2 månader - schema, mat och sömn?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Camilla_H
Kontakt:

Några veckor senare...

Inlägg av Camilla_H »

Hejsan svejsan!

Jag tackar och bockar för alla gratulationer och påhejningar!

Arvid har fortsatt att sova 12-timmarsnätter förutom ett par-tre nätter direkt på den första natten då han kunde vakna en eller ett par gånger, men inget allvarligt.

Så nu sover han från 8 till 8 förutom när pappan stiger upp kl 07 - då kan han vakna till lite men somnar oftast om själv eller så får han lite hjälp. Detta kommer nog att ordna sig när han nu ska få eget rum, det är nytapetserat med nya gardiner och söta lampor, det fattas bara att flytta ut gästsängen och flytta in spjälsängen! :)

För ungefär två veckor sedan slutade jag att blanda till mat på övervåningen på morgonen utan tar med honom ner i köket i stället och iom det så slutade han att skrika på morgon utan vaknar nu med världens solskensleende och är hur go och glad som helst och sitter gärna och tittar på när katterna äter morgon medan jag gör iordning mat.

Allt fungerar egentligen helt super, han blir goare för varje dag och det fungerar jättebra med maten.

MEN, men, men... Fortfarande så sover han uruselt på middagssömnen. Eller ja, uruselt och uruselt, det beror på vad man jämför med men jämför jag med natten så är det så. Han ska sova 13-15 men vaknar runt 14 och vaknar sedan ofta ett par gånger till innan 15. Ibland sover han hela tiden och jag har märkt att det är bättre när han får sova i spjälsängen än i vagnen eftersom han kan lättare byta ställning då vid 14; i vagnen blir det för trångt och då protesterar han istället och blir ordentligt vaken. Han sover bara 20 minuter på förmiddagen nu, just för att jag trodde att det skulle hjälpa middagsömnen men ibland funderar jag på om han helt enkelt inte är nog trött för att sova 2 timmar? Jag har gjort allt enligt konstens regler, backat, skjutit vargar, använt verktygslådan men det blir inte bättre, eller iaf mycket lite bättre. Vad ska jag göra? Ge mig en handlingsplan!!! :D :lol:

Han sover fortfarande 45 minuter på eftermiddagen men verkar behöva det, han är ändå jättetrött vid 20:00...

Så funderar jag på ramsan - säger ni den jämt trots att barnet somnar lätt? Arvid somnar oftast bara man lägger honom i sängen och har fått böka till sig någon minut, så jag brukar ramsa när jag går ut men eftersom jag inte vill överkoncentrera så sysselsätter jag mig med något eller går ner på nedervåningen och då missar jag ofta att bekräftelseramsa. Gör det något? Eller kan man se ramsan som bekräftelse också då Arvid inte protesterar utan somnar efter den? Jag får ju liksom sista ordet redan...

I morgon ska han sova borta utan mamma och pappa för första gången då han ska vara hos min syster under kvällen och natten. Jag är lite orolig förstås, över hur han ska sova men jag försöker att förlita mig på att han vet hur det ska vara och just nu är han så glad i alla människor så jag hoppas att han inte blir tveksam då vi inte är med. Jag kan INTE instruera min syster i ramsor och andra verktyg då hon INTE gillar AW eller BB - hon är tyvärr en sån som går på rykten utan att bilda sin egen uppfattning... :( Men åas är hon en duktig mamma av sig själv och har stor säkerhet i sig med bra attityd så därför känns det ändå tryggt.

Som vanligt längre än tänkt,

Eder Camilla
Arvid född 070905, SM:ad sedan födseln. Schema: 12-5-2 med dagsstart 08:00.
Blogg: http://nosebay.blogspot.com
Människor är som paraplyer - de fungerar bäst när de är öppna.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Camilla. Härligt att det går så bra för er. :D :heart:

Nu är ju sonen så pass gammal och stor, förmodligen KAN han betydelsen av ramsan så att bekräfta extra, behövs INTE.
Här kommer en kort hemlis... När Tor strulade runt 6 mån med långluren så lade jag faktiskt i ca. 2 veckor in lite mosad banan precis innan luren, detta för att han skulle sova lite bättre och längre. Vet inte varför men just mosad banan har den effekten att de sover en aning bättre. :D

Ang. långluren är det inte ovanligt att vagnen blir lite för trång för somliga att sova långluren i. Så Tor har sovit långluren i sängen nästan sen 2 mån, och han behöver kunna byta ställning och joxa till det lite för att sova gott. Han sover dessutom i sitt mörka och svara sovrum så det kan faktiskt vara dags. De är extra känsliga för synintrycken också märkte jag. De är ju så nyfikna. :wink:

Sen om han skarvade, så gav jag Tor en "smygramsa" som jag kallar det... Det är en mjuk, vaggande, fin söt ramsa så mjuk, så bekräftande precis när han var på väg att skarva fick han denna. Lite typ "mota olle i grind" tanke. Det hela släppte på 3 dagar.

Ang. din syster så har jag inga jätte råd, kanske kan du säga till henne att i alla fall avvakta lite gnöl ett tag och se om han kan reda ut det själv. :wink:
Utöver får du väl se det hela som "en gång ingen gång" om något skulle hända och styra upp allt lite extra dagen därpå tycker jag.

Vad tror du om dessa tankar?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Tack för dina superbra tips!

Det gick inte bra hos min syster igår. Arvid saknade nog inte oss, iaf så reagerade han inte speciellt när vi hämtade honom, men däremot gillade han nog inte att han inte var hemma... Han har ju varit lite hos min syster men vi skulle nog ha varit där lite mer senaste veckorna för att det skulle ha fungerat bra.

Han hade visserligen sovit eftermiddagsluren men både före och efter var han otröstlig.

Det som var bra var att han lugnade sig vid halvåtta och vi kunde inte komma förrän strax efter åtta så vi "räddade" honom iaf inte. Dessutom var vi eniga om att vi skulle låta jätteglada och i övrigt som vanligt när vi hämtade honom oavsett vilket tillstånd han var i. Så på sätt och vis så blev det ändå bra då han lugnade sig på plats och en stund efter det kom mamma och pappa och han kunde ju inte veta att det inte var planerat så...

Banan innan luren... Japp - det ska vi testa! :)

/Camilla
Camilla_H
Kontakt:

Eget rum!

Inlägg av Camilla_H »

Första gången jag gav banan sov Arvid typ ingenting, men det berodde nog mer på att det precis då höll på att bryta ut en förkylning, men jag tycker det var lite roligt att när jag provade ditt tips så blev det helt galet!

I natt sover Arvid i eget rum för första gången. Det känns.... HEMSKT!

Jag har stått och stirrat i vårt stora, tomma sovrum och känner bara världens ångest... Kommer det att vara så här hela livet nu? Det känns som om han redan flyttat hemifrån...

Men själva flytten har gått bra hittills, han har nu sovit i snart tre timmar och vaknade lite lätt för en timme sedan men tystnade igen när jag ramsade utanför rummet.

Han fick vara med hela tiden idag när vi flytta ur bäddsoffan ur hans rum och in med spjälsäng, satte upp lampor, mm. Han passade också på att sova eftermiddagsluren under tiden i sängen i nya rummet...

/Camilla
Camilla_H
Kontakt:

eget-rum-rapport

Inlägg av Camilla_H »

Det gick bra i natt! Han vaknade två gånger, kl. 22 och kl. 00 men somnade strax om och vaknade sen tio i åtta i morse!

Och idag har jag nästan blivit anklagad för lögn av en person vars barn tydligen aldrig sov längre en en halvtimme i stöten. Hon nästan hånlog åt mig när jag sa att Arvid sov 8 till 8.

Tydligen SKA barn vara besvärliga, det är lögn och förbannad dikt om man säger att de är normala och lättsamma.... :shock:

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Camilla, tack för den fina rapporten. Jo om man verkligen är fäst vid sitt barn och vant sig lite som du skriver vid dem, ja då känns det vill jag lova när de flyttar in i eget rum, börjar på dagis, första barnvakten osv... :cry:

Men jag rättfärdigar mig med att han är inte här för MIN skull utan jag för HANS. Och jag vill ENBART vad som är bäst för Tor, och det tror jag stenhårt "barnaboksfilosofin" är. :wink: Så då får man snällt sätta sina egna känslor åt sidan (typ tycka att vi kan mysa i sängen om morgonnen, ta upp ibland och inte ibland, göra lite hipp som happ som passar MIG och kanske just inte mitt BARN) :roll: Nåja, det var mitt utlägg det... :wink:

Har du läst denna tråden någon gång?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10519

Jag kanske är lite knasig och inte fattar, men funkar inte banan alls? :?
Första gången jag gav banan sov Arvid typ ingenting, men det berodde nog mer på att det precis då höll på att bryta ut en förkylning, men jag tycker det var lite roligt att när jag provade ditt tips så blev det helt galet!
Hur blev det hela galet? Har det löst sig nu?

Kram!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Nej, nej! Banan fungerar bra, men just när jag testade första gången så sov han knappt alls så då blev jag ju lite fundersam men då visade det sig sammanfalla med utbrytande förkylning så det var ju förklaringen!

Just nu så sover han lite ojämnt och ganska mycket men det beror på att han är förkyld så jag drar inga stora valser av det.

/Camilla
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

TorsMamma skrev:Har du läst denna tråden någon gång?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10519
Läste den nu och fick mer insikt om min egen mor... :( Inte undra på att jag är depressivt lagd!

Det som är tur för mig är att jag skaffat barn vid lite högre ålder och därmed har funderat en del över mitt liv och kan se vad hon gjorde som inte var bra för mig. Samt att jag har motsatt inställning till hästarna som beskrivs i texten - dvs jag gosar INTE med dem som gosedjur utan har deras utveckling och vår gemensamma kommunikation som mål och därför tycker många att jag är hård då min häst inte får "keligt nafsa" på mig... :shock:

Tack för länken - känns bra att ha den att luta sig mot när man tvivlar i sitt upplägg!

/Camilla[/quote]
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Läste den nu och fick mer insikt om min egen mor... Inte undra på att jag är depressivt lagd!

Det som är tur för mig är att jag skaffat barn vid lite högre ålder och därmed har funderat en del över mitt liv och kan se vad hon gjorde som inte var bra för mig. Samt att jag har motsatt inställning till hästarna som beskrivs i texten - dvs jag gosar INTE med dem som gosedjur utan har deras utveckling och vår gemensamma kommunikation som mål och därför tycker många att jag är hård då min häst inte får "keligt nafsa" på mig...
Jo, jag vet EXAKT vad du menar. Det skulle kunna ha varit alldeles för lätt att falla in i "gamla" invanda mönster. 8)

Fast jag gosar min son i alla fall, vaken, tillsammans och myser gör vi också. Det är ju bara inte mitt sällskapsdjur eller centrum.
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

TorsMamma skrev:Fast jag gosar min son i alla fall, vaken, tillsammans och myser gör vi också. Det är ju bara inte mitt sällskapsdjur eller centrum.
Ja, självklart! Jag till och med sover med min son (!) på dagarna när jag är hemskt trött själv, men han sover aldrig PÅ mig utan vi sover helt enkelt bredvid varandra och då det inte är en vana så har han heller inte behovet att jag ALLTID ska göra det.

Jag gosar också med min häst, faktiskt, men på MINA premisser!

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:wink: :lol: :heart:
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

sovproblem och schemafunderingar

Inlägg av Camilla_H »

Arvid är visserligen förkyld och har varit det en vecka och därför har han sovit lite mer än förut och det har varit lite vingligt med tiderna, och jag sa att jag inte skulle dra några stora valser på det men sanningen är att han även innan förkylningen visade tendenser till vårt nuvarande problem.

Problemet är nu inte längre att han inte sover på långluren mitt på dagen (för nu gör han plötsligt det!) utan att han inte vill sova vid de kortare lurarna. Behöver jag ändra schemat tro?

Så här ser det ut idag:

08:00 vaknar, äter gröt och mjölkersättning. Äter inom 45 minuter (alla mål).
10:00 sover 20 minuter (förutom nu när han varit förkyld då han varit nästintill omöjlig att väcka så han har fått sova 45 minuter istället förutom de senaste två dagarna då det åter varit 20 minuter).
11:00 äter lunch, puré plus frukt plus mjölkersättning.
13:00 - 15:00 sover middagslur.
15:15 äter frukt och mjölkersättning.
17:00-18:45 sover 45 minuter.
18:00 äter gröt
19:45 äter välling.
20:00 sover natt.

Nattsömnen fungerar perfekt! När han varit förkyld har han vaknat till ibland men jag har då ramsat från min säng och han har somnat om direkt. Lätt att lägga, vaknar lite i förväg på morgon ibland (ca 15-30 minuter i förväg) men ligger då och roar sig själv tills att jag kommer och "väcker".

Det han visar nu är att han framförallt på eftermiddagsluren INTE vill sova! Han skriker och gråter och efter nyttjande av hela verktygslådan får vi honom att somna men då sover han lätt, lätt, lätt och vaknar hela tiden. Men även de dagar han faktiskt sover sina 45 minuter är han ändå trött vid 19:30 så jag har tagit för givet att han behöver den här längre luren? Jag har varit så inställd på att det är förmiddagsluren som ska bort när vi går över till två lurar men det kanske är eftermiddagsluren istället?

Jag ska i ärlighetens namn säga att vi inte har varit så konsekventa. Detta beror på att min sambo vägrar ramsa av någon anledning (han tror att han kommer att "väcka" honom mer om han gör det är det skäl jag fått), och att jag helt enkelt är för trött/sjuk för att orka med jämt.

Därför finns även nappen med i bilden dagtid. Nattetid har han aldrig napp. Nappen används vid insomning på kortare lurarna och ifall han vaknar på långluren. Av lathet/trötthet erkänner jag gärna.

Sen en allmän fråga: hur gör ni som inte använder napp när era barn börjar gråta i bilen eller på andra ställen där ni inte lätt kan göra något åt det? Vi ger napp, eller ja, min sambo ger napp men jag är inte nöjd med det. Jag vill få bort nappen helt! Det är också så att om jag är själv med Arvid så har han nästan aldrig napp, men när min sambo nu är hemma halva dagarna så åker den nog in bra mycket i onödan...

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Camilla,

Nej du ändra schemat tror jag faktiskt inte du skall göra här... Utan det känns mera som rutiner och attityden behöver putsas på en aning. :wink:

Oftast är det så att runt 6 mån lär de sig att åla/krypa.
Mer mat står på programmet.
Mer utevistelse börjar märkas behov av. Gärna 2 ggr/dag.
Mer behov av att kanske låta världen få vara lite "liten innan den blir stor" kan också ha med allt att göra.
När jag hade fnurra fick jag "strama" upp schemat och rutinerna och efter 3 dagar så brukade saker och ting fungera igen.

Ang. lurar osv.. så är det så här om man verkligen går efter BB. "kort fm lur, lång middagslur, kort em lur" em luren är den som fortast faller bort. Då har man ofta gjort den 45, 20 och sist 5 min och runt (ibland 7) men oftast 9 mån "faller den bort" och kvar är då 45 min fm och 1,5 tim dag lur som blir runt ca. 9.15-10 samt 12.30-14.
Så detta är vad jag brukar rekommendera och oftast det som för de flesta funkar bäst. Jag fick dessutom rådet av AW (via fel väg då...) när Tor var just 5+ mån att göra om schemat till 45-2-20 som sen blev 45-1,5-20 och sen på slutet vid 8 mån fick han sin 20 min i vagn på promenad och det blev allt mellan 5-20 min och sen sköt jag på middagsluren en aning till 9 mån.
Efter det kortades fm luren ner och sen gick han över till 1 lur runt 15 mån.

Om jag förstått AW korrekt så är detta också ungefär så som hon gjorde med alla sina 9 barn (förutom att hon hade natt 18-06 då) samt att ha 3 lurar genom 8 mån ångesten var skön paus för oss båda om så bara en lugn promenad i vagnen.

6 mån länk som TorpSara hade...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#95145

Ang. napp då. Ni har ju napp i detta fallet som en "ljuddämpare" och inte för att ersätt ens sugbehovet (som visserligen det är borta tillräckligt vid 4 mån). Det ni då gör är ju att ni slutar lyssna på honom, inte låter honom få sin röst hörd utan i åker en propp!

Här kommer MÅNGA napptrådar där jag gör ett inlägg i en av dem hur jag känner med just detta om napp som en "propp".
Men för att vara konstruktiv, man få muta, distrahera, sjunga och göra många andra saker. Dessutom har ju många barn en "snutte", djur eller annat. Tor har en kasper "Bamse" som han kan ta som "krisverktyg" och snutta lite med när det behövs, men skillnaden är att detta styr han över själv. :wink:

Vad ställer nappen till med
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4dd9824f19

Folk skrattar
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3ea59ce880

Men som du själv säkert förstår så...
Jag ska i ärlighetens namn säga att vi inte har varit så konsekventa. Detta beror på att min sambo vägrar ramsa av någon anledning (han tror att han kommer att "väcka" honom mer om han gör det är det skäl jag fått)
Måste du ju få med pappan på samma "skuta" om man säger! Är du sjuk och inte orkar då måste ni i alla fall jobba mot samma mål!! Han får se till att läsa ikapp sig och ta till sig det koncept som ni nu kör på. För ensam är inte stark. :cry:

KRAM på dig Camilla! :heart:
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Hur vi gör nu

Inlägg av Camilla_H »

TorsMamma skrev:Nej du ändra schemat tror jag faktiskt inte du skall göra här... Utan det känns mera som rutiner och attityden behöver putsas på en aning.
Jag tror att du har rätt. Alltid när jag läser dina suveräna inlägg så läser jag först en gång sen funderar jag typ en hel dag och sen läser jag igen och mer detaljerat de länkar du skickat med och sen kommer jag fram till någon sorts slutsats. Detta är en bra process har jag upptäckt! :)

Den slutsats jag kommit till nu utifrån det du skrivit och länkat till är att vi som vanligt inte har ett speciellt stort problem utan att vi helt enkelt blivit lite slappa i rutinerna. Så nu ska här stramas upp! :) Lite kommentarer dock:
Åh, jösses vad jag skrattade! Vad helt superroligt skrivet och intelligent utformat! Och att lyckas hålla hela tråden i den stilen var ju häftigt! :D

Men jag fick ut något annat av den också. Jag tror att vi lyckats rätt bra på sysselsättningsfronten. Arvid blir förstås också gnällig ibland men han kan långa, långa stunder sysselsätta sig i spjälsängen, på golvet i hans rum, på golvet i vardagsrummet, i babygymet, i barnstolen, mm... Dessutom kan han sitta sedan flera veckor och har börjat visa tendenser idag till att vilja ta sig fram från magläget, samt att han greppar saker mycket bra. Vi är ute minst två gånger per dag eftersom vi själva är utemänniskor och inte gillar att vara inne. Det kan vara allt från rena uteaktiviteter (typ pulkåkning/skoteråkning) till en tur med bilen till affären. Ikväll hade vi grannen med tre söner på besök och de byggde rallybana för våra radiostyrda bilar och oj vad det var spännande, tyckte Arvid! :) Dessutom har första tanden brutit igenom (igår) och vi har inte märkt något av det! För jag tror inte att strulet på dagslurarna har med det att göra - känns inte så.

Känns bra att få en liten referenspunkt till hur det är för andra! Vi är också bra på (eller jag, iaf) att inte direkt springa och hämta honom när han gnisslar - oftast så gör han det i några minuter och sen kommer han på något annat och då blir han tyst igen. ;)
Ang. napp då. Ni har ju napp i detta fallet som en "ljuddämpare" och inte för att ersätt ens sugbehovet (som visserligen det är borta tillräckligt vid 4 mån). Det ni då gör är ju att ni slutar lyssna på honom, inte låter honom få sin röst hörd utan i åker en propp!
Japp, så är det med vår napp! ;) Skämt åsido så har du rätt, jag kan inte säga något annat. För h-sike - jag vägrade använda napp de tre första veckorna men det visade sig att han var ett sånt där sugbehovsbarn... Men jag ska försöka att ta itu med detta nu och bli mer medveten och tänka till en gång extra innan den åker in av bara farten...
Det här har jag upptäckt, att folk reagerar över att jag VÄCKER Arvid (hemska tanke!). Så jag gör som du skrev i tråden - jag säger inget om vårt schema... De har inte med det att göra iaf.
Måste du ju få med pappan på samma "skuta" om man säger!

Ja, jag har läst det här inlägget för honom samt lite ur de länkade trådarna så nu verkar vi ha synkat med varandra för tillfället!

Tack!

/Camilla[/quote]
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack själv, det är väldigt kul när man verkligen märker att någon lägger ner tiden på att läsa svaren de får också! :heart: :heart: :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"