Jag och min man har bestämt oss för att genomföra kuren med vår Teo på 1,5 år. Vi har hittills suttit inne hos honom tills han somnat, både vid nattningen och middagsluren. På sista tiden har det tagit längre och längre tid innan han somnar och han har vaknat minst ett par gånger varje natt. Vi har trott han varit hungrig och gett honom välling, eftersom han ofta äter lite dåligt på dagen. Ofta har han tappat nappen och bara somnat om igen när han fått den...likaså har han somnat om direkt igen när han fått välling. De gånger vi försökt att inte ge honom välling har han först somnat om men sen vaknat igen fem min senare...vi har alltså gjort en hel del fel...
Nu känner vi att vi fått nog och jag hittade den här hemsidan, tack och lov! De senaste dagarna har jag läst massa och börjat anamma attittyden! Och det fungerar!! Jag frågar honom inte saker, utan försöker vara självklar och övertygad mamma som leder. När jag nattar honom har jag lagt ner honom, sagt ramsan när han är lugn och sedan satt mig ner brevid och tittat åt ett annat håll. Första och andra natten reste han sig upp och började gråta efter en stund. Jag ramsade igen - och han lade sig ner!! Han sov som en liten söt gris efter 20 min!!
Vi ska så klart genomföra kuren och han ska somna själv utan att vi sitter där. Men jag har ett par frågor innan jag vågar. Börjar man alltid kuren med nattningen? Bör jag i så fall vänta med att sluta med nappen till kvällen också? Som det är nu får han den bara när han ska sova (han ber om den...)
Han går också på dagis, i genomsnitt 2 dgr per vecka. Hur gör vi med sovandet där? Förmodligen behöver någon i personalen sitta hos barnen när de ska sova...räcker det att de ramsar och sedan inte låtsas om honom eller hur löser vi det? De första dagarna av kuren kommer han inte att vara på dagis. Dagispersonalen är jättebra och jag litar på att de försöker gå oss till mötes, men sen kan det ju komma vikarier ibland om någon är sjuk och då är det ju inte säkert att de vet...hur tänka??
Tack på förhand!!