Hej igen...
Nu är det dags för en ny liten fråga om daglurar...Teos daglurar har ju krånglat ganska mycket sedan vi kurade, men med långa bra perioder också.
Nu på sista tiden tycks han ha väldigt svårt att komma till ro, särskilt tydligt blir det om vi har besök, eller något annat utöver det vanliga händer. De sista två dagarna har han inte somnat alls på sin middagslur som är 1,5h. Han pratar och leker och grejar, men sover inte...
Det har krånglat ett bra tag och ofta tar det upp mot en halvtimme innan han somnar. Vi tolkade det efter ett tag som att han nu närmar sig 2 och kanske behöver lite mindre sovtid på dagen. Han började också vakna nån halvtimme-trekvart för tidigt på morgnarna och var väldigt lättväckt om någon av oss föräldrar gick upp innan honom. Därför drog vi ner på dagluren från 2h till 1,5h istället. Han har nu sammanlagt 13h sömn/dygn inplanerat. Nätterna sover han som en liten gris, men daglurarna gör han det inte!
Just nu hanterar vi det så här: med attityden att vi litar på att du sköter din sömn själv. Han ropar ju inte efter oss, eller frågar, eller gråter. Han verkar tycka det är skönt att vara där själv, han bara somnar inte. Vi låter honom alltså vara ifred och ramsar endast om han någon gång blir ledsen.
Han får rejält med utevistelse och får hjälpa till hemma med det mesta, skrattet till godnattet är det heller inget fel på...
Däremot funderar jag på om det är någonting i hans utveckling, att han liksom bearbetar något. Han verkar lite frustrerad i allmänhet...protesterar mot mycket som han inte gjort tidigare, kastar grejer när han är arg, liksom testar hur vi ska reagera. Vill inte heller leka ensam så mycket som tidigare utan kommer och drar i oss...Talet har exploderat den sista tiden, så jag funderar på om det är det som spökar. Det liksom ploppar upp nya ord hela tiden som han inte har sagt innan. Känner mig lite förvirrad, har ni några idéer?? Kanske vi utstrålar lite osäkerhet, vi är inte vana vid dessa protester och blir kanske lite ställda ibland även om vi försöker att inte visa det.
Tacksam för alla tips och tankar jag kan få!!