jo men ja!

Sorry Hegevännen...
Meja tog sig fram i storsängen utan hjälp innan hon var månaden gammal. På golv och bord uppskattas att man "hjälper" tårna ner mot underlaget så fixar hon resten..
Hon var snabbt uppe och gungade på alla 4 men glömde av hur man gör detta...ganska skönt faktiskt - jag hann knappt med!
Just nu, vid 3 mån, ålar hon mer än gärna över köksbordet. Står i knät och i soffan om man håller "bakibyxan". Sitter spikrak om man håller handen på blöjrumpan... Hon vänder sig själv från mage till rygg men ser fortfarande ganska förvånad ut när hon gör det
Hon greppar både små och stora saker och för dem till munnen så den stora dreggelduschen är därmed inkopplad

Vi måste också skaffa säng tidigare än planerat för hon är på väg över kanten på gamm'vagnen... Men vad gör det när man har världens lyckligaste unge att njuta?
Meja har fått samma förutsättningar som mina andra 4. Men tack vare Hege (innerligt TACK, vackra mänska!!!

) vet jag nu
varför jag gjort som jag gjort och vad det ger barna...
Jag har lagt de mina på sidan från födseln. Sen har de själva fått välja favvosovställning
Vakenpassen har haft magläget som bas, tillsammans eller i "ensamlek"/"passiv social delaktighet" som jag sen lärde mig i BB att det heter

Ibland ute, ibland inne.. Ibland ett par minuter, ibland lääänge.. Barna är ju som vi, bra och dåliga dagar hullerombuller 8) Men magläget har varit, och är, lika självklart som mat och sömn i min värld. Så har man en dålig dag och behöver bo i sjalen/selen/famnen lite mer

... jo då har man en ny dag med fullt ös imorrn 8)
Jag bär vid behov, numer i sjal (förr i en gammal BB), oftast utåtvänd under "social delaktighet". Nu med sjalen ska det bli skoj att "slänga upp" lillskrotan på ryggen när odlingssäsongen drar igång!
Babygym har jag på lekfilten i köket. Det leks med både på mage och rygg. Gåstol har jag och använder (inte Meja än!!!) som rolig leksak korta stunder då och då. Med min trasiga kropp har den varit ovärderlig speciellt när mina rejäla (tunga) pojkar varit i "stå och hoppa hela dagen eller tills man skrattar sönder magen"-perioden.

Men stunderna på mage är betydligt längre än alla de andra sammantaget under en dag... och i magsovarnas fall blir det ännu fler timmar/dygn!
Nu gör det rejält ont i händerna att skriva
Hojta om jag missat något Hege!
Och alla ni andra förstås
/Fjällmor