nappavvänjning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
norna

nappavvänjning!

Inlägg av norna »

Hej!

Vi är inne på dygn nr 4 i vår nappavvänjningskur. Inatt sov hon bra! Vaknade bara en gång och då ramsade jag och hon somnade ganska snabbt om.

Däremot är dagslurarna svåra. Hon sover bra när hon väl somnat, men det är svårare att komma till ro! Vi undrar om vi har gjort fel som låtit henne sova dagslurarna i vagnen, där hon alltid har sovit på dagarna. Vi tänkte att vi inte skulle ändra för mycket. Förut somnade hon ganska lätt i vagnen, men det var ju med napp det. (Det har dock varit lite oroligt på dagarna i vagnen ibland, men inte som regel.) Nu funderar vi på om det skulle vara enklare för henne att bara ha en plats att sova på tills insomningarna har blivit lättare?

Vi kan inte ha vagnen i vårt gemensamma lilla sovrum, så när hon sover i vagnen blir det i vardagsrummet.

Hur som helst, ska vi akta oss för att ändra till spjälsäng på dagarna nu innan dagslurarna börjar flyta bättre?

Vårt schema är:
7.30 morgon! amning + välling (som än så länge bara blir 10-20ml)
9.30 - 10.15 sova 45 min
10.15 - 12.15 vaken. lunch 10.30: puré + frukt
12.15 - 14.15 sova 2 h
14.15 - 16.15 vaken. amning + frukt
16.15 - 16.35 sova 20 min
16.35 - 19.35 vaken. gröt + banan. bad. kvällsslurk: välling(70-90ml) + amning.

Än så länge blir tiderna oftast förskjutna, sen vi tog bort nappen, eftersom det är svårare för henne att somna. Dock brukar vi lägga henne senast 20 på kvällen.

I spjälsängen sover hon på mage (gillar det) men i vagnen sover hon på sidan eftersom vi inte har velat använda larmet ute. Enl tillverkaren Babysense är larmet inte tillförlitligt då.

Råd?
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
norna

Inlägg av norna »

...en sak till:
ang det jag skrev om att schemat förskjuts. hur ska man göra? om det tar 20 min eller ibland t om mer för att somna på em, då sovpasset bara är 20 min? samtidigt som man vill att hon ska få sova, så blir det ibland väldigt konstigt med schemat.

tacksam för svar!
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej norna! :D

Vi har lika gamla tjejer, så jag tänkte svara dej i väntan på expertisen! :wink: Dessutom har vi nästan exakt samma schema med natt 19.30 och morgon 7.30.

Min nyligen kurade lilltjej tar ganska lång tid på sej att somna också, mellan 10-20 min. Det är såpass länge så att hela dagen blir förskjuten om hon är på det humöret. Därför ser jag till att jag lägger henne i så god tid så att hon kan ta 20 min på sig tex vid långluren och ändå kunna få sova 2 timmar inom marginalkvarten. Med sista luren, som är svårast för henne att komma till ro på, har jag samma princip fast med ännu lite större marginal, för att hon ska kunna vara vaken tre timmar, eller nästan det innan natten.

En skillnad vi har i schemat är att din första lur ligger en kvart senare än vår. Kanske kan du tidigarelägga den något, så får du lite mer tid senare på dan, för de brukar somna rätt lätt första sovpasset. Ju längre dan går desto svårare har båda mina fått att komma till ro. Ett annat tips (vi ger dem mat väldigt lika också :D ) är om det fungerar att ge henne maten före långluren något senare, för mina somnar lite snabbare med en "nyfull" mage, och vem blir inte dåsig med mätt mage förresten.

Råd om sovplats: vi har sedan kuren kört alla dagslurar i vagnen, en inne och resten ute, med larm. Vi har inte läst att vårt Padwicolarm inte skulle fungera ute... kan Babysense mena att det kan vara vanskligt ifall det blåser så mycket så att det gungar i vagnen och därför inte ger utslag som det ska? I så fall kanske du kan ställa den så vinden inte kommer åt att gunga vagnen. :roll:

Jaha, det var det jag hade så här långt! :D
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
norna

Inlägg av norna »

Hej Gidde!

Kul att våra flickor är lika gamla! O tack för svar!
Nu har vi styrt upp lite här...
Dels ändrade vi ramsan, så att vi har mer rytmiska varianter och det gör faktiskt skillnad redan första dygnet! Nu känner vi att den tar. Jag läser den högre än förr också, så att den verkligen hörs genom dörr och frustration.

Hon har nu sovit sina lurar i sängen sen igår morse. Första läggningen där var katastrofal, tyckte vi. Det tog 40 min. Fr o m igår gör vi också som du beskrev, lägger lite tidigare och plockar upp henne på senaste marginalkvartstid, så att schemat hålls. Kändes som att det var helt fel taktik att allt försköts. Vi var så fast i att låta henne sova enl sömnrytmerna och väcka i skarv, men nu släpper vi det tills schemat satt sig. Eller snarare satt sig igen, för det är samma som hon haft med napp förut...

Dagens läggningar har båda tagit 5-10 min vardera, så det är en markant skillnad sen igår!

Ska fundera på det du skriver, om att ge maten senare! Det är nog bra! Sen vill man ju inte fortsätta ge lunch vid tiotiden, egentligen. En gång väntade jag, hon blev väldigt undrande efter typ 20 min - vadå, var är maten?! Frågan är om vi ska vänta med den ändringen, eftersom vi nu ändrat till spjälis och dessutom ändrat ramsa senaste dygnet.

Sen blir det nog vagn ute på prommisar, men en anledning till att byta var att i vagnen hamnade vi i vagningsträsket. Plus att den stod inne på parketten och nu börjar det bli höst plus att vi inte kunde låta henne vara ifred med sitt bökande. VI blev lite mycket hökar här i samma rum, liksom. :oops:

Tack för din hjälp!
N
norna

Inlägg av norna »

Hej igen!

Nu skulle vi behöva lite hjälp! Efter uppföljningsveckan så sover nu vår tjej genom hela natten utan uppvak, men däremot vaknar hon numera tidigt. Enl schemat är morgon 7.30, men ofta vaknar hon mellan 6.30 - 7.00. Då pangramsar vi och avvaktar sen. Hon somnar inte om.

Det är fortfarande så att det är en hel del bök och frustration när vi lägger henne. Dag som natt. Hon brukar dock somna på 5-15 min, så numera rör vi oss inom kvarten.

Sitt långa sovpass på 2 timmar brukar hon själv ofta förkorta till 1,5. Sen låter vi henne ligga tiden ut - då brukar hon vara nöjd, men vaken.

Generellt känns det som om hon är väldigt pigg när hon är vaken! Det har hon nästan alltid gjort eftersom hon är SM:ad, men hon är absolut piggare nu sen vi tog bort napp och nattmål! :D Det är härligt, men ibland undrar vi om hon har för långa sovisar på dagen? När vi lägger henne är hon nämligen väldigt pigg dagtid!

:arrow: våra frågor :?:
Vi undrar lite om de här sakerna tyder på att vi bör ändra schemat? Dra ned sovtid på dagen redan? Hon är precis fyllda 6 mån.
Hon äter massor, men ska vi försöka få i mer pga morgonvaken?

För övrig info... Vi tycker att hon lyssnar på ramsan, så vi bekräftar inte längre. Rätt? Vi buffar inte, det blir aldrig kris. Hon låter frustrerad och ibland arg, otålig liksom. Men inte ledsen. Det är mörkt i rummet! Vi har sovit på madrasser i vardagsrummet i två veckor. När hon sovit fyra hela nätter på rad (med 30min för tidigt uppvak, dock) så flyttade vi in igen. Nu har vi sovit där i två nätter. Vi tycker att läget är ganska oförändrat med vår inflyttning. Morgnarna blev inte bättre, men inte sämre heller... I morse gick jag upp när hon vaknade 6.30. La henne bestämt till rätta och ramsade mig ut.

Schemat är samma som i början av tråden. Hon äter sen dess ännu mer mat, men inte så mycket välling!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Tyvärr får jag nog säga att tidiga uppvak är ett problem många får dras med ett tag, så utrusta dig med en stor skopa tålamod. Jag tycker att du ska inskaffa en väckarklocka som ringer så hon hör den, snart kommer hon att förknippa att morgonen inte har kommit förän klockan ringt. När hon vaknar ger du en pangramsa och gör sen INGENTING för på natten händer just ingenting, det är beskedet du ska ge :wink: Så inte in och lägga tillrätta, ok? Det blir snabbt en jätte roligt morgon underhållning! :lol:

Ang schemat så tycker jag att det ser fint ut, jag tycker att du nog ska avvakta lite till och se om hon inte snart sover över 90 min skarven av sig själv.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
norna

Inlägg av norna »

Hej! Tack för svar! Då behåller vi schemat as is. Väckarklocketipset verkar ju bra. Får köpa en som inte tickar, är allergisk mot tickljud. För tillfället har vi mobilalarmet på, men det är nog för mycket melodi när jag tänker efter.

Just nu sover vi ju i samma rum. I morse när jag pangramsade så märkte man att Fylgia tyckte det var lite oväntat att ramsan kom så där, alldeles bredvid en. Och då gick jag ut. :roll: Och när jag reste mig så såg jag att hon låg på rygg utan täcke på tvären högst upp i sängen... Det är ett jättelitet sovrum, vi har hängt för tyg, men rösten kommer ju ändå från tätt intill. Nu har vi iaf köpt hus, så det blir ordning på den saken om ett tag... Hur som helst :arrow: ska den av oss som pangramsar på morgonen gå ut ur rummet? Vi har som sagt precis flyttat tillbaka in i gemensamma sovrummet, så ditt råd om tålamod kanske gäller även här... :-s
duggan

Inlägg av duggan »

Hej!

I början innan allt har hunnit sätta sig, så brukar man gå utanför rummet och ramsa, just för att det ska bli effekten av att "mamma står på vakt utan för dörren, vaktar hela natten lång, sov lugnt och tryggt" typ :wink:
norna

Inlägg av norna »

Hej igen!
Våra morgnar blir faktiskt sämre och sämre, inte bättre som man ju skulle vilja... Oftast vaknar hon numera kring 6! Förut vid 7, men innan kur och de första morgnarna inom kuren var det 7.30, enl vårt schema.

Nu är hon 6 1/2 månad och jag börjar undra om det här tyder på att det är dags för nyheter i schemat? Eller mer mat?

I början av kur och i uppföljningsveckan var ju även sista 20-min-luren rätt ok, numera är den väldigt svår att få till och ibland blir det t om bara 5 min för att rymmas inom marginalkvarten.

Vårt schema är enl ovan, med den skillnaden att det inte blir så mycket välling till frukost. Jag funderar på om man ska byta vällingen till gröt, för gröt gillar hon verkligen, men vällingen klickar inte riktigt. Efter tutten så ratas flaskan.

Men i så fall - ska vi byta middagsgröten mot annan mat, eller ha två grötmål per dag?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, eftersom jag är förkyld och super förvirrad så får du gärna skriva in ditt schema igen och då gärna med vad och när hon äter oxå...

Så ska jag titta på det och fundera.

:?: :?: :?:
Är det BECKMÖRKT i rummet?

Hur mycket mat får hon i sig under en dag?

Utevistelse?

Socialdelaktighet?

//malin
norna

Re: nappavvänjning!

Inlägg av norna »

Hej igen, va jobbigt att du är sjuk. :(

Vårt schema är:
7.30 morgon! amning direkt när man plockas upp
9.30 - 10.15 sova 45 min
10.15 - 12.15 vaken.
lunch 10.30: drygt 2 dl puré + frukt (i mängd ungefär som ett päron eller halv banan)
12.15 - 14.15 sova 2 h
14.15 - 16.15 vaken.
amning + frukt (i mängd ungefär som ett päron eller halv banan)
16.15 - 16.35 sova 20 min
16.35 - 19.35 vaken.
middag 17.00: stor gröt + halv till hel banan. bad.
kvällsslurk: välling(ca 1 dl) + amning.

Det är mörkt mörkt i rummet. Har mörkläggningsrullis och tyger för spjälisen med. Vi har väckarklocka som ringer 7.30.

Vi är i regel ute varje dag. Antingen längre utflykt/promenad/lekpark eller åtminstone ute på terrassen som är stor.

Soc del är hon ganska mycket. Vårt minimi är att vi tex läser tidningen, lagar mat, fixar med datorn osv. De flesta dagarna gör vi nåt mer, som att måla, tapetsera, bygga köket färdigt, packa kartonger, skurar... (flyttar snart).

Jag har haft lite dåligt samvete senaste dagarna för det har varit jättemycket med vår lägenhet att fixa innan försäljning, så eventuellt har det, just senaste veckan, varit för mycket delaktighet och kanske för lite annan aktivitet, som att upptäcka världen från vagnen och göra nya spännande saker ute. Har dock varit ute lite varje dag.

Vi tycker att hon äter mycket till lunch och middag! Frukosten kanske man ska öka med gröt? Ett tag gav vi välling då, men det gick inte ner nåt efter amning. Generellt är hon inte så förtjust i flaskan, eller vällingen. Mellis är amning och frukt. Där det står amning i schemat är det alltid båda brösten.

:?: Hur gör man imorgon när det blir vintertid, undrar vi också??

Krya på dig!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Här kommer en länk med tidsomställning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=68

Om jag var du skulle jag börja med matbiten, det är bara att ösa i tills det tar tvärstopp tänk iinte mängd som att man brukar äta en burk utan ge två burkar om så behövs, tills hon ser så äcklad ut att det verkligen inte finns mer plats i magen. Inför 2 mål mat, och grötfrukost och kanske kan du börja erbjuda lite plockis mat, så matglädjen får blomstra!

Det kan ta ett par dagar innan du ser resultat, men jag har inget att klaga på gällande ditt schema, om du lägger henne 20.00 om jag fårstår det hela rätt?!

//Malin
norna

Inlägg av norna »

hej igen o tack!
ska börja med matbiten! ännu mer!
jag lägger henne 19.30, inte 20.00. hon sover 19.30 - 7.30, fast hon sover ju inte då, förstås... för hon vaknar ju tidigt. Tycker du vi ska förlänga dagen till 20.00?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Nej om du frågar mig är 19.30 mycket bättre, jag förespråkar 12 h-nätter. men vid 7 månader ska 30 min kapas, så det kan även vara det som spökar.

//Malin
norna

Inlägg av norna »

vi ska nog dra ned den halvtimmen nu i veckan då, för när hon blir 7 mån (om två veckor) är det mitt i lägenhetsvisning och flyttbestyr. vi lutar lite åt att göra om det till 2 sovisar, för jag vill gärna att hon fortsätter att sova 2 timmar mitt på dagen. i så fall skulle man ta bort 20 minuters-sovisen på em och skjuta något på de andra tiderna. jag tror att det skulle passa henne bra, för hon verkar orka vara vaken längre än 2 timmar redan tidigare på dagen. jag tyckte mig se ett sånt schema i nån annan tråd, ska kolla lite där!

tack för din hjälp! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"