Nykomling - på god väg genom kuren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
hiphopmamma

Nykomling - på god väg genom kuren!

Inlägg av hiphopmamma »

Hej!
Var ska jag börja? Idag, sjätte kvällen på kuren somnade lillkillen, 9,5 mån, på 3 min! :D :D :D Lite knorr av princip men efter tre ramsor var det tyst! Nätterna har varit bra sedan natt två, han sover i princip hela natten, somnar oftast om själv när han vaknar till, annars räcker det med tyst ramsa. Ett jätteTACK till fantastiske Elle O:) :heart: som öppnade sitt hem för mig när jag som mest behövde stöd och till min kompis Jenny :heart: :heart: vars dotter blev kurad av Anna och bla Elle i Gastsjön sommaren 06! Det var ni som fick mig att hitta kraften att bryta månaders sönderhackade nätter.

Vi hade försökt allt - med vysch, buff, gunga säng, nappen, välling - you name it! Trots att vi kunnat lära båda våra två äldre tjejer att sova med en hemsnickrad variant på kuren kunde vi inte få till sonens nätter, vi var helt enkelt för trötta för att orka ge ett konsekvent besked. Istället eskalerade det för att bli helt hysteriskt under åttamånaders ångesten. Enda sättet att få honom lugn var då med en flaska välling, det kunde bli flera stycken på en natt och däremellan hela övriga repertoaren.

Men så äntligen tog vi tag i det för snart en vecka sedan! Är övertygad om att detta kommer gå vägen nu och bli bra, men ändå uppstår ständigt nya frågor under vägen. Hoppas därför få lite goda råd och stöd från er, och kanske kan det samtidigt hjälpa någon annan som har liknande frågor eller tänker på att genomföra kuren.

- Humöret på lille man är fortfarande ganska gnälligt och klängigt och aptiten har varit obefintlig idag - är det vanligt/normalt? Kan det vara magen, som väntat har han blivit hård trots plommonpuré.

- Inte ta upp när barnet skriker - Hur gör man när han faktiskt ska tas upp, tex på morgonen, men han skriker upp sig på 0,2 sek så man inte hinner? Buffa honom lugn känns ju konstigt när han ska upp

- Dagslurarna har vi tagit i vagn ute hittills, och då måste den rulla. Tills idag då jag la honom inne i sängen - vild protest/ifrågasättande i 25 min! Fick sedan väcka honom efter bara 20 min så det hjälpte så klart inte hans humör idag :( Är det bättre att fortsätta utei vagn tills kuren sitter helt eller ska man få in dagsov i sängen i kuren (vi vill att han ska kunna sova inne ibland också)?

Tack på förhand! Nu ska jag sova, har nog gått in i zombiestadiet....
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och varmt välkommen hit :heart: :D

Vad roligt att höra att det går så bra för er med kuren. Vad duktiga ni varit :thumbsup:
Humöret på lille man är fortfarande ganska gnälligt och klängigt och aptiten har varit obefintlig idag - är det vanligt/normalt? Kan det vara magen, som väntat har han blivit hård trots plommonpuré.
Det är svårt att säga vad som felas den lille :-k Kanse magen? Kanske lite åttamånadersångest kvar? Kanske håller lillen på att bli sjuk? Avvakta ett dygn eller två så tror jag att du snart får kläm på vad det är :roll:
Inte ta upp när barnet skriker - Hur gör man när han faktiskt ska tas upp, tex på morgonen, men han skriker upp sig på 0,2 sek så man inte hinner? Buffa honom lugn känns ju konstigt när han ska upp
Använder du väckarklocka? Jag tycker det är ett bra verktyg. Det blir något yttre som talar om när det är morgon. Vare sig barnet frågar eller inte. Brukar ta ett par dagar innan de små förstår att det inte är morgon förren den ringer. Hos oss har den varit magisk. Kanske värt att pröva? :wink:
Dagslurarna har vi tagit i vagn ute hittills, och då måste den rulla. Tills idag då jag la honom inne i sängen - vild protest/ifrågasättande i 25 min! Fick sedan väcka honom efter bara 20 min så det hjälpte så klart inte hans humör idag Är det bättre att fortsätta utei vagn tills kuren sitter helt eller ska man få in dagsov i sängen i kuren (vi vill att han ska kunna sova inne ibland också)?
Det där är ju en smaksak hur man vill göra. Men om barnet prommeneras till sömns så brukar man vara tvungen att vagna om i skarvar också. Så mitt råd är att antingen lära honom att somna i stillastående vagn eller inne i sängen. Tar några dagar men är absolut värt det. Sedan kan ni ju istället ta prommenader i vaket tillstånd. Brukar vara mycket uppskattat. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Elle

Inlägg av Elle »

TACK hiphopmamma :cry: :heart: Välkommen till Forumet! Pussa på juvelen :heart:

:heart: Elle

ps. gå in under profil och i signaturen skriver du in lillkillens födelsedata, då blir det lättare för oss som vill hjälpa er ds.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Hej igen och tack för svaren!
Ny dag, nya frågor! Idag har det varit upp och ner, vi börjar med det positiva - han sov gott hela natten till 6.35 (vi har morgon 7.00). Lite för tidigt alltså. Istället för att fira och njuta av det, gick det helt snett på morgonen. Ramsade, han blev tokarg och skrek upp sig på en sekund. Rusade in i en skrikpaus och tog upp honom men blev sedan arg på honom för att han är så sur :evil: Mamman känner sig misslyckad (vilket inte hjälper någon, jag vet) :oops: :( :( .

Sedan var dagen bra, gott humör och ok aptit tills det var dags för em luren. Stärkta av hur bra det ändå gått på läggningarna tänkte vi att det går säkert bra i sängen. Big mistake. Skrik skrik i 35 min, somnade mer snörvlande än nöjt aaahande som det brukar sluta på kvällen. Sov 20 min och drog sedan igång igen med förnyad styrka! Stön! Efter 25 min oavbrutet skrik (han lugnade sig bara den lilla lilla stund jag gick in och buffade och sedan skrek han redan när jag var på väg ut igen) fick jag återigen rusa in i en skrikpaus och låtsas att han hade sovit och att han var jätteglad. Fungerade så där, han blev glad ganska snabbt när storasyrran :heart: visade sig, hon är ju alltid kul!

Med tanke på att han hade 20 min sömn i ryggen istället för 1,5 timme var han på ett väldigt bra humör resten av dagen. Vi hade gäster på fika och han gillar när vi är många, då kan han roa sig själv också. Trivs mitt i händelsernas centrum liksom. Däremot avskyr han om vi går (tex när man försöker plocka undan tjejernas leksaker och går från rum till rum, då försöker han krypa efter och ylar.

Nattning 19.30, sov efter 10 min, inte mycket mer protester än tidigare kvällar tack och lov. Var lite orolig efter dagens kalabalik!

Ja, så till frågorna:
:?: Hur länge ska man bekräftelseramsa som sista ordet? Nu skriker han i ca 1 min, sedan ligger han och aaaaahar tills han somnar, med små pauser ibland. Måste jag bekräftelseramsa varje gång han tystnar eller räcker det så länge han inte skriker upp sig igen - kan han aaaaha sig in i sömnen?
:?: Har läst en del på trådarna om strul på dagen och för tidiga uppvak - förstår jag er rätt att det är OK att han skriker om han är arg, inte ledsen? Kan jag ta upp honom om han är arg, kommer jag inte och räddar honom då?
:?: Kan ni se något som jag kunde gjort annorlunda idag vid dagsluren?
:?: Är det risk för att negativt påverka kvällarna och nätterna med dåliga dagsläggningar? dvs "förstör" vi för oss själva nu? Varg varg, :oops: hjälp mig mota bort den! Är så innerligt rädd att förstöra det sköra underbara vi byggt upp.
:?: Vad göra om vi bestämmer oss för att fortsätta dagslur i sängen och han gör likadant igen? Verktygen fungerade ju inte så bra idag.... Buffade inte mer än en gång, men det ska väl egentligen räcka med ramsa? Eller är dagen och natten två olika saker? Sängen är ju densamma? Ska han få skrika tills han somnar (det verkar kunna ta hur lång tid som helst....) precis som med nattkuren, eller är det OK som jag gjorde att avbryta när det är tid att "vakna"? Snälla, råd tack!
mamma till lilla sparrisen 020702, lilla semlan 050712 och lilleman 070620
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej hiphopmamma!

Jag har inte svar på alla frågor men några... jag har själv en tjej på 9½ månad som jag ofta får "väcka" i en skrikpaus. Men jag låtsas som ingenting och sjunger glatt på som om hon vore världens gladaste och som om hon sovit hur bra som helst. Jag sjunger "hej på dig Mirja, kul att du är här" -sången vid alla väckningar. Vi använder oss inte av någon väckarklocka utan mamma och pappa sjunger när det är dags för barnen att vakna.

När det gäller lurar i sängen fungerar alltid eftermiddagsluren i regel sämst. Då krånglas det hur mycket som helst. Jag har vant mig vid att miss M sover i sängen på förmiddagen och ute i vagn på eftermiddagen. Minst krångel så.

Det låter ju jätteskönt att aaaha sig in i sömnen. Jag kan inte se det som ett problem. Bekräftelseramsa supermjukt och tyst när han ahar så får du sista ordet liksom. Det är inte meningen att han ska somna med en fråga hängande i luften. Bekräftelseramsan sätter punkt.

Enligt AW ska man aldrig ta upp ett skrikande barn om du inte måste till akuten. Lugna honom där han ligger genom solfjädring, buffning, ramsning, musik, dammsugning, etc. För som du skriver: du räddar honom annars från vargarna.

Vi har haft rätt struliga dagslurar ända sedan vi började med mycket protester vid läggning. Kväll och natt har varit det absolut minsta problemet. Hon har sovit som en prinsessa. Ni förstör inte för er själva om ni behåller den berömda attityden.

Din sista fråga handlar om du vågar köra vidare på dagslurar i sängen. Det ska ni absolut göra. Skilj på dagslur och nattsovandet i sängen genom att låta det vara ljust i rummet på dagtid. Använd en tunnare filt som täcke istället för den ni använder för natten. OCH kanske viktigast av allt. Använd en annan ramsa för dagen, men det kanske ni redan gör...

Jag hoppas att du fått svar på några av dina frågor. Lycka till!
/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Rusade in i en skrikpaus och tog upp honom men blev sedan arg på honom för att han är så sur :evil: Mamman känner sig misslyckad (vilket inte hjälper någon, jag vet) :oops: :( :( .

:!: Bra att ta honom i en paus. Inte bra att vara sur, det hjälper ingen, men det hjälper heller inte att tycka att man är dålig. Reflektera, ta till dig och ändra till imorgon :!:

Ja, så till frågorna:
:?: Hur länge ska man bekräftelseramsa som sista ordet? Nu skriker han i ca 1 min, sedan ligger han och aaaaahar tills han somnar, med små pauser ibland. Måste jag bekräftelseramsa varje gång han tystnar eller räcker det så länge han inte skriker upp sig igen - kan han aaaaha sig in i sömnen?

:!: Efter han har slutat skrika så bekräftar du en gång. Det räcker! Sedan går du och gör det du ska och låter honom göra det han ska!

:?: Har läst en del på trådarna om strul på dagen och för tidiga uppvak - förstår jag er rätt att det är OK att han skriker om han är arg, inte ledsen? Kan jag ta upp honom om han är arg, kommer jag inte och räddar honom då?

:!: Bäst är ju såklart att du kan lugna honom innan du tar upp honom, oavsett varför han skriker.

:?: Kan ni se något som jag kunde gjort annorlunda idag vid dagsluren?

:!: Det är en process ni är inne i och båda ska lära sig nya saker. Men det är ni som ska ta ledningen och visa honom vägen. Har du möjlighet att skriva ner ett schema. Det kan underlätta analysen :)

:?: Är det risk för att negativt påverka kvällarna och nätterna med dåliga dagsläggningar? dvs "förstör" vi för oss själva nu? Varg varg, :oops: hjälp mig mota bort den! Är så innerligt rädd att förstöra det sköra underbara vi byggt upp.

:!: Rom byggdes inte på en dag. Det är en process - skrev jag det nyss ;) Dagslurarna kan vara en sådan sak som hänger i ett tag, innan man får riktigt knas på dem. Jobba vidare, målinriktat och självklart!

:?: Vad göra om vi bestämmer oss för att fortsätta dagslur i sängen och han gör likadant igen? Verktygen fungerade ju inte så bra idag.... Buffade inte mer än en gång, men det ska väl egentligen räcka med ramsa? :!: Ja, buff är krisverktyg som tas till om det är nödvändigt :!:
Eller är dagen och natten två olika saker? Sängen är ju densamma? :!: Ja, nä, va :? :wink: :!:
Ska han få skrika tills han somnar (det verkar kunna ta hur lång tid som helst....) precis som med nattkuren, eller är det OK som jag gjorde att avbryta när det är tid att "vakna"? :!: Han ska inte skrika och def inte skrika tills han somnar! Du ska ramsa (eller buffa eller solfjädra om det är nödvändigt) tills han är lugn! Med tryck och trygghet förmedlad i rösten (eller händerna).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Hej!
Många bra råd och synpunkter, tack! :) Skönt att höra att det strular för andra också.

Schemat:
07.00 morgon. Morgonmys med hela familjen i vår säng
07.15 frukost
10.00 fmlur 45 min
11.30 lunch
13.15 em lur 1,5 h
15.15 mellis
17.30 middag
19.00 bad, skoj välling
19.30 sova (vi är på väg mot 19.00 men skjuter 15 min per kväll)

Vi tar nog fm lur inne istället hädanefter. Känns mer ok om han vaknar redan efter 20 då också så här i början.
Förtydligande om dagslurens skrik, naturligtvis fick han inte ligga och skrika utan svar, jag ramsade friskt men det lugnade inte ner honom, snarare blev han argare varje gång jag ramsade :? :? :? .
:?: Så länge han skriker ska han alltså ha ramsa med jämna mellanrum (svar på sin fråga)? När han lugnat sig, men inte nödvändigtvis tystnat, en bekräftelseramsa och sedan inget mer om han inte skriker upp sig igen? Och om han gör det, ny ramsa? Borde redan kunna detta eftersom vi lyckats få styr på nätterna..... Känns dock som han mer tacksamt tog emot beskeden på natten, på dagen verkar lusten att vara vaken och vara med spöka lite - kan det vara så?
Natti natti sov så gott....... nu måste mamman också sova
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur har det gått för er?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Hej!
Helt OK! :) Han sov till 4.30, då frågade han ganska ihärdigt och jag svarade med ramsor, efter ca 15-20 min somnade han igen och sov till 6.42. Jag skyndade mig och ställde om klockan från 07.00 till 06.45 så att den skulle hinna ringa innan han blev arg och det lyckades! :lol: :wink: Oj så glatt!
Idag har varit pappas dag (vi jobbar halvtid och delar föräldraledigheten), fram till nu har jag tagit större delen av kuren. Vi kom överens om att banga lur inne idag, det blev vagnen istället. Nattningen gick bra måste man väl säga, 13 min, men det är väl inte så konstigt att han måste fråga lite extra när det är pappa helt plötsligt. "är du också säker på att jag ska sova?" "Vet du också vad du gör?"
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Hej igen - tillägg om humöret:
Fortfarande klängig. Magen är igång och han verkar inte sjuk. Gnälligheten kan kanske bero på lite kvardröjamde 8-mån ångest som ida föreslog, det hjälper att bara sitta still på golvet och vara tillgänglig. Han tog sina första riktiga steg också idag så det pågår ju en del i hans liv just nu...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad bra det går för er, pris och beröm!

Gällande gnälligheten så är det många som kan vittna om att barnen blivit mycket klängiga och gnälliga precis innan dom behärskar gåendet. Men när dom kan hantera det lite mer så lägger sig det, och ut kommer en solstråle :lol:

Jätte kul!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Elle

Inlägg av Elle »

Vill bara smyga in och säga: STRÅLANDE jobbat! Puss på juvelen :heart: och varma kramar till dig hiphopmamma :heart:

F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej vännen! :D :heart:

Vad roligt att läsa om framstegen också! Jag är så glad att du bestämde dig för att kura och att det gått så bra. Du är så duktig! Och du KAN lita på att han kommer att sova. Jag vet, svårt. :roll: Även om det är en process och uppvak alltid kan komma men nu har ni ju verktygen att ta till vid behov!

Kram på er allihop och tack för idag! :P
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Tack själv Jenny! :heart:
Vill bara kort berätta hur det går - bra! Han ahhhar fortfarande ca 10 min innan han somnar (utom ikväll när han somnade utan ett ljud :o).Vet inte om det var en engångsföreteeelse men 10 min ahh är helt OK det också. Han har haft några uppvak per natt de senaste nätterna med lite skrik men har lugnat sig ganska snabbt med en ramsa eller två. Men, framförallt - väckarklockan verkar fungera jättebra! :D Han somnar om, alternativt är vaken tyst eller utan större protester till klockan ringer, vi har haft tre sådana morgnar nu. Häftigt!
Vi hoppas fortfarande på riktigt hela nätter, men är nöjda "so far" och jobbar vidare.
Ha det så gott!
Elle

Inlägg av Elle »

Viken UNDERBAR läsning!! Att han ligger och "låter" lite innan han somnar är nog hans sätt att komma till ro. Tänk efter hur du gör innan du somnar, alla har vi våra "procedurer" :wink:

STRÅLANDE jobbat!!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"