Nyfödd –hjälp, vad gör jag för fel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Så är det ibörjan för alla. Vissa dagar flytter det på bra medan andra strular. Försök att tänka att det är en rytm som man ska eftersträva men det är inget schema, förstår du skillnaden?

När barnet är runt 2 månader så tycker jag att det brukar flyta på rätt gnisselfritt.

Om jag var du så skulle jag släppa på prestigen med ammningen och ge henne flaskan i slutet av varje mål så att hon får bli mätt ordentligt, innan dess kan hon inte sova några 2h i sträck tror jag, eller vad säger du?

Hoppas det går bra med vägningen idag. Du är stark som jobbar på tycker jag :heart:

Du rapporterar väl?

En lång varm kram till dig duktiga mamma :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Dagnes goda nyhet - kontrollvägningen visade att hon har gått upp precis enligt tabellen. 300 g på 13 dar! Yes. Vi är på rätt väg med det i allafall... :)
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :lol:

Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Nej - fick varken hackat eller malet. Till sist somnade hon - sov 45 min. vaknade och så vagnade jag. Någre gånger och så somnade hon även om hon var vaken när jag gick från henne! Yes!

Vaknade dock kort efter, men det funkade med samma recept en gång till.

Läste en tråd som Torsmamma hade lagt till mig. Där skriver AW att det är ok att de sover när man lägger ner de upp tills de är 2 månader. Så alltså inte väcka, ännu. Men det verkar ju som om hon har fattat att hon kan somna själv...

Gör som du rekommenderar och fyller på med flaska. BC har bett mig trappa ner lite, men det törst jag nog inte ännu... Vad tror du?

Det är lätt nog att hålla henne vaken och umgås. Det vill hon gärna. Som nämnt är det långa vakenpass som är problemet.

Vill inte använda napp - snuttefilt hellere - vad tror du om det?

Tänkte på en annan sak. Kanske skall hon få flaska när hon vaknar efter det långa passet på natten, alltså där hon sover 5 timmar (ibland) I natt sov hon oroligt efter "bara" att ha ammats där. Vaknade som sagt efter en timma, somnade själv om, men ville upp efter två. Och sen var det det spårade ur för jag tyckte ju fortfarande det var natt (05.10) och ammade och gav flaska. Men hon vill ju inte sova. Det är ofta här i vargtimman problemet uppstår. :?: Kanske kan det avhjälpas med en flaska efter 5-timmars passet som ligger mellan 23-02??????? Och då kanske jag till och med kan satsa på att vagna bort nästa uppvakning, som ligger mellan 02-05??????????

BC anser inte att man kan räkna med att de kan läggas vakna förän de är 4 månader - och att de inte har något egentligt minne när de är så små som hon är nu. Men det är visst inte helt sant... :)

Åker här ifrån kl 15.30 - hoppas att du hinner svara Ida - du skall veta att du (och Torsmamma och alla andra) verkligen har hjälpt mig. Tack

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att höra att vi är till hjälp och att du kunde få henne att soma med hjälp av vagningen :thumbsup: Visst kan man amma dem till sömns en tid till, men min tanke var att eftersom du har problem med att hon vaknar stup i ett så kanske vagning var ett bra alternativ, men gör det som passar just er bäst :wink:

Ska försöka hjälp dig med dina frågetecken.

jag vet att BVC tycker att man ska amma till vilket pris som helst. Sjäv tycker jag att det är viktigast att ungen är mätt och glad, så jag skulle fortsätta att ge flaska efter varje amning, men det är jag det :wink:

På natten skulle jag göra som på dagen. Först amma för att därefter fylla på med flaskan. Då kan du med gott samvete vagna bort uppvak som är mellan måltiderna, och dinaahungervargar försvinner, eller vad tror du? :wink:

Pröva du med snuttefilt. Jag tror att hon snart har kontroll på sina händer så att hon kan hitta tummen och då kommer hon att själv kunna stilla sitt sugbehov.

Tittar till tåden en gång till innan ni hinner åka o det är något mer jag kan hjälpa till med. Annars ha det nu så trevligt och njut av hela familjen och påsken :)

kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för snabbt svar!

Enda kvarstående frågan - Skall hon upp och ha mera mat om hon vaknar inom en kvart??

Testar också flaska vid först uppvakningen i natt och ser om vi kan vagna oss ur andra uppvakningen. Gud vad skönt det skulle var för oss alla! Och nu kan jag göra det med gott samvete för nu vet jag att hon har gått upp i vikt! Yes.

Har generelt bara problem med att hon vaknar "stup i ett" vissa dagar. Men får se vad som funkar för oss. Nu har hon ju visat att hon kan somna själv i allafall!!! Jättepositivt. Har nu sovit 2 t och 45 min. (inkl. de två vagningarna) så nu skall hon upp och ha mat.

Glad påsk till alla här på forumet!

Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle göra så här (har funderat ett tag på just det här :roll: ):

Om hon vaknar inom 15 minuter så skulle jag ta upp och erbjuda flaskan. Sedan direkt ner i vagnen igen. Om hon sedan vaknar igen efter 15 minuter skulle jag vagna henne och få henne att sova resten av luren, låter det okej tycker du?

Vad du varit duktig och fått henne att sova så bra på dagluren, pris och beröm till dig. :thumbsup: Se nu till att proppa henne full med mat, mat och mera mat under 1,5h. Sedan umgänge i yttligare 30 minuter så ska du se att hon kommer att sova gott i 2h kanske med hjälp av några vagningstag. Du ska se att när hon nu blir varse att maten inte tar slut utan den finns i överflöd med hjälp av flaska så kommer hon att sova bättre och bättre. :) :sleep:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
rebekka4 skrev:Enda kvarstående frågan - Skall hon upp och ha mera mat om hon vaknar inom en kvart??
Tänkte jag skulle tassa in och tipsa om hur jag har gjort om det vaknats och jag misstänkt att det fattas en slurk:

Vänd henne lite på sidan/uppåt, tratta i flaskan och mata på! Utan att ta upp henne ur vagnen! Truga tills hon absolut inte vill ha mer, vänd på steken, buffa fram en rap om det behövs och skaka/vagna!

Så ha en skvätt kvar i flaska en stund efter att du lagt henne, och gör så här snabbt innan det blir gråt och tandagnisslan!

Så tassar jag ut igen :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Låter som en bra plan, Ida.

Men nu en annan sak - ja man tror inte det är sant. Både i går kväll och i dag när hon väcktes blir hon "arg" vid bröstet. Vet inte om det är för att hon tycker det går för långsamt (ve och fasa - för då kanske hon håller på att vänja sig för mycket vid flaskan och snart börja bröstvägra) eller om det är för att hon har luft och rap - kommer en del när jag tar upp henne. Men när jag lägger till henne igen kan hon dricka 2-10 min och så blir hon arg igen... Och ledsen och vägrar och spottar ut bröstet. Kan också somna till lite...

Och takc för att du tassade in miar70 - värt att pröva också.

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

och ida - skall vi ha 30 min. umgänge EFTER hon har ätit och innan hon skall sova???

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja, nu när smekmånaden är över så kan man sträva efter 2 h vaket 2 h sova-rytm. Eftersom matmålet är 1,5h så blir det 30 min kvar till umgänge. Jag personligen brukar då lägga mina barn vakna i vagnen och vagna dem lugna. :sleep:

Ja du varför hon blir arg vid bröstet vet jag inte men precis som du säger så är det jobbigare att dricka ur bröstet än ur flaskan. Det du kan göra är att handpumpa lite innan du lägger henne till bröste så att det kommer lite mjölk. Då behöver hon inte jobba lika länge innan det rinner till :)

Lycka till, vi hörs :heart:

Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Hej igen Ida och alla andra,

Hemma i civilisationen igen sen i måndags. Landet var bra, men fick inte genomfört planen om att böja lägga henne vaken och vagna - hon blev nämligen förkyld - igen. Så höjd säng och ryggläge... och då kan man alltså inte vagna...

Hon störs JÂTTEMYCKET av snoret i näsan så sömnen är det si som så med. Vaknar särskillt på dagarna inom 5-45 min... Svårt att få henne att somna om, särskillt om hon är mätt... Några bra idéer. Hon behöver ju all den sömn hon kan få för att bli frisk. Har varit tvungen att promenera med henne några dar för att få till det på dagen - men tänker på om det överhuvudet passar in i "konceptet" annars- för då rör vagnen sig ju hela tiden... ja, ja, men det har i allafall varit nödvendigt just nu. 2-2 modellen får jag glömma tills hon är frisk.

Har just lagt henne på magen för detta sovpass och fixat det med vagnandet!! Även om hon fortfarande är täppt. Så kanske går det i allafall?

Nu vill jag vara väl förberedd och har därför dessa frågor ang. vagnandet:

:?: Innan hon blev förkyld igen reagerade hon väldigt olika på vagnandet. Vissa gånger somnade hon med det samma. Andra gånger grät hon VARJE gång jag stannade vagnen. Är det "vanligt" i början??

:?: Hann testa att vagna en enda natt - jobbade på i 45 min. och fick henne att sova 30 min efter det... Det var väl inte helt meningen?

:?: Om jag skall vagna bort ett av nattmåltiderna vilket skall jag då satsa på? Som det är nu somnat hon någon gång mellan 19.00 och 20.30 och sover mellan 4 och 6 timmar. Dvs att hon vaknar mellan 23 och 02. Och då måste hon ju äta!!! Eller? När hon äter då sover hon typ 2-2,5 timmar efteråt. Och det måste väl va här jag skall vagna? Alltså vid 03-04.30. Ofta är det svårt att få henne att somna om när hon har varit uppe och ätit vid denna tiden...

Är det annat jag skall veta om vagnandet innan jag börjar på rigtigt?

Och en annan fråga: Tänker på att hyra en elektrisk bröstpump. De säger att det stimulerar produktionen. Någon som har testat och med vilket resultat?

Kram
Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad roligt att höra ifrån dig igen :D . men tråkigt att den lilla är sjuk nu igen :cry:

En fråga bara varför har du henne inte på mage när hon är förkyld? Jag tycker att magläge är bra då för allt snor rinner ju ut då istället för ner i halsen och magen :roll:
Innan hon blev förkyld igen reagerade hon väldigt olika på vagnandet. Vissa gånger somnade hon med det samma. Andra gånger grät hon VARJE gång jag stannade vagnen. Är det "vanligt" i början??
Ja, det skulle jag vilja påstå. Ibland så har hon mer frågor som behöver besvaras och ibland färre. Så är det ju för oss vuxna också. Ibland känner vi oss nöjd och har inte så mycket funderingar, men ibland funderar vi och söker svar, eller hur? :wink:
Om jag skall vagna bort ett av nattmåltiderna vilket skall jag då satsa på? Som det är nu somnat hon någon gång mellan 19.00 och 20.30 och sover mellan 4 och 6 timmar. Dvs att hon vaknar mellan 23 och 02. Och då måste hon ju äta!!! Eller? När hon äter då sover hon typ 2-2,5 timmar efteråt. Och det måste väl va här jag skall vagna? Alltså vid 03-04.30. Ofta är det svårt att få henne att somna om när hon har varit uppe och ätit vid denna tiden...
Det vanligaste är att man ibörjan har nattmål 23, 01, 04 och då börjar man med att vagna bort 01-målet. Ca en månad senare 23-målet och vid fyra månader 04-målet. Om jag var du skulle jag helt enkelt bestämma när nattmålen ska ligga och ställa en klocka så att du vaknar. Ta försiktigt upp den lilla och mata henne. Om hon vaknar när det inte är dags att äta så vagnar du. Det är du som ska ta ledningen och förekomma henne. Hur låter det? :roll: :wink:
Hann testa att vagna en enda natt - jobbade på i 45 min. och fick henne att sova 30 min efter det... Det var väl inte helt meningen?
Jo, ibörjan kan det vara så. Det här är en process som tar sin tid. Jag upplever det som om allt börjar flyta på någon gång mellan 2 och 3 månader. Då är överlevnadsångesten stillad och barnet börjar så smått få kontroll över sin kropp. Så det första dagarna med vagning kan det bli så att det blir mycket frågor, men det kommer att gå över. Framför allt nu när hon är proppmätt. Då kommer frågorna bli färre och färre eftersom hon vet att maten inte tar slut. För du stödmatar väl fortfarande med flaskan? :wink:
Och en annan fråga: Tänker på att hyra en elektrisk bröstpump. De säger att det stimulerar produktionen. Någon som har testat och med vilket resultat?
Har inte själv prövat men hört att det är bra. Har du fått Tors mammas tips på hur man ökar sin bröstmjölksproduktion? Jag tror det. Titta bakåt i din tråd :wink:

Hoppas du har någon nytta av mina svar.

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Ja hej igen;-))

Ida, du har helt rätt - varför la jag henne på ryggen?? Vände henne på magen och det hjälpte också på snuvan... Tack.

Vagnadet funkar bättre, även om hon fortfarande ifrågasätter! Tycker också att hon har flera uppvaknande nu än när jag ammade henne till sömns... Kan det stämma??

Har tänkt på det du föreslår med att väcka och amma. Men det känns inte rätt. Som det är nu så somnar hon nästan prick klockan 19.15 (nu 20.15 efter sommartid) varje kväll och sover 4,5-6 timmar. Men är det då jag skall vagna...??? Hon är jättehungrig, när jag tar upp henne där.

Däremot är hon inte helt så hungrig där vid nästa uppvakning, men ofta svår att lägga igen vilket påverkar hela dagen. Och också gör det svårt att köra
2-2 systemet.

:?: Missar jag helt poängen om jag väljer att vagna bort morgonmålet????

Har läst - och använt Torsmammas rigitgt goda råd! Men det har inte hjälpt hela vägen, tyvärr. Så från i morgon testar jag pumpen.

Kram
Ulrika

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :lol:
Missar jag helt poängen om jag väljer att vagna bort morgonmålet????
Nu har ju jag inte varit med HELA vägen men precis som Ida skriver i ditt tidigare svar så är det brukligt att nattmålen ligger på just 23, 01 och 04. Om du börjar flexa på detta brukar detta i sin tur ge ganska många knepiga konstiga uppvak, främst på morgon kvisten.

Vargtimmen börjar vid 04 och då vill man gärna amma så man är säker på att de skall kunna sova och vara mätta fram till frukosten. Och NEJ, man väcker inte för nattmål. Man tar upp och matar "halvsovandes" bebis. Kallas i andra fall för "dream feed". Inga problem. :wink:

Så man ammar 23 och sen 04, då har du MINST 5 timmar du själv skall kunna sova på. Den tiden emellan så vagnar man. :wink:

Jo, pumpen är ibland ganska bra att ta till, det fick jag göra några gånger. Det jag pumpade serverade jag på kvällskulan när brösten var trötta inför natten. Detta blev sen efter 3 mån "torsmammas nattmacka". :wink:

Har du följt Susan Ds tråd något om hur hon hade tänkt sig nätterna på 1 visst sätt men fick sen återgå till det mera "klassiska"?

"Sigges röda tråd!" (Livet från den ljusa sidan. Är glaset halvtomt eller är det halvfullt?)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"