en familj i KAOS (lillebror)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej! :)

Nu är vi inne på vår 6e natt och det blir bara bättre och bättre - trots förkylning!
Jag pratade med min mamma idag och när jag började rada upp vilka förändringar det redan hade blivit så var det som att det gick upp ett ljus för mig själv - det HAR faktiskt blivit så mkt bättre! Han har ingen napp, han äter inget på natten, ramsan börjar sätta sig, han somnar själv efter bara några minuter och har även rätt skapliga nätter. Det är fantastiskt helt enkelt... :D

Natten som var vaknade han kl 22, kl 02, kl 04 men somnade om direkt efter solfjäder och ramsa ut. Ett litet problem är att jag _måste_ gå in till honom, eftersom han ställer sig upp och tar sig inte ner själv. Det hade varit helt ultimat om jag bara hade fått ge honom en ramsa utanför dörren v.b.
Vi har dock fått lite hemläxa :wink: så snart hoppas jag att han kan ta sig ner själv. Då kommer jag kunna slappna av ännu mer...

Stor KRAM från lilla mig - Lisa :)
Mamma till William 0504 :heart: och Albin 0704 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa!
LisaBu skrev:Jag pratade med min mamma idag och när jag började rada upp vilka förändringar det redan hade blivit så var det som att det gick upp ett ljus för mig själv - det HAR faktiskt blivit så mkt bättre! Han har ingen napp, han äter inget på natten, ramsan börjar sätta sig, han somnar själv efter bara några minuter och har även rätt skapliga nätter. Det är fantastiskt helt enkelt... :D
Underbart :D :!: Ibland måste man stanna upp och påminna sig själv om hur det varit och hur det blivit - precis som du gjorde när du pratade med din mamma! Och glöm inte att ni ännu är i början på kuren, och redan har så fina resultat!
Jag är full av beundran för ert arbete med era barn för att ge dem och er själva god sömn! Tänk att kura två barn i olika åldrar samtidigt, DET är strongt gjort =D>
Många kramar Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Tack för fina ord!
och...
TACK för din hjälp hittills!! Vi hade aldrig kommit så här långt utan den!

Nu ska vi fortsätta kämpa på här hemma!! Än är det en bit kvar tills vi får :sleep: hela nätter :D

Kram så länge!
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej!
Satt och läste på forumet och hittade en tråd som var intressant. Den handlade om skrik vid läggningar. Jag fick verkligen en aha-upplevelse! Jag har ju inte gjort riktigt rätt.. El sakerna som togs upp passade verkligen in på de frågor som har uppstått för mig..

Klipper in lite från tråden:

Jag undrar en sak.
När man lägger ner barnet i sängen, och barn helt plötsligt inte alls vill ligga på platt på magen som hon brukar.... . Igår hände det, har väl hänt förrut, men nu hände det VERKLIGEN. Hon är ju stor och stark nu, och tre gånger fick jag lyfta tillbak och rätta ut. Vilket såklart resulterar i ledsen/arg bebis. Jag stod kvar med solfjäder, men hon skrek så mycket att jag bara kände att när här kan jag inte stå och hänga i evighet. Ut med ramsa som hördes till Kina och tillbak. Sen påminnelse efter 2 min kankse. Grejen är att jag inte alls kunde tolka hennes skrik, var helt nytt. Men någon ramsa lyssnades det inte på ivf.

Men vad gör man i det läget, struntar i tillrättaläggandet och går ut som vanligt?

JennyH
Dipl. SHN-kurare

Registreringsdatum: 03 maj 2006
Postat: sön nov 18, 2007 12:00 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej Cissii!

Vi har länge struntat i själva tillrättaläggandet. Vi lägger ner i sängen, oftast på mage. Ibland ligger Anton kvar, ibland sätter han sig upp på en gång - redo att böka till sängen som han vill ha den. Ligger han kvar, stoppar jag om honom lite, innan jag går ut med ramsan. Om han snurrar eller sätter sig upp, så lägger jag honom en gång till på mage och går sedan ut med ramsan.

Känns inte lönt att ta en kamp om hur hon ska ligga när hon sover. Hon tyckte nog du var lite jobbig när du la dig i . Kan själv liksom!

Albin vill verkligen inte ligga platt på magen nu när jag lägger honom.. Han kämpar som en galning och då har jag stått och hållit statiskt med solfjädern... :oops: Jag borde kanske bara lägga tillrätta, trycka till och sedan ramsa mig ut och låta honom greja bäst han vill..?

Sen annan sak från tråden:
Ooops!
har vi fasnat i tillrättaläggandet??
Celeste har ju vänt sig en del på sistone. vi har gått tillväga så att vi har gått in och vänt. men tyvärr har det hänt ett par gånger att hon INTE har varit vänd när vi kommit in. Då har hon för det mesta stått på knä och gungat. tillrättaläggandet tar hon, blir tyst, men det är ju ett krisredskap! fortsätter man såhär så har man ju bara buffen antar jag om det krisar.
borde ta det från natt 2 nu va? solfjäder kort och ut med ramsan? sen hålla sig till ramsan?
knäppt att det blev såhär, det är lätt att falla för kortsiktiga lösningar när allt går bra annars.

Så var det för mig inatt med.. Jag gick in varje gång han vaknade för att jag tänkte att han står säkert upp..men det gjorde han inte alls alla gånger.. Nu måste jag begränsa det och backa..eller hur.. vänta in hans arga skrik tills de blir mera frågande och ledset ,då ger jag påminnelse..men när ska jag gå in? Man blir ju rädd att om man väntar för länge så rasar han ner och slår huvudet i spjälorna.. Det är så svår balansgång... man vill så gärna göra rätt!

Oj..det blev långt..
Får se hur det går inatt.. Ska försöka avvakta in i det längsta, sedan ge påminnelse, avvakta, och in i det sista gå in, lägga tillrätta, trycka till och ramsa ut. Det är så svårt att veta om jag ska stå och hålla kvar tills han blir lugn el inte.. :? :?:

Många funderingar... Hoppas någon kan svara.. :
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Du har ju hittade bra svar i inläggen du hittade.

Jag gör också bara en slarvig tillrättaläggning och går sen med ramsan, sen hör jag hur han bökar omkring och han sover alltid i fotändan sedan, men det är ju hans sak! :wink:

Uppvak före 04.00 låter du han ta hand om själv in i det längsta och uppvak efter 04.00 bemöta med en glad hurtig ramsa en sk pangramsa som upplyser om att natten ej är slut än. Sen gör du ingenting som har med honom att göra för beskedet är -på natten händer INGENTING! Väckarklocka är en bra sak, barnet lär sig fort att morgonen inte kommer förän klockan ringt!

Hoppas det känns klarare!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej Malin!
Tack för svar!
Natten som var förlöpte bra! Han gnydde en del på förnatten, men somnade om själv varje gång. Bra gjort Albin :D

Sen är det lite oroligt varje natt under vargtimmen. Jag väntade nog lite för länge med ramsan natten som var. Sen var det en gång när jag blev tvungen att gå in. Hörde då på honom att han stod upp - och det stämde. Lade då ner honom snabbt, tryckte till och gick fort ut med ramsan.
Ska satsa på pangramsa inatt i den mån det går :!: Bra ändå att vi börjar kommunicera med varandra..att man kan skilja på skrik och skrik. Det gör ju att jag känner mig tryggare :)

Kram Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa :D
Hur går det med storebror då :?:
*nyfiken i en strut* :oops: :lol:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej Mia! :D
Jag önskade att mitt svar hade varit att det går jättebra, men.. :(

Vi flyttade lördags och det har tyvärr gjort att han har börjat vakna på nätterna igen. Förra natten kanske han vaknade fem gånger och det slutade med att när vi vaknade på morgonen låg han i vår säng, utan att vi märkt att han hade kommit.. = urtrötta föräldrar. Vi har ínte heller hunnit med att köpa en spjälsäng (vi svarade på en annons, men när vi inte hörde nåt så försvann det med allt kaos i samband med flytten).. :oops: :oops: Så när vi kommer hem efter jul-ledighet är det jag som åker och köper första bästa säng... Annars tror jag aldrig att vi kommer ur det här..

Nu är vi uppe i norrland hos mina föräldrar och där har lillebror eget rum (för det känns viktigt med tanke på kuren), sen finns det bara ett rum till och där sover som det är nu William och jag (dumt jag vet :oops: ) (pappan kommer om två dagar :) ), och till saken hör att i natt så vaknade han inte en enda gång..eftersom han visste att jag fanns i samma rum.. jag måste ju erkänna att det var underbart att få sova en hel natt, det behövde jag verkligen! Även om det inte alls är bra att vi delar rum.. Å andra sidan brukar vi alltid göra det här, så han kanske ändå förstår att det är annorlunda borta än hemma.. Jag hoppas på det iaf, för det känns lite bättre då :wink: :)

Det som ändå blivit mkt bättre är att han har inga problem med att somna själv, vi läser saga, lägger tillrätta, släcker och ramsar och sen somnar han själv..och det är ju nåt litet positivt som finns kvar.

Lillebror fungerar det rätt bra med tycker jag. Han är lite ledsen när jag lägger honom, men somnar ändå kanske efter nån 10min. Sen sover han ända fram till 05.30-06 nån gång. Då brukar han vakna och gnälla. Jag ger då en pangramsa och då brukar han somna om ett tag iaf. Men det är fortfarande som sagt lite strulit där på morgonkvisten.. Hoppas det kommer att bli bättre med tiden.

Måste passa på att önska GOD JUL :santa:
Kram Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa, och tack för rapport, även om du är lite missmodig :wink: :!:

Jag tycker inte du ska misströsta, de fnurror ni har kommer du att fnurra upp när vardagen kommer och ni är hemma igen, och har en spjälis till lille nattvandraren :wink:

Fokusera nu på det ni uppnått, och ta vara på de goda läggningarna!

Och så BRA det har gått med lillebror! Superbra jobbat :thumbsup:
Och morgnarna ger sig, men nu när han sover så här bra tror han att han är väldans utvilad när han vaknar till på morgonkvisten!

Snart har han ordentligt korn på hur skönt det är att sova, och att det är DU som signalerar morgon, och då är även den fnurran ur världen!

Hoppas ni får en fin jul :santa:

Kram Mia
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej igen!

Tack för peppningen! Jag ska inte låta för deppig, jag ÄR faktiskt väldigt nöjd över hur det har gått hittillls. Jag vaknar fortfarande med förvåning varje morgon och inser att Albin faktiskt sovit 11t i sträck.. :D så låt han krångla lite på morgonkvisten..det gör inget :wink: :)

Sen kommer det lösa sig med storebrorsan också, det vet jag. Det gäller bara att införskaffa den dära sängen som vi (eller mest du) tjatat om ett par vändor nu :wink: :wink: :lol: Jag hoppas iaf att det kommer att förbättra situationen.!

Jag kör även stenhårt med väckarklockan, W fattade snabbt galoppen med den, ("är det morgon nu, nä väckarklockan har inte ringt") och jag hoppas Albin gör det snart han med.

Tack för all omtanke, hjälp och stöd hittills! :heart:

Stor Kram Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa och tusen tack för varma ord :heart:
LisaBu skrev: Det gäller bara att införskaffa den dära sängen som vi (eller mest du) tjatat om ett par vändor nu :wink: :wink: :lol:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ja, hrmmm, jag blir lätt lite tradig :roll: :lol:

KRAM :heart: Mia
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej!

Nu är det ca 3 månader sedan vi gav oss in i att försöka få lilla Albin, då 8mån, att sova hela nätter.
DÅ: Han vaknade då varannan timme på nätterna, ammade nätterna igenom och hade sin napp.
NU: Han somnar 18.30-19 varje kväll. Sover hela nätter, ca 11,5 timme varje natt. Ammar absolut inte på nätterna och har ingen napp :D

TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK

Jag är faktiskt fortfarande förvånad varje morgon när han vaknar och har sovit hela natten.
Nu den senaste tiden har han börjat vakna lite tidigare på morgonen, men då vet jag hur jag ska hantera det och det känns så tryggt, att ha sina verktyg och inte behöva tvivla på att de fungerar..för det vet jag ju :)

Lycka till alla andra som just nu håller på att kämpa! Jag tror på Er!!

STOR KRAM //Lisa
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Guuud vilken härlig läsning, UNDERBART!! :thumbsup:

TACK för att du delar med dig!

Om du har tid och ork skulle jag bli jätte glad om du skulle vilja skriva i tråden "Livet efter kuren- en uppmuntran" http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja Lisa och killarna \:D/

Så jätteroligt att höra från er, jag har nog funderat på vart ni tog vägen :wink: :!:
Hur går det för storebror, då?
Berätta gärna, om du vill :!:

Kram Mia
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej Mia! :)

Klart att du skulle fråga det.. :wink: :D
Nä, men med William fungerar det skapligt. Vi har fortfarande en toppenrutin på kvällen med bompa, välling, tandborstning, saga och nattinatt. Han somnar alltid själv i sin säng, vilket är underbart.

Men....Vi har ju då inte skaffat den dära spjälsängen vi hade tänkt.. :roll: :roll: så han kommer tills oss på efternatten och får sova där till morgonen tills väckarklockan ringer. Inte ultimat alls...men vi har landat i den här lösningen och tycker att det fungerar för oss. :)

jag tror nånstans, om jag skulle fundera, att vi kände att vi inte ville prova nåt mer på William... Viljan fanns inte riktigt där tillräckligt mycket.
Han har haft en dålig sömn, eller vad man ska kalla det, ända sedan han var liten.. vi försökte med diverse metoder, men aldrig helhjärtat..så det känns som om att vi har gjort tillräckligt nu med honom.. Man kan ju gräma sig till tusen varför vi "förstörde" hans sömn eller inte hjälpte honom... :cry: :(

Vi lyckades med kvällsrutinen och det är vi väldigt glada över med tanke på hur vi hade det innan.. Det enda man kan ångra STORT är - VARFÖR körde vi aldrig denna metod med honom...!!!???!! Men men...vi visste inte vad det var då... så det är ingen mening att gräma sig över det.. :)

Ha det gott!
STOR KRAM!!!
Tack för att ni finns.
Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"