1,5 - åring som ska bli kurad!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Teos mamma

1,5 - åring som ska bli kurad!

Inlägg av Teos mamma »

Hej!
Jag och min man har bestämt oss för att genomföra kuren med vår Teo på 1,5 år. Vi har hittills suttit inne hos honom tills han somnat, både vid nattningen och middagsluren. På sista tiden har det tagit längre och längre tid innan han somnar och han har vaknat minst ett par gånger varje natt. Vi har trott han varit hungrig och gett honom välling, eftersom han ofta äter lite dåligt på dagen. Ofta har han tappat nappen och bara somnat om igen när han fått den...likaså har han somnat om direkt igen när han fått välling. De gånger vi försökt att inte ge honom välling har han först somnat om men sen vaknat igen fem min senare...vi har alltså gjort en hel del fel... :oops:

Nu känner vi att vi fått nog och jag hittade den här hemsidan, tack och lov! De senaste dagarna har jag läst massa och börjat anamma attittyden! Och det fungerar!! Jag frågar honom inte saker, utan försöker vara självklar och övertygad mamma som leder. När jag nattar honom har jag lagt ner honom, sagt ramsan när han är lugn och sedan satt mig ner brevid och tittat åt ett annat håll. Första och andra natten reste han sig upp och började gråta efter en stund. Jag ramsade igen - och han lade sig ner!! Han sov som en liten söt gris efter 20 min!! :lol: Idag reste han sig inte ens (dag 3) Vi har också slutat ge honom välling och redan andra natten, gnällde han bara lite, men somnade efter att vi lagt honom och ramsat.

Vi ska så klart genomföra kuren och han ska somna själv utan att vi sitter där. Men jag har ett par frågor innan jag vågar. Börjar man alltid kuren med nattningen? Bör jag i så fall vänta med att sluta med nappen till kvällen också? Som det är nu får han den bara när han ska sova (han ber om den...)
Han går också på dagis, i genomsnitt 2 dgr per vecka. Hur gör vi med sovandet där? Förmodligen behöver någon i personalen sitta hos barnen när de ska sova...räcker det att de ramsar och sedan inte låtsas om honom eller hur löser vi det? De första dagarna av kuren kommer han inte att vara på dagis. Dagispersonalen är jättebra och jag litar på att de försöker gå oss till mötes, men sen kan det ju komma vikarier ibland om någon är sjuk och då är det ju inte säkert att de vet...hur tänka??

Tack på förhand!!
Mamma till älsklingen Teo född 060423
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Teos mamma och välkommen hit till forumet :D :!:

Du är påläst och peppad, så jag är övertygad om att det här kommer att gå hur fint som helst för er!

Man brukar börja kuren med natt ett, och då helt enkelt slänga alla nappar som finns på dagen - om du glömmer dem så gör han det också, fort nog!
Dagisfrågan du har är jag lite osäker på, det bästa är nog att du pratar med personalen och hör hur de sköter middagssovningen - jag vet en del dagis låter alla barn sova ute i vagn, en del har madrasser på golvet som barnen lägger sig på, och andra har spjälsängar där de mindre barnen ligger!
Men självklart tror jag personalen kan ramsa er son, det är ju inte särskilt betungande :wink: Och under inskolningen kommer ni att ha tid att få klarhet i såna här frågor, och komma med era önskemål! De är trots allt där för att ta hand om det käraste ni har - er son :heart: !

Så än en gång välkommen hit, och jag hoppas vi får följa er kurarresa på vägen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej igen och tack för snabbt svar! :D
Jag är också övertygad om att det här kommer att gå bra, jag har ju redan börjat se vad en bra attityd kan göra!! Ang dagis, så går han redan där och ska alltså inte skolas in. Vi kommer dock att börja kuren under de dagar han inte är där (mån till tors). På dagis ligger barnen på madrasser på golvet och jag vet att någon brukar sitta där till de somnat. Det jag undrar är om det är ok att någon sitter där en stund och inte går ut som ju vi kommer att göra. (Jag antar att det finns andra barn som inte är kurade.. :wink: ) Eller förstör det hela kuren? Första kurveckan kommer han alltså att vara på dagis en dag, under fredagen bara.

Tack igen för ett snabbt svar och självklart får ni höra hur det går!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Kastar in ett snabbt svar (eller en fråga rättare sagt :wink: ):

:arrow: Sover han bra på dagen på dagis som det är idag? Isåfall tycker jag inte att dagispersonalen behöver ändra sina rutiner, och exempelvis börja ramsa sonen. Dagispersonalen har ju ofta rätt bra rutin och attityd vid middagsvila, och det känns i mina ögon onödigt att ändra på deras sätt. Sonen kommer att köpa att det inte går till på samma sätt hemma som på dagis.

Vad tror du om det? :D

/Jenny
Teos mamma

hej igen!

Inlägg av Teos mamma »

Jo, då jag tror att han sover bra på dagis, men att han har lite svårt att komma till ro ibland. Oftast har vi inga större problem med middagsluren, mer än att det tar en stund innan han somnar...jag tänkte också att det kanske funkar att de gör en sak på dagis och vi en annan hemma, att han förstår skillnaden. Men vi vill ju inte göra något fel... :roll:

Troligen sätter vi igång på måndag kväll och då ryker nappen på dagen!! Lite skrämmande, samtidigt känner jag på mig att det kommer att gå bra! 8)

Fler frågor kommer säkert innan vi sätter igång, himla skönt att det finns ett forum här!!

Kram
Teos mamma

kur-frågor

Inlägg av Teos mamma »

Hej!

Jag har ett par frågor innan vi sätter i gång och kurar vår lille Teo. Tror ni det räcker att ha läst en massa här i forumet, eller måste vi ha läst boken? Jag känner mig säker på hur nätterna ska gå till, men inte hans 2-timmarslur på dagen...hittar inte så mycket om det...Jag antar att första dagen blir lite samma sak som natten, bortsett att beskedet och tillrättaläggandet blir kortare och trafiken inne i rummet liten, bara in i absoluta nödfall, eller är jag fel ute?

Jag och min man kommer att arbeta omlott för att han ska få en hel vecka hemma: sön-sön, men sen kommer han att vara på dagis mån-tis nästa vecka. Det är ju under uppföljningsveckan, men vi har inget val...vad tror ni, kommer det att förstöra allt? Gör det något att det är min man som lägger de första två dagarna, när jag tar nätterna, eller är det bättre att min man tar både dagar och nätter, eftersom det är han som är hemma på dagarna?

Mycket frågor nu, men det är ju viktigt att det blir rätt med en gång... :wink:
Teos mamma

Första kvällen!

Inlägg av Teos mamma »

:?:
Vi har precis fått vårt barn att somna på en kvart, första gången?!
Vi tog bort nappen på morgonen idag, så han sov bara en kvart på sin tvåtimmarslur på eftermiddagen. Så han var ju trött men ändå!!
Vi har redan smygbörjat lite ett par kvällar, med att skratta till godnattet, och ramsa vid läggdags (fast då suttit hos honom till han somnat, utan att ta notis om honom, ramsat om han blivit ledsen och han somnade jättefort på det med) och idag gick han från buset och började klättra på sin säng! Så han har fattat poängen!! Jag gav beskedet och solfjädrade, fick ge beskedet ett par gånger till innan han lugnade sig och slappnade av. Jag gick ut med ramsan och väntade utanför. Tyst några min, sen lite gnäll, sedan sång (!) :shock: och sedan tyst igen?! Jag gav bekräftelseramsan och det fortsatte att vara tyst. Efter tio min gick jag in för att stoppa om och upptäckte att han låg lugnt och pillade sig i örat! :lol: Gav beskedet och solfjädrade max 30 sek, sen gick ut igen m ramsan. Tyst!!! Gav bekräftelseramsan och nu har det varit tyst sen dess, det var 20 min sen. Har inte gått in för att stoppa om igen, kanske jag borde?? Ja, vi får se vad som händer senare i natt...
Berättar mer imorgon! :roll:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Så bra det går för er!

Ska försöka räta ut dina frågetecken :wink:

:!: Det ultimata och enklaste är såklart att läsa boken, men visst kan du kura med hjälp av forumet - jag tror du surfat runt så pass mycket att du vet var du ska leta, och som du själv säger så är attityden på topp!

:!: Jag vet inte riktigt vad du känner dig osäker på vad gäller hans daglur, men det viktiga nu är att du följer schemat, lägger lillen efter massivt bus, solfjädrar kort och går med ramsan! Daglurarna är det som KAN krångla mest, det och vargtimmen, min erfarenhet säger att OM han vaknar innan han sovit klart - pangramsa honom och gör sen husljud! Skulle han fastna i klagan och elände, använder du dig av solfjädern, och står då tills han är lugn och sömntung,och sen ut med ramsan!
Saken är den, att när barnen börjar sova gott och länge på nätterna, kan de få för sig att de är utvilade på dagarna, och tro att de inte behöver sova så mycket :wink:

:!: Jag tror INTE dagis under uppföljningsveckan kommer att förstöra något alls!

:!: Det spelar ingen roll vem av er som lägger när - jag kan berätta om när vi varit hos AW och utbildat oss till kurare och kurat små sömntrasslare; vi har varit 4-5 stycken per skift, som ramsat omlott lite hur som helst, och barnen kan inte ha brytt sig mindre! Det är inte VEM somlägger och ramsar sombetyder något, det är HUR man gör det! Träna att ramsa i hop, så ni har rätt magstöd och inte "mysramsar" :wink:

:!: Härligt att nappen är borta - den vargen oroar många mödrar! Bra jobbat!
Och så tacksamt sonen somnade, trots att mamma var in och svansade - där ser du vad attityden gör, hade du börjat oroa dig då hade gossen förmodligen blivit jätteförvirrad! Jag brukar gå in efter tio minuters tystnad för att bädda om, eller så går jag in när själv går och lägger mig.

Hoppas det känns lite klarare nu :wink: :!:

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Teos mamma

Hej och tack för alla fina tips!

Inlägg av Teos mamma »

Rapport sen igår: Natten fortlöpte bra. Lille älsklingen vaknade vid 21.30 när pappa och vovven gick ut på kissrunda (Teos rum ligger precis vid ytterdörren). Jag var snabbt inne och solfjädrade, han var ledsen, jag gick ut med ramsan när han blev lugn, vilket han blev jättesnabbt. Började gråta igen när jag gått ut, men jag ramsade utanför dörren när han inte verkade lugna sig och det blev tyst! Bekräftade med ramsan och sen var det tyst! Stoppade om honom när jag gick och la mig och han sov till 01.50. Vaknade och hostade, jag gick in direkt och solfjädrade. Han blev lugn direkt och jag ramsade mig ut. Efter en min tystnad, gav jag bekräftelseramsan och han sov till 06.45 då vi väckte honom GODMORGON! Verkade glad och nöjd och ville busa med vovven. :D Känner mig jättenöjd och förvånad, samtidigt undrar jag...kan det verkligen gå så här lätt?? Igår verkade det faktiskt som han tyckte det var skönt att vi gick ut, så han fick va ifred... :oops:

Jag är i alla fall mer peppad än någonsin, så i natt blir det att jobba in ramsan så att den sitter och inte springa in, utom i nöd förstås!!
Berättar mer sen!
Elle

Inlägg av Elle »

Strålande jobbat inatt =D> Ser fram emot fler rapporter!

Ja, inatt så backar du mer genom att busa som en tok innan och på väg till sängen, lägg tillrätta, kort solfjäder och ut med ramsan. Avvakta sedan och lyssna på sonens frågor. När han behöver er hjälp så svarar ni med ramsan. Kom ihåg bekräftelseramsan, den ska vara det sista som sonen har med sig in i sömnen och skall inte följas av några protester. Så upprepa så många gånger som behövs. Solfjädern har ni som KRISVERKTYG.

Lycka till :D
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Teos mamma

dagsluren gick bra!

Inlägg av Teos mamma »

:D Min man tog hand om dagens sovlur på 2h eftersom jag jobbar. Det gick lysande!! Han gav besked och gjorde solfjädern jättekort (någon minut bara) och ramsade snabbt ut. Teo reste sig efter en liten stund och pratade, blev tyst, pratade....min man påminnelseramsade igen efter ett par minuter och det blev tyst!! Han bekräftade och det var fortfarande tyst! 10 min senare stoppade han om en sovande liten myskille som sedan sov sina två timmar! Lättat, nöjt barn helt enkelt!!!
:D :D :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kan det gå bättre :?: :D
Maken till lättkurat barn, och maken till attityd hos föräldrarna har väl sällan skådats!
Och jag håller med Elle - glöm inte bekräftelseramsan, den ska följa lillen in i sömnen!
Tack för härlig rapport!
Kram :heart:
Teos mamma

natt 2

Inlägg av Teos mamma »

Hej!
Jag är så lättad att det nästan börjar rinna glädjetårar! Som vi busade till godnattet!! En glad unge lade sig, jag solfjädrade i max 30 sek, sen var han avslappnad och tung. Jag ut med ramsan och han gnällde lite, men blev tyst. Efter en lite stunds tystnad gav jag bekräftelsen. Tyst, sen ett litet nöjt snack och sen tyst igen. Jag bekräftade igen. Sen tyst. Efter drygt tio min tystnad gick jag in för att stoppa om. Men då blev det lite knasigt. Han tittade upp och sa mamma. Sen suckade han och la ner huvudet igen (var nog ändå inte riktigt vaken) Jag låtsades bara som ingenting och stoppade om honom. Utanför igen, gav jag bekräftelsen och sen var det tyst. :shock: snacka om att jag bara reagerade instinktivt!! Det gick ju bra nu, men det var ju för tidigt för mig att gå in. Hur ska jag göra? Även om han är tyst vet jag ju inte säkert att han somnat. Ska jag vänta med att stoppa om till jag går och lägger mig eller hur ska jag tänka?? Enligt kuren ska man ju inte vänta t ex 20 min, utan man ska gå in efter tio. Hur vet jag att han sover??
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt läsning! :D Jag stoppar om när jag går och lägger mig. Då vänder jag sonen rätt i sängen (somnar alltid som Pippi) och stoppar om. Har alltid funkat bra.
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE läggning \:D/ Precis enligt boken :wink: Om du känner dig osäker på när han verkligen somnar och är orolig för att du ska störa honom så kolla till honom när du kryper i säng.

Fortsätt jobba på i samma stil :D
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "