Nykomling - på god väg genom kuren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Gällande det nattliga uppvaken så brukar dom försvinna när man vågar lita till lilla barnet, att du vågar låta barnet ta hand om uppvaket själv så långt det går, och för det mesta klarar dom av det! För att lillen ska kunna göra framsteg krävs det att dom ömma kan göra baksteg! :wink:
Annars tycker jag det ser jätte jätte bra ut, och instämmer i lovkören!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Hej igen!

:D :D :D Nu är det dags att stänga denna "tråd" - han är färdigkurad med mycket gott resultat! Visst finjusterar vi fortfarande (ca 2,5 vecka genom kuren), ibland somnar han direkt och ibland tar det några minuter, visst händer det att han vaknar vid 6, men vad är det? Helt fantastiskt - nu sovs det! Hela natten, till kl 7 när klockan ringer och talar om att det är morgon!

TACK TACK för hjälp, stöd och uppmuntran! :D :heart: Stora kramar till er alla!

Och till er som läser och inte vågar tro att det kommer fungera på just ert barn - det gör det! Om ni tror på metoden och på att den är det bästa ni kan ge ert barn och er själva så fungerar det, jag lovar! Go for it! Det är inte i närheten av så jobbigt som man kan tro - ni orkar ju varenda stökiga natt nu, börjar ni ikväll har ni bara 3-4 nätter kvar innan ni ser en stor förbättring!

Lycka till!
mamma till lilla sparrisen 020702, lilla semlan 050712 och lilleman 070620
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!
Jag ryser när jag läser det du skriver! Vilket jobb ni har gjort! Tänk vilken resa ni gjort på denna korta tid, STRÅLANDE jobbat =D>

Om det skulle dyka upp några funderingar framöver så får jag välkomna er in till "Säkra sovare..." :wink:

NJUT av det ni uppnått och vårda det ömt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med Elle - härlig läsning!!!

Om du vill, så kan du skriva här i "livet efter kuren"-tråden, till uppmuntran för andra!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Bra jobbat :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej! :D
Jag har inte lagt mig i för ni har ju det hela under kontroll!
Vad fantastiskt roligt att höra att det gått så bra. Du vet ju att jag är en fan sen länge. :wink:
Längtar tills vi syns. Hoppas det blir innan festen men tiden går ju så fort, så det blir nog då.
Kram :heart:
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
duggan

Inlägg av duggan »

Pris och beröm till hela lilla familjen ta vara på det ni uppnått och våra det ömt. Kom ihåg så länge ni inte ifrågasätter den goda sömnen så gör inte gossen det heller!

Lycka till i framtiden!

:heart: //Malin
hiphopmamma

Återfall vid sjukdom/utveckling?

Inlägg av hiphopmamma »

Hej igen!
Står lite handfallen och rådvill :( Är tre veckor in i kuren, Lillkillen som numer sover bra och klarar uppvaken själv har de senaste kvällarna skrikit en del innan han somnat, ca 10 min och uppvaken har varit fler och har tagit längre tid. I kväll tog det 25 min :( :( och nu har han vaknat efter ca 20 min och ylar igen.
Vad har hänt tror ni? Han är rejält snorig och hostig, kan det vara att han mår dåligt och därför inte kommer till ro själv? :?: Är det OK att ramsa mer än vanligt då? Försöker ramsa så lite som möjligt, medan jag skriver detta har han somnat (eller åtminstone tystnat) om på en ramsa men hostat och vaknat igen och ylar nu igen. Gav just nu ny ramsa. är det vanligt att det strular så här vid sjukdom?
Han går sedan en vecka (ungefär när strulet började), hur länge är det stökigt när ett nytt utvecklingssteg tas? Kan det vara det också som spökar?

Vi har också släppt lite på rutinerna på dagen.... :oops: :oops: :oops: Det är nämligen jättesvårt att få honom att sova två lurar så ibland blir det bara 20 min eller ingen sömn alls, någon gång har han sovit senare är vanligt, särskilt på em. Han sover ivagnen och vi måste rulla den/vagna. Gav upp att sova inne efter vårt katastrofala försök i början av kuren. :(

Funderar på att gå över till 1 daglur efter lunch, vad tror ni? Lite tidigt (drygt 10 mån), men han är ju tidig med det mesta, hänger det ihop? Ska vi samtidigt dagkura? Kan ju inte hålla på timtal och söva honom på dagtid nu när vi fått honom att sova på natten.. :wink:

Nu har han aahht en liten stund och nu är det tyst så nu sover han nog. Till nästa hostattack......

Tacksam för lite mer av era goda råd! :D :heart:
hiphopmamma

Återfall vid sjukdom/utveckling?

Inlägg av hiphopmamma »

Eller skulle detta skrivas i "säkra sovare" forumet? Tycker kanske inte att vi hör dit ännu, det känns som att vi fortfarande håller på och sätter kuren. Eller? Om ni vill flytta inlägget så är det helt ok!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker absolut att din fråga hamnade rätt!

Jag tycker det är absolut för tidigt för att sova 1 lur per dag för en 10 månaders. Schema-strul blir oftast värre när tiderna förskuts, så det jag kan råda på rak arm är att tighta upp schemat på minuten dom närmsta dagarna.

Hur ser schemat ut?

Min son har alltid vaknat och frågat första natten på sjukdom, jag vet inte varför, men varje gång han blivit sjuk har han vaknat med jämna mellanrum på kvällssidan och jag har ramsat betryggande, och även bekräftelseramsat bara för att tala om att du kan verkligen sova tryggt även om det känns oroligt i kroppen. Mamma vet vad hon håller på med och sen har han sovit gott alla andra sjukdomsnätterna, men just första natten brukar han vilja ha ett ordentligt svar. Jag vet inte varför, men jag har aldrig svävat ut, utan hållt mig till ramsan och sen har det gått jätte bra. I början av sjukdom kan man även ha ont i kroppen så då kan även en alvedon lindra.

Skrattas det ordentligt till natten?

//Malin
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag har skickat mail till dig på din jobbadress.
Kram :heart:
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Stön, mitt inlägg försvann :( Är det problem idag? Måste sova nu, rapporterar imorgon. Tack för svar!
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Hej!
Idag har vi hållit schemat, dock med en justering som jag tror blir bättre för oss alla, och se - det har gått bättre! :) Ska bli spännande att se om även morgondagen fungerar bättre!

Nytt schema:
07.00 morgon
07.10 frukost välling
9.45-10.50 sova fm, vanligen 1h 5 min (20 + 45) anton sover sällan 1,5 h
11.20 lunch
14.00 sova em 45 min (detta är framskjutet 1 h för han var inte trött 13)
Mellis 15.15
17.20 middag
18.45 bad
19.00 kvällsslurk välling
19.15 sova

somnade på ca 10 min - bättre än dagarna innan!
:) :) Håll tummarna!
duggan

Inlägg av duggan »

Härligt! =D> \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"