Hej igen!
Nu är vår dotter 9 mån! 8 mån-ångesten yttrade sig som lite mammighet, oro när jag går ut ur rummet osv, men sömnen är god! Det var några dygn som det gnyddes lite, men det var nog rätt lindrigt ändå. Däremot börjar vi få lite mattrassel. Eller snarare, så märker man att hon är stor och klarar sig själv...

Dags för plockmat. Och tålamod. För det tar tiiid.
Det jag funderar över är schemat, återigen. Nu när måltiderna tar så mycket längre tid och aptiten generellt verkar ha gått ned så känns det som att det är för nära mellan målen. Hon verkar inte alltid hungrig när det är dags att äta och då blir det bara trist med mat och att bli matad och sitta i stolen osv. Blä för det. Vid 9 mån är det väl kanske även dags för mindre sovtid, så då tänkte vi ta allt på en gång. Man märker att hon vaknar tidigare på dagslurarna, hon är inte så trött helt enkelt.
Vårt schema:
7.30 vakna + amning
8.30 extra frukost (gröt)
10.15 sova 1,5 h
12.00 lunch (mat + efterrätt)
14.30 mellis (frukt, yoghurt)
15.15 sova 45 min
16.00 vakna
17.00 middag
19.00 kvällsslurk (välling + tutte)
19.30 natti natti

För det första: extra frukosten går inte alls i. Eftersom jag gärna vill att hon får i sig åtminstone något innan långa sovisen, så ger jag numera snarare ett mellanmål lite senare. Det blir aldrig en hel grötportion.

Lunch och em-mellisen är fortfarande de mål som toppar ligan. De är roligast och då går det oftast i mest!

Middagen brukar det bli lite gnetigare med. Det går ned mat, men kanske hälften jämfört med när hon var som hungrigast (förut åt hon ju jättemycket!)

kvällsslurken verkar komma för nära middagen. Det går inte i så jättemycket mer här.
Lite mycket info kanske, men vill ge lite bakgrund...
SÅ mitt huvudbry är egentligen mornarna. Och kanske lite kväll. Det är så praktiskt tycker jag att amma på morgonen, men ev skulle man ge något matigare där? Bara EN frukost, alltså. Som hon står sig på tills efter långa sovisen.
Men midda och kvällsmål?
Egentligen känns det lite som att tiden mellan frukost och lunch är för lång. Så det blir för kort om tid mellan målen på em/kväll. Men hon är pigg på fm, så jag vill inte lägga henne tidigare där för att korta av den tiden. Och lägga långa sovisen på em riskerar att bli för nära natten tror jag. Plus att tanken är ju att det bara blir den långa fm-sovisen kvar om ett tag, men något senare.
Hm, svårt med val. Vad tycker ni?
Alternativet är ju att lägga lunchen innan sovisen och helt hoppa över extra frukost. Och försöka skjuta den tiden något redan nu. O så kanske 20 min på em?
Tänker lite högt, märker jag. Hoppas någon orkar läsa och bolla.