1,5 - åring som ska bli kurad!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Lite rapport igen! :wink:

Teo sov hela sin daglur igår!! Tyst direkt och sov till min man väckte honom!! Äntligen!! Förmodligen var det ljuset som störde honom tidigare!!
Och det var lika lätt att lägga honom på kvällen också, han gillar verkligen att sova nu!! Igår kväll ville han knappt busa innan sovdags, han sa bara nana, nana sen (nanna säng :lol: ) Men skrattet slapp han inte! :D :wink:

Jag köpte en färdig gardin i svart som vi får sy om lite, den är lite för kort. Tänkte sy fast en tygbit i något glatt mönster längst ner. Vi får väl se hur det går.... :roll:

På morgnarna vaknar han ibland lite tidigare och ligger och mumlar lite för sig själv i sängen. Men först när klockan ringer så reser han sig upp, så han har lärt sig att klockan betyder morgon!! :heart: :heart:

Jag kan inte nog tacka dig Mia :heart: och ni andra på det här forumet för all hjälp och alla tips!! Vi har fått en så nöjd liten kille och det är värt allt!!
Nu ser vi framåt med verktygen att mota bort alla tänkbara vargar, när de hotar att komma för nära!!

Tänker på dig Mia, nu när du har det svårt! Men imorgon har du tagit ett steg på vägen mot bättre tider!! :)
Kramar
Mamma till älsklingen Teo född 060423
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart:

Tack för rapport och tack för varma ord!!!

Och lycka till med sömnanden :wink: :!: (lagningen jag gjorde på min sambos jeans blev inte så lyckad - hela hålet är öppet igen :roll: - nu får han göra det själv :D !)

Kram och ge duktiga Teo en kram också :!:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej hej, har inte varit här på ett tag nu, eftersom det bara har rullat på och fungerar med Teos nätter och daglurar. :D :D

Men nu har jag en liten fundering...Hittade på diskussionsforumet en tråd om sömnvanor. Där stod att upp till två års ålder behöver de 12 timmars sömn på natten och resten på dagen. Teo har bara knappt 11,5 h på natten och två timmar på dagen...Tänker att det borde vara ok, eftersom han ju får sitt totala dygnsbehov av sömn tillgodosett. Eller, vad tror du? :roll:
Han fyller ju två i april och då behöver de enligt tråden ca 11 h på natten...Ibland får jag så dåligt samvete för att jag inte har riktig koll... :(

Kram och tack! :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst går det bra! Små murmeldjur som glatt trynar dagtid kan ha kortare natt än 12 timmar. Däremot brukar de flesta rekommendera att natten bör vara någonstans mellan 11 och 12 timmar.
På dagis kan det ju ibland vara svårt att få till längre sömnpass än 1,5 och då behövs ju följdaktligen mer nattsömn. Dessutom blir de slitnare av dagis om de har långa dagar.
Vi vill gärna att Edvard sover 2 timmar hos dagmamman, för han sover 19.30-7. Bättre sova där och vara vaken hemma än tvärtom... :wink:
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Teo har också natt mellan 19.30-06.45 eller 07.00. Han har ju krånglat lite på dagtid, med lurarna, men det var ju inte så länge sen vi kurade och då brukar det ju vara så. Den sista tiden, sen vi mörklagt även på dagen har han sovit jättebra! Han är inte på dagis så mycket, ca 2-3 dagar per vecka, men visst jag tror inte han sover 2 h där, snarare 1,5 (fast det beror mer på att han ofta tar lite mer tid på sig att somna där). Hmmm, får se hur vi gör...

På ett sätt är det ju skönt med längre nätter, det frigör ju lite tid på dagen (sover oftast inne i sin säng). Samtidigt vill jag ha så mycket tid som möjligt med honom när jag är hemma. Min man är hemma de dagar han inte är på dagis och jag slutar tidigt för att hämta Teo när min man jobbar. De dagar han är hemma kommer jag hem ganska sent och får nästan ingen tid med min älskling innan han ska sova... :( Men kanske vore det bra med 12 h natt, med tanke på att dagluren ju kommer att försvinna så småningom...? Får lyfta det med min man och se vad vi kommer fram till...

Tack för svar!
Teos mamma

dagluren krånglar igen...

Inlägg av Teos mamma »

Hej igen...
Nu är det dags för en ny liten fråga om daglurar...Teos daglurar har ju krånglat ganska mycket sedan vi kurade, men med långa bra perioder också.
Nu på sista tiden tycks han ha väldigt svårt att komma till ro, särskilt tydligt blir det om vi har besök, eller något annat utöver det vanliga händer. De sista två dagarna har han inte somnat alls på sin middagslur som är 1,5h. Han pratar och leker och grejar, men sover inte... :?
Det har krånglat ett bra tag och ofta tar det upp mot en halvtimme innan han somnar. Vi tolkade det efter ett tag som att han nu närmar sig 2 och kanske behöver lite mindre sovtid på dagen. Han började också vakna nån halvtimme-trekvart för tidigt på morgnarna och var väldigt lättväckt om någon av oss föräldrar gick upp innan honom. Därför drog vi ner på dagluren från 2h till 1,5h istället. Han har nu sammanlagt 13h sömn/dygn inplanerat. Nätterna sover han som en liten gris, men daglurarna gör han det inte!
Just nu hanterar vi det så här: med attityden att vi litar på att du sköter din sömn själv. Han ropar ju inte efter oss, eller frågar, eller gråter. Han verkar tycka det är skönt att vara där själv, han bara somnar inte. Vi låter honom alltså vara ifred och ramsar endast om han någon gång blir ledsen.
Han får rejält med utevistelse och får hjälpa till hemma med det mesta, skrattet till godnattet är det heller inget fel på... :?:
Däremot funderar jag på om det är någonting i hans utveckling, att han liksom bearbetar något. Han verkar lite frustrerad i allmänhet...protesterar mot mycket som han inte gjort tidigare, kastar grejer när han är arg, liksom testar hur vi ska reagera. Vill inte heller leka ensam så mycket som tidigare utan kommer och drar i oss...Talet har exploderat den sista tiden, så jag funderar på om det är det som spökar. Det liksom ploppar upp nya ord hela tiden som han inte har sagt innan. Känner mig lite förvirrad, har ni några idéer?? Kanske vi utstrålar lite osäkerhet, vi är inte vana vid dessa protester och blir kanske lite ställda ibland även om vi försöker att inte visa det.
Tacksam för alla tips och tankar jag kan få!! :!:
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej igen :D
Läste runt lite här på forumet och det verkar som att många med en snart tvååring har exakt samma problem! Så jag känner mig lite lugnare, kanske är det bara att fortsätta att låta honom sköta det själv och sen kanske det löser sig? Vill ändå höra vad ni tänker såklart!
Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Teos mamma!

Så roligt att höra från er igen :D och vad glad jag är att nattsömnen funkar så fint, ni har förvaltat det ni gjort föredömligt!

Jag tycker ni sköter dagsömnen precis rätt också - ni ger Teo förutsättningarna att sova och säkert kommer dagsömnfnurran att lösa sig snart också, bara ni fortsätter lika lugnt och stabilt som ni gjort!

Kanske kan det vara lite förtrots också? Har ni märkt av den tidigare?
Skickar dig länken om förtrots, kanske hittar du lite matnyttigt där:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej Mia!
Tack för det, då känner jag mig lugn i att mina "instinkter" ledde mig rätt! :heart:
Ja, på natten finns här inga vargar alls nuförtiden!! :D Han är tyst från det vi lämnar rummet till dess klockan ringer på morgonen (i alla fall vad vi vet.. :shock: )!!
Och nu kan jag våga tro att även dagsömnen kommer att lösa sig å det snaraste!
När det gäller förtrotsen, så ja jag misstänker att det är det som har börjat...läste tråden (TACK!!) och fick en hel del matnyttigt där! Exemplen som nämns påminner vääääldigt mycket om det Teo går igenom nu. Det är mycket han vill/inte vill nu. Så jag ska läsa, begrunda och anamma!!
Hur är det med dig, har du kommit något närmre en diagnos?? Tänker mycket på dig! :heart:
Kram och tack än en gång!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack för omtanken :heart: men nej, jag vet inte mer nu än för tre månader sen :roll: ... Hoppas få svar inom närmsta månaden, iallafall!

Kram och lycka till med lille förtrotsaren :wink: är säker på att du löser det hela galant - och det finns MASSOR av bra trådar på "Barnafostran" du kan ha glädje av nu!

Kram, kram!
Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "