en familj i KAOS (lillebror)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LisaBu

en familj i KAOS (lillebror)

Inlägg av LisaBu »

Hej!
Har just skrivit ett långt inlägg gällande storebror, men det är även lillebror som strular..el rättare sagt vi måste ta tag i hans sömn. Både jag och han måste få börja sova hela nätter! Nu somnar han vid 19-tiden och stiger upp kring 6-7. Däremellan är han vaken en hel del..jag ammar honom fortfarande och han har napp.. men nu är det slut på det!! Här ska sovas :D
På dagen sover han 3ggr, men har tänkt korta ner det till två i samband med att vi börjar med kuren..
En fråga..nu delar han rum med oss, men om ca 3v ska vi flytta till hus och då kommer han få eget rum. Sak man vänta med att börja tills dess??
Vad tycker ni om andningslarm till honom..tänkte på åldern..han vänder sig själv till mage under nätterna och då får han fortsätta sova så.. men man kanske ska skaffa ett till kuren iaf?
Är det någon som har förslag på schema för honom?

Lisa (knappt vaken) :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Lisa :wink:

Har svarat angående storebror, och jag tycker ni kan börja med honom och ta lillebror när ni kommit på plats i nya huset!
Då har ni stora killen färdigkurad när ni kommit på plats, och kan ta itu med lillen då!
Men det allra viktigaste är att ni innan ni börjar, är pålästa ordentligt!
Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

men en undran bara..vad tycker ni om andningslarmet? Isåfall införskaffar jag ett innan vi startar.. vet att det är mitt beslut, men jag skulle ändå vilja höra vad ni andra tycker som är vana :)

//Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har använt larm till mina tre yngsta barn, och jag vet att AW rekommenderar larm till ett år, men jag har slutat använda mellan 8-9 månader!
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej! :D
Nu när det börjar gå så bra för storebror så kommer givetvis tanken att jag vill börja med lilleman snarast! Jag skulle bara vilja höra vad du tycker om att börja redan nu? Annars skulle det nog inte bli förrän efter nyår eftersom vi flyttar om två veckor och sedan åker bort i nästan två så då är det ju dumt att börja när man ska resa bort. och det känns såååå läääänge att vänta tills dess...
Nackdelen om man skulle börja nu är ju att han inte har eget rum. Hur skulle man isåfall lösa det på bästa sätt? Hur gör man med nätterna..? :? Eftersom vi då sover i samma rum, kan man ramsa från sängen då el måste vi båda sova utanför rummet, el springer man ut när han vaknar och ramsar utanför (vilket känns knäppt eftersom han kommer att höra oss gå ut).. ja..hur gör man eg?
Tacksam för råd och tips :)
Kram Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Oj, ja, det var lite klurigt... jag förstår att du känner att du vill ta tag idet här så fort som möjligt, men när jag läser allt ni har framför er, kanske det ändå är bäst att vänta :-k :?:
Då hinner storebrors sömn sätta sig ordentligt, och ni kan fokusera på honom, att ha två barn i olika åldrar helt nykurade och ge sig ut på resa, kanske är att utmana ödet lite väl :wink:
Tiden går så fort nu också, så mitt förslag är att ni väntar med lilleman :!: Men nån annan kanske tänker på nåt annat sätt? Vi får se om du får mer förslag :!:

kram Mia
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Tack för ett rekordsnabbt svar :D
Ja..det är verkligen klurigt.. men innerst inne känns det väl ändå som om jag borde vänta.. resan går iofs "bara" till mina föräldrar, men man är ju ändå inte hemma.. ja..åhh..jag får väl vänta då :x :wink:
Nä..men det är ju sant som du skriver..vi har mkt framför oss och det blir ju onekligen enklare att köra kuren med eget rum också.. jag längtar bara såå efter de där nätterna där man faktiskt sover :cry: :)
Kram!! :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

...men fram tills kur kan det kanske underlätta lite med att strukturera upp dagarna lite och praktisera mat, mat och mer mat! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

hör och häpna..sitter faktiskt precis och klurar på ett bra schema för min lille pöjk :D
Det där med maten är en viktig detalj..jag måste försöka trycka in mera under dagen :) han är inte riktigt så matglad..vill hellre ammas..men han får gröt morgon och kväll och riktig mat mitt på dagen (men det blir inte så mkt eftersom han vägrar det mesta)
Så här är det nu..på ett ungefär...
06.30 vakna + amning
07.30 gröt
09.30 ammas och sen sova
09.30-11.00 SOVA
11.30 lunch
14.30 ammas och sen sova
14.30-16.00 SOVA
17.30 gröt
19.00 ammas sen sova natt

Det jag tycker är kanske..flera "riktiga mellanmål" och kanske börja ge riktig middagsmat och gröt lite senare...? Vill gärna fortsätta amma ett par månader till..
Mycket tacksam för tips och råd!
Kram!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag har ammat min son tills han var 10 månader vid varje måltid, jag som har haft en liten amningsvägrare började alltid måltiden med att amma, medans du kanske skulle avsluta varje måltid med att amma efter som du har en son som är tvärtom! :wink:

4 mål plus en kvällslurk, (alltså 5 mål) ska han ha med 3-4 timmars mellanrum.

//Malin
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej! :)
Igår började jag med ett riktigt mellanmål på em och även riktig mat både till lunch och middag. Jag försökte även med att amma, men han ville knappt ha..jag tror han ammade två gånger under dagen..vilket inte var så skönt för mig...ajaj.. :D
Men jag undrar..hur ska jag göra med gröten på kvällen? Igår provade jag med middag kl17, gröt 18 och amma 18.45...men det fungerar ju inte alls..det blir ju alldeles för tätt förstås.. Ska man strunta i gröten då och bara amma..räcker det inför natten?

//Lisa
Mamma till William 0504 :heart: och Albin 0704 :heart:
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Tack Malin för tipset förresten!! :D

Sen måste jag berätta..vi började med kuren igår på honom! :shock:
Efter att vi bestämt för att vänta till efter flytt och resa så gjorde vi en helomvändning.. Jag fick bara nog! Nätterna har varit gräsliga..så jag tänkte..nu kör vi - bära eller brista!

Här kommer lite info hur det har gått:
Första kvällen: La honom 18.45, gav besked och ramsade mig ut. Han blev tyst 19.03 då jag gav bekräftelse. Hade då gått in och buffat en gång till och ramsat x 3. Tyckte det gick ganska bra. Sen vaknade han 20.36 och somnade om 21.09 med buffar och ramsa x flera. Vaken igen 22.01 men somnar snabbt igen 22.18. Ramsar och buffar en del. Sen sovar han till 04.10 då han tyvärr blir väckt av vår andre son, och sen somnar han eg bara till stötvis fram till 07 då det var morgon.
Ikväll (andra kvällen) 18.45 lägger honom tillrätta och buffar kanske 3 omgångar och ramsar mig ut. Först blir han arg för att jag slutar buffa (han gillar det mkt), men sen lugnar han sig och gnölar på lite och ligger sedan och pratar tills han somnar 18.49 :D

Jag tycker ändå det har börjar rätt bra! Det är ju bara en dag än så länge..men jag tycker det har gått helt okej!
Vi har även slutat helt med nappen, har försökt hålla sovtider under dagen idag (sover i alltid i vagn ute) och jag har försökt proppa i honom mat. Är det nåt mera som jag borde tänka på eller har gjort fel?
//envisa Lisa :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det du ska tänka på är massor med mat och att följa schemat slaviskt nu under kur och uppföljningsvecka, det kommer du att ha igen BIG TIME! Så inget "sova igen" eller dyl, det gör inget om han tjollrar på under luren och förlorar sovtid, det viktigaste är att tiderna får sätta sig. Du kan inte sova eller äta åt honom, men ge honom dom bäst förutsättningarna!

Sen är det bara att klista målet framför ögonen och inte se bak, jag har en känsla av att din attityd är fulkomligt rätt och att detta kommer att gå som en dans!

Kramar Malin
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Nu har Albin fått värsta förkylningen med gul-snor som rinner...åhh! :evil:
Jag ska fortsätta iaf, men det känns inte lika kul.. :(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det brukar komma som ett brev på posten... Men det går över! Och fortare om mna sover!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"