nappavvänjning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

En del tycker att två tuppisar efter 6 mån fungerar galant och tror du att det kan vara något för er så kör på det! Du känner ju :heart: allra bäst!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
norna

Inlägg av norna »

Sitter och räknar timmar hit och timmar dit just nu. Svårt att få till bra schema! Tidigare har hon ju alltid sovit till 7.30, men nu tänker vi att man kanske ska börja dagen kl 7 istället, eftersom hon vaknar tidigare och tidigare...

Just nu orkar hon ju inte vara vaken så mycket längre än 2 h på morgonen, men då har hon ju varit vaken i åtminstone 1 h i sängen. Vet inte riktigt hur jag ska räkna det...

En liten svårhet att få till i schemat är att vi gärna vill att hon sover 2 h mitt på dagen! Inte 1,5. Så om man ska ha 3 lurar blir de väl 20 - 2 - 20. Men den sista 20-minutaren på dan är som det är nu ganska svårsövd. Hon blir mest irriterad.

Kan man kanske schemalägga två lurar och stoppa in en 5-minutare vid behov på em?

Igår gick alla dagsovisarna galant! Men då var ju dagen en timme längre pga vintertiden, så vakenpassen blev en kvart längre åt gången. :? Men morgontimmen nu i morse var nästan värre än nånsin! Förmodligen blev det ännu starkare av just vintertiden. Hon trodde väl att klockan var en timme mer. Så vi har varit vakna sen kl 5. :|
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om hon föredrar 2 timmars lurar så ska ni givetvis fortsätta med det, och behåller ni tre lurar tycker jag att 20-2-20 är toppen, och väljer du 2 lurar så givetvis kan du ha en 5 minutare vid behov på em.
Jag var snabb att dra ner till 2 lurar med min son, med med facit i hand så skulle jag väntat längre.

Och väljer du att morgonen börjar 7 så tycker jag att du ska behålla 12 timmars nätter. Hur går det förästen mer mat, mat och mera mat? Ang tidiga uppvak, har du provat lägga 30 minuter tidigare till kvällen? Det kan göra underverk för morgonen, sömn föder sömn, du vet! :wink:

//Malin
norna

Inlägg av norna »

Hej igen,
Vill bara avlägga rapport här...
Idag är första dagen med nytt schema. Vi bestämde oss för dessa tider:

7.30 vakna + amning
8.30 extra frukost (gröt)
10.00 sova 1,5 h
11.30 lunch
14.45 mellis (tutte + frukt)
15.15 sova 45 min
16.00 vakna
17.00 middag
19.00 kvällsslurk (välling + tutte)
19.30 natti natti

Idag, första dagen, har tiderna suttit som en smäck! Peppar, peppar. Vi får se hur morgonen blir nu.

Efter att ha gjort väldigt många olika schemaförslag kändes det bäst med detta. Hon orkar mest och är piggast mitt på dan efter hennes långa sovis, så därför la vi 1,5 timmars sovisen först. Vi bestämde oss för att ändra till 2 sovisar nu med en gång, för att inte behöva ändra igen om en månad. Hon är 6 1/2 månad nu och mellan hennes 7:e och 8:e mån kommer vi ha fullt upp med vår flytt och försäljning av lägenheten, så vi tänkte att det blir tillräckligt med omställningar för henne ändå den tiden, tillsammans med ev 8-månaders-ångest.

Hon har varit (för att vara första dagen) pigg och glad över all förväntan. Jag var inställd på underhållning till max idag, men hon har bara verkat nöjd. Hoppas det fortsätter.

Hon är världens goaste! :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Härligt att schemat känns bra! :lol:
norna

Inlägg av norna »

Hej igen!

Tänkte avlägga lite rapport om hur det går...
Vi har haft nya schemat i en vecka nu. I början var hon inte helt övertygad om grötfrukostens existensrätt, men nu gillar hon det och äter. Däremot blir lunchen något mindre än förr. Jag tror att hon över dagen får i sig något mer totalt, men förut var både lunchen och grötmiddagen jättestora mål - nu är det mer jämnt över dan. Åtminstone ett mål per dag blir numera ett knipa-munnen-mål. Så var det inte förut.

Sova på dagen är inga problem. Somnar lätt och vaknar prick på utsatt tid.

Vi tycker att morgnarna har blivit bättre. När vi ändrade schemat vaknade hon ju redan vid 5-tiden och somnade i princip inte om. Nu har vi haft några morgnar med uppvak 6.30 och t om 7! De senaste morgnarna har hon vaknat och somnat om, så vi har fått väcka henne medelst väckarklockan 7.30. Det känns som att det går åt rätt håll, även om vi inte är i mål, liksom.
:wink:

Vi har också hämtat tillbaka extramadrasserna på kontoret... så nu sover vi i vardagsrummet igen. Det känns som att det är lättare för henne att somna om när vi inte är i samma rum. Om jag ligger kvar inne i sovrummet på morgnarna så går det inte alls. Går jag ut, försvinner tuttarna och då är det ok att sova. Men bäst är om ingen av oss är där helt enkelt.

Det enda negativa med nya schemat som vi har märkt är att hon ibland, men inte alltid, är tröttare på kvällarna. Det är lite mer gnäll och otålighet. Då lägger vi henne lite tidigare. Vet inte om det är dumt i början av nytt schema? Jag hoppas att det kommer ge med sig när hon sover hela 12h-nätter.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Tack för att du delar med dig! Det brukar vara ganska tröttsamt under ett schema byte, speciellt då en lur försvunnit, för oss tog det närmare en månad innan två lurars schemat satt som ett smäck, jag antar att jag byte lite för tidigt.

//Malin
norna

Inlägg av norna »

hej o hå.

börjar med schemat o lite info för er! Förra helgen var nos kräksjuk. Jag sov i några nätter inne hos henne, kollade kissmängd och gav mer vätska (främst ammade eftersom flaskan blev jättedum under kräksjukan!). När hon började få tillbaka aptit osv bestämde vi oss för omkurning och samtidigt kapa em-luren. Eftersom hon blir 8mån om en vecka och hon innan kräkupplevelsen visade intresse för kortare em-lur tänkte vi ändra den till 45 min. Gamla schemat:
7.30 vakna + amning
10.15 sova 1,5 h
12.00 lunch (mat + efterrätt)
14.00 mellis (frukt, yogurt + tutte)
14.30 sova 1,5 h
16.00 vakna
17.00 middag
19.00 kvällsslurk (gröt + tutte)
19.30 natti natti

Nu har vi alltså precis påbörjat omkurning, schemaändring osv. Under kräksjukan och ffa efter den, har insomningarna blivit jobbiga för henne. Hon har även vaknat på natten och undrat om nattamningen inte ska bli av nu, den var ju mysig när man var sjuk. Vi har jobbat hårt med bekräftelsen för att hjälpa henne med det här. Någon gång har vi buffat. Men bekräftelsen har varit vår främsta plan.

MEN så blir hon förkyld. Till saken hör att vi flyttar om en vecka, då får hon även eget rum. Eller snarare, vi får ett rum igen, det är ju vi som sover i vardagsrummet för att hon ska ha eget rum nu. :wink: Men det blir ju mycket nytt för henne, med nytt hus, nytt rum! Jag har lite ångest för att det är mitt i 8-månadersåldern. Vi har dock inte märkt nån ångest hos henne dagtid. Kanske nattetid dock. Förmodligen är hennes oroliga insomningar och nätter en blandning av åldern och kräksjukeupplevelsen inkl mitt nattliga springande i hennes rum då. Otajmat.

Mina funderingar är nu om det skulle vara bättre att vänta med omkurning tills efter flytten, men vi måste ju hantera insomningarna nu iaf! Fm-luren tog 40 min att få till nu, och det är alldeles för lång tid tycker jag. Vill inte att hon ska vara arg så länge.

Märker när jag skriver att jag inte vet vad min fråga är egentligen... :oops: Kanske bara "det blev för mycket på en gång nu, kom med lite feedback/pepp, tack!" :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ni har haft det lite jobbigt en tid, men det är bara att styra upp. Använd dig av bekräftelse ramsan för att få till effekten med den vanliga ramsan, "pavlos hundar" du vet...! Hon kan ju det här egentligen, så bara bekräfta att ni har koll på läget, så här ska det vara! Det är bra att ramsan sitter tills flytten så ni inte behöver starta cirkus, eller hur!? :wink:

Lycka till! //Malin
norna

Inlägg av norna »

hej o tack för svar! känns skönt att få bekräftelse på att det är bekräftelsen vi ska jobba på! :D nu har vi gjort det sen sist och de senaste två nätterna har hon sovit i ett svep, utan minsta uppvak. jätteduktig är hon. det känns också jättebra att som du skriver få ordning på det innan flytt, helt rätt.
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: :thumbsup: :lol:
norna

Inlägg av norna »

Hej igen!

Nu är vår dotter 9 mån! 8 mån-ångesten yttrade sig som lite mammighet, oro när jag går ut ur rummet osv, men sömnen är god! Det var några dygn som det gnyddes lite, men det var nog rätt lindrigt ändå. Däremot börjar vi få lite mattrassel. Eller snarare, så märker man att hon är stor och klarar sig själv... :wink: Dags för plockmat. Och tålamod. För det tar tiiid.

Det jag funderar över är schemat, återigen. Nu när måltiderna tar så mycket längre tid och aptiten generellt verkar ha gått ned så känns det som att det är för nära mellan målen. Hon verkar inte alltid hungrig när det är dags att äta och då blir det bara trist med mat och att bli matad och sitta i stolen osv. Blä för det. Vid 9 mån är det väl kanske även dags för mindre sovtid, så då tänkte vi ta allt på en gång. Man märker att hon vaknar tidigare på dagslurarna, hon är inte så trött helt enkelt.

Vårt schema:
7.30 vakna + amning
10.15 sova 1,5 h
12.00 lunch (mat + efterrätt)
14.30 mellis (frukt, yoghurt)
15.15 sova 45 min
16.00 vakna
17.00 middag
19.00 kvällsslurk (välling + tutte)
19.30 natti natti

:arrow: För det första: extra frukosten går inte alls i. Eftersom jag gärna vill att hon får i sig åtminstone något innan långa sovisen, så ger jag numera snarare ett mellanmål lite senare. Det blir aldrig en hel grötportion.
:arrow: Lunch och em-mellisen är fortfarande de mål som toppar ligan. De är roligast och då går det oftast i mest!
:arrow: Middagen brukar det bli lite gnetigare med. Det går ned mat, men kanske hälften jämfört med när hon var som hungrigast (förut åt hon ju jättemycket!)
:arrow: kvällsslurken verkar komma för nära middagen. Det går inte i så jättemycket mer här.

Lite mycket info kanske, men vill ge lite bakgrund...

SÅ mitt huvudbry är egentligen mornarna. Och kanske lite kväll. Det är så praktiskt tycker jag att amma på morgonen, men ev skulle man ge något matigare där? Bara EN frukost, alltså. Som hon står sig på tills efter långa sovisen. :?:
Men midda och kvällsmål?
Egentligen känns det lite som att tiden mellan frukost och lunch är för lång. Så det blir för kort om tid mellan målen på em/kväll. Men hon är pigg på fm, så jag vill inte lägga henne tidigare där för att korta av den tiden. Och lägga långa sovisen på em riskerar att bli för nära natten tror jag. Plus att tanken är ju att det bara blir den långa fm-sovisen kvar om ett tag, men något senare.

Hm, svårt med val. Vad tycker ni?

Alternativet är ju att lägga lunchen innan sovisen och helt hoppa över extra frukost. Och försöka skjuta den tiden något redan nu. O så kanske 20 min på em?

Tänker lite högt, märker jag. Hoppas någon orkar läsa och bolla.
Lua

Inlägg av Lua »

Alternativet är ju att lägga lunchen innan sovisen och helt hoppa över extra frukost. Och försöka skjuta den tiden något redan nu. O så kanske 20 min på em?
Så har vi gjort och det har funkat jättebra!

Kram Lua. :heart:
norna

Inlägg av norna »

Hej igen,

Vi har ännu inte spikat nytt schema, men klart är att vi behöver mer tid mellan måltiderna! Vi har en riktig kan selv-proffs här, så måltiderna tar ganska lång tid och så blir hon inte riktigt hungrig till nästa mål. Hur har ni andra gjort? Ska man tänka som jag just gjorde att man gör om schemat lite efter första kan selv-periodens långa måltider, eller ska man tänka att schemat är som det är och så äter man det man orkar vid varje mål och så går det snababre med tiden...?

Har läst i recept och kan selv-trådarna, men har någon tips på mer köttfri plockmat? Det blir väldigt mycket keso här som hon älskar...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Äggstanning Royal, är ju lite högre och fastare. Finns recept i typ vår kokbik, kan även kolla upp om du vill. Jag brukade skära den i små kuber och den slinker ner med lätthet!

Hur länge tar en måltid, får du skotta i nån anna mat medans hon plockar?

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"