Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Boris

Inlägg av Boris »

Tokar :heart: Polly pg överlevnadsångest :roll: Ni är då för roliga, gav mig ett gott skratt :D

Läste om era dagsovare, här är det tvärt om, hon sover fortfarande som en stock på natten men är ibland uppe lite väl länge på dagarna 4h i sträck är inte ovanligt och sedan bara sover 1h innan hon vaknar och är uppe 3h till :shock: . Prinsessan blir då lite övertrött mot kvällen så vi ska försöka lära henne att hon är för liten för detta ännu. Är tillochmed vaken när jag promenerar med vagnen :^o .

Tänkte annars bara visa lite ålningsövning vi roar oss med på dagarna:

http://www.youtube.com/watch?v=3FD3ettEItg

Hon är 19 dagar på videon. Ursäkta min klämtjäcka röst :oops: , titta gärna på den utan ljud...
Prinsessa född 06/04/2008
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hallå alla kämpar!

Här går det upp och ned. Dagspriset är rätt högt på Herman idag, men i början av veckan hade han gått för 1 krona. Då var han en riktig liten strulpelle under daglurarna, men jag har nu bestämt mig för att BACKA-BACKA-BACKA. Inte vagna ett endaste drag i onödan. Lättare sagt än gjort och lättare att genomföra hemma än ute i parken, men vi har bestämt oss.

Inget mysgung, inga påfyllningar under lurarna. Nu är han 10 veckor så det så. Stora grabben.

Senaste veckan har han också lyckats hålla sig vaken i vagnen (alltså under vakentid) och jag är sååå glad för det. Både jag och Hugo har längtat sååå efter att kunna vara ute längre ån Hermnas förmiddagslur och nu kan vi det. Härligt.

Boris, vilken sötis ni har! Värsta ålningsproffset! Och när jag ser att du bor i Oslo kan jag inte låta bli att tänka "Bamsemums". Godisråtta som jag är, med stark överlevnadsångest...

Tessan, ta det lugnt! Låter som en bra idé att släppa alla SM-"krav" ett tag och invänta Rasmus lite. SNART är han större, vaknare och lättare att leda.

Nu måste jag göra något åt att jag luktar som en skogsmulle. Jag har varit på "Kul i naturen"-dag med ongarna - till Hugos förtjusning - och luktar som en grillad korv. Blä.

Kram kram
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

nyamamman skrev: Nu måste jag göra något åt att jag luktar som en skogsmulle. Jag har varit på "Kul i naturen"-dag med ongarna - till Hugos förtjusning - och luktar som en grillad korv. Blä.
Fniss 8)

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag lägger till 2 sätt att mata kottar:

:arrow: Mannen sitter på stol med benen vinklade mot bordskant eller liknande, kotten sitter mot mannens ben och tittar på mannen, jag sätter mig brevid på egen stol, jämse maken. Fram med tutten närmast mannen, peta in i den lilla munnen a´la nappflaska. Mmmmmm... :D

:arrow: Mannen håller kotten i en vagga fast tvärtom alltså kottens rygg mot mannens mage och kottens mage och ansikte utåt. Jag ställer mig mittemot och häver fram mjölken.

Kanske ni förstår varför vi trivs bäst hemma? :lol:
Hege

Inlägg av Hege »

Boris, detta är klockrent!! :D :D :D

Har ni andra tittat på YouTube-länken??

Och märk väl att BVC säger att man kan börja ha bebisar på mage från de är två månader gammal, och då i 20 minuter om dagen.

Den här lilla prinsessan är 19 dagar! Undrar på hur hon är när hon är två månader. Och det här hade BVC tänkt att beröva henne på!

Tack Boris, vilken underbar liten film!

Kram, Hege
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hoppsan, här diskuteras det vilt då man är borta i några dagar!

Boris, vilken underbar film! Vår lille kämpar oxå på på samma vis med storebror intill sig som visar hur man ska göra :-)

Tessan, känner som dig att SM inte funkar alls :-( Börjar väl få till något mer vakentid nu men inte är det några 2/2 inte. Men jösses så Rasmus verkar sova!! Tidiga morgnar är ju inte kul, det har vi med Simon... Har börjat bli något bättre (och med det menar jag att han kan ibland sova till åtminstone kl 6.) Men annars ska man väl inte klaga över att de sover för mycket, oftast är ju problemet det omvända :-)

Det största bekymret för oss är dock nästäppan. Ingenting hjälper, har huvudänden högt, ger koksalt (nezeril när det är som värst) och suger ur stup i kvarten och det kommer MÄNGDER. Ändå låter han som en liten minigris, kämpar och försöker verkligen sova men kommer inte till ro så det slutar med totalt sammanbrott. Sover tyvärr bäst mage mot mage då han kommer mer upprätt än i sängen. Men är förstås livrädd att han ska vänja sig vid att sova så för det är förstås även mysigt för honom. Dessutom sover man ju själv som en kråka sittandes... Jobbigt att äta ordentligt blir det förstås oxå, han suger, sväljer, släpper taget för att andas, suger, sväljer, släpper taget osv.... Och till slut blir han leds och lägger av innan han är proppmätt!

Upplever dessutom att det har blivit mycket värre de sista nätterna, måste nog ringa bvc och pusha på för att få komma till läkaren tidigare än 7 maj. Skulle gärna vilja veta om det handlar om förträngningar i näsan eller förkylning. Bvc har hela tiden sagt att det INTE är en förkylning och jag är väl själv tveksam till det då det aldrig blir bättre. Någon som har erfarenhet av förträningar? Finns det något att göra åt det eller ska det bara "växa" bort?

Nu blev det en halv roman om Jimmys näsa men den sabbar fullständigt våra dagar :-(
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kattklo - spännande matningsprocedurer... :lol: Hur kom ni fram till dessa ställningar... ???! Det kräver väl sin fantasi??!

Lingontuva - vad jobbigt det låter! Inte har jag mycket vettigt att komma med heller. Jag har läst någon stans att man kan använda bröstmjölk som näsdroppar mot förkylning, men jag har aldrig provat det. Verkar skonsammare mot de späda slemhinnorna än Nezeril, tänker jag.
Hoppas ni rider ut det här och att i får träffa läkare snart!

Själv sitter jag på jobbet idag :shock:
Helt frivilligt.
Ganska skoj. Vi har ett jättestort evenemang i morgon och jag glider liksom med lite, utan någon speciell uppgift. Så jag tjatar mest på min vikarie som värsta avundsjuka svärmorsan. :oops:
Ska skärpa mig.

Herman och Hugo är i tryggt förvar hos mormor. Hon frågade ungefär fem gånger vad de skulle ha för kläder på sig utomhus. Jag svarade pedagogiskt varje gång. Sen klädde hon på dem något annat i alla fall. :roll:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Snabb rapport till Hege: :lol:
Rasmus har idag ålat över 3 meter :shock: med mammas händer som hjälp att skjuta ifrån fötterna med. Jäklar vilken fart det går med :roll:
Å pratade samtidigt gjorde han. 8)
Hade nog kunnat åla mer om inte mamman var tvungen att pudra näsan på ett visst ställe.

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

Jag ÄLSKAR såna här rapporter!! :D :D :D

Jag blev helt lyrisk över Boris' film, och igen helt ställd över vad små bebisar faktisk åstadkommer om vi bara lägger tillrätta för dem!

Rasmus FÅR väl åla mer? Varje dag också, kanske?

Snabbt om påklädning för små ålare:

Bara knär och tår! Man måste få fäste innan man kan putta i från.
T-skjorta/body för att få riktiga "gliden" framöver.
Halt underlag! Det är svårt att åla när det är för mycket friktion. Varma, trygga och rena golv är det bästa.

Kram, Hege
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

*skutt in*

Vilken FANTASTISK film, jag blev aldeles VARM innombords. Go Tessan och Boris GO!!! =D>

*skutt ut*
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Härlig film Boris!! :D

Här tränas det också ålning för fulla muggar och allra bäst går det med bara body på precis som du säger Hege. Det är helt otroligt vad en sån liten kropp kan jobba och det är en verkligen en favvosysselsättning det där med att åla. :D
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jo men ja! :D Sorry Hegevännen... :oops:

Meja tog sig fram i storsängen utan hjälp innan hon var månaden gammal. På golv och bord uppskattas att man "hjälper" tårna ner mot underlaget så fixar hon resten.. :wink:
Hon var snabbt uppe och gungade på alla 4 men glömde av hur man gör detta...ganska skönt faktiskt - jag hann knappt med! :roll: :lol:
Just nu, vid 3 mån, ålar hon mer än gärna över köksbordet. Står i knät och i soffan om man håller "bakibyxan". Sitter spikrak om man håller handen på blöjrumpan... Hon vänder sig själv från mage till rygg men ser fortfarande ganska förvånad ut när hon gör det :wink: :lol:
Hon greppar både små och stora saker och för dem till munnen så den stora dreggelduschen är därmed inkopplad :P Vi måste också skaffa säng tidigare än planerat för hon är på väg över kanten på gamm'vagnen... Men vad gör det när man har världens lyckligaste unge att njuta? :heart:

Meja har fått samma förutsättningar som mina andra 4. Men tack vare Hege (innerligt TACK, vackra mänska!!! :heart: ) vet jag nu varför jag gjort som jag gjort och vad det ger barna...

Jag har lagt de mina på sidan från födseln. Sen har de själva fått välja favvosovställning :sleep:
Vakenpassen har haft magläget som bas, tillsammans eller i "ensamlek"/"passiv social delaktighet" som jag sen lärde mig i BB att det heter :wink: Ibland ute, ibland inne.. Ibland ett par minuter, ibland lääänge.. Barna är ju som vi, bra och dåliga dagar hullerombuller 8) Men magläget har varit, och är, lika självklart som mat och sömn i min värld. Så har man en dålig dag och behöver bo i sjalen/selen/famnen lite mer :heart: ... jo då har man en ny dag med fullt ös imorrn 8)

Jag bär vid behov, numer i sjal (förr i en gammal BB), oftast utåtvänd under "social delaktighet". Nu med sjalen ska det bli skoj att "slänga upp" lillskrotan på ryggen när odlingssäsongen drar igång!
Babygym har jag på lekfilten i köket. Det leks med både på mage och rygg. Gåstol har jag och använder (inte Meja än!!!) som rolig leksak korta stunder då och då. Med min trasiga kropp har den varit ovärderlig speciellt när mina rejäla (tunga) pojkar varit i "stå och hoppa hela dagen eller tills man skrattar sönder magen"-perioden. :lol:
Men stunderna på mage är betydligt längre än alla de andra sammantaget under en dag... och i magsovarnas fall blir det ännu fler timmar/dygn!

Nu gör det rejält ont i händerna att skriva :?
Hojta om jag missat något Hege!
Och alla ni andra förstås :thumbsup:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

p.s Meja är magsovare :wink:
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Inspirerande film Boris, jättesött! :D Låter ju Gustaf ligga på mage en hel del, bla på morgonen brevid mig i sängen och då förflyttar han sig men jag har inte aktivt låtit honom åla faktiskt... Tycker det ser lite otäckt ut när de ibland bangar ner huvudet i golvet så jag brukar lägga honom på något mjukt. Nu sker det iofs knappt längre så nu ska byxorna av och ålning övas.

Roligt att höra om lilla duktiga Meja Fjällmor. Du verkar ha det där med spädisvård i blodet! :D

Skrattar åt de nya kreativa matningstipsen från Kattklo också! :D Härlig humor i det jobbiga. Min första tanke annars var om Allan fortfarande har ont? Men det har ni väl kollat såklart. Önskar också det fanns något mirakelråd att ge som fick honom nöjd men ni gör ju redan allt. Känner med er.

Just det där med att hänga över en bebis som ligger på rygg har min syster också praktiserat och jag har faktiskt provat lite själv med rätt bra resultat. Idag har det varit en bra amningsdag med god aptit men vissa dagar är det si och så. Känns så meningslöst och sitta och pumpa ut samtidigt som min man sitter och ger flaska. Men men, huvudsaken är ju att han blir mätt.

Märker att Gustaf nu vid 12 v blir mer och mer lättstörd vid amningen och när han väl blivit intressserad av något annat är det svårt att truga. Hur säger man till storasyster att hon inte får klappa och pussa när han äter utan att hon blir sur egentligen? Försöker säga när hon får göra det istället men är lite rädd att hon ska bli avogt inställd till honom när jag säger att hon får vänta med ditten och datten för att han måste få mat :?:

Vi hade lite drama på lördagskvällen också som spelar in i mitt lite dåliga samvete mot Filippa tror jag. En kvarglömd rakhyvel med nytt blad stod i badrummet vid badet och när hon sträckte sig efter en tröja på handdukstorken hyvlades det av en strimma på insidan av armen. :( Jag tycker det är riktigt otäckt med skärsår och mår dåligt bara av att tänka på det - blödde igenom första bandaget snabbt. Tur jag inte var själv med henne säger jag bara men då klarar man väl det också. Hon är glad och verkar inte påverkas förutom när vi ska lägga om det. Jag vill ha plåster skriker hon och får självklart hur många plåster hon vill. 8)

Vad gäller bebisar igen då flyter det på helt ok för det mesta. Så underbar och söt ju! Ler stort när man gör fåniga ljud med munnen. Lite kvällsstrul ibland, bla igår och jag kan egentligen inte se någon röd tråd för när det händer. Tidigare dåsade Gustaf ofta till när han fick flaska på kvällen med det gör han inte längre. Kanske klarade sig från övertröttheten bättre med de där minipauserna.

Det händer ju verkligen så mycket på några veckor med de här små. Med vakenheten också fast vi har fortfarande inte heller några 2+2. Skulle vi eftersträva det skulle det bara resultera i en missnöjd bebis här. Kör mer flexibelt schema typ med kortare vakenpass på morgonen och längre på kvällen, räknar vakentid och siktar på minst två långa sovpass per dag.

Usch för nästäppa. Inga råd heller tyvärr. Det går över är väl den enda tröst som finns. Gustaf var täppt säkert 8 veckor.

Är ju vekligen impad av Herman (och mamman förstås som inte mysgungar :lol: ) som är så vaken och som jag sett kan vänta så tålmodigt på maten när storebror är på upptäckarstråt. Är ert schema fortfarande som i första inlägget? Natt 21 och två nattmål?

Godnatt och kram på er!
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
miniz

Inlägg av miniz »

Vad tiden gar foooort. Snart tre manader...

Jag börjar sakna schema, men vet inte om jag ska börja redan. Han sover 45 minutare hela tiden, sa där varannan dag tar han en lang lur. Problemet är att vi hämtar stortjejen i skolan för mat kl 12 sedan gar tillbaks med henne kl 15 och bor i fjärde vaning utan hiss. (Vi bor i Spanien med siesta rytm.) Sa om han sover maste han somna om hemma, det gar ju att buffa, men det är ju lättare att ta fram bröstet och starta en ny runda. Han sover nog, men nan 2+2 har vi aldrig haft med denne lille mannen.

Vi gar pa barnklubb tva ganger i veckan sa 2.5 aringen ocksa far leka lite med kompisar, där ligger lillen pa mage pa filten och ser pa allt spännande. De andra vuxna säger att han är sa stark och fragar om han inte grater pa mage osv. Sa jag försöker (pa spanska :lol: ) berätta lite om AW och reptilhjärna ol... En mamma blaste pa ljuset under födseln! Sa nagot vettigt far man ju sagt...

Hoppas ni med strul far det lättare snart. Och täpta näsor är skit. Vi har en ny runda här, jag tror han har varit snorfri 2 veckor av sitt liv.

Hasta luego
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"