och typ "kolla om man är färdig än" och det tycker jag är en SUPERBALL känsla och ett FÖRTROENDE som jag aldrig trodde jag skulle få på det viset.

Så fortsätt du som du gör, detta går supertoppen!

Ser fram emot fler superrapporter och kommer (om jag får...) vilja hänvisa MÅNGA som vill köra SM från början till denna, den är så härlig!!

Kram!
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Oj...

Inlägg av Camilla_H »

:oops: :heart:

Oj, det var verkligen roligt att höra! :D

Det går väldigt bra nu, men samtidigt så MÅSTE det gå bra för när man hoppar på kryckor var och varannan dag och har feberfrossa och ont i lederna så fungerar det inte att inte få vila på nätterna!

Kan också tillägga att bara den här veckan har vi haft två dagar som kastat om rutinerna fullständigt. I måndags åkte vi till sjukhuset vid nio på morgonen (Östersund - 10 mil hemifrån) och var hemma först vid 17:30. Jag var på MR och på ortopedbesök och Arvid på återbesök på hörcentralen (den här gången hörde han på båda öronen, tack och lov) så det blev en upphuggen dag där jag matade när det fanns tillfälle och han sov lite då och då.

I onsdags var det då dags igen. Vi åkte hemifrån kl. 13:00 och in på akuten med mitt knä, fick besked om att komma tillbaka 19:00 för att då sövas och tömm knät vilket tog ett par-tre timmar och däremellan besökte vi vänner för att slippa vänta på akuten. Samma här - mat när det finns tillfälle och sova däremellan. Vi var hemma vid 23:30 och i säng 00:30.

Arvid klarar de här dagarna väldigt bra. Det är klart att han blir trött och kinkig fram på kvällen men han somnade tex helt utan ifrågasättande på kompisarnas soffa och sov sin normala eftermiddagslur i normal tid. Sånt gör mig bara så enormt glad! :D

Och när vi då är tillbaka i rutiner dagen efter så kan han möjligen vilja sova lite mer men är i övrigt glad och go' och verkar inte speciellt störd.

Jag har också börjat att förstå - verkligen förstå med hela kroppen, inte bara hjärnan - skillnaden mellan att barnet leder och att man själv tar ledningen. Mest markant blev det för mig då jag såg kontrasten till vårt eget liv - en mamma som fortfarande ammade sin 3-åring stup-i-kvarten hela natten och tyckte att det var som det skulle och hon klagade inte eftersom det var så barnet ville ha det... :shock:

Så jag är enormt tacksam för att BB finns med SM, attityd och rätt tänk!!! :heart:

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej!
Jag har också börjat att förstå - verkligen förstå med hela kroppen, inte bara hjärnan - skillnaden mellan att barnet leder och att man själv tar ledningen. Mest markant blev det för mig då jag såg kontrasten till vårt eget liv - en mamma som fortfarande ammade sin 3-åring stup-i-kvarten hela natten och tyckte att det var som det skulle och hon klagade inte eftersom det var så barnet ville ha det...
Jo du, här har du en som läst hela BB innan förlossningen men självklart mera som "fan läser bibeln" och missat allt om den där "attityden", honom hittade jag ingenstans. Förrän jag insåg, jag måste ta ledningen och INGEN kommer att göra detta jobbet åt mig, och tålamod, VAD ÄR DET!?

Så jag fick helt enkelt jobba målmedvetet och fokuserat precis som med vilket ledarskap jag gjort innan som helst. Lätt att säga men svårt att göra när det finns "hormoner" med i spelet också... Och det där mamma-:heart: :roll:

Må du aldrig vackla i attityden igen. Och som du märker, med "attityden" kan regeln "en gång ingen gång" användas även den med största övertyglse. :wink:

Här är delar av mitt 5-öres ögonblick. (när poletten trillade ner.)

”Som Fan läser bibeln” (sammanfattning hur vi gick från helvetet till himlen)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Lägger in som en kommihåg mina "levnads ord" jag använder VARJE dag!

:arrow: Visa
:arrow: Leda
:arrow: Hjälpa
:arrow: Lära

Och det är vad BB och AW-föräldraskap handlar om. Har man det i åtanke så kommer man låååångt även utan tålamod. :wink:

:heart: Tack goa fina underbara Camilla_H vad du bra du jobbar!!! :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"