Jag tackar och bockar för alla gratulationer och påhejningar!
Arvid har fortsatt att sova 12-timmarsnätter förutom ett par-tre nätter direkt på den första natten då han kunde vakna en eller ett par gånger, men inget allvarligt.
Så nu sover han från 8 till 8 förutom när pappan stiger upp kl 07 - då kan han vakna till lite men somnar oftast om själv eller så får han lite hjälp. Detta kommer nog att ordna sig när han nu ska få eget rum, det är nytapetserat med nya gardiner och söta lampor, det fattas bara att flytta ut gästsängen och flytta in spjälsängen!
För ungefär två veckor sedan slutade jag att blanda till mat på övervåningen på morgonen utan tar med honom ner i köket i stället och iom det så slutade han att skrika på morgon utan vaknar nu med världens solskensleende och är hur go och glad som helst och sitter gärna och tittar på när katterna äter morgon medan jag gör iordning mat.
Allt fungerar egentligen helt super, han blir goare för varje dag och det fungerar jättebra med maten.
MEN, men, men... Fortfarande så sover han uruselt på middagssömnen. Eller ja, uruselt och uruselt, det beror på vad man jämför med men jämför jag med natten så är det så. Han ska sova 13-15 men vaknar runt 14 och vaknar sedan ofta ett par gånger till innan 15. Ibland sover han hela tiden och jag har märkt att det är bättre när han får sova i spjälsängen än i vagnen eftersom han kan lättare byta ställning då vid 14; i vagnen blir det för trångt och då protesterar han istället och blir ordentligt vaken. Han sover bara 20 minuter på förmiddagen nu, just för att jag trodde att det skulle hjälpa middagsömnen men ibland funderar jag på om han helt enkelt inte är nog trött för att sova 2 timmar? Jag har gjort allt enligt konstens regler, backat, skjutit vargar, använt verktygslådan men det blir inte bättre, eller iaf mycket lite bättre. Vad ska jag göra? Ge mig en handlingsplan!!!
Han sover fortfarande 45 minuter på eftermiddagen men verkar behöva det, han är ändå jättetrött vid 20:00...
Så funderar jag på ramsan - säger ni den jämt trots att barnet somnar lätt? Arvid somnar oftast bara man lägger honom i sängen och har fått böka till sig någon minut, så jag brukar ramsa när jag går ut men eftersom jag inte vill överkoncentrera så sysselsätter jag mig med något eller går ner på nedervåningen och då missar jag ofta att bekräftelseramsa. Gör det något? Eller kan man se ramsan som bekräftelse också då Arvid inte protesterar utan somnar efter den? Jag får ju liksom sista ordet redan...
I morgon ska han sova borta utan mamma och pappa för första gången då han ska vara hos min syster under kvällen och natten. Jag är lite orolig förstås, över hur han ska sova men jag försöker att förlita mig på att han vet hur det ska vara och just nu är han så glad i alla människor så jag hoppas att han inte blir tveksam då vi inte är med. Jag kan INTE instruera min syster i ramsor och andra verktyg då hon INTE gillar AW eller BB - hon är tyvärr en sån som går på rykten utan att bilda sin egen uppfattning...
Som vanligt längre än tänkt,
Eder Camilla